Hypotheek haalbaar?
zaterdag 20 februari 2016 om 19:21
Hoi,
Binnenkort hebben we een hypotheekgesprek en we hopen dat we een hypotheek van 235.000 kunnen krijgen (prijs woning 215.000). Het is een nieuwbouwproject dat we erg leuk vinden. Nu ben ik benieuwd of iemand met een vergelijkbaar inkomen dit kon verkijgen, iemand? Verzamelinkomen is bruto 51.000, hebben vaste contracten en geen schulden/ leningen. En een bescheiden spaarrekening.
Ben benieuwd.
Binnenkort hebben we een hypotheekgesprek en we hopen dat we een hypotheek van 235.000 kunnen krijgen (prijs woning 215.000). Het is een nieuwbouwproject dat we erg leuk vinden. Nu ben ik benieuwd of iemand met een vergelijkbaar inkomen dit kon verkijgen, iemand? Verzamelinkomen is bruto 51.000, hebben vaste contracten en geen schulden/ leningen. En een bescheiden spaarrekening.
Ben benieuwd.
zaterdag 20 februari 2016 om 19:27
https://www.hypotheker.nl ... nen/hoeveel-kan-ik-lenen/
Het kan dus, maar dan zit je aan je max. Bovendien kun je nog maar 102% (als het het al verder verlaagd is ) lenen van de koopprijs. Daar komen alle verhuiskosten dus nog bij, plus inricht- en verfkosten.
Het kan dus, maar dan zit je aan je max. Bovendien kun je nog maar 102% (als het het al verder verlaagd is ) lenen van de koopprijs. Daar komen alle verhuiskosten dus nog bij, plus inricht- en verfkosten.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
zaterdag 20 februari 2016 om 19:28
Als ik de website van ABN erbij pak zou het wel moeten lukken. Zelf nog geen ervaring mee 
https://www.abnamro.nl/nl ... -hypotheek-berekenen.html
https://www.abnamro.nl/nl ... -hypotheek-berekenen.html
Er is altijd licht aan het eind van de tunnel.
zaterdag 20 februari 2016 om 19:30
quote:sophiax schreef op 20 februari 2016 @ 19:27:
Die ¤51.000 is dat het gezamenlijke inkomen van twee personen? Zo ja, dan zou ik nooit zo'n hoge hypotheek overwegen. Je houdt dan, naar mijn mening, echt te weinig geld over om ook nog leuk te kunnen leven.Dit is wel een beetje kort door de bocht. Je weet ten eerste niet wat er van het bruto inkomen netto overblijft, je weet ook niet wat mensen hun bestedingspatroon is. En als mensen moeten huren zijn ze al snel duurder uit dan de hypotheeklast van een huis van bijvoorbeeld 2 ton. De huur kun je opzeggen en een hypotheek is niet zo vrijblijvend, dat is wel iets om rekening mee te houden.
Die ¤51.000 is dat het gezamenlijke inkomen van twee personen? Zo ja, dan zou ik nooit zo'n hoge hypotheek overwegen. Je houdt dan, naar mijn mening, echt te weinig geld over om ook nog leuk te kunnen leven.Dit is wel een beetje kort door de bocht. Je weet ten eerste niet wat er van het bruto inkomen netto overblijft, je weet ook niet wat mensen hun bestedingspatroon is. En als mensen moeten huren zijn ze al snel duurder uit dan de hypotheeklast van een huis van bijvoorbeeld 2 ton. De huur kun je opzeggen en een hypotheek is niet zo vrijblijvend, dat is wel iets om rekening mee te houden.
zaterdag 20 februari 2016 om 19:32
Bj een nieuwbouwhuis kan je bepaalde dingen meefinancieren zoals een keuken, badkamer en bijvoorbeeld de vloer omdat de waarde daardoor stijgt. Dus die 102% regel geldt hier waarschijnlijk niet precies.
OT ik denk niet dat dit gaat lukken. Ziet het er naar uit dat jullie binnenkort meer geld gaan verdienen?
OT ik denk niet dat dit gaat lukken. Ziet het er naar uit dat jullie binnenkort meer geld gaan verdienen?
zaterdag 20 februari 2016 om 19:33
zaterdag 20 februari 2016 om 19:34
Misschien lukt het net met het inkomen, maar dan leen je wel op je top en je moet zelf overwegen of dat het waard is. Het is veel geld in de maand, je kunt minder leuke dingen doen dan wanneer je een goedkopere woning koopt. Maar dat hangt natuurlijk af van jouw leefstijl. En dan heb ik het nog niet over het risico van 1 van partners de baan verliest of minder gaat werken (kinderen?)
Ik denk overigens in elk geval niet dat je een hypotheek krijgt van 235 als de woning 215 kost. Al kun je 5 ton lenen, je mag volgens mij niet meer dan 102% lenen van je koopsom. Misschien dat je bij nieuwbouw nog iets mag rekken (bijvoorbeeld voor een keuken omdat die vaak niet bij de woning in zit), maar 20.000 boven de koopsom is denk ik te veel.
Ik denk overigens in elk geval niet dat je een hypotheek krijgt van 235 als de woning 215 kost. Al kun je 5 ton lenen, je mag volgens mij niet meer dan 102% lenen van je koopsom. Misschien dat je bij nieuwbouw nog iets mag rekken (bijvoorbeeld voor een keuken omdat die vaak niet bij de woning in zit), maar 20.000 boven de koopsom is denk ik te veel.
zaterdag 20 februari 2016 om 19:35
zaterdag 20 februari 2016 om 19:40
Bedankt voor de reacties en adviezen. Hier mijn reactie op elke vragen/opmerkingen. Kinderen zijn er al, werk zelf 20uur en man 32 uur. Hierdoor lager verzamelinkomen maar ook geen opvangkosten. Het is gezamenlijk inkomen. Mm misschien toch te hoog gegrepen als ik het zo lees, nog eejs goed over nadenken maar het is toch eej vrijblijvend informstie gesprek, nog alle ruimte om het niet te doen.
zaterdag 20 februari 2016 om 19:40
Goed die 180 euro van de hypotheek leg je opzij, maar waarschijnlijk zijn je GWL ook hoger (aangezien je een groter huis moet verwarmen). En je gemeentelijke lasten worden (waarschijnlijk) hoger omdat deze worden berekend op WOZ waarde.
Succes, maar denk er wel heel goed over na. Want nooit meer geld overhouden voor als je wasmachine of koelkast vervangen moet worden is ook niet alles.
Succes, maar denk er wel heel goed over na. Want nooit meer geld overhouden voor als je wasmachine of koelkast vervangen moet worden is ook niet alles.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.