Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek krijgen als student of in aanloopfase

11-12-2019 11:05 34 berichten
Hi allemaal,

Ik vroeg me af of jullie mij kunnen helpen met het volgende.
Ik las dat het verbergen van je studieschuld steeds lastiger wordt omdat banken ook je afschrijvingen kunnen zien en er op die manier ook achter kunnen komen of bij DUO aan het terugbetalen bent of niet.

Maar hoe zit het als je een huis wilt kopen terwijl je nog ingeschreven staat bij een opleiding of wanneer je in de aanloopfase zit? De aanloopfase is de periode van twee jaar die je krijgt na je studie waarin je nog niet hoeft terug te betalen. Ik zit overigens nog in het oude studiestelsel en heb al een baan en wil een huis kopen met mijn vriend.

Ik begrijp dat het achterhouden van de studieschuld niet verstandig is ivm het risico wat je loopt om in de toekomst je hypotheek niet te kunnen betalen. Echter zou ik de hypotheek kunnen krijgen met mijn huidige salaris en per 1 februari heb ik een nieuwe baan waar ik in salaris er enorm op vooruit ga. Omdat de hypotheek berekend zou worden op mijn huidige salaris en niet mijn toekomstige, verwacht ik hier geen problemen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Typisch een vraag om te stellen aan een hypotheekadviseur.

Belangrijk is vooral dat je spaargeld hebt en een inkomen voor een hypotheek.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Als je je studieschuld niet wilt verzwijgen, zou ik wachten met de hypotheekaanvraag tot na 1 februari. Op je veel hogere salaris is je studieschuld vast geen probleem voor de bank.
Alle reacties Link kopieren
Je bedoelt de aanloopfase waarin je nog niet hoeft te gaan aflossen? Dat maakt niet uit want de schuld is er al wel.



Runnergirl94 schreef:
11-12-2019 11:05
Ik begrijp dat het achterhouden van de studieschuld niet verstandig

Als je naar schulden gevraagd wordt dan is het fraude om dat achter te houden.



Runnergirl94 schreef:
11-12-2019 11:05
per 1 februari heb ik een nieuwe baan waar ik in salaris er enorm op vooruit ga

Dan wacht je toch totdat je daar daadwerkelijk werkt? Kun je gewoon zonder te frauderen aan een hypotheek komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die schuld niet verzwijgen. Mocht je toch in de problemen komen en je hebt je schuld verzwegen dan vervalt het recht op NHG.

Een studieschuld belemmert het verkrijgen van een hypotheek i.h.a. niet. Wel kun je minder lenen dan als je geen schulden had, wat logisch is natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Sommige hypotheekverstrekkers vragen om een overzicht van DUO. Wanneer je dit niet aanlevert, kun je vaak ook geen hypotheek krijgen.
Daarbij komt dat als je je studieschuld verzwijgt en later blijkt dat er toch een schuld was, dan vervalt het recht op de NHG. Ga eens in gesprek met een hypotheekadviseur, die kan je er nog meer over vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook net een huis gekocht en ik zit momenteel ook in de aanloopfase van mijn studieschuld. Ik kan absoluut niet liegen, ik heb liever een schoon geweten, zeker bij zoiets belangrijks, en ben dus gewoon eerlijk geweest over mijn studieschuld. We hebben advies ingewonnen bij 3 verschillende banken en bij 1 bank konden we gewoon meer dan voldoende lenen voor ons huis, berekend op mijn studieschuld.
Als je voldoende geld hebt zou je alvast ook een deel extra kunnen aflossen, sommige banken rekenen dan met het overgebleven deel vd schuld (maar niet alle dus).
Je kunt ook altijd een hypotheek adviseur om advies vragen die niet is aangesloten bij 1 bank, die kan je hierin verder helpen.
Hebben Jullie echt al een huis op het oog? Anders kun je ook wachten tot in februari, wij hebben dat ook gedaan nadat ik begon bij een nieuwe baan. Geeft veeeel meer rust!
Alle reacties Link kopieren
Je houdt dan belangrijke informatie achter en loopt dan enorme risico's. De hypotheekverstrekker kan dan volgens de hypotheekvoorwaarden de hypotheek opeisen. In het ergste geval moet je dan je huis verkopen om de hypotheek terug te betalen.

Heb je met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) gekocht dan ben je niet te goeder trouw geweest en helpt NHG je niet meer met bijvoorbeeld een restschuld.

Ook kun je op een zwarte lijst van banken en verzekeraars terecht komen waardoor je ineens andere zaken ook niet meer of moeilijker kunt afsluiten
Runnergirl94 schreef:
11-12-2019 11:05
Ik begrijp dat het achterhouden van de studieschuld niet verstandig is ivm het risico wat je loopt om in de toekomst je hypotheek niet te kunnen betalen. Echter zou ik de hypotheek kunnen krijgen met mijn huidige salaris en per 1 februari heb ik een nieuwe baan waar ik in salaris er enorm op vooruit ga. Omdat de hypotheek berekend zou worden op mijn huidige salaris en niet mijn toekomstige, verwacht ik hier geen problemen.

Het is ook onverstandig omdat het fraude en dus strafbaar is. Dat je het überhaupt overweegt...
Dat is fraude en strafbaar. En bovendien erg dom.

Waarom begin je niet gewoon alvast met je studieschuld aflossen? Lijkt me sowieso wel belangrijk. Snap nooit dat mensen daar 30 jaar over doen. Weg is weg.
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
11-12-2019 12:02
Dat is fraude en strafbaar. En bovendien erg dom.

Waarom begin je niet gewoon alvast met je studieschuld aflossen? Lijkt me sowieso wel belangrijk. Snap nooit dat mensen daar 30 jaar over doen. Weg is weg.
Als je net afgestudeerd bent en (nog) niet zoveel verdiend, een huur moet betalen en wilt sparen voor een huis (je hebt tegenwoordig veel eigen geld nodig) is aflossen niet altijd de slimste optie. De bank rekent namelijk met de oorspronkelijke schuld. Stel jij hebt een studieschuld van €10.000, je lost elke maand €800 af en hebt bij jouw hypotheekaanvraag nog een schuld van €2.000 open staan, dan nog rekenen ze met de oorspronkelijke €10.000.
pip-321 schreef:
11-12-2019 12:09
Als je net afgestudeerd bent en (nog) niet zoveel verdiend, een huur moet betalen en wilt sparen voor een huis (je hebt tegenwoordig veel eigen geld nodig) is aflossen niet altijd de slimste optie. De bank rekent namelijk met de oorspronkelijke schuld. Stel jij hebt een studieschuld van €10.000, je lost elke maand €800 af en hebt bij jouw hypotheekaanvraag nog een schuld van €2.000 open staan, dan nog rekenen ze met de oorspronkelijke €10.000.
Ik ben net afgestudeerd, spaar voor een huis, verdien niet veel, betaal hoge huur en heb godzijdank geen studieschuld. Maar al had ik hem wel, dan zou ik er zo snel mogelijk vanaf willen. Ongeacht of de bank dat meerekent of niet. Zou nooit vrijwillig in de schulden blijven zitten.
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
11-12-2019 12:15
Ik ben net afgestudeerd, spaar voor een huis, verdien niet veel, betaal hoge huur en heb godzijdank geen studieschuld. Maar al had ik hem wel, dan zou ik er zo snel mogelijk vanaf willen. Ongeacht of de bank dat meerekent of niet. Zou nooit vrijwillig in de schulden blijven zitten.
Dat snap ik natuurlijk, ik los ook zo snel en veel als mogelijk af (gelukkig ook maar een hele lage schuld), maar
Zo'n aflossing duurt gewoon even en als je op korte termijn een huis wilt kopen en daarvoor ook eigen geld nodig hebt is het niet altijd de slimste optie om dus direct af te lossen. Die paar maandjes extra bij duo maakt dan echt niet uit hoor. Als jij dan wel een huis hebt en daarna je aflossing prima kan betalen en doet wat je kan, dan is er niets aan de hand.
pip-321 schreef:
11-12-2019 12:28
Dat snap ik natuurlijk, ik los ook zo snel en veel als mogelijk af (gelukkig ook maar een hele lage schuld), maar
Zo'n aflossing duurt gewoon even en als je op korte termijn een huis wilt kopen en daarvoor ook eigen geld nodig hebt is het niet altijd de slimste optie om dus direct af te lossen. Die paar maandjes extra bij duo maakt dan echt niet uit hoor. Als jij dan wel een huis hebt en daarna je aflossing prima kan betalen en doet wat je kan, dan is er niets aan de hand.
Er wordt gekeken naar de oorspronkelijke schuld, maar de meeste banken brengen daar juist wel "extra" aflossingen in mindering. Zo ging het in ieder geval in mijn situatie (1 maand geleden).
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
11-12-2019 12:02
Snap nooit dat mensen daar 30 jaar over doen. Weg is weg.
De rente is momenteel 0 en de schuld wordt steeds minder waard door inflatie. Kortom, langzaam aflossen kan ook financiële voordelen hebben.
Alle reacties Link kopieren
pip-321 schreef:
11-12-2019 12:09
Als je net afgestudeerd bent en (nog) niet zoveel verdiend, een huur moet betalen en wilt sparen voor een huis (je hebt tegenwoordig veel eigen geld nodig) is aflossen niet altijd de slimste optie. De bank rekent namelijk met de oorspronkelijke schuld. Stel jij hebt een studieschuld van €10.000, je lost elke maand €800 af en hebt bij jouw hypotheekaanvraag nog een schuld van €2.000 open staan, dan nog rekenen ze met de oorspronkelijke €10.000.
Dit is niet waar. Alles wat je extra aflost helpt. Mijn studieschuld is 20.000, ik heb 10.000 afgelost buiten de maandelijkse termijnen en bij duo herberekening opgevraagd en er is maar 10.000 meegenomen bij hypotheek.
Hetismogelijk schreef:
11-12-2019 13:41
De rente is momenteel 0 en de schuld wordt steeds minder waard door inflatie. Kortom, langzaam aflossen kan ook financiële voordelen hebben.
En daar gaat het dus fout bij velen. “Ik kan net zo goed maximaal lenen want de rente is 0”. Vreselijk zo’n instelling.
Zonder een 'vast' inkomen of een flinke zak geld kan je toch geen hypotheek krijgen.

Als je wel een hele hele grote zak eigen geld kan meenemen is die eventuele studieschuld geen belemmering. Of je betaald de studieschuld eerst af.

Ik snap niks van deze vraag. Maar misschien omdat ik ergens overheen lees en mijn hersenen net dood zijn gegaan door een uur kerstliedjes. :-D
HeetWaterIsNietKoud schreef:
11-12-2019 13:09
Er wordt gekeken naar de oorspronkelijke schuld, maar de meeste banken brengen daar juist wel "extra" aflossingen in mindering. Zo ging het in ieder geval in mijn situatie (1 maand geleden).
Bij de meeste banken doen ze dat al een tijdje.
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
11-12-2019 12:15
Ik ben net afgestudeerd, spaar voor een huis, verdien niet veel, betaal hoge huur en heb godzijdank geen studieschuld. Maar al had ik hem wel, dan zou ik er zo snel mogelijk vanaf willen. Ongeacht of de bank dat meerekent of niet. Zou nooit vrijwillig in de schulden blijven zitten.
Omdat de rente van een studieschuld de laagste rente is die je ooit in je leven op een lening zult krijgen.
Je vergeet even dat een hypotheek ook een schuld is.
Het kan dus veel voordeliger zijn om je hypotheekschuld sneller af te lossen dan je studieschuld.
Alle reacties Link kopieren
vicky87 schreef:
11-12-2019 15:37
Omdat de rente van een studieschuld de laagste rente is die je ooit in je leven op een lening zult krijgen.
Je vergeet even dat een hypotheek ook een schuld is.
Het kan dus veel voordeliger zijn om je hypotheekschuld sneller af te lossen dan je studieschuld.
Als je al een hypotheek hebt wel ja, maar als je een hypotheek wil dan kun je beter eerst je studieschuld aflossen.
Ik heb in de 5 jaar na mijn afstuderen mijn schuld (20.000) afgelost zodat ik nu vrij van schulden ben als ik een huis wil kopen.
In de eerste jaren koop je toch meestal nog geen huis (eerst kijken waar je gaat settelen en met wie) en kun je nog makkelijker je levensstijl houden van tijdens je studie.
Wordt wel een stuk moeilijker als je in je eentje moet huren natuurlijk, ik heb het geluk mijn vaste lasten te delen met mijn partner.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
11-12-2019 13:43
Dit is niet waar. Alles wat je extra aflost helpt. Mijn studieschuld is 20.000, ik heb 10.000 afgelost buiten de maandelijkse termijnen en bij duo herberekening opgevraagd en er is maar 10.000 meegenomen bij hypotheek.
Dit klopt inderdaad. Je moet hier geen spookverhalen verkondigen
Ik zou je even bedenken dat
1. Er een reden is dat je studieschuld meegenomen wordt in de berekening
2. Het verzwijgen strafbaar is

Mijn zus heeft haar schuld afgelost voordat ze een huis kocht, ze heeft minimaal bijgeleend dus dit was mogelijk.

Ik heb mijn schuld niet afgelost voordat ik een huis kocht. Was nog maar 2000 euro en wij wilden sowieso niet op de max van onze hypotheek zitten.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kun je dit achter houden? Die lui weten toch alles? Ik werd namelijk twee weken geleden nog gebeld door mijn bank omdat er 'verdachte overboekingen waren' en of dat wel klopte?
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg niet dat je t gaat doen maar voor t geval dat... verzwijgen dat je dienstverband gaat eindigen als je dat al weet is net als je studieschuld verzwijgen ook fraude.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven