Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek & ontruimingsverklaring

06-11-2017 17:18 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey hoi,

Ik ben nieuw op dit forum maar ik ga er gelijk even gebruik van maken.

Mijn vriend is bezig met de aankoop van een woning.
De hypotheek is bijna rond.
Alle documenten liggen nu bij de 2e acceptant.

Wij wonen nog niet samen en hebben samen nog niks op papier staan.
Dit willen wij gaan doen als de hypotheek rond is.

Nu is het zo omdat ik bij mijn vriend in kom wonen en hebben ze mij gevraagd om een ontruimingsverklaring in te vullen. Worden mijn gegevens nu ook getoetst? (ik heb een BKR)

Wellicht heeft 1 van jullie hier ervaring mee
Alles gebeurd met een reden
Wie zijn ‘ze’ die je dat hebben gevraagd? De hypotheekverstrekker? Je vriend en zijn moeder?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Lijkt me niet nodig, een BKR toetsing.
Je moet gewoon tekenen dat je het pand verlaat mocht dit nodig zijn. Bijvoorbeeld wanneer je partner het niet meer kan betalen en het tot een gedwongen verkoop leidt.
himalaya schreef:
06-11-2017 17:22
Wie zijn ‘ze’ die je dat hebben gevraagd? De hypotheekverstrekker? Je vriend en zijn moeder?
De hypotheekverstrekker
De ontruimingsverklaring

Dit is een verklaring die een inwonende partner moet ondertekenen wanneer je gaat samenwonen. Niet bij iedere geldverstrekkers is dat overigens verplicht. Wel moet je het altijd melden wanneer je gaan samenwonen of trouwen. Ook bij (tijdelijke) verhuur kan een geldverstrekker deze verklaring eisen.

Wat is een ontruimingsverklaring?

Dit is een door de niet-eigenaar en inwonende partij ondertekende verklaring dat wanneer de eigenaar / schuldenaar niet voldoet aan diens verplichtingen en dit leidt tot een gedwongen verkoop er ingestemd wordt met vrijwillige verlating van het betreffende onderpand.

Waarom is er deze verklaring nodig?

Het recht op het mogen (blijven) bewonen is heel sterk. Dit kan ertoe leiden dat de zekerheden van een geldverstrekker minder waard zijn. Een woning met een inwoner verkopen levert veel minder op dan een woning vrij van huur en gebruik. Hierdoor neemt de kans op een restschuld bij verkoop fors toe.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
06-11-2017 17:31
De ontruimingsverklaring

Dit is een verklaring die een inwonende partner moet ondertekenen wanneer je gaat samenwonen. Niet bij iedere geldverstrekkers is dat overigens verplicht. Wel moet je het altijd melden wanneer je gaan samenwonen of trouwen. Ook bij (tijdelijke) verhuur kan een geldverstrekker deze verklaring eisen.

Wat is een ontruimingsverklaring?

Dit is een door de niet-eigenaar en inwonende partij ondertekende verklaring dat wanneer de eigenaar / schuldenaar niet voldoet aan diens verplichtingen en dit leidt tot een gedwongen verkoop er ingestemd wordt met vrijwillige verlating van het betreffende onderpand.

Waarom is er deze verklaring nodig?

Het recht op het mogen (blijven) bewonen is heel sterk. Dit kan ertoe leiden dat de zekerheden van een geldverstrekker minder waard zijn. Een woning met een inwoner verkopen levert veel minder op dan een woning vrij van huur en gebruik. Hierdoor neemt de kans op een restschuld bij verkoop fors toe.
Ik weet wat een ontruimingsverklaring is, alleen was dar Mn vraag niet 😜
Volgens mijn vriend word je dan niet getoetst op inkomen. In ieder geval, hij werkt in die financiële wereld en bij hem is het nog nooit gebeurd.
mntjee schreef:
06-11-2017 19:02
Ik weet wat een ontruimingsverklaring is, alleen was dar Mn vraag niet 😜
Dan weet je ook dat je zo'n ding moet tekenen. Verder wordt jouw financiële situatie niet getoetst.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Nee word niet getoetst. De enigste reden dat je dag ondertekent is in principe dat je eruit moet wanneer in dit geval jouw partner problemen met zijn hypotheek krijgt en eruit moet.
Heeft helemaal niets met je inkomen te maken. Bank wil gewoon niet het risico lopen dat je vriend niet meer betaalt en dat hij daar kan blijven wonen omdat jij er niet uit wil gaan en zij daardoor de woning niet kunnen verkopen.

Maar kleine moeite om te tekenen: immers neem ik aan dat je daar niet wil blijven wonen als je vriend de hypotheek niet meer kan betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven