Geld & Recht alle pijlers

hypotheek vragen...

28-11-2013 22:29 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen

Ik ben caatje en ik ben nieuw hier, ben hier terecht gekomen via google, elk onderwerp wat ik opzoek kom ik bijna altijd hier terecht.

Dus heb ik me maar eens geregistreerd.

Ik had gelijk een vraag vanwege een aankomende verhuizing naar een koophuis (binnen 2 jaar)

De flat waar we nu in wonen word in 2016 gesloopt en vanaf aankomende januari kunnen we een verhuispremie meekrijgen.

Maar nu is het zo dat wij met het oog op de toekomst een 1 gezinswoning willen.

(3 slaapkamers en een tuintje)

Nu valt dit in het gebied waar we wonen dus kwa huur helaas niet te betalen (gaan we ineens 300 of meer per maand omhoog)

Dus vandaar de beslissing om in een ander gebied te gaan wonen en dan wel in een koophuis.

Maar de dingen rond een hypotheek duizelen mij een beetje, veel verschillende verhalen maar niet iets wat op omze situarie slaat.

Het geval is dat we de hypotheek het liefste op 1 salaris doen.

Ik ben degene met de vaste baan, vriendlief werkt via uitzendbureau.

Nou is dus het bedrag wat ik kan lenen voor de hypotheek, rond de 85.000 euro.

Maar met een huis moet je dus ook die 10 procent kosten koper betalen.

Dus dat word een huis rond de 80.000.

Maar nou valt er voor dit bedrag niet heel veel te vinden.

(Wel wat maar dan zitten we in een bouwval, aanpassingen doen is helemaal niet erg maar het moet wel goed bewoonbaar zijn zodat de aanpassingen over een aantal jaar te verspreiden zijn, dus een goede basis in het huis, goede elektrische bedrading, goede fundering en dak.

Een lelijke keuken of te kleine badkamer is helemaal niet erg zolang het maar functioneert.

Dan ga je dus 1 stapje hoger kijken rond de 100.000 en daarin zijn genoeg huizen te vinden die aan onze eisen voldoen.

Maar die overige 20.000 die dus nodig is...

Is dat mogelijk om op vriendlief ze salaris te doen?

Hij werkt al jaren en betaald nu ook de huur enz...

Verdiend meer dan mij, maarja werkt via uitzendbureau dus geen vasre baan.:(

Weet niet of leeftijd iets uitmaakt maar ik ben zelf bijna 26 en vriendlief 31

Dus graag jullie advies gevraag lieve viva_forummers
Ik kom uit de omgeving die jij op het oog hebt. Voor de genoemde bedragen zie ik alleen recreatiewoningen in omgeving Alkmaar. Daar mag je niet permanent wonen.

Goedkoop wonen kan in de wieringermeer, of in Den Helder
quote:melissa-x schreef op 28 november 2013 @ 23:46:

[...]

Ik denk dat dat heel goed het geval kan zijn.

Overigens was dat in mijn geval niet zo: toen ik het liet uitrekenen bleek dat de overige kosten (notariële kosten, kosten voor de vereniging van eigenaren, onderhoud, belastingen, rente, etc.) samen zo hoog waren, dat onze vermogensopbouw met huren nog altijd harder gaat.Vroegah, zei oma, kon je makkelijker goedkoop huren. Dat is tegenwoordig zowat onmogelijk. Boven de 34 mille per jaar samen ben je al tot vrije sector gedoemd. Daar begint het feest vanaf ongeveer 700 per maand en kun je 3 maanden borg en 600 admin kosten neerleggen. Nu heb je minder overdrachtsbelasting, kun je shoppen naar een goedkope notaris waardoor die kosten meevallen. Vve heb je niet altijd en to heeft handige Henkie's in haar naaste omgeving.
quote:Dickens schreef op 28 november 2013 @ 23:56:

[...]

Vroegah, zei oma, kon je makkelijker goedkoop huren. Dat is tegenwoordig zowat onmogelijk. Boven de 34 mille per jaar samen ben je al tot vrije sector gedoemd. Daar begint het feest vanaf ongeveer 700 per maand en kun je 3 maanden borg en 600 admin kosten neerleggen. Nu heb je minder overdrachtsbelasting, kun je shoppen naar een goedkope notaris waardoor die kosten meevallen. Vve heb je niet altijd en to heeft handige Henkie's in haar naaste omgeving.Daar ben ik prima van op de hoogte. Ik leef ook in deze tijd, waarin de particuliere huur minstens 700 euro per maand is. Mijn partner is ook handig, dus dat maakt weinig verschil. Dat neemt niet weg dat onze vermogensopbouw veel harder gaat als we huren dan als we kopen. Het beste kun je het gewoon laten berekenen door iemand die beide opties naast elkaar zet en alles meerekent. Dat laten wij om de zoveel jaar doen. Van die drie maanden borg heb ik overigens geen last gehad, maar ik geloof graag dat dat ook voorkomt!
Overigens is de kosten koper tegenwoordig geen 10% meer, vroegah was de overdrachtsbelasting 6% + andere kosten zat je idd op 10%. De overdrachtsbelasting is nu 2%.

Maar dat gaat je niet helpen van 80.000,-- naar ¤100.000.--.
Weet je zeker dat je een huis voor een ton wilt kopen, terwijl je over 5 jaar misschien ook wel een huis van 1,5 ton kan betalen? Dat huis in de toekomst heeft dan misschien net een grotere tuin, iets meer bergruimte, een bad in de badkamer...

Het lijkt mij eigenlijk zonde om nu de stap te nemen zoals je hem beschrijft. Ik zou gaan sparen als een idioot en zorgen dat je over twee jaar echt veel spaargeld hebt. Dat kun je dan als het ware 'aftrekken' van de hypotheek en daarmee vergroot je je mogelijkheden.

Ook zou ik gewoon wel een huis kopen/hypotheek nemen met zijn tweeën, waarom niet? Dat betekent niet dat je gelijk twee keer zo veel moet lenen, maar dan heb je wel net wat meer mogelijkheden/keus. Als je vriend al jaren en jaren regelmatig werkt via uitzendbureaus, kan dat gewoon meegenomen worden in de hypo, volgens mij.
Als je vriend een tijdelijk contract heeft moet jij de jaarsalarissen van drie opeenvolgende jaren inleveren. Daar wordt dan het gemiddelde van genomen. Daarnaast heeft hij alsnog een werkgeversverklaring nodig (hoeft geen intentie op te staan). Zeker als jij een vaste aanstelling hebt en daar het grootste deel van de hypotheek op gebaseerd is (en zijn inkomen bijv voor de overige 30.000 euro) zijn banken niet heel moeilijk. De regels voor hypotheken zonder vaste aanstelling worden komende jaren denk ik soepeler kabinet is daar mee bezig.

Mijn advies: ga met een Hypotheker praten gratis oriënterend gesprek. Daarna rondkijken wat je binnen dat budget kunt kopen. Dan weet je ook of je bijv flink moet sparen.
Niet elke hypotheekadviseur heeft een gratis eerste gesprek !!!

Informeer als je de afspraak maakt eerst goed naar de voorwaarden.
Heb je eigen geld? Want behalve je inkomen is ook de waarde vh huis bepalend voor wat je kan lenen. Sinds dit jaar mag je nog maar 105% van de waarde vd woning lenen en dat wordt met 1% per jaar afgebouwd naar 100% in 2018.

Ik denk persoonlijk dat je wensen niet realistisch zijn, of je moet flink eigen geld hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven