Hypotheek
woensdag 12 september 2012 om 23:54
Goedenavond allemaal!
Even een vraag; ik denk erover na om een huis(je) te gaan kopen voor mezelf. Nu heb ik de volgende dingen:
Creditcard met gespreid betalen 2500
Rood staan op bank kan tot 2000
En ik heb een auto op afbetaling
Ik betaal alles netjes op tijd, zowel de rente op de rekeningen als de aflossing voor mijn auto.
Ik ben momenteel bezig mijn cc snel af te betalen met 300 Euro per maand en dan zeg ik hem op.
Dit geldt overigens ook voor mijn betaalrekening. Ik verwacht zo rond februari dat beiden weer netjes op 0 te hebben staan.
Ik heb een vaste baan en verdien bruto 3000 euro per maand.
Wat is wijsheid? Kan ik nu al naar de bank voor een offerte voor een hypotheek of is het verstandiger daarmee te wachten tot februari?
Even een vraag; ik denk erover na om een huis(je) te gaan kopen voor mezelf. Nu heb ik de volgende dingen:
Creditcard met gespreid betalen 2500
Rood staan op bank kan tot 2000
En ik heb een auto op afbetaling
Ik betaal alles netjes op tijd, zowel de rente op de rekeningen als de aflossing voor mijn auto.
Ik ben momenteel bezig mijn cc snel af te betalen met 300 Euro per maand en dan zeg ik hem op.
Dit geldt overigens ook voor mijn betaalrekening. Ik verwacht zo rond februari dat beiden weer netjes op 0 te hebben staan.
Ik heb een vaste baan en verdien bruto 3000 euro per maand.
Wat is wijsheid? Kan ik nu al naar de bank voor een offerte voor een hypotheek of is het verstandiger daarmee te wachten tot februari?
vrijdag 14 september 2012 om 14:01
quote:Mugske schreef op 14 september 2012 @ 13:59:
[...]
regels omtrent studieschuld zijn nog niet zo lang geleden gewijzigd. Deze tellen nu wel mee bij je hypotheekaanvraag.
Oke, staan deze nu ook op je BKR registratie dan?
Vraag mij af of ze standaard IBG checken als je je mond er over dicht houdt?
[...]
regels omtrent studieschuld zijn nog niet zo lang geleden gewijzigd. Deze tellen nu wel mee bij je hypotheekaanvraag.
Oke, staan deze nu ook op je BKR registratie dan?
Vraag mij af of ze standaard IBG checken als je je mond er over dicht houdt?
maandag 17 september 2012 om 11:49
Thasmo, een studieschuld staat nog niet BKR geregistreerd. Een hypotheekadviseur houdt wel rekening met jouw maandlasten, dus ook met je aflossing studieschuld.
Je mond houden over dat soort dingen is niet slim. Een maximale hypotheekberekening is gebaseerd op wat jij aan woonlasten kan betalen per maand - als je geen eerlijke info verstrekt over je maandlasten kan je misschien meer lenen, maar kan je dat minder goed betalen.
Het is niet ok dat jij je hypotheeklasten niet kunt betalen omdat je een lening hebt verzwegen.
Je mond houden over dat soort dingen is niet slim. Een maximale hypotheekberekening is gebaseerd op wat jij aan woonlasten kan betalen per maand - als je geen eerlijke info verstrekt over je maandlasten kan je misschien meer lenen, maar kan je dat minder goed betalen.
Het is niet ok dat jij je hypotheeklasten niet kunt betalen omdat je een lening hebt verzwegen.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson