Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek

12-09-2012 23:54 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal!

Even een vraag; ik denk erover na om een huis(je) te gaan kopen voor mezelf. Nu heb ik de volgende dingen:

Creditcard met gespreid betalen 2500

Rood staan op bank kan tot 2000

En ik heb een auto op afbetaling

Ik betaal alles netjes op tijd, zowel de rente op de rekeningen als de aflossing voor mijn auto.

Ik ben momenteel bezig mijn cc snel af te betalen met 300 Euro per maand en dan zeg ik hem op.

Dit geldt overigens ook voor mijn betaalrekening. Ik verwacht zo rond februari dat beiden weer netjes op 0 te hebben staan.

Ik heb een vaste baan en verdien bruto 3000 euro per maand.

Wat is wijsheid? Kan ik nu al naar de bank voor een offerte voor een hypotheek of is het verstandiger daarmee te wachten tot februari?
Een offerte kun je altijd aanvragen. Je kunt daarbij ook verschillende scenario's laten doorrekenen (dus op '0' of met mogelijkheid tot rood staan). Kun je je alvast verdiepen in de materie.
Van welk geld wil je dan gaan verhuizen, huis inrichten, enz?
Offertes vragen kan altijd.

Ik kon met mijn parttime-baan (1300 netto) al EUR 90.000 lenen, gewoon een "brave hypotheekvorm", dus geen beleggingen ofzo erbij.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Haha ja dat is nog een twee. Door mijn situatie heb ik niet echt kunnen sparen. Ik was getrouwd en nu gescheiden en woon nu in een best dure huurwoning, waardoor sparen gewoon lastig is. Ik hoop dan dus ook een klein beetje extra te kunnen lenen voor de inrichting. Verder heb ik ook veel spullen hier. Ik neem alles mee
Ik werd een beetje zenuwachtig, doordat iemand vertelde over het BKR. Ik weet dat het lastiger is om een hypotheek te krijgen als je wat leningen hebt uitstaan, maar ben geen wanbetaler en wil die leningen ook weg hebben in feb
Extra lenen voor de inrichting? Onder welke steen heb jij gezeten? Het wordt misschien al lastig om de aankoopprijs + kosten koper te laten financieren.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Volgens mij kan je er vrij simpel achter komen of je een bkr notering heb. ff googlen hoe je dat doet.
Ik ga denk ik maar naar de bank en de opties bespreken. Anders kies ik ervoor om nog een tijdje wat te huren. Dat is in ieder geval het meest veilig
Gewoon doen. Ik heb ook een hypotheek gekregen met een brutosalaris van 3100 en een auto op afbetaling. Eerste bank heeft het afgewezen ivm studieschuld, bij de tweede geen probleem. Ligt eraan wat je maandlasten zijn. Ik kon overigens max 150.000 lenen.
Ik zou mijn betaalrekening niet opzeggen .
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ofmde bank moeilijk gaatndoen over een lening,creditcards etc hangt ervan af wat je inkomen is en hoe hoog je hypotheek is.

De leningen etc trekken ze van het te krijgen hypotheek af.

Een BKR notering hoeft helemaal geen probleem te zijn,de meeste mensen hebben die(als je een telefoonabbonement afsluit heb je al eentje'te pakken)

Het gaat om welke code je hebt bij de BKR.

Wij hebben zelf ook doorlopend krediet,studieschuld en creditkaart(voor werk man)

Dat was geen probleem. Alleen ligt inkomen hier wel hoger en wilden we naar verhouding inkomen/hypotheek een lage hypotheek.

Ik zou nooit aan de top,van mijn hypotheek willen zitten.

Succes!
Wij hebben vorig jaar gekocht en mochten toen geen rood stand hebben op de bank (die gebruikte we ook niet, maar de mogelijkheid tot mag ook niet, dus snel opgezegd, en daarna kan je het gewoon weer er op zetten) Waarom zou je nu een huis kopen als je nog schulden hebt? (cc, roodstand etc) Gewoon alles aflossen en met een beetje mazzel zijn volgend jaar de prijzen nog meer gezakt.
Ja kan gewoon. De bank kijkt naar de dingen die je noemt en neemt dit mee in de hoogte van het bedrag dat je kan lenen.
Interessantere vragen zijn of je een vast contract hebt, hoeveel je verdient en hoeveel je wilt lenen.

Extra lenen voor inrichting kan je vergeten, dat doen banken echt niet.
Zeg maar Spijker.
Als je op internet kijkt hoeveel je kan lenen met je salaris dan heb je een indicatie van wat je zou kunnen zonder schulden.

De schulden die je hebt, bij elkaar optellen. Roodstaan moet je kijken hoeveel je max rood kan staan, dat tellen ze en weet niet of je doorlopend krediet hebt? daarvan moet je ook de limiet nemen.

Tel je bij elkaar op: bijv. 2000 max roodstaan, 2500 credit card, 3000 autolening is totaal 7500. Ze gaan er vanuit dat je dit 2% per maand kost, dus 150 netto. Deze 150 mag je minder uitgeven aan de hypotheek.
Een vast contract is ook lang niet altijd nodig.. je werkgever moet een werkgeversverklaring invullen en daarop aangeven dat ze niet van plan zijn je tijdelijke contract te beeindigen.

Waar ik meer in geinteresseerd ben is... wat voor huisje wil je kopen dan? Ikzelf heb een mooi spaarbedrag, totaal geen schulden van studie / auto of wat dan ook en een goede baan met een mooi salaris. Maar ik krijg hooguit genoeg voor een tweekamerappartementje. Wat ik niet ga doen uiteraard, want ik woon nu in een eensgezinshuurwoning, dus dan zou ik er kwa ruimte flink op achteruit gaan.
Ik weet wel dat de banken moeilijker doen dan een paar jaar geleden.

Wij hebben 6 jaar geleden een huis gekocht en moesten alle schulden aflossen incl roodstaan!!!

Succes!!
De banken doen niet moeilijk over schulden zolang jij altijd netjes betaalt. (dus geen negatieve BKR melding hebt). Het heeft wel invloed op het bedrag dat je mag lenen.

De bank rekent met een maandlast van 2% van het krediet. Dit bedrag halen ze af van hoeveel je maximaal kan betalen per maand, waardoor je dus ook weer minder mag lenen.

Je zou nu alvast door een adviseur kunnen laten berekenen hoeveel je met en zonder krediet kan lenen. Of dit in januari nogsteeds zo is, is altijd maar de vraag. De regels zullen ongetwijfeld nog veranderd worden voor januari..
@cupkeekie, je werkgever moet iets meer verklaren dan dat. Ze moeten namelijk een intentieverklaring afgeven. Hiermee verklaren ze dat jij na afloop van dit lopende tijdelijke contract een vast contract zal krijgen.
Wij (partner en ik) hebben in 2010 een huis gekocht en hebben daarbij ook een hypotheek afgesloten; bij dezelfde bank hebben we beide ook een mogelijkheid tot roodstand (1000) op onze betaalrekening en allebei ook een telefoonabbo dus BKR registratie

Ze hebben het niet gehad over roodstand (hadden we niet) maar ze hebben of gewoon even gekeken of anders helemaal niet gecheckt. BKR wel nagekeken (zei de adviseur) maar buiten het telefoonabbo en de mogelijke roodstand van de betaalrekening stond daar niets op..

We hadden overigens wel een vaste baan (beide ruim 3 jaar werkzaam bij de dezelfde baas) en we hebben zo'n 60% geleend van het bedrag wat we zouden kunnen lenen en daar zat toen wel ook al zo'n 20.000 euro bouwdepot bij en de KK.

Verder ook geen CCschuld etc en ook een aardige spaarrekening.

Weet wel van een vriendin die ook bij dezelfde bank een hypotheek heeft dat zij gewoon ook een hyptheek kreeg met haar studieschuld van 20.000 euro (deze stond overigens NIET op het BKR afschrift) en zo'n 500 euro roodstand.

Mijn zwager dan weer niet vanwege wat roodstand + lening auto + vriendin die niet werkte + geen vast contract.

Maar goed je kan altijd een offerte aanvragen
@mooiedromen; of het moeilijk doen is weet ik niet. Maar 6 jaar geleden werd er al een vraag gesteld over een 'krediet van ¤1361'; snapte er niks van want hadden helemaal geen krediet.

Bleek dat het bedrag te zijn wat ik rood mocht staan op een betaalrekening wat ooit 3000 gulden was en dus toen een 'vreemd bedrag' in Euro's.

De hypotheek was toen nog niet eens 60% van de executiewaarde van de woning en daarbovenop hadden/hebben we een flink bedrag aan spaargeld.

Het was verder geen probleem, maar er werd dus wel naar gevraagd.

In de afgelopen periode is het alleen maar strenger geworden; dus (meerdere) schulden en geen spaargeld zal echt niet in je voordeel werken.
De banken hebben altijd al naar kredieten gekeken. Ze nemen de maandlast van het krediet mee en als jij de hypotheek dan nog kan betalen is er geen probleem, kan dat niet dan is het wel een "probleem"en moet het krediet worden afgelost.

Het enige verschil is dat de banken nu altijd 2% van de het maximale saldo meenemen als maandlast en 6 jaar geleden werd er nog wel eens gekeken naar wat je echt per maand betaalt.

Meer schulden en geen spaargeld werkt niet in je voordeel, maar als je geen schulden hebt en wel spaargeld krijg je ook niet meer hypotheek dan dat je op je inkomen kan krijgen.
Je financiële verplichtingen hebben invloed op de maximale hypotheek die je kunt krijgen. Je kunt dan simpelweg minder lenen dan je zonder je kredieten zou kunnen lenen.

Geregistreerd staan bij het BKR is geen probleem (daar staan nu eenmaal je kredieten geregistreerd), een betalingsachterstand nu of in het verleden op één van die kredieten kan wel een flink probleem opleveren.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:thasmo schreef op 13 september 2012 @ 15:34:

....

Weet wel van een vriendin die ook bij dezelfde bank een hypotheek heeft dat zij gewoon ook een hyptheek kreeg met haar studieschuld van 20.000 euro (deze stond overigens NIET op het BKR afschrift) en zo'n 500 euro roodstand.

....

regels omtrent studieschuld zijn nog niet zo lang geleden gewijzigd. Deze tellen nu wel mee bij je hypotheekaanvraag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven