Geld & Recht alle pijlers

hypotheekrente aftrek.

23-08-2011 09:08 6 berichten
Wij laten de hypotheek rente aftrek elke maand uitbetalen.

Nu hadden we wat spaargeld en daar hebben we een stukje hypotheek afgelost.

Dit hebben we ingevuld via internet bij de belastingdienst.

Nu leek het mij dat we dan deze maand minder terug zouden krijgen. Maar we hebben juist meer terug gekregen en daar snap ik niets van.

Normaal kregen we ook twee bedragen terug. Een voor mij en een voor man. Maar die lieten we op mans rekening storten, omdat hij de hypotheek betaald. Nu kregen we het in drie bedragen terug.

Sowieso ben ik van plan om deze week de BD even te bellen, maar misschien zit er hier iemand die kan zeggen, dat zit zus of zo.
Alle reacties Link kopieren
ik zou gewoon bellen, misschien heb je ipv een wijziging een nieuwe aanvraag gedaan, of hebben ze het zo geïnterpreteerd.

Als ze je niet goed helpen, gewoon verder vragen en door laten verbinden met een leidinggevende ofzo, want er zit af en toe een stelletje knurften aan de telefoon, maar ook af en toe hele goeie!
Zo te horen heb je de wijziging gewoon niet goed ingevuld. De aflossing hoef je namelijk helemaal niet in te vullen. Je moet het jaarlijks te betalen rentebedrag verlagen.

Je vult gewoon jullie inkomens in, de rente die jullie in totaal betalen dit jaar en de wozwaarde, vervolgens vul je in wat jullie nu als voorlopige teruggave ontvangen(de nieuwe beschikking die je ontvangen hebt aanhouden) en dan gaat het systeem dat vanzelf berekenen waar je recht op hebt.
Tegenwoordig als je tussendoor een wijziging doet waardoor je meer krijgt betalen ze dat gewoon als extra betaling uit ipv van dat ze je huidige bedrag aanpassen. Geen idee waarom maar zie het vaker voorkomen. Vandaar die 3 ipv 2 betalingen.
quote:mooiedromen schreef op 23 augustus 2011 @ 09:57:

Tegenwoordig als je tussendoor een wijziging doet waardoor je meer krijgt betalen ze dat gewoon als extra betaling uit ipv van dat ze je huidige bedrag aanpassen. Geen idee waarom maar zie het vaker voorkomen. Vandaar die 3 ipv 2 betalingen.Het klopt wat mooie dromen schrijft. Maar alleen in de situatie dat de VA meer wordt ipv minder. Als de oorspronkelijke VA ¤ 4200 is en de nieuwe beschikking ¤ 5000, wordt de ¤ 800 in een nieuwe beschikking uitgekeerd verdeeld over de resterende maanden. De oorspronkelijke teruggaaf per maand loopt gewoon door.

De bedoeling van TS was dat de VA minder werd. Hoe moet deze wijziging in de VA worden opgenomen?

Allereerst dient het rentebedrag naar beneden te worden bijgesteld. Daarna moet bijzondere situaties / te verrekenen bedragen / terug te krijgen bedrag worden ingevuld. Bij deze invulling gaat het vaak fout, wellicht ook bij TS. Als hier (regulier) de ¤ 4200 wordt ingevuld, zal er bij de verdeling te zien zijn dat er een bedrag moet worden terugbetaald. De hypotheekrenteaftrek is immers minder geworden. Lees echter hieronder.

Hoe werkt de wijziging VA

Er volgt in dit voorbeeld een gewijzigde VA met hierop vermeld het bedrag dat moet worden terugbetaald. Mensen schrikken hiervan. Dit was niet de bedoeling! In de praktijk volgt echter na ongeveer een week een mededeling met daarop vermeld hoe de Belastingdienst de gewijzigde VA verwerkt. Eerst toegekend bedrag ¤ 4200. Stel: ¤ 600 minder teruggaaf door lagere hypotheekrenteaftrek. Resterend bedrag op jaarbasis ¤ 3600.

NB: Als er al ¤ 2800 is uitgekeerd gedurende jan - aug (8 x ¤ 350)zal de resterende ¤ 800 worden uitgekeerd in de maanden sept - dec. Dus elke maand ¤ 200. Er hoeft in deze situatie niet te worden terugbetaald. Alleen het bedrag per maand wordt verlaagd van ¤ 350 naar ¤ 200.
Kijk, daar heb ik wat aan. Ga vanavond gelijk even er voor zitten. Er lopen nu twee kleine kinderen door het huis, dus dat belt niet zo lekker naar de belasting. Maar ik heb nu wel een beetje idee waar ik het zoeken moet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven