Geld & Recht alle pijlers

Hypotheekvraag schoonzus uitkopen

16-02-2020 16:11 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, mijn man en zijn zus hebben het ouderlijk huis geerfd.
Nu denken we eraan om er met ons gezin in te gaan wonen.
Ik heb nu nog geen hypotheek ( huidige woning is alleen van mijn man. Eigenlijk vriend want we zijn niet getrouwd)

Heeft iemand er ervaring mee of het mogelijk is dat ik een hypotheek afsluit om zo de zus uit te kopen en samen met mijn man eigenaar te worden van het huis?

Man heeft geen hypotheek nodig, want is nu al voor de helft eigenaar. Zelf heb ik nog nooit een hypotheek gehad. Qua bedrag moet het lukken volgens berekeningen op diverse websites.

Natuurlijk bel ik van de week de bank voor advies, maar misschien heeft iemand in dezelfde situatie gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Sugeraddict schreef:
16-02-2020 19:20
Nog ter info: man heeft een groot deel eigen geld in huidige woning zitten en er rust maar een kleine hypotheek op.
Zoek ook uit wat de consequenties zijn als je man de overwaarde niet in een nieuw huis steekt.
Want dat is wat er gaat gebeuren.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ik zou eerst zonder hem eens naar een financieel adviseur gaan en de notaris eens bellen.
Alle reacties Link kopieren
Klein spaarpotje, niet zoveel als zou moeten helaas...wel leuk geleefd.

En ja, ik ga eerst zelf langs de hypotheekadviseur.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ongelofelijk dat je maar een klein spaarpotje hebt, wat hebben jullie slecht voor jouw zekerheid gezorgd. Ik vind het ook ongelofelijk dat je nu zegt 'daar komen we wel uit, daar maak ik me niet druk om' terwijl je op dit vlak er in 19 jaar niet uit kon komen ondanks flinke ruzies. Waarom zou het dan nu dan wel zo eenvoudig kunnen?

Daarnaast noem je het bedrijf van je man en dat het daarom allemaal goed geregeld(/gescheiden?) moest worden, waarom is dat met het huis uit de erfenis anders?

Ik begrijp op zich je keuze wel hoor, dat als het verder goed zit (of lijkt te zitten) en je kinderen hebt je het erbij laat maar het is een hoge prijs die je betaald hebt. Mochten jullie nu uit elkaar gaan dan heb je letterlijk niks. Dat is nogal wat hoor, om met niks opnieuw te moeten beginnen. Ik hoop dus voor jou dat je er nu vaart achter zet dat je hoe dan ook vermogen op gaat bouwen en nu eens voor jezelf op gaat komen. En dat je man daarin meegaat natuurlijk. Maar eigenlijk lees ik vooral dat jullie het er inhoudelijk nog helemaal niet over hebben gehad dus ik vraag me af waar je je vertrouwen op baseert.


eckano schreef:
16-02-2020 19:12
Dat hoeft niet; man zal wel mede-onderzetter moeten worden van het pand maar hoeft geen medeschuldenaar te worden; jij bent dan alleen aansprakelijk voor de hypotheek.

In Nederland? Ik kan me er niets bij voorstellen. Noem eens een bank die daarmee akkoord gaat?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
16-02-2020 20:51
Ik zou eerst zonder hem eens naar een financieel adviseur gaan en de notaris eens bellen.
Dat zou ik niet doen. Van achterbaks gedrag wordt een relatie echt niet beter. To is al 19 jaar bij haar man.
Dat hij een huis erft is toch geen reden om de relatie om zeep te helpen.
sugarmiss schreef:
16-02-2020 21:56
Dat zou ik niet doen. Van achterbaks gedrag wordt een relatie echt niet beter. To is al 19 jaar bij haar man.
Dat hij een huis erft is toch geen reden om de relatie om zeep te helpen.
Overdrijven is ook een vak ;-)

Ik zou hem dat ook gewoon melden hoor.
Alle reacties Link kopieren
Niks achterbaks hoor, hij weet dat ik eerst zelf info en advies ga inwinnen.

En inhoudelijk is er al wel 1 en ander besproken. Maar dit heeft allemaal niet zo'n zin als ik niet weet of het überhaupt mogelijk is wat we willen.

Het lijkt nu alsof mijn man een grote profiteur is. Dat is echt niet zo. Toen de oudste geboren werd zijn we allebei minder gaan werken. Ik 3 dagen en op de dagen dat ik werkte, was mijn man bij de kinderen en andersom.
Ze zijn hierdoor nog nooit naar de crèche geweest en altijd door ons opgevoed. Iets dat we beide erg belangrijk vinden. Het is ook niet dat er altijd een vetpot binnen kwam via mans bedrijf.

Soms lopen dingen op een bepaalde manier. Achteraf zou ik het anders doen, maar daar heb ik nu niks aan.
Sugeraddict schreef:
16-02-2020 22:25
Het lijkt nu alsof mijn man een grote profiteur is. Dat is echt niet zo.
Waarom is dat voor jou echt niet zo als jij heel veel meer geïnvesteerd hebt en zorg, aandacht, huishouden en man ondertussen zijn leven financieel veilig stelde? Hij is zzp'er, ik ga er dus ook vanuit dat jij heel veel in springt voor hem want: onregelmatige en lange dagen.

En als hoofdact mag jij in deze overspannen woningmarkt een veel te dure hypotheeklast nemen waardoor zijn zus ook nog eens spekkoper is door partner van man. Omdat hij al 19 jaar verzaakt zijn partner, de moeder van zijn kinderen nota bene, enige financiële zekerheid te bieden.

Ik vind dit echt een krankzinnige situatie en dan druk ik mijzelf nog mild uit.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
16-02-2020 21:39

In Nederland? Ik kan me er niets bij voorstellen. Noem eens een bank die daarmee akkoord gaat?
Zeker wel, ik zou eigenlijk zo uit mijn hoofd geen banken weten die het niet doen; of ze het ook willen doen zal van een aantal zaken afhangen maar het kan wel en ik zie het ook met enige regelmaat voorbij komen.

De andere persoon moet wel meetekenen omdat het hele pand moet worden ondergezet maar die wordt geen schuldenaar.

Als de ene persoon dan niet betaalt zal het pand uiteindelijk wel gedwongen verkocht moeten worden, maar daarom ben je ook mede-onderzetter.

Ik denk dat ze dit alleen zo willen doen als het te lenen bedrag relatief laag is in vergelijking met de waarde van de woning.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Sugeraddict schreef:
16-02-2020 22:25
Niks achterbaks hoor, hij weet dat ik eerst zelf info en advies ga inwinnen.

En inhoudelijk is er al wel 1 en ander besproken. Maar dit heeft allemaal niet zo'n zin als ik niet weet of het überhaupt mogelijk is wat we willen.

Het lijkt nu alsof mijn man een grote profiteur is. Dat is echt niet zo. Toen de oudste geboren werd zijn we allebei minder gaan werken. Ik 3 dagen en op de dagen dat ik werkte, was mijn man bij de kinderen en andersom.
Ze zijn hierdoor nog nooit naar de crèche geweest en altijd door ons opgevoed. Iets dat we beide erg belangrijk vinden. Het is ook niet dat er altijd een vetpot binnen kwam via mans bedrijf.

Soms lopen dingen op een bepaalde manier. Achteraf zou ik het anders doen, maar daar heb ik nu niks aan.
Maar jij hebt minder pensioen op kunnen bouwen door thuis te blijven. En meestal wordt het huis juist volledig op naam van de vrouw gezet als man een eigen bedrijf heeft. Dit ivm mogelijk faillissement.
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
17-02-2020 07:32
Zeker wel, ik zou eigenlijk zo uit mijn hoofd geen banken weten die het niet doen; of ze het ook willen doen zal van een aantal zaken afhangen maar het kan wel en ik zie het ook met enige regelmaat voorbij komen.

De andere persoon moet wel meetekenen omdat het hele pand moet worden ondergezet maar die wordt geen schuldenaar.

Als de ene persoon dan niet betaalt zal het pand uiteindelijk wel gedwongen verkocht moeten worden, maar daarom ben je ook mede-onderzetter.

Ik denk dat ze dit alleen zo willen doen als het te lenen bedrag relatief laag is in vergelijking met de waarde van de woning.

Ik heb de term mede-onderzetter opgezocht en heb er nu over gelezen inderdaad. Er staat wel bij dat het dan om een ander pand gaat, maar jij zegt dat het ook kan als het een mede-eigenaar van hetzelfde pand betreft?

Ik begrijp alleen de winst niet voor de man van TO. Want dan heeft hij niet direct een hypotheek, maar als zij niet betaalt kan het tot gedwongen verkoop komen en daar kan hij dan niks aan invloed op uitoefenen. Als het dan tot executieverkoop komt dan wordt hij én gedwongen om een ander huis te zoeken én hij krijgt minder voor zijn deel van het huis door de lagere opbrengst. Dan kun je toch echt beter samen die hypotheek hebben in deze en dan bij de notaris op schrift stellen dat jij x bedrag ingelegd hebt in het huis of dat de één voor percentage zus en de ander voor percentage zo eigenaar is/ingelegd heeft.
Alle reacties Link kopieren
Er is geen bank die een hypotheek voor een half huis gaat financieren. Want wat kunnen ze met het onderpand? Aan een half huis hebben ze niets.

Jij en je partner kunnen wel samen het huis kopen waarbij je in de koopakte opneemt dat vriend de helft van de woning al gefinancierd heeft. Ook kan je opnemen dat wanneer de relatie uit elkaar gaat je partner het eerste recht van koop heeft.

Jullie wonen in dit huis, schoonzus is voor de helft eigenaar? Hoe veel is het huis in waarde gestegen sinds dat jullie er wonen? Hoeveel heeft je vriend in het huis geïnvesteerd?

Je moet wel voor een normaal bedrag je schoonzus uitkopen. Want wanneer het bedrag niet in de buurt is van de taxatiewaarde kan de Belastingdienst dit zien al een schenking.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Sugeraddict schreef:
16-02-2020 18:00

Investeringen in het "nieuwe" huis komen voor zijn kosten en wil hij niet vast leggen. We leggen uiteraard wel vast dat hij al eigenaar is voor de helft van het huis.

Huh? Waarom niet?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Gekke vraag misschien maar is de erfbelasting al betaald? Dat kan nog wel eens roet in het eten gooien namelijk...
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Misschien begrijp ik ergens iets niet goed, maar als je vriend zijn huidige huis verkoopt, is dan daarmee het deel van schoonzus te betalen? En kunnen jullie dan het huis niet gewoon op jullie beider namen laten zetten? Daarmee is toch al een heel deel opgelost?

Ik weet niet zeker of dat laatste makkelijk kan zonder dat je nog met de belastingdienst te maken krijgt, maar is anders een idee om te trouwen? Dan kan het volgens mij sowieso, en is het huis gewoon van jullie samen. Kun je in je huwelijkse voorwaarden altijd nog iets vastleggen over eerlijke verdeling. Ik zou het overigens helemaal niet raar vinden als dus een deel van de opbrengst van huis vriend op die manier linea recta naar jou zou gaan, gezien hoe jullie het de afgelopen 20 jaar gedaan hebben.

Waarom wil je vriend per se gaan hypotheek?
Misschien is dit onbenullig maar als jullie samen de hypotheek aanvragen voor het huis en je man zijn overwaarde in het huis stopt en dan bij de notaris laten vastleggen dat jij verantwoordelijk bent voor de hypotheek dan heb je het toch ook opgelost? Je man betaalt dan geen belasting over zijn overwaarde oude huis want hij heeft het gebruikt voor de aankoop van een ander huis, bij de bank krijg jullie een leuker tarief omdat de helft al is afbetaald en voor de bank maakt het niet uit want er staan 2 namen op de hypotheek voor een heel huis en je bent automatisch voor de helft eigenaar. Hoe je de betaling onderling doet maakt hun niet uit, dat kan je dan bij een notaris vastleggen of is dit te makkelijk gedacht.
Kastanjez schreef:
17-02-2020 09:13
Misschien begrijp ik ergens iets niet goed, maar als je vriend zijn huidige huis verkoopt, is dan daarmee het deel van schoonzus te betalen? En kunnen jullie dan het huis niet gewoon op jullie beider namen laten zetten? Daarmee is toch al een heel deel opgelost?

Ik weet niet zeker of dat laatste makkelijk kan zonder dat je nog met de belastingdienst te maken krijgt, maar is anders een idee om te trouwen? Dan kan het volgens mij sowieso, en is het huis gewoon van jullie samen. Kun je in je huwelijkse voorwaarden altijd nog iets vastleggen over eerlijke verdeling. Ik zou het overigens helemaal niet raar vinden als dus een deel van de opbrengst van huis vriend op die manier linea recta naar jou zou gaan, gezien hoe jullie het de afgelopen 20 jaar gedaan hebben.

Waarom wil je vriend per se gaan hypotheek?
Ik had dus ook gewoon +1 bij jou kunnen zetten. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Je man is misschien niet een grote profiteur, maar ik vind het wel erg om te lezen dat jij in feite geen poot hebt om op te staan, terwijl je indirect natuurlijk gewoon hebt meebetaald aan het huis, door álle boodschappen en alles wat er voor de kinderen nodig was voor je rekening te nemen waardoor hij de woonlasten makkelijk in zijn eentje kon dragen, want hij was niets kwijt aan al die andere dingen. Alleen heb jij aan deze verdeling achteraf dus niks en hij alles, want met boodschappen betalen bouw je nou eenmaal niks op en met een huis (af)betalen wel.

Ik zou ook advies inwinnen, ik vind daar helemaal niks achterbaks aan. Sterker nog, ik zou het heel raar vinden als hij daar een probleem van maakt, dan is hij wel heel doelbewust bezig om dit in stand te houden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
17-02-2020 09:13
Misschien begrijp ik ergens iets niet goed, maar als je vriend zijn huidige huis verkoopt, is dan daarmee het deel van schoonzus te betalen? En kunnen jullie dan het huis niet gewoon op jullie beider namen laten zetten? Daarmee is toch al een heel deel opgelost?

Ik weet niet zeker of dat laatste makkelijk kan zonder dat je nog met de belastingdienst te maken krijgt, maar is anders een idee om te trouwen? Dan kan het volgens mij sowieso, en is het huis gewoon van jullie samen. Kun je in je huwelijkse voorwaarden altijd nog iets vastleggen over eerlijke verdeling. Ik zou het overigens helemaal niet raar vinden als dus een deel van de opbrengst van huis vriend op die manier linea recta naar jou zou gaan, gezien hoe jullie het de afgelopen 20 jaar gedaan hebben.

Waarom wil je vriend per se gaan hypotheek?

Alleen wanneer je alleen maar samenwonende partner bent, moet je nog steeds overdrachtsbelasting betalen. Dit hoeft niet wanneer je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt. Bekent probleem bij mensen die zich inkopen in het huis van hun nieuwe partner.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... sbelasting.

Daarom niet allene naar een hypotheekadviseur gaan maar ook een afspraak maken bij een notaris.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Geronimo2 schreef:
17-02-2020 09:30
Ik had dus ook gewoon +1 bij jou kunnen zetten. :facepalm:
Haha, ik vind het wel fijn want nu weet ik dat het niet een heel achterlijk voorstel is ;-)
hamerhaai schreef:
17-02-2020 09:47
Alleen wanneer je alleen maar samenwonende partner bent, moet je nog steeds overdrachtsbelasting betalen. Dit hoeft niet wanneer je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt. Bekent probleem bij mensen die zich inkopen in het huis van hun nieuwe partner.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... sbelasting.

Daarom niet allene naar een hypotheekadviseur gaan maar ook een afspraak maken bij een notaris.
Nou, precies. Lijkt me een mooi moment om te trouwen! ;-)
Ik vind het allemaal niet echt liefdevol klinken.

Als je al 20 jaar samen bent en je hebt kinderen waarom is er dan niet gewoon één hoop met geld? Die je dan dus ook eerlijk verdeelt als je uit elkaar gaat?

Ik ben er groot voorstander van dat iedereen z'n eigen zaakjes regelt, maar dat is nu dus ook al niet gebeurd.

Je zegt dat je een zorgeloos leven hebt geleid, maar hoe zorgeloos was je nou helemaal, als je bij een break-up geen huis én geen spaarpot zou hebben?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met een gesprek bij een hypotheekverstrekker en een notaris. Zij kunnen je precies vertellen wat je mogelijkheden zijn en wat de voors- en tegens zijn.

TO’s man wordt wel als een enorme profiteur beschreven hier, wat ik ondanks dat TO het met deze situatie beter voor haarzelf moet inregelen niet helemaal terecht vind als ze samen zorg hebben gedraagt voor de kinderen en destijds TO nog niet toe was aan kopen. Als je 19 jaar samen bent en kinderen hebt gaat het simpelweg steeds meer op één hoop en zal het onbewust er zo zijn ingeslopen. Neemt niet weg dat het vermogen nu eerlijk verdeeld mag worden (in mijn ogen) en de erfenis van het (halve) huis apart kan worden vastgelegd.

TO, ga vooral samen informatie inwinnen en als je al zo lang fijn samen bent zonder problemen dan zullen jullie hier ook inderdaad wel afspraken over kunnen maken. Het is nu fijn samen dus waarom zou je partner niet goed voor je willen zorgen?
Alle reacties Link kopieren
Sugeraddict schreef:
16-02-2020 19:37
Je hebt gelijk sweet firefly.

Hier zijn ook al eindeloze discussies over geweest. Man is veel te makkelijk en ik ben hier jaren in meegegaan.
Ik heb het echt geprobeerd, maar als hij niet wil houdt het op. Ik kon en kan dit niet alleen regelen.

Ik vond het ook geen scheiding waard om het zo te zeggen.
Dit klinkt echt niet goed hoor. Ik begrijp wel wat je zegt, maar een liefhebbende partner wil natuurlijk dat dingen voor jou ook goed geregeld zijn.
Je zou op zijn minst een dikke spaarpot moeten hebben opgebouwd zodat je niet met lege handen staat als jullie uit elkaar zouden gaan of hij overlijdt.

Goed dat jullie het anders gaan doen en hou nu je poot stijf.
Alle reacties Link kopieren
CatherineTheGreat schreef:
17-02-2020 08:52
Gekke vraag misschien maar is de erfbelasting al betaald? Dat kan nog wel eens roet in het eten gooien namelijk...
Verstandige opmerking. Vrijstelling voor kinderen is niet heel erg hoog. Zelfde geldt voor als TO of vriend iets overkomt. Wie erft dan als ze niet getrouwd zijn of geregistreerd partnerschap hebben? De kinderen dus en die betalen weer veel erfbelasting. Met als gevolg dat TO of vriend misschien huis uit moet. Van stenen kun je nu eenmaal geen belasting betalen. Daarnaast zal het erfdeel gelijk aan de kinderen betaald moeten worden en niet pas later als ook de langstlevende partner overlijdt, zoals in het geval dat je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven