Geld & Recht alle pijlers

Hypotheekvraag schoonzus uitkopen

16-02-2020 16:11 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, mijn man en zijn zus hebben het ouderlijk huis geerfd.
Nu denken we eraan om er met ons gezin in te gaan wonen.
Ik heb nu nog geen hypotheek ( huidige woning is alleen van mijn man. Eigenlijk vriend want we zijn niet getrouwd)

Heeft iemand er ervaring mee of het mogelijk is dat ik een hypotheek afsluit om zo de zus uit te kopen en samen met mijn man eigenaar te worden van het huis?

Man heeft geen hypotheek nodig, want is nu al voor de helft eigenaar. Zelf heb ik nog nooit een hypotheek gehad. Qua bedrag moet het lukken volgens berekeningen op diverse websites.

Natuurlijk bel ik van de week de bank voor advies, maar misschien heeft iemand in dezelfde situatie gezeten.
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
17-02-2020 07:32
Zeker wel, ik zou eigenlijk zo uit mijn hoofd geen banken weten die het niet doen; of ze het ook willen doen zal van een aantal zaken afhangen maar het kan wel en ik zie het ook met enige regelmaat voorbij komen.

De andere persoon moet wel meetekenen omdat het hele pand moet worden ondergezet maar die wordt geen schuldenaar.

Als de ene persoon dan niet betaalt zal het pand uiteindelijk wel gedwongen verkocht moeten worden, maar daarom ben je ook mede-onderzetter.

Ik denk dat ze dit alleen zo willen doen als het te lenen bedrag relatief laag is in vergelijking met de waarde van de woning.
Dit is dus echt complete onzin.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-02-2020 09:39

Ik zou ook advies inwinnen, ik vind daar helemaal niks achterbaks aan. Sterker nog, ik zou het heel raar vinden als hij daar een probleem van maakt, dan is hij wel heel doelbewust bezig om dit in stand te houden.
Ik zou gewoon samen naar dat advies gesprek gaan. Op die manier is voor beiden duidelijk hoe het zit.

Als je alleen naar een adviesgesprek gaat omdat je jezelf moet informeren o dat de ander je anders wel eens zou kunnen benadelen dan ziter toch iets niet goed.

Dus gewoon samen laten informeren.
Loop je ook jiet het risico dat je iets verkeerd overbrengt aan de ander.
Inderdaad, gewoon samen naar de hypotheekadviseur en samen naar de notaris. Als je al 20 jaar samen bent, je hebt kinderen en je gaat financiele verplichtingen aan, dan heb je ook een bepaalde verantwoordelijkheid naar elkaar.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
17-02-2020 12:50
Dit is dus echt complete onzin.
Hoe kom je daar nou bij?
Lekker onderbouwd ook.... :-?

Ik zie dit soort constructies bijna dagelijks voorbij komen en jij zegt dat het onzin is?
Dan mag je de banken, het kadaster en de notarissen daar ook wel eens over snel gaan waarschuwen, want die werken allemaal mee aan die onzin!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
17-02-2020 17:50
Hoe kom je daar nou bij?
Lekker onderbouwd ook.... :-?

Ik zie dit soort constructies bijna dagelijks voorbij komen en jij zegt dat het onzin is?
Dan mag je de banken, het kadaster en de notarissen daar ook wel eens over snel gaan waarschuwen, want die werken allemaal mee aan die onzin!
Dan snap je dus zelf niet wat je dagelijks voorbij ziet komen.

Een mede ondertekenaar is iemand die meetekent met de hypotheekgever omdat die anders de hypotheek niet rondkrijgt. Bijvoorbeeld een ouder die garant staat voor een kind. Of als de vriend van TO en to het huidige huis zouden willen verbouwen en de vriend van TO de benodigde extra hypotheek niet rond kan krijgen alleen en wel als to zou meerekenen. Wat uiteraard erg dom zou zijn om te doen. Een mede ondertekenaar is geen eigenaar van het pand. Dat is de vriend van to dus wel. 8

En omdat de bank het huis wil kunnen veilen als to niet betaald moet hij ook op de hypotheek. Hij is ook hypotheekgever met het huis als onderpand.

Zowel in het geval van de ouder die meetekent als de vriend van to zijn beide hoofdelijk aansprakelijk.

En als de bank geen betalingen ontvangt dan kunnen ze het huis dus veilen.

In de praktijk maakt het de bank niets uit van wie die betalingen komen. Of het van de rekening van to komt, van haar vriend, een gezamenlijke rekening of van de buurman. Als ze het geld maar krijgen.

Dus een hypotheek op naam van to waarbij man wel meetekent maar niet aansprakelijk is voor de schuld Jan dus niet. Evenals een hypotheek alleen op naam van To.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
17-02-2020 20:53
Dan snap je dus zelf niet wat je dagelijks voorbij ziet komen.

Een mede ondertekenaar is iemand die meetekent met de hypotheekgever omdat die anders de hypotheek niet rondkrijgt. Bijvoorbeeld een ouder die garant staat voor een kind. Of als de vriend van TO en to het huidige huis zouden willen verbouwen en de vriend van TO de benodigde extra hypotheek niet rond kan krijgen alleen en wel als to zou meerekenen. Wat uiteraard erg dom zou zijn om te doen. Een mede ondertekenaar is geen eigenaar van het pand. Dat is de vriend van to dus wel. 8

En omdat de bank het huis wil kunnen veilen als to niet betaald moet hij ook op de hypotheek. Hij is ook hypotheekgever met het huis als onderpand.

Zowel in het geval van de ouder die meetekent als de vriend van to zijn beide hoofdelijk aansprakelijk.

En als de bank geen betalingen ontvangt dan kunnen ze het huis dus veilen.

In de praktijk maakt het de bank niets uit van wie die betalingen komen. Of het van de rekening van to komt, van haar vriend, een gezamenlijke rekening of van de buurman. Als ze het geld maar krijgen.

Dus een hypotheek op naam van to waarbij man wel meetekent maar niet aansprakelijk is voor de schuld Jan dus niet. Evenals een hypotheek alleen op naam van To.
Waarom doe je zo agressief en waarom wil je niet gewoon iets aannemen van iemand die dagelijks werkt met deze materie?
Waarom meen jij het beter te weten? Ik weet echt wel waar ik over praat...

Ik had het over een mede-onderzetter, iemand die wel eigenaar is van een registergoed en daarom wel de hypotheekakte mede moet ondertekenen omdat je nu eenmaal geen hypotheekrecht kunt vestigen als niet alle eigenaren eraan meewerken.
Dat is trouwens iets anders dan de borgstelling waar jij het over hebt - dat is iemand die wel mede-schuldenaar wordt terwijl hij geen eigenaar is.
Maar dat staat dus los van de schuld die iemand aangaat met de bank; als je twee eigenaren hebt, heb je dus altijd twee hypotheekgevers maar hoef je in de praktijk maar een schuldenaar te hebben.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag gebeld met de bank
Het is, zoals hier al eerder gezegd, niet mogelijk dat de hypotheek alleen op mijn naam komt. We kunnen samen een hypotheek afsluiten en zijn dan dus ook beide hoofdelijk aansprakelijk.

We gaan hier dus mee verder en gaan binnenkort (samen dus) naar een onafhankelijke adviseurs en naar de notaris.

Bedankt voor jullie hulp, advies en goed raad allemaal!
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
16-02-2020 19:12
Dat hoeft niet; man zal wel mede-onderzetter moeten worden van het pand maar hoeft geen medeschuldenaar te worden; jij bent dan alleen aansprakelijk voor de hypotheek.

Je kunt dan iede voor de helft eigenaar worden; man betaalt zijn deel uit de erfenis, jij betaalt je deel met een hypotheek,
Ik quote het nog maar eens.
Je schrijft hier toch echt dat to een hypotheek kan afsluiten waarbij zij alleen aansprakelijk is voor de hypotheek. Man zou dus geen enkel risico lopen op moeten betalen.

En jij weet zogenaamd echt wel waar je over praat niet dus.

En waarom ik tegen je in ga. Omdat het dus gewoon niet klopt wat je beweerd.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
17-02-2020 22:21
Ik quote het nog maar eens.
Je schrijft hier toch echt dat to een hypotheek kan afsluiten waarbij zij alleen aansprakelijk is voor de hypotheek. Man zou dus geen enkel risico lopen op moeten betalen.

En jij weet zogenaamd echt wel waar je over praat niet dus.

En waarom ik tegen je in ga. Omdat het dus gewoon niet klopt wat je beweerd.
Dat schrijf ik inderdaad en dat heb ik ook niet ontkend want dan klopt en kan gewoon, al wil niet iedere bank hieraan meewerken zoals de TO inmiddels ook aangeeft.

Maar goed, jij snapt het blijkbaar niet of wil het niet snappen, en dat is OK.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
sugarmiss schreef:
17-02-2020 22:21
Ik quote het nog maar eens.
Je schrijft hier toch echt dat to een hypotheek kan afsluiten waarbij zij alleen aansprakelijk is voor de hypotheek. Man zou dus geen enkel risico lopen op moeten betalen.

En jij weet zogenaamd echt wel waar je over praat niet dus.

En waarom ik tegen je in ga. Omdat het dus gewoon niet klopt wat je beweerd.
Da man loopt geen risico om de hypotheek te moeten betalen, maar wel het risico dat de bank zijn eigendom verkoopt. Dan zal ie wel recht hebben op het resterende bedrag van de opbrengst, maar het kost m idd dan wel geld.

In dit geval lijkt t me zinvoller als TO en vriend samen eerst naar de notaris gaan en bespreken of misschien een huwelijk of geregistreerd partnerschap met voorwaarden geen betere optie is die recht doet aan beiden.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
18-02-2020 09:50
Da man loopt geen risico om de hypotheek te moeten betalen, maar wel het risico dat de bank zijn eigendom verkoopt. Dan zal ie wel recht hebben op het resterende bedrag van de opbrengst, maar het kost m idd dan wel geld.

Dit is dus niet waar.
En een nog vreselijke scenario voor de man. Als to niet zou betalen komen ze niet bij henm en zou zijn huis geveild worden. En loopt hij dus grote kans om zijn huis kwijt te raken.

Echt onzin.

Man moet gewoon op de hypotheek van de bank. Omdat hij ook eigenaar is van het huis. Hij is ook hoofdelijk aansprakelijk.

En pas als ze beiden niet betalen wordt het huis geveild.

En dat heeft to ook al aangegeven in dit topic want ze heeft al wat advies ingewonnen.
Alle reacties Link kopieren
Eckano ik hoop maar dat jij data typiste bent bij het kadaster en geen bankmedewerker.

Mensen worden echt op het verkeerde been gezet door jou.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
18-02-2020 11:24
Eckano ik hoop maar dat jij data typiste bent bij het kadaster en geen bankmedewerker.

Mensen worden echt op het verkeerde been gezet door jou.
Geen van tweeën, als je een beetje had opgelet had je allang geweten wat ik doe in het dagelijks leven.
Aan wat je hierboven schrijft zie ik dat je echt niet begrijpt wat ik bedoel en mij daardoor woorden in de woorden legt die ik niet heb gezegd, en daar heb ik geen zin in.
Verder zou ik eens goed bij jezelf nagaan waarom je zo om je heen slaat als je kennelijk iets niet weet te doorgronden of het ergens niet mee eens bent; dat siert niemand...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven