Geld & Recht alle pijlers

Hypotheekvraag schoonzus uitkopen

16-02-2020 16:11 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, mijn man en zijn zus hebben het ouderlijk huis geerfd.
Nu denken we eraan om er met ons gezin in te gaan wonen.
Ik heb nu nog geen hypotheek ( huidige woning is alleen van mijn man. Eigenlijk vriend want we zijn niet getrouwd)

Heeft iemand er ervaring mee of het mogelijk is dat ik een hypotheek afsluit om zo de zus uit te kopen en samen met mijn man eigenaar te worden van het huis?

Man heeft geen hypotheek nodig, want is nu al voor de helft eigenaar. Zelf heb ik nog nooit een hypotheek gehad. Qua bedrag moet het lukken volgens berekeningen op diverse websites.

Natuurlijk bel ik van de week de bank voor advies, maar misschien heeft iemand in dezelfde situatie gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Jullie moeten gewoon de reguliere route volgen.
Je kunt niet alleen een huis kopen voor het deel wat je zus moet uitkopen en dan dus alleen voor dat deel eigenaar worden.

Het huis op beide namen betekent beide hoofdaansprakelijk voor alles.
Wel kan je bij de notaris vastleggen dat jij zoveelste honderste deel eigenaar wordt omdat je man meer inbrengt plus al eigenaar is van het huis.
Alle reacties Link kopieren
@sweetfirefly het is idd een ingewikkelde situatie. Hij is 100% eigenaar van dit huis en ik draag niet bij aan die lasten. Ik betaal alle losse zaken zoals boodschappen en spullen voor de kids.
Gaat al 19 jaar goed en heeft voor ons beiden altijd goed gewerkt op deze manier. Maar we willen graag voor in de toekomst samen huiseigenaar zijn.

Investeringen in het "nieuwe" huis komen voor zijn kosten en wil hij niet vast leggen. We leggen uiteraard wel vast dat hij al eigenaar is voor de helft van het huis.
Er zal toch vastgelegd moeten worden dat hij de overwaarde van het oude huis gebruikt voor de verbouwing van de nieuwe als hij niet wil dat er belasting over gerekend wordt.
SweetFirefly schreef:
16-02-2020 17:39
Dus jij hebt al kinderen met deze man maar het huis waarin jullie nu wonen is 100% van hem? Je betaalt nergens aan mee? Of hebt zelf geld apart gezet juist voor een situatie zoals die zich nu voor doet?
En hoe ga je de overwaarde van zijn huidige huis die hij nu in jullie gezamelijke huis steekt beschrijven? Dat wordt nog een hele dobber.
Inderdaad, want TO misschien wel veel langer nog recht op renteaftrek (geen idee of ze ook als eens een koopwoning heeft gehad), dus ook een leuke voor de belastingaangifte in de toekomst ;-D
Alle reacties Link kopieren
Klopt eva-luna ik heb nog nooit een koophuis gehad, dus mag nog de volledige 30 jaar aftrekken.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft op zijn huidige huis ook geen hypotheek (meer)?
Alle reacties Link kopieren
Sugeraddict schreef:
16-02-2020 18:00
@sweetfirefly het is idd een ingewikkelde situatie. Hij is 100% eigenaar van dit huis en ik draag niet bij aan die lasten. Ik betaal alle losse zaken zoals boodschappen en spullen voor de kids.
Gaat al 19 jaar goed en heeft voor ons beiden altijd goed gewerkt op deze manier. Maar we willen graag voor in de toekomst samen huiseigenaar zijn.

Investeringen in het "nieuwe" huis komen voor zijn kosten en wil hij niet vast leggen. We leggen uiteraard wel vast dat hij al eigenaar is voor de helft van het huis.
Het gaat al 19 jaar goed wil niks zeggen, als hij je morgen op straat zit, ben je letterlijk dakloos. Zorg dus dat je bij dit nieuwe huis alles goed vastlegt. Je bent nu happy en ik hoop ook van harte dat het zo blijft maar zorg dat je, mocht er onverhoopt iets gebeuren, niet met lege handen staat. Ik zie dat je parttime werkt, heb je geen eigen vermogen opgebouwd dat je in kunt leggen of achter de hand kunt houden?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Sugeraddict schreef:
16-02-2020 18:00
@sweetfirefly het is idd een ingewikkelde situatie. Hij is 100% eigenaar van dit huis en ik draag niet bij aan die lasten. Ik betaal alle losse zaken zoals boodschappen en spullen voor de kids.
Gaat al 19 jaar goed en heeft voor ons beiden altijd goed gewerkt op deze manier. Maar we willen graag voor in de toekomst samen huiseigenaar zijn.

Investeringen in het "nieuwe" huis komen voor zijn kosten en wil hij niet vast leggen. We leggen uiteraard wel vast dat hij al eigenaar is voor de helft van het huis.
Ik zou of dit zo laten en flink een spaarpot maken of op een andere maner dan de rare constructie die je nu probeert, het te regelen.

Ga eerst eens naar de notaris en kijk echt wat eerlijk is, voor jezelf.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 16-02-2020 18:56
16.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
16-02-2020 18:55
Maar hij is helemaal geen 100% eigenaar, zus is ook eigenaar.
Het huidige huis
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
16-02-2020 18:56
Het huidige huis
Ja, je hebt gelijk, heb het aangepast.
Alle reacties Link kopieren
TO, als jij nu niet bijdraagt in de lasten, hoe ga je het dan doen als je straks voor 50% eigenaar bent mét hypotheekschuld terwijl je vriend die schuld niet heeft?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
..
sugarmiss wijzigde dit bericht op 16-02-2020 19:01
Reden: Verkeerd gequote
98.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
16-02-2020 18:57
TO, als jij nu niet bijdraagt in de lasten, hoe ga je het dan doen als je straks voor 50% eigenaar bent mét hypotheekschuld terwijl je vriend die schuld niet heeft?
Ik neem aan dat zij dan gewoon haar eigen hypotheek moet afbetalen en dat haar vriend vanaf dat moment gewoon gaat meebetalen aan de boodschappen en de uitgaven voor de kinderen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
16-02-2020 18:57
TO, als jij nu niet bijdraagt in de lasten, hoe ga je het dan doen als je straks voor 50% eigenaar bent mét hypotheekschuld terwijl je vriend die schuld niet heeft?
Vriend heeft ook de hypotheekschuld omdat alle mede eigenaren op de hypotheek moeten komen te staan.

En zoals ik het lees is het mast goed dat het al 19 jaar goed gaat want to heeft een niet al te slimme verdeling van de kosten.

Vriend betaald nu de huidige hypotheek en bouwt zo vermogen op. To dus niet. To zegt dat geeft niet want ik betaal ook niet mee in de lasten. Ik betaal boodschappen en dingen voor de kinderen.

Stel de vriend van to betaald na rente aftrek 800 euro aan hypotheek.

To betaald de boodschappen 400 euro per maand plus dingen voor de kinderen 200 euro per maand.

Vriend bouwt iets op. To niet.

Hadden ze de hypotheek plus de boodschappen plus de kosten voor de kinderen bij elkaar opgeteld en gedeeld door 2 dan hadden ze elk 700 euro betaald. To betaalde dan maar iets meer en had in die 19 jaar dan ook al aardig wat vermogen opgebouwd.

Bovendien is het zeker als er kinderen zijn gebruikelijk dat er naar ratio wordt bijgedragen. To werkt minder buitenshuis Maar zorgt vadt meer en doet meer in het huishouden.

Het lijkt er dus op dat ze zich zelf ernstig te kort heeft gedaan.

To zorg dat dit rechtgetrokken wordt in het nieuwe huis. Het kan dus best zo zijn dat het eerlijk is dat niet wordt vastgelegd dat jij meer heeft ingelegd..

Je hebt dan wel niet meebetaald aan de vaste lasten maar dat wellicht ruimschoots gecompenseerd door jouw boodschappen bijdrage en kosten voor de kinderen cq bijdrage in het huishouden.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
16-02-2020 16:20

Man en jij zullen dus beiden op de hypotheekakte moeten komen en beiden hoofdelijk verantwoordelijk zijn voor de hypotheekschuld.
Dat hoeft niet; man zal wel mede-onderzetter moeten worden van het pand maar hoeft geen medeschuldenaar te worden; jij bent dan alleen aansprakelijk voor de hypotheek.

Je kunt dan iede voor de helft eigenaar worden; man betaalt zijn deel uit de erfenis, jij betaalt je deel met een hypotheek,
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Even een reactie op verschillende de vragen die ik lees.

Ik weet dat ik nu geen poot heb om op te staan. Dat is ook een van de redenen dat ik het anders wil regelen. Toen mijn man dit huis kocht studeerde ik nog en wou en kon ik de verplichting van een hypotheek nog niet aangaan. Mijn man is wat ouder en was toen wel toe aan het kopen van een huis.

Ik heb idd al die jaren niets opgebouwd (aan stenen) maar heb daarentegen ook nooit een financieel risico gelopen op het moment dat onze relatie zou eindigen. Neemt niet weg dat ik het wel graag anders wou regelen, maar dat dit niet is gebeurd. Mede doordat man eigen zaak heeft en alles dan heel goed vastgelegd zou moeten worden. We enige dat we geregeld hebben zijn alle zaken rondom de kinderen.

Ik heb jaren parttime gewerkt en met veel plezier en liefde voor de kinderen gezorgd. Ik werk nu al weer een paar jaar bijna fulltime (37,5 uur)

Als ik straks deel uitmaak van de hypotheek komt er een andere verdeling van de kosten. Daar maak ik me niet druk om, daar komen we samen wel uit.
Alle reacties Link kopieren
Nog ter info: man heeft een groot deel eigen geld in huidige woning zitten en er rust maar een kleine hypotheek op.
Alle reacties Link kopieren
Sugeraddict schreef:
16-02-2020 19:16
Ik heb idd al die jaren niets opgebouwd (aan stenen) maar heb daarentegen ook nooit een financieel risico gelopen op het moment dat onze relatie zou eindigen. Neemt niet weg dat ik het wel graag anders wou regelen, maar dat dit niet is gebeurd. Mede doordat man eigen zaak heeft en alles dan heel goed vastgelegd zou moeten worden. We enige dat we geregeld hebben zijn alle zaken rondom de kinderen.

Als ik straks deel uitmaak van de hypotheek komt er een andere verdeling van de kosten. Daar maak ik me niet druk om, daar komen we samen wel uit.
Niet lullig bedoeld maar je maakt je er al 19 jaar niet druk om. Waarom ben je zo naief en afwachtend? 'Ik maak me er niet druk om en we komen er wel uit?' Als dat echt zo was dan was er allang iets geregeld voor en door jou. Je zegt dat er alleen zaken aangaande de kinderen zijn geregeld. En jij dan? Nu klinkt het alsof je niet eens mee erft als er hem iets overkomt. Je moet je 19 jaar relatie even emotioneel scheiden en practisch gaan nadenken.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelijk sweet firefly.

Hier zijn ook al eindeloze discussies over geweest. Man is veel te makkelijk en ik ben hier jaren in meegegaan.
Ik heb het echt geprobeerd, maar als hij niet wil houdt het op. Ik kon en kan dit niet alleen regelen.

Ik vond het ook geen scheiding waard om het zo te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Sugeraddict schreef:
16-02-2020 19:37
Je hebt gelijk sweet firefly.

Hier zijn ook al eindeloze discussies over geweest. Man is veel te makkelijk en ik ben hier jaren in meegegaan.
Ik heb het echt geprobeerd, maar als hij niet wil houdt het op. Ik kon en kan dit niet alleen regelen.

Ik vond het ook geen scheiding waard om het zo te zeggen.
Ai, houd dit keer je poot stijf alsjeblieft. Echt doen hoor.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
sugarmiss schreef:
16-02-2020 19:11
Vriend heeft ook de hypotheekschuld omdat alle mede eigenaren op de hypotheek moeten komen te staan.

En zoals ik het lees is het mast goed dat het al 19 jaar goed gaat want to heeft een niet al te slimme verdeling van de kosten.

Vriend betaald nu de huidige hypotheek en bouwt zo vermogen op. To dus niet. To zegt dat geeft niet want ik betaal ook niet mee in de lasten. Ik betaal boodschappen en dingen voor de kinderen.

Stel de vriend van to betaald na rente aftrek 800 euro aan hypotheek.

To betaald de boodschappen 400 euro per maand plus dingen voor de kinderen 200 euro per maand.

Vriend bouwt iets op. To niet.

Hadden ze de hypotheek plus de boodschappen plus de kosten voor de kinderen bij elkaar opgeteld en gedeeld door 2 dan hadden ze elk 700 euro betaald. To betaalde dan maar iets meer en had in die 19 jaar dan ook al aardig wat vermogen opgebouwd.

Bovendien is het zeker als er kinderen zijn gebruikelijk dat er naar ratio wordt bijgedragen. To werkt minder buitenshuis Maar zorgt vadt meer en doet meer in het huishouden.

Het lijkt er dus op dat ze zich zelf ernstig te kort heeft gedaan.

To zorg dat dit rechtgetrokken wordt in het nieuwe huis. Het kan dus best zo zijn dat het eerlijk is dat niet wordt vastgelegd dat jij meer heeft ingelegd..

Je hebt dan wel niet meebetaald aan de vaste lasten maar dat wellicht ruimschoots gecompenseerd door jouw boodschappen bijdrage en kosten voor de kinderen cq bijdrage in het huishouden.


TO bouwt ook minder pensioen op door het minder werken. En haar man/partner heeft al jaren een gratis huishoudster, nanny/kdv ect.

En nu wil zij een hypotheek nemen om strakjes nog ergens recht op te hebben. In een vage constructie waarvan ik denk dat sowieso niet zo werkt.

Hij heeft het mooi voor elkaar. Ik zou echt meteen hele zooi op de schop doen. En heel duidelijk maken dat het voordeel al 19 jaar bij hem ligt en nu echt anders gaat worden. Als ik TO was dan he?
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 16-02-2020 19:44
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook het doel. Maar kan dus alleen als we samen eigenaar van het huis worden. Daarom wil ik dit ook goed regelen. Beter laat dan nooit, zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
@ luci_morgenster

Zo lijkt het natuurlijk allemaal dramatisch als het er staat. Snap ik ook wel.
Aan de andere kant heb ik al bijna 20 jaar een zorgeloos leven.

We gaan elke week uit eten, op vakantie, kunnen doen wat we willen en ook de kids komen niks te kort.
Ik snap het punt echt wel. Maar zoals ik al zei: als je het niet samen wilt regelen is het het dan waard om voor uit elkaar te gaan? Voor mij niet.
In die 20 jaar heb jij toch wel het geld opzij gezet wat je anders aan wonen (huur of hypotheek) kwijt zou zijn geweest? Je moet een flinke spaarpot hebben lijkt me?
Marana schreef:
16-02-2020 20:29
In die 20 jaar heb jij toch wel het geld opzij gezet wat je anders aan wonen (huur of hypotheek) kwijt zou zijn geweest? Je moet een flinke spaarpot hebben lijkt me?
Denk je? Als ze parttime werkt en wel meebetaald aan andere zaken? Gok van niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven