Geld & Recht alle pijlers

Iemand ervaring met "verkoop"reisjes

13-11-2011 16:51 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Misschien kan iemand mij helpen met het volgende, mijn opa en oma hebben twee weken geleden een bootreisje gehad in Duitsland. Hartstikke leuk natuurlijk, maar het bleek zo'n reis te zijn waarbij halverwege de trip een presentatie gegeven werd over een geweldig product waar je echt niet zonder kan zeker niet als je zo oud bent.....

Een lang verhaal in het kort Opa en oma hebben voor 4000 euro een stoelen gekocht. Nu een week later hebben ze spijt, maar als ze van de koop af wilden, hadden ze binnen 7 dagen aangetekend moeten reageren en daar zijn we nu te laat mee.

Weet iemand hoe dit wettelijk precies in elkaar zit? Zijn die zeven dagen ook echt maximaal? En hoe zit het als ze de stoelen krijgen en ze zijn niet naar wens, dan heb je toch ook recht om ze te retouneren? (dat recht heb ik tenslotte ook bij alle ander aankopen tenzij anders staat aangegeven)'

Ik heb al een beetje op internet gezocht, maar kan het niet echt vinden.

Alvast bedankt voor de tips
Hebben ze nou een bed of stoelen gekocht?
Oei, dat gaat heel moeilijk worden, ik zou als ik jou was eens naar trosradar forum of kassa forum gaan, en anders via de juridsche loket.

( het is echt iets voor de kassa belbus)

Naar mijn idee valt het onder de colportage wet.

Sterkte met uitzoeken!
http://www.consuwijzer.nl ... ct_ruilen_of_terugbrengen
Wel deze link voor je gevonden

http://www.consumentenaut ... nstraties-tijdens-busreis
http://kassa.vara.nl/tv/u ... evering/kassa-a2d893f5e0/

De kassauitzending hier over van vorige maand over deze boot tripjes.
Kiss, ze hebben stoelen gekocht tikfout.

Mademoisellexie (lastige nick) bedankt voor de link. Ik ga gelijk kijken.

Redband, ja, kassa heb ik ook al aan gedacht, maar ik wilde het eerst officieel uitzoeken.
Er is een uitzending geweest hier over bij kassa, je hebt net een link gekregen van mij hierboven!

Ga ook even goed googlen op wat onder colportagewet valt!
Brief sturen met de datum van gisteren erop. Niet helemaal juist, maar post doet er soms wat langer over, niet waar? Ik vind die reizen wel zo gemeen altijd: plukken van lieve/oude/onwetende mensen, bah.

Verder: naar het juridisch loket en daar info vandaan halen. Heel veel succes!
Verkoper neemt initiatief

Bij colportage gaat het om "het initiatief" tot de verkoop. Ligt het initiatief in overwegende mate bij de verkoper dan is er sprake van colportage. In de volgende gevallen is bijvoorbeeld sprake van colportage:

• Een colporteur verschijnt onaangekondigd thuis (of op het werk) voor een demonstratie.

• U belt de colporteur naar aanleiding van een advertentie (in de krant of in een folder) en de colporteur vraagt of hij bij u thuis (of op het werk) langs mag komen.

• U leest een advertentie waarin staat: vul deze bon in en wij komen bij u op bezoek. U vult de bon in, de colporteur komt op bezoek.

• U leest een advertentie waarin staat: schrijf of bel ons voor meer informatie. De verkoper komt vervolgens op bezoek.

• U neemt deel aan een busreis met verkoopdemonstraties (ook verkoopreisjes naar het buitenland).

http://www.deombudsman.nl ... tie/rechten/colportagewet
Ontbinden

Bij colportage heeft u acht dagen de tijd om van de koop af te zien. Heeft u besloten dat u af wilt zien van de overeenkomst, stuur dan een aangetekende brief aan het bedrijf met de opzegging. Voeg een kopie van de overeenkomst toe. Sinds januari 2010 hoeven bedrijven de overeenkomst niet meer van een dagstempel te laten voorzien door de Kamer van Koophandel. Dit houdt in dat de bedenktijd van 8 dagen al begint te lopen vanaf het moment dat u een door de colporteur ondertekend exemplaar van de overeenkomst heeft gekregen.

Helaas zijn de 8 dagen om!
http://www.deombudsman.nl/tags/verkoopdemonstratie

Wie weet kunnen ze je verder adviseren over hoe je verder kan gaan.
Nare bedrijven!
http://www.consuwijzer.nl ... bedenktijd_bij_colportage

Bij colportage heb je het recht om je te bedenken als je spijt hebt van je aankoop. Dat moet je wel doen binnen acht dagen nadat je het product hebt gekocht of de dienst hebt gesloten. Het recht om je te bedenken moet staan vermeld in de overeenkomst die je hebt gekregen. Die overeenkomst moet bovendien door beiden, verkoper en koper, zijn getekend en de adresgegevens van het bedrijf moeten erop staan.

Heb je geen getekend exemplaar gekregen, of ontbreekt de informatie over de bedenktijd of adresgegevens? Dan is de koop zelfs ongeldig. Ook al zijn de acht dagen al voorbij.
Ga in therapie!
Het is natuurlijk ook niet erg handig om net na verloop van de bezwaartermijn spijt te krijgen van een dergelijke aankoop.

En het vals dateren van een bezwaarbrief helpt niet, want de datum van aantekenen is geldig.
Hoe oud zijn deze mensen? Veel bedrijven hebben een coulanceregeling voor senioren (meestal vanaf 72 jaar) waar eventueel nog een beroep op kan worden gedaan.
Heel vervelend maar volgens mij komen ze hier niet meer onder uit. Dit valt inderdaad onder colportage. Alleen is de wettelijke termijn daarvoor 8 dagen (zoals hier al is gezegd). En die is nu voorbij. Later bezwaar maken heeft geen zin.

Wat ik mij wel afvraag. Hebben ze dit vooraf niet met jullie besproken (dit reisje) en papieren laten zien? Tegenwoordig wordt vaak genoeg gewaarschuwd voor dit soort reisjes en demonstraties. Daarbij hebben ze natuurlijk zelf een koopovereenkomst gesloten....
Er staat zeker geen fax nummer bij om op die manier op te zeggen?
Naar mijn idee gaat het ook om 8 werkdagen?
[ leek zo leuk en gezellig: een spotgoedkope dagtocht naar ‘een historisch dorpje langs de Linge’. En daar bleef het niet bij. De deelnemers kregen ook nog een kop koffie, een lunch, een gratis bingo, cadeaus, entertainment en een superloterij. Oh ja…er was ook nog een ‘leuke presentatie’. Dat laatste lijkt helaas meer op een straftraining. Eenmaal aangekomen in het historische plaatsje langs de Linge, wordt het gezelschap een zaal ingedreven. De deuren gaan dicht en drie uur lang krijgt niemand iets te eten of te drinken. Praten is uit den boze, want de dagjesmensen moeten aanhoren hoe geweldig het product ‘Primafortes’is. Een middel op basis van paardenmelk met een heilzame werking tegen onder meer huidaandoeningen, reumatische aandoeningen, maag- en darmklachten, leveraandoeningen, bloedsomloopstoornissen en depressies.

Na afloop van de presentatie wordt een 71-jarige dame overgehaald om zich in een apart zaaltje te vergapen aan cadeaus. Om die te ‘krijgen’, moet ze wel pillen kopen. Als ze hoort dat het middel ook nog helpt tegen spataderen, hapt ze toe. In totaal koopt mevrouw voor ¤2798 aan pillen. Ze betaalt in termijnen, dus komt er nog ¤205,86 aan rente bij. Het kan verkeren: zo ga je op een dagtochtje, en zo koop je voor ¤3003,86 aan moderne Haarlemmer olie in handige tabletjes.

Eenmaal thuis slikt de dame de pillen getrouw, maar ze werken niet. Sterker nog: ze voelt zich alleen maar beroerd. Nu heeft ze op de dag zelf al ¤429,12 aanbetaald, maar ze vertikt het om de overige termijnen te voldoen en stuurt twee koffers met pillen terug.

Dat pikken de verkopers van de ‘Comfort Reizenclub’ niet en de zaak komt voor de rechter. Daar voeren ze aan dat mevrouw een ‘voedingssupplement’ heeft gekocht. Dat zij denkt dat het spul ook werkt tegen spataderen, ligt aan haar eigen goedgelovigheid. Er was een geldige overeenkomst, mevrouw heeft de pillen meegekregen en moet gewoon betalen.

Met die praatjes maakt de Haarlemse kantonrechter korte metten. Er ongeldig en hoeft mevrouw de overige termijnen niet meer te betalenzijn namelijk nieuwe Europese regels tegen oneerlijke handelspraktijken en deze agressieve manier van verkopen is volgens de rechter ‘oneerlijk’. Mevrouw is helemaal niet ‘goedgelovig’ geweest. De hele opzet van de dag was erop gericht om de deelnemers ‘iets te doen geloven’ om vervolgens tot de koop van een zogenaamd heilzaam prul over te gaan.

De 71-jarige dame is er dus illegaal ingelokt. Daarom is de overeenkomst . Die aanbetaling van ¤429,12 is ze wel kwijt. Dat is jammer, maar de reden daarvoor verzacht het leed: de Comfort Reizenclub is inmiddels failliet.

http://www.geldenrecht.nl ... ijkt-illegale-verkooptruc

Mischien heb je hier iets aan?
quote:Ikbenanoniem schreef op 13 november 2011 @ 17:20:

Het is natuurlijk ook niet erg handig om net na verloop van de bezwaartermijn spijt te krijgen van een dergelijke aankoop.

En het vals dateren van een bezwaarbrief helpt niet, want de datum van aantekenen is geldig.

Ik ben het met je eens, niet erg handig. Oma had eigenlijk de volgende dag al spijt, maar durfde het niet te zeggen omdat ze bang was voor onze reactie. (begrijp dat wel een beetje vooral mijn oom kan behoorlijk denigrerend reageren op dit soort acties)

Getekende overeenkomst is van zaterdag, dus we zijn sowieso te laat. Vandaag is de laatste kalenderdag, maar we kunnen niet meer aangetekend versturen.

Bedankt trouwens voor al jullie reacties!

Opa die getekend heeft is overigens 82, misschien kunnen we daar inderdaad nog wat mee, maar hij is voor de wet nog volledig handelingsbekwaam dus ik ben bang dat we daar niet veel verder mee komen.
quote:flowerxxx schreef op 13 november 2011 @ 17:25:

Wat ik mij wel afvraag. Hebben ze dit vooraf niet met jullie besproken (dit reisje) en papieren laten zien? Tegenwoordig wordt vaak genoeg gewaarschuwd voor dit soort reisjes en demonstraties. Daarbij hebben ze natuurlijk zelf een koopovereenkomst gesloten....

Het zijn toch volwassen mensen?

Ik ben bang dat ze hier niet meer onderuit kunnen.
Gaat het niet om8 werkdagen??
quote:redband schreef op 13 november 2011 @ 17:38:

Gaat het niet om8 werkdagen??Er staat iets over twee weken in de OP volgens mij.
Bedankt Redband, jij bent echt goed bezig! Voel me bijna een beetje lui alsof ik jou al het werk laat doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven