Geld & Recht alle pijlers

Iemand rijdt bij jou achterop...

21-06-2012 17:19 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is van morgen iemand bij mij achterop gereden, ben door geschoten en tegen een stoeprand geklapt.

Ben er gelukkig goed vanaf gekomen, ben wel net een smurf volledig blauw.

Aangezien de auto een lease auto is, lease maatschappij gebeld die hem hebben opgehaald.Krijg binnen 2 werk weken te horen of hij total los word verklaard, of hij gerepareerd word. Heb een beetje verstand van autoschade's , denk dat hij total los word verklaard.

De persoon die schuldig is niet verzekerd. Hij wou wat om het schade formulier heen draaien. En toen zei hij ik ben niet verzekerd. Meteen de politie gebeld, die zijn gekomen. Ik heb mijn schade formulier met hun gevuld, en ik kon naar huis zeiden ze.

Maar nu vraag ik mij dus af, krijg ik uberhoudt wel mijn auto terug, of andere auto aangezien hij niet verzekerd is...
Ja, volgens mij wordt het door de eigen verzekering vergoed, die het vervolgens op de tegenpartij moet verhalen. Daarnaast is dit formeel natuurlijk het probleem van de lease-maatschappij want zij zijn - neem ik aan - de eigenaar van de auto?
Iedere autobezitter in Nederland is verplicht een autoverzekering af te sluiten. Toch doet niet iedereen dat en als je door een onverzekerde automobilist wordt aangereden, kan dat grote gevolgen hebben. Chandra Rampersas bracht haar auto voor een grote beurt naar een garage. Omdat de uitlaat tikte, vroeg Chandra of de monteurs ook daar even naar wilden kijken. De monteurs konden echter niets vinden waarop Chandra voorstelde dat ze misschien het beste een stukje met haar auto konden gaan rijden. Tijdens dit ritje reed iemand uit een andere garage tegen Chandra’s auto aan. Chandra werd gelijk door haar garage gebeld en toen ze aan kwam, verzekerde de garagehouder dat politie niet nodig was. Chandra had haast en met de gedachte dat het wel goed zou komen met de schadevergoeding verliet ze de garage om haar dochter op te halen. Dit bleek achteraf niet zo’n goed idee. Wat kun je nu eigenlijk het beste doen als je wordt aangereden en je auto heeft daardoor schade?

Feit: Wees altijd alert als je een aanrijding hebt. Verzamel zoveel mogelijk informatie zoals het kenteken en het merk auto van de tegenpartij en gegevens van voorbijgangers (getuigen). Schakel eventueel de politie in en vul samen het Europees autoschadeformulier in. Als je in staat bent om (digitale) foto’s te maken van de stand van de voertuigen is dat helemaal mooi. Als je deze informatie hebt, is het over het algemeen geen probleem om de schade bij de WA-verzekering van de daders te verhalen.

De man die tegen Chandra’s auto was aangereden, bleek echter niet verzekerd te zijn en kon de schade niet betalen. Wat doe je in zo’n geval?

Feit: In eerste instantie zal je altijd naar de dader zelf toe moeten gaan om de schade te verhalen. Maar in Chandra’s geval was de tegenpartij niet in staat om te betalen. Het komt vaker voor dat je geen schadevergoeding kunt krijgen omdat de dader onverzekerd of onbekend is. In sommige gevallen kun je dan een beroep doen op het Waarborgfonds Motorverkeer. Het moet dan wel vaststaan dat je niet zelf aansprakelijk bent voor de schade. Verder moet er ook sprake zijn van voldoende bewijs van zowel de betrokkenheid als de aansprakelijkheid van een motorrijtuig. Tevens moet je er rekening mee houden dat er een eigen risico is van 136 euro voor schade aan zaken.

Wat houdt het Waarborgfonds Motorverkeer precies in?

Feit: Het Waarborgfonds Motorverkeer is 40 jaar geleden in Nederland opgericht. Het fonds is er om mensen uit de brand te helpen, die door een onverzekerde of onbekende zijn aangereden. Het Waarborgfonds wordt met name door autoverzekeringsmaatschappijen gefinancierd. Als autobezitter betaal je dus in principe mee aan het fonds.

Wat moet je doen om aanspraak te maken op een vergoeding uit het Waarborgfonds?

Feit: In de eerste plaats is het van belang dat je kunt aantonen dat de veroorzaker zelf niet bereid is te betalen. Daarna moet je alle gegevens naar het Waarborgfonds sturen. Daarnaast moeten ook gelijk de bewijsmiddelen meegezonden worden waaruit de aansprakelijkheid van het betreffende motorvoertuig blijkt (foto's, expertiserapport, getuigenverklaringen en het bewijs van politie-aangifte). Dan krijg je te horen welke documenten er nog meer nodig zijn. Als dit allemaal in orde is, kun je je geld terugkrijgen.

Chandra had nog wel wat problemen met het bewijs. Er was namelijk geen politierapport opgesteld en er waren geen getuigen. Maar omdat de tegenpartij persoonlijk tegenover Chandra’s verzekeringsmaatschappij heeft erkend dat hij fout zat, heeft ze uiteindelijk toch nog een schadevergoeding van het Waarborgfonds gekregen.

Ik denk dat je lease-mij daar vast ook wel meer over weet.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
ik zou dat niet weten eigenlijk, kun je dat niet ergens na vragen?

volgens collegas van mij moet degene die fout zit dit uit eigen zak betalen aangezien hij fout zit.
wschl. sowieso via het waarborgfonds
Als je een lease auto hebt heb je toch hooguit last van eigen risico?

Wat een nare ervaring. Beterschap!
Lease maatschappij is eigenaar en verzekerd, dus jij krijgt gewoon een andere auto. De tegenpartij krijgt een boete/ strafblad en de lease mij zal proberen de schade te verhalen op de tegenpartij via een civiele procedure.
Als je een leaseauto hebt dan heb je niet altijd enkel last van het eigen risico. Bij ons krijgen medewerkers een budget en daar moet alles inzitten. Als de verzekering dan in één keer omhoog gaat ivm schade en verlies van je noclaim dan kan het zijn dat medewerkers bij ons moeten bijbetalen.

Wel vervelend. Beterschap!
Onze leasemaatschappij lost dat op met de verzekeringsmaatschappij. Onze berijders krijgen een vervangende of nwe auto.

Beterschap.
Het is trouwens een privé lease auto.

Heb het wel eens met bedrijf auto's gehad.Dan kreeg ik gewoon een andere terug. Maar wist niet hoe het met privé lease zit.

Beter gezegd, heb helemaal geen verstand van het lease, ik zoek een auto uit. Betaal netjes, mijn stiefvader die regelt welke lease vorm ik het beste kan hebben.
Wie is eigenaar van de auto, jij of de leasemaatschappij? Als je "echt" leased, is de auto eigendom vd leasemaatschappij en sluit je werkgever, of jijzelf, een contact voor operationele lease, dwz dat jij wilt kunnen rijden zonder gedoe, je (of je baas) betaalt daar bedrag X voor. Alle gedoe Rondom onderhoud, keuring, schade is dan voor de leasemaatschappij, er is immers een all-in fee betaald.

Wat jij hebt klinkt meer als een privé-lease, wat eigenlijk een volstrekt verkeerde term is, beter zou zjjn om het kopen-op-afbetaling te noemen, of gewoon ouderwets lenen-tegen-flinke-rente.

Als jij het eigendomsbewijs van de auto hebt, met jouw naam als eigenaar en jij bent degene die wegenbelasting betaalt, dan ben jij dus eigenaar en moet je actie ondernemen. Neem motgen contact op met je rechtsbijstand of de ANWB, als je daar bij zit, die kunnen je vertellen wat te doen.
het waarborgfonds is er voor schade veroorzaakt door onbekenden. Dus je parkeert je auto ergens zonder schade, je komt terug en je hebt ineens een paar deuken in de auto. Hierbij moet je wel getuigen hebben dat jij je auto onbeschadigd geparkeerd hebt.

Maar nu een antwoord op je vraag. Als jij verzekerd bent, en je hebt schade veroorzaakt door een onverzekerde, krijg JIJ je schade vergoed. De verzekeringsmaatschappij gaat de schade verhalen op die onverzekerde.

Vervolgens als de politie erbij is gekomen en heeft een proces verbaal opgemaakt terzake onverzekerd rijden, dan wordt dit nog een rechtszaak.
Nog een vraagje aan je

wie betaalt de verzekering voor deze auto. Jij of de lease maatschappij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven