Geld & Recht alle pijlers

Ik moet echt uit huis...maar het kan niet

02-12-2019 18:16 249 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nodig dit van me af te schrijven. Op dit moment ben ik werkzaam als docent en besloot begin dit jaar mijn vleugels uit te willen slaan. Inmiddels sta ik drie jaar ingeschreven bij de woningbouw - veel te kort om een huis te kunnen huren in de 600-720 sector. Op dit moment sta ik op plek 40 van de 90 bij de meeste huizen.

Door mijn salaris verdien ik teveel voor een sociale huurwoning en kom in de groep 600-720 euro kale huur per maand. Ik verdien gewoonweg niet genoeg per maand om de huur + g/w/l op te kunnen hoesten.

Kopen kan overigens ook niet. Met de hypotheek die ik zou kunnen krijgen, kan ik nog geen appartement voor halen.

Dit betekent voor mij dat ik niet uit mijn ouderlijk huis kan vertrekken.

Wie heeft dit probleem nog meer ondervonden en hoe heb jij dit kunnen oplossen?

Ik heb namelijk echt mijn eigen plekje nodig.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
pannetjepaprika schreef:
14-12-2019 13:05
En waarom pikken we het met z’n allen dat de huurprijzen onbetaalbaar zijn en we geen woning kunnen vinden?
Wie is we? Volgens mij slaapt er hier op het forum niemand onder een brug.
Alle reacties Link kopieren
Precies. De meeste hebben gewoon een huis. Ik woon ook duur, hoewel ik het zelf niet duur vind. Tja. Vrije sector. Partner en ik verdienen ook gewoon normaal. Maar ook in mijn eentje kan ik bijvoorbeeld 1000 per maand prima betalen. Ik snap nooit zo goed dat mensen zeggen geen huis te kunnen vinden. Ik woon al jaren in de Randstad en via makelaars altijd prima een leuke huurwoning kunnen vinden.
Alle reacties Link kopieren
1000 per maand aan kale huur?
Dan moet je toch al flink verdienen hoor.
justagirly schreef:
16-12-2019 16:50
1000 per maand aan kale huur?
Dan moet je toch al flink verdienen hoor.

Bovendien stellen de meeste verhuurders in de vrije sector tegenwoordig een inkomenseis van 3,5 à 4 keer de huur. Daar moet je ook maar net aan voldoen. Een hoop mensen redden dat niet, zeker niet als ze alleen zijn.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
16-12-2019 17:15
Bovendien stellen de meeste verhuurders in de vrije sector tegenwoordig een inkomenseis van 3,5 à 4 keer de huur. Daar moet je ook maar net aan voldoen. Een hoop mensen redden dat niet, zeker niet als ze alleen zijn.
Bovendien; als je 3 tot 4000 euro per maand verdiend, kun je al best een leuk appartementje of huisje kopen. En dan betaal je een stuk minder dan 1000 euro per maand.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
16-12-2019 16:50
1000 per maand aan kale huur?
Dan moet je toch al flink verdienen hoor.

Kom op, dat is niet flink verdienen.
Als je ongeveer 3000 bruto verdiend dan ontvang je netto zo’n 2200. Daar kan je prima de huur van betalen. Plus gas, water, etc.
Zou bij je ouders blijven en goed doorsparen zodat je kunt kopen. Willen je ouders niet bijdragen aan een hypotheek? Er is een belastingvrije schenkingsregeling als het voor een huis gebruikt wordt.

Als je op een dure kamer gaat zitten kun je nog niet sparen voor een normale woning.
Poof schreef:
16-12-2019 17:30
Kom op, dat is niet flink verdienen.
Als je ongeveer 3000 bruto verdiend dan ontvang je netto zo’n 2200. Daar kan je prima de huur van betalen. Plus gas, water, etc.

Er zijn een hoop mensen die dat niet verdienen hoor. En nogmaals, zelfs al verdien je 3000 per maand, dan nog krijg je die woning niet.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
16-12-2019 18:15
Er zijn een hoop mensen die dat niet verdienen hoor. En nogmaals, zelfs al verdien je 3000 per maand, dan nog krijg je die woning niet.
Is niet een heel bijzonder salaris. Begin 20, full time werken en ik had dit ook. Niet elke makelaar bij wie je wilt huren in de particuliere sector vraag 4 x. Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt. Maar goed, ook al verdien je wat minder, dan nog zijn er kleinere appartementen a 800,- of studio’s.
Nou je hoort het TO, de appartementen voor 800 euro liggen voor het oprapen in de Randstad. Ze doen helemaal niet moeilijk en iedereen kan werken en verdient ruim genoeg. Er is helemaal geen woningnood! Wat zitten wij dan toch te zeuren met z'n allen?
Poof schreef:
16-12-2019 19:30
Is niet een heel bijzonder salaris. Begin 20, full time werken en ik had dit ook. Niet elke makelaar bij wie je wilt huren in de particuliere sector vraag 4 x. Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt. Maar goed, ook al verdien je wat minder, dan nog zijn er kleinere appartementen a 800,- of studio’s.
Hahahahaahaha. Mijn god ben je nu zo naïef of gewoon zo arrogant? TO is docent, een starter. Met je €1000 aan kale huur is prima te doen....

Denk eens na :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Tja, het is sowieso heel schokkend dat je als “werkende” Nederlander hier tegenwoordig geen kans meer hebt op een huis, en daarnaast bovendien ook geen enkele hulp krijgt van onze overheid wanneer je op straat komt te staan (in eigen land). Heel bijzonder..
Ik heb mijn inschrijvingen voor sociale huur, ondanks een koophuis, altijd behouden. Inmiddels 17 jaar ingeschreven, maar minder keuze dan 10 jaar terug, omdat er gewoon minder huizen beschikbaar zijn. Zeker als alleenstaande heb je weinig keuze hier in de randstad.

Van een vriendin heb ik begrepen dat wat meer buitenaf ze recent binnen drie jaar een huurhuis had. Maar dat moet maar net een optie voor je zijn. Als docent heb je natuurlijk wel overal goede kans op werk.
Poof schreef:
16-12-2019 19:30
Is niet een heel bijzonder salaris. Begin 20, full time werken en ik had dit ook. Niet elke makelaar bij wie je wilt huren in de particuliere sector vraag 4 x. Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt. Maar goed, ook al verdien je wat minder, dan nog zijn er kleinere appartementen a 800,- of studio’s.
20% van de bevolking zit toch echt op een minimum inkomen van 1700 bruto inclusief vakantiegeld.. maar 40% van de bevolking zit gemiddeld op 3000 bruto, en dan hebben we het niet eens over starters maar gewoon over de Nederlandse bevolking.Het ligt er maar net aan wat je om je heen ziet, maar de cijfers liggen wel even wat anders.

Ook mijn ervaring met particuliere huur was dat in veel gevallen je 4x van de huur moest verdienen, wat niet haalbaar was. Uiteindelijk wel een appartementje kunnen vinden, maar met een illegale constructie waardoor ik ook geen recht had op huurtoeslag, gedeelde vaste lasten en internetaansluiting met onderburen, gedeelde gemeentelijke belastingen die door de verhuurder niet werden betaald, maar wel op mijn naam stonden waardoor ik incassobrieven kreeg op een gegeven moment. Ook niet ideaal maar goed.

Al ik TO was zou ik naar een 'studentenhuis voor werkenden' gaan kijken.
Poof schreef:
16-12-2019 15:10
Precies. De meeste hebben gewoon een huis. Ik woon ook duur, hoewel ik het zelf niet duur vind. Tja. Vrije sector. Partner en ik verdienen ook gewoon normaal. Maar ook in mijn eentje kan ik bijvoorbeeld 1000 per maand prima betalen. Ik snap nooit zo goed dat mensen zeggen geen huis te kunnen vinden. Ik woon al jaren in de Randstad en via makelaars altijd prima een leuke huurwoning kunnen vinden.
newsflash, 1000 euro (!) huur is een hoop geld, dat kan de gemiddelde alleenstaande echt niet aan huur betalen hoor.
Ook een bizar bedrag trouwens, als je bedenkt dat wij in een groot (oud) huis wonen voor een stuk minder.
Poof schreef:
16-12-2019 17:30
Kom op, dat is niet flink verdienen.
Als je ongeveer 3000 bruto verdiend dan ontvang je netto zo’n 2200. Daar kan je prima de huur van betalen. Plus gas, water, etc.
Dan betaal je bijna de helft van je inkomen aan huur!
Poof schreef:
16-12-2019 19:30
. Niet elke makelaar bij wie je wilt huren in de particuliere sector vraag 4 x. Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt. Maar goed, ook al verdien je wat minder, dan nog zijn er kleinere appartementen a 800,- of studio’s.
2200 netto voor begin 20 is NIET gangbaar hoor!!!!
gisteren in Radar , een echtpaar , hoge huur, 50 procent van hun inkomen
Alle reacties Link kopieren
Poof schreef:
16-12-2019 19:30
Is niet een heel bijzonder salaris. Begin 20, full time werken en ik had dit ook. Niet elke makelaar bij wie je wilt huren in de particuliere sector vraag 4 x. Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt. Maar goed, ook al verdien je wat minder, dan nog zijn er kleinere appartementen a 800,- of studio’s.
Waar dan? Niet in de randstad hoor. En dan moet je idd vaak 3/4x de huur verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
17-12-2019 15:34
Waar dan? Niet in de randstad hoor. En dan moet je idd vaak 3/4x de huur verdienen.
Haarlem. Mijn ex en ik gingen 4 jaar geleden uit elkaar. Ik had via een makelaar binnen 2 weken een particuliere woning met tuin voor 825,-
Alle reacties Link kopieren
Maar ook al verdien je minder. Huur een kamer, studio, kijk op Marktplaats. Er is echt wel wat te huur maar je moet wel willen. En ja, soms heel zuur, maar dan moet je je helft van je inkomen aan huur betalen. Maar ik neem aan dat je ook steeds meer salaris gaat verdienen, dan trek je dat weer wat ruimer. Een laag betaalde baan is simpelweg ook niet meteen op 80m2 wonen. Ook woonruimte bouw je qua m2 op.
Alle reacties Link kopieren
Poof schreef:
17-12-2019 15:41
Haarlem. Mijn ex en ik gingen 4 jaar geleden uit elkaar. Ik had via een makelaar binnen 2 weken een particuliere woning met tuin voor 825,-
Mag ik de naam van je makelaar in pb? Vier jaar geleden en nu is trouwens nogal een verschil.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je een PB gestuurd!
Alle reacties Link kopieren
Yes, heb hem binnen. Dank je wel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven