Ik wil zuinig worden
maandag 14 mei 2012 om 16:38
ik heb een koopverslaving. het eerste wat ik doe is als mijn loon binnenkomt...mijn rekeningen betalen en 250 euro op mijn spaarrekening zetten(sparen voor een huisje) betaal mn ouders kostgeld 300 euro en voor de rest van het geld maak ik altijd op..ik hou nooit iets over aan het eind van de maand als mn volgende loon weer binnen komt. ik hou zelf wel een kasboek bij.
ik wil zuiniger worden..Hoe moet ik dat doen? zodat ik niet elke keer wat ga kopen?
ik wil zuiniger worden..Hoe moet ik dat doen? zodat ik niet elke keer wat ga kopen?

maandag 14 mei 2012 om 16:45
maandag 14 mei 2012 om 16:48
maandag 14 mei 2012 om 16:50
quote:anoniem001 schreef op 14 mei 2012 @ 16:42:
ja en dat lukt mij nooit. ik moet altijd wel iets hebben en ook juist als ik het eigenlijk niet nodig heb. ik baal er van..want ik heb echt een probleem
Klinkt tegenstrijdig: ik moet altijd wel iets hebben (noodzaak); juist als ik het niet nodig heb (geen noodzaak).
Wat misschien werkt: niet meteen datgene kopen, maar jezelf een wachttijd opleggen en je dan afvragen of je het echt wilt / nodig hebt.
En jezelf een bepaald bedrag aan zakgeld geven is ook een goed idee.
Daarnaast eens uitrekenen hoeveel geld per maand / jaar je uitgeeft aan nutteloze zooi; misschien is dat een eyeopener. Een koffie onderweg van ¤2,50 lijkt wel mee te vallen, maar als je dat regelmatig doet, kan het zo maar honderden Euro's per jaar zijn.
Is natuurlijk maar een voorbeeld!!
ja en dat lukt mij nooit. ik moet altijd wel iets hebben en ook juist als ik het eigenlijk niet nodig heb. ik baal er van..want ik heb echt een probleem
Klinkt tegenstrijdig: ik moet altijd wel iets hebben (noodzaak); juist als ik het niet nodig heb (geen noodzaak).
Wat misschien werkt: niet meteen datgene kopen, maar jezelf een wachttijd opleggen en je dan afvragen of je het echt wilt / nodig hebt.
En jezelf een bepaald bedrag aan zakgeld geven is ook een goed idee.
Daarnaast eens uitrekenen hoeveel geld per maand / jaar je uitgeeft aan nutteloze zooi; misschien is dat een eyeopener. Een koffie onderweg van ¤2,50 lijkt wel mee te vallen, maar als je dat regelmatig doet, kan het zo maar honderden Euro's per jaar zijn.
Is natuurlijk maar een voorbeeld!!
maandag 14 mei 2012 om 16:56
Ik snap je probleem eigenlijk niet. Je doet toch exact wat goed is? Je krijgt loon; betaalt dan de rekeningen, boekt het spaarbedrag af, boekt woonkosten (kostgeld) af en de rest is dus om uit te geven.
En als je minder wilt uitgeven dan dat, dan wil je blijkbaar dus meer sparen, dus dan boek je toch gewoon meer over naar je spaarrekening?
En als je minder wilt uitgeven dan dat, dan wil je blijkbaar dus meer sparen, dus dan boek je toch gewoon meer over naar je spaarrekening?

maandag 14 mei 2012 om 16:59
Goede tip van chyou. Ik weet niet of jij verantwoordelijk bent voor het eten/de boodschappen? Daar willen wij nu (2-persoonshuishouden) op gaan sparen. Elke week pint een van ons 50 euro en daar doen we die week dan boodschappen van. Alles wat overblijft zit in een potje en daar gaan we over een paar maanden wat leuks van doen.
maandag 14 mei 2012 om 17:04