In de rood staan bij de bank

maandag 30 november 2020 om 21:46
Hallo allemaal,
Sinds kort kan ik rood staan bij de bank.
Hierover heb ik een vraag omdat ik daar nog niet zoveel van af weet.
Als er een vaste last van mijn bank automatisch afgeschreven moet worden, maar er is onvoldoende saldo op de bankrekening, gaat het vaste last bedrag er alsnog af en kan ik dan zo ook in rood staan? Of betekend dat de vaste last er alleen af gaat als dat bedrag ook op de bank staat?
Sinds kort kan ik rood staan bij de bank.
Hierover heb ik een vraag omdat ik daar nog niet zoveel van af weet.
Als er een vaste last van mijn bank automatisch afgeschreven moet worden, maar er is onvoldoende saldo op de bankrekening, gaat het vaste last bedrag er alsnog af en kan ik dan zo ook in rood staan? Of betekend dat de vaste last er alleen af gaat als dat bedrag ook op de bank staat?
dinsdag 1 december 2020 om 09:35

dinsdag 1 december 2020 om 09:35

dinsdag 1 december 2020 om 09:44
Wat Jolijn zegt dus. Maar echt, begin er niet aan! Het heeft me járen van mijn leven gekost om van de (ooit in studententijd begonnen) roodstand af te komen.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

dinsdag 1 december 2020 om 09:50
dinsdag 1 december 2020 om 10:14
De BKR houdt kredieten en leningen bij en daarnaast ook of er beetaalproblemen mee zijn. Die BKR heb je ook bij mobiele abonnementen (met een duur toestel), koop op afbetaling, private lease, creditcard etc. Zaken als betalingsachterstand bij andere bedrijven (huur, energie, belastingdienst, zorgverzekering etc.) studieschuld en de hypotheek zelf staan niet in de BKR. Betalingsachterstand op BKR-registraties blijven ook zichtbaar voor een bepaalde periode als de achterstand is opgelost. De registratie vormt pas een probleem als er betalingsachterstand op de lening is. Dan komt er letterlijk een andere status en code achter je goede naam.
De mogelijkheid tot roodstand wordt dus geregistreerd maar er komt dus een code bij als de betaling van deze lening steeds problemen geeft. Als je het gewoon binnen de termijnen aflost, is er qua BKR niets aan de hand. Maar een veelvoud van kredieten en leningen zal wel vragen oproepen of de hypotheek of nieuwe lening etc. niet boven je draagkracht gaat.
De vraag is wat je met de roodstand wil. Wordt je huur afgeschreven op de 20e en komt je salaris op de 25e en heb je de roodstand voor die paar dagen nodig dan kun je het overwegen. Daar is het ook voor bedoeld. Maar je financiële situatie is zwak als je geen buffetje hebt die dat soort dingen kan opvangen. Dit komt dan immers bijna elke maand voor. Wil je het gebruiken om echt wat te kopen waar je anders geen geld voor hebt of om andere schulden te betalen dan zou ik toch eens achter de oren krabben want dan is je financiële situatie echt zwaar onvoldoende. Misschien is een budget coach dan een betere keuze. Maar kijk daarmee uit, er zijn een hoop cowboys bij die wel innen maar je van de regen in de drup doen belanden. Je zou ook de gemeente kunnen vragen voor budgetondersteuning of wellicht kunnen zij iemand aanbevelen.
De mogelijkheid tot roodstand wordt dus geregistreerd maar er komt dus een code bij als de betaling van deze lening steeds problemen geeft. Als je het gewoon binnen de termijnen aflost, is er qua BKR niets aan de hand. Maar een veelvoud van kredieten en leningen zal wel vragen oproepen of de hypotheek of nieuwe lening etc. niet boven je draagkracht gaat.
De vraag is wat je met de roodstand wil. Wordt je huur afgeschreven op de 20e en komt je salaris op de 25e en heb je de roodstand voor die paar dagen nodig dan kun je het overwegen. Daar is het ook voor bedoeld. Maar je financiële situatie is zwak als je geen buffetje hebt die dat soort dingen kan opvangen. Dit komt dan immers bijna elke maand voor. Wil je het gebruiken om echt wat te kopen waar je anders geen geld voor hebt of om andere schulden te betalen dan zou ik toch eens achter de oren krabben want dan is je financiële situatie echt zwaar onvoldoende. Misschien is een budget coach dan een betere keuze. Maar kijk daarmee uit, er zijn een hoop cowboys bij die wel innen maar je van de regen in de drup doen belanden. Je zou ook de gemeente kunnen vragen voor budgetondersteuning of wellicht kunnen zij iemand aanbevelen.

dinsdag 1 december 2020 om 10:22
dinsdag 1 december 2020 om 10:31
dinsdag 1 december 2020 om 10:33
Dit. Echt, begin er NIET aan. Want het is - net als een Wehkamp-lening of op krediet kopen bij H&M - een sluipmoordenaar. Voor je het weet zit je in de serieuze shit.
Het is NIET jouw geld om uit te geven, doe het dan ook niet. Los het op een andere manier op.
dinsdag 1 december 2020 om 11:35
Tja, ik heb het altijd gehad, omdat ik het als vangnet beschouwde voor als er iets onverwachts zou gebeuren, dat ik op dat moment even niet kon betalen. Dure autoreparatie, of zo.
Ik woon alleen en kan niet even aan mijn partner vragen om het voor te schieten in zo'n geval. En aan familie en vrienden wil je dat niet vragen.
Dus ik vond het gewoon een veilig idee. (Net als een creditcard waarmee je in geval van nood een bedrag kunt opnemen. )
Maar je hebt wel de neiging om ongemerkt in de min te staan en daar betaal je dan een stevige rente over. Terwijl je intussen misschien geld op een spaarrekening bij diezelfde bank hebt staan dat je ook had kunnen gebruiken.
Dus tegenwoordig zorg ik ervoor dat ik niet meer in het rood kom. Heb de roodstandoptie nog wel aangehouden, want je weet maar nooit wat er in de toekomst nog kan gebeuren. Creditcard is om andere redenen inmiddels wel weg.
Je maximale roodstand is overigens meestal niet hoger dan je vaste maandelijkse inkomen, dus de bank zorgt er zelf voor dat je eens in de maand weer even in de plus staat.
Ik woon alleen en kan niet even aan mijn partner vragen om het voor te schieten in zo'n geval. En aan familie en vrienden wil je dat niet vragen.
Dus ik vond het gewoon een veilig idee. (Net als een creditcard waarmee je in geval van nood een bedrag kunt opnemen. )
Maar je hebt wel de neiging om ongemerkt in de min te staan en daar betaal je dan een stevige rente over. Terwijl je intussen misschien geld op een spaarrekening bij diezelfde bank hebt staan dat je ook had kunnen gebruiken.
Dus tegenwoordig zorg ik ervoor dat ik niet meer in het rood kom. Heb de roodstandoptie nog wel aangehouden, want je weet maar nooit wat er in de toekomst nog kan gebeuren. Creditcard is om andere redenen inmiddels wel weg.
Je maximale roodstand is overigens meestal niet hoger dan je vaste maandelijkse inkomen, dus de bank zorgt er zelf voor dat je eens in de maand weer even in de plus staat.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
dinsdag 1 december 2020 om 11:49
Waarom bouw je geen buffer op voor wat er in de toekomst zou kunnen gebeuren?merano schreef: ↑01-12-2020 11:35Dus tegenwoordig zorg ik ervoor dat ik niet meer in het rood kom. Heb de roodstandoptie nog wel aangehouden, want je weet maar nooit wat er in de toekomst nog kan gebeuren. Creditcard is om andere redenen inmiddels wel weg.
En juist omdat een maandelijksinkomen niet hoger is dan de roodstand komen mensen daar niet meer uit. En dus worden de schulden hoger.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
dinsdag 1 december 2020 om 11:54
Oh dat brengt herinneringen terug aan gelukkig lang voorbije tijden. Ik heb een periode gehad dat we elke maand blij waren als het saldo na de salarissen boven 0 kwam. Na mijn scheiding in 2003 heb ik me voorgenomen om het niet meer zo ver te laten komen. Inmiddels heb ik nog wel steeds een limiet van 500 euro, maar in al die jaren ben ik er twee keer in gekomen vanwege een te vroege afschrijving. Ik hanteer dus nu voor mezelf een ander ‘nulpunt’, en ik heb gelukkig spaargeld om een eventuele heikele situatie aan te vullen.

dinsdag 1 december 2020 om 12:20
Zelf zit ik bij de ING bank en mag ook 500€ rood staan. Heb ik eigenlijk al jaren en mij bevalt het prima hoor. Ik krijg namelijk altijd de 6e van de maand geld alleen beginnen ze een paar dagen daarvoor al vaste lasten af te schrijven.
Maar dat geld staat er pas de 6e op dus is er in principe nog geen geld om af te schrijven door het rood staan is die mogelijkheid er wel. Dus kom in maandelijks niet in de problemen.
Iedereen blij toch mijn bevalt het prima.
Maar dat geld staat er pas de 6e op dus is er in principe nog geen geld om af te schrijven door het rood staan is die mogelijkheid er wel. Dus kom in maandelijks niet in de problemen.
Iedereen blij toch mijn bevalt het prima.
dinsdag 1 december 2020 om 12:27
Wij precies hetzelfde. Mijn man kan ook rood staan (ik niet, wilde ik niet). Dit heeft hij gedaan ivm afschrijven hypotheek. Hij heeft een 4 weken salaris en de laatste 4 maanden van het jaar wordt zijn salaris gestort nadat de hypotheek en andere rekeningen afgeschreven worden.
Dat is de enigste reden dat hij rood kan staan. Als zn baas ooit eens een maandsalaris gaat invoeren dan zet hij de roodstand ook stop.
Dat is de enigste reden dat hij rood kan staan. Als zn baas ooit eens een maandsalaris gaat invoeren dan zet hij de roodstand ook stop.
dinsdag 1 december 2020 om 12:37
Om die reden hebben wij het ooit aangevraagd. In de beginperiode, toen we inderdaad nog geen buffer hadden. Hypotheek werd afgeschreven op de 25ste om tien uur in de ochtend, salaris werd bijgeschreven op de 25ste na twaalf uur. Dus voor die twee uurtjes hadden we elke maand gedoe en brieven van de hypotheekverstrekker met een tikje dreigend toontje.
Intussen allang een andere hypotheek en ook een andere baan, maar we mogen wel nog steeds roodstaan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.