Geld & Recht alle pijlers

In gebreke stellen hypotheek

31-08-2010 16:08 32 berichten
Ik zal mijn situatie zo duidelijk mogelijk schetsen.

Drie maanden geleden heb ik mijn appartement verkocht onder voorbehoud van financiering. In eerste instantie hebben de kopers 2 maanden de tijd gekregen om de hypotheek in orde te krijgen. Er moest immers ook een starterslening worden aangevraagd wat extra tijd kost. Ondertussen hebben wij ook een nieuw huis gekocht en de hypotheek aangevraagd en ook netjes op tijd voor elkaar gekregen. hiervoor hebben wij een bouwkundig rapport aangevraagd en natuurlijk een taxatie laten verrichten.

begin augustus vroegen onze kopers 2 weken uitstel. omdat wij al blij waren dat ons huis was verkocht, hebben zij uitstel gekregen. helaas gingen onze verkopers van ons nieuwe huis niet akkoord en hebben zij ons koopcontract laten ontbinden. dus weg huis, maar wij dachten als alles nu binnen die 2 weken rond is, dan kunnen wij opnieuw dit huis kopen. een hypotheek lag immers al kant en klaar.

na 2 weken vroegen de kopers van ons huis weer 2 weken uitstel. wij baalden hier wel van, maar onze makelaar raadde aan dit uitstel te verlenen anders waren de kopers niet meer geprikkeld om verder te gaan. wij baalden wel, maar vooruit...onder het mom dat wij blij waren dat ons huis was verkocht weer 2 weken uitstel verleend..

ondertussen gebeld met de instantie die de starterslening behandeld. zij hebben de aanvraag goedgekeurd, maar missen 2 documenten nl het taxatierapport en de hypotheekaanvraag zelf. deze situatie was al 2 weken geleden het geval en zij hebben tot op heden dus nog niets gedaan om dit in orde te maken.

de datum dat ze alles moeten inleveren is dus voor aanstaande vrijdag. dit krijgen zij dus nooit meer voor elkaar en gaan wij onze kopers dus in gebreke stellen. dit doet de makelaar voor ons, maar makelaar zei zelf al dat dit weinig voorstelt. na de in gebreke stelling, hebben zij nog 8 dagen de tijd om alles voor elkaar te krijgen. mocht dit niet lukken, dan kunnen wij zelf juridische stappen ondernemen om 10 procent van de koopsom te krijgen, maar dit raadde de makelaar af. het duurt weken, kost erg veel geld volgens hem en ´van een kale kip kun je niet plukken´.

ik ben inmiddels verbijsterd. een koopakte maakt dus in feite niets uit. ik heb inmiddels onze rechtsbijstandsverzekering gebel d en die meldde dat wij wel degelijk ´een zaak´hebben en raadt ons aan nu al een claim in te dienen als de kopers na die 8 dagen nog niet aan de voorwaarden hebben gedaan. de koopovereenkomst kan alleen ongedaan worden gemaakt als de kopers 2 afwijzingen kunnen overleggen van hypotheekverstrekkers. van de starterslening instantie hebben wij te horen gekregen dat de starterslening akkoord was bevonden en dat dan de hypotheek dan ook geen probleem is.

mijn vraag is of jullie in hetzelfde schuitje hebben gezeten, of jullie nog tips voor ons hebben en of het echt een verloren zaak is. kunnen wij ook de kosten van de taxatie en de kosten van het bouwkundig rapport op hen verhalen?

ik ben er echt niet op uit om die mensen financieel uit te kleden, maar kan er met mijn hoofd niet bij dat er zo makkelijk wordt omgegaan met een koopovereenkomst van een huis. wij zijn ons nieuwe huis dus nu ook kwijt. we kunnen weer een nieuwe hypotheek aanvragen mochten wij weer een nieuw huis gaan kopen etc etc.

ps. mijn capslock doet het niet, vandaar geen hoofdletters. sorry.
Alle reacties Link kopieren
En deze is ook informatief. Is uitleg van een notaris over hoe het allemaal zit.
Heb een paar jaar terug ook een huis gekocht en ivm. laksheid van de bank, zat ik bijna in het schuitje van de kopers zoals Louise Vuitton beschrijft. Hypotheekaanvraag was bijna niet op tijd rondgekomen (en bankgarantie bijna niet op tijd gestort). Dit omdat de bank mij niet tijdig had laten weten dat ik voor de overlijdensrisicoverzekering (die verplicht was voor NHG) gekeurd zou moeten worden.

Ik was me dus van geen kwaad bewust en omdat ik e.e.a. lang vond duren, ben ik er achteraan gegaan ('waarom duurt het zo lang voordat mijn hyp. aanvraag goedgekeurd is?' "O mevrouw dat komt omdat u nog steeds gekeurd moet worden...").

Ik weet niet of de kopers die taxatie al door hebben gevoerd, maar oordeel dus niet te snel dat zij nalatig zijn. Het kan dus ook aan de bank liggen (tenzij de taxatie ook nog niet heeft plaatsgevonden).

Ondanks dat is het gewoon een rot situatie hoor. (En ik baalde toen zelf ook en schaamde me zelfs, omdat ik bang was dat de verkoper misschien wel van mij zou denken dat ik laks was, terwijl dat niet zo is.)
Ligt de koopakte al bij de notaris? Als het goed is, is daarin toch ook opgenomen dat er 10% waarborg/bankgarantie moet zijn gesteld voor een bepaalde tijd? Dit hangt overigens niet samen met de hypotheek. Is deze bankgarantie/waarborg dan nog niet binnen? Als hij wel binnen is, heb je bij ontbinding recht hierop tenzij de kopers inderdaad twee afwijzingen van hypotheekverstrekkers kunnen tonen. Als de bankgarantie/waarborgsom niet binnen is bij de notaris, heb je denk ik inderdaad wel een probleem: van een kale kip kun je inderdaad niet plukken.
Dat je mogelijk van een kale kip niet zult kunnen plukken, moet geen beletsel zijn om deze mensen wél in gebreke te stellen indien juist en noodzakelijk.
hmmmm......even resume: jouw oude appartement is verkocht, kopers krijgen financiering niet op tijd rond, vrijdag zou overdracht van jouw appartement plaatsvinden maar dat wordt niet gehaald.

Ondertussen jij nieuw huis gekocht en dreigen er dubbele lasten.

Mijn advies: ingebreke stellen. Ze hebben al 2 keer uitstel gekregen. Dat wil mensen ook nog wel eens aansporen om de zaak zo snel mogelijk af te wikkelen. Verder zou ik contact opnemen met de makelaar om in ieder geval de dagrente van jouw oude hypotheek door te berekenen aan jouw koper en de aanslag van de OZB en de waterschapslasten gewoon op de oorspronkelijke datum laten staan. Per slot van rekening is het niet jullie schuld, dat zij de zaken niet voor elkaar hebben.
...
anoniem_23140 wijzigde dit bericht op 01-09-2010 21:59
Reden: mosterd
% gewijzigd
@lousiavutton

wanneer is precies de datum voor de ontbinding financiering? inclusief uitstel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven