Geld & Recht alle pijlers

Incassobureau reageert niet inhoudelijk op verweer

06-02-2020 13:28 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wegens een vergeten (teruggestort wegens onvoldoende saldo op dat moment) contributie van een sportschool na opzegging kregen wij plots een brief van een incassobureau.
Nooit een herinneringsbrief gekregen.

Abonnement is gestopt per 1-9-2019, heb ik zwart op wit.

Incassobureau eist in eerste instantie een bedrag van €240. Want, zeggen zij, de sportschool verwerkt geen opzeggingen als er een betalingsachterstand is en dus loopt het abonnement gewoon door tot op de dag van vandaag!!
Mag dit zomaar?

Wij hebben de 2 achterstallige maanden direct overgemaakt en ter compensatie nog 2 maanden met excuses en het verzoek om dossier nu te sluiten.
Ook heb ik gevraagd om de stukken waaruit blijkt dat verlenging dan mag, want ik heb zwart op wit staan dat abonnement gestopt is.
Verschuldigd was € 70
Totaal betaald : €140,=

Sturen ze terug dat er nu weer € 40 extra bijkomt (incassokosten) maar wederom zonder enige toevoeging, zonder uitleg, zonder reden.
Ze stuurden eerder nog dat ze in overleg waren met hun cliënt, maar ook hier horen wij niks meer over. Totaal geen inhoudelijke antwoorden, maar wel de eis om maar weer €140 te voldoen.

Wat is nu wijsheid?
Ben geneigd om te betalen om er maar vanaf te zijn, maar ik vind deze werkwijze ronduit asociaal. Het voelt niet oké.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
08-02-2020 11:47
Een WIK-brief is een 14-dagen brief. Dat is een brief die de sportschool of het incassobureau stuurt om je de kans te geven de originele vordering nog kosteloos binnen 14 dagen te betalen.
Dit is verplicht.
Is dat die brief van 21-1? Staat daar het originele bedrag in genoemd?
Ja.
Alle reacties Link kopieren
Stormysea schreef:
08-02-2020 13:40
Wat voor nietszeggende reacties krijg je dan?
Welke datum stond er op de brief dat de betaling binnen moest zijn?
Wanneer heb je betaald?

Die ophoging van €40 mag gewoon. Dat zijn de incassokosten die je zijn aangezegd in de eerste brief (de wik brief). Wanneer er geen volledige betaling binnen is, komen die kosten er bij.

Voorlopig komen er naast de rente geen kosten meer bij.
Je krijgt na de wik brief nog 2 aanmaningen en dan volgt er eventueel een dagvaarding. Dat zal via de deurwaarder lopen, een incassobureau mag die niet uitbrengen.
Alleen ontvangstbevestiging.
Binnen 2 weken betalen.
Ik heb 24-1 en 25-1 betaald.
Alle reacties Link kopieren
Letterlijk;

"Geachte heer/mevrouw,

Bedankt voor uw e-mail.

Wij zullen deze spoedig verwerken en indien nodig u van een antwoord voorzien.

U kunt ons telefonisch bereiken van maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 17:00 via 073 643 04 08.


--
Met vriendelijke groet



En dan contactgegevens.
justagirly schreef:
08-02-2020 01:48
MevrKakel,

Stukje uit je post gekopieerd;

"ik zou sommeren op te sturen wat je vraagt, binnen een bepaalde periode en daar duidelijke voorwaarden aan te verbinden zodat je zeker weet dat je daar vanaf bent. En vooral om daar tijdig achteraan gaan. Dus niet: ik hoor het wel als er nog een schuld is, maar: ik wil per xx datum weten welke openstaande schulden er zijn, inclusief overzicht en data waarop dat betaald moet zijn.

Wees een pitbull als je gelijk hebt, en een teckel als je moet betalen."

Hoe kan ik dan voorwaarden stellen?
Welke voorwaarden?

Ik weet wel welke 'schuld' er staat.
Ik wil weten of die schuld wel echt terecht is, daar heb ik info voor nodig en die onthouden zij mij gewoon. Er is totaal geen inhoudelijk gesprek met geen van beide partijen mogelijk. Ik zit ze al genoeg achter de broek aan, bewaar alles wat ik stuur en ontvang, maar dat schiet zo niks op.

Leuke uitspraak, helemaal mee eens. Maar ik hang de pitbull al uit en zij voelen de beet niet.
Sorry, dat was onduidelijk van mij.
Je benoemt wat je wil, wanneer en hoe je het aangeleverd wil krijgen (de voorwaarden). Ook kun je sommeren de extra kosten te laten vallen (per xx datum).
Daarnaast kun je een bevestiging opvragen van het verstuurde/ laten vallen van de kosten en aan de bevestiging een uiterlijke termijn stellen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt!
Ik ben alleen bang dat ze gewoon wederom niet reageren.

Ik heb inmiddels bij een andere vestiging van dezelfde sportschool de alg.voorwaarden opgevraagd.
Hopen dat ik die maandag ontvang.
Ga dan ook in het juridische veld contact opnemen over deze gang van zaken.
Alle reacties Link kopieren
Update---> inmiddels alg.voorwaarden toch nog ontvangen van de sportschool, er staat niks in over mijn geval.

Contact opgenomen met juridisch loket.
Daar heb ik alles naartoe gestuurd, ze vonden het ook raar klinken.
Opzeggen bij een betalingsachterstand kan namelijk altijd.
Ik hoor binnen 5 werkdagen hoe zij er tegenaan kijken.

De termijn waarin ik volgens de tegenpartij moet betalen verloopt woensdag, dus daarna zal er wel weer geld bovenop komen :-(
Alle reacties Link kopieren
MevrKakel schreef:
08-02-2020 22:45
Sorry, dat was onduidelijk van mij.
Je benoemt wat je wil, wanneer en hoe je het aangeleverd wil krijgen (de voorwaarden). Ook kun je sommeren de extra kosten te laten vallen (per xx datum).
Daarnaast kun je een bevestiging opvragen van het verstuurde/ laten vallen van de kosten en aan de bevestiging een uiterlijke termijn stellen.
Dit heb ik gisteren ook nog gedaan, verzoek de zaak stil te leggen en binnen 7 dagen inhoudelijke reactie, zo niet, dan ga ik er vanuit dat de zaak gesloten is en ze me geen brieven meer gaan sturen.
justagirly schreef:
08-02-2020 22:51
Bedankt!
Ik ben alleen bang dat ze gewoon wederom niet reageren.

Ik heb inmiddels bij een andere vestiging van dezelfde sportschool de alg.voorwaarden opgevraagd.
Hopen dat ik die maandag ontvang.
Ga dan ook in het juridische veld contact opnemen over deze gang van zaken.
Nee Cas zo bureau kan je niet dwingen om te betalen. Als je niet betaalt moeten zij naar de rechter
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
11-02-2020 08:06
Nee Cas zo bureau kan je niet dwingen om te betalen. Als je niet betaalt moeten zij naar de rechter
Klopt.
Er staat wél in de alg.voorwaarden dat wij dan opdraaien voor alle kosten.
Áls zij in hun recht staan dan uiteraard.
Daarom wil ik uitzoeken met hulp wie er nu gelijk heeft. Ik denk dat mijn abonnement is gestopt. Dus daarom betaal ik niet meer dan ik al gedaan heb.
Laat ze maar met bewijzen komen nu.

Ik vind het incassobureau trouwens erg makkelijk werken, ze gaan nergens op in sturen alleen wat ze willen hebben en voor welke datum.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
11-02-2020 09:15
Klopt.
Er staat wél in de alg.voorwaarden dat wij dan opdraaien voor alle kosten.
Áls zij in hun recht staan dan uiteraard.
Daarom wil ik uitzoeken met hulp wie er nu gelijk heeft. Ik denk dat mijn abonnement is gestopt. Dus daarom betaal ik niet meer dan ik al gedaan heb.
Laat ze maar met bewijzen komen nu.

Ik vind het incassobureau trouwens erg makkelijk werken, ze gaan nergens op in sturen alleen wat ze willen hebben en voor welke datum.
Helaas mag dat, en moet de onschuldige burger dus uitzoeken wat zijn/haar rechten zijn en wanneer het incassoburo aan het bluffen is.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrijp heeft u aan uw verplichtingen voldaan:
- u heeft opgezegd
- u heeft de oorspronkelijke factuur betaald
- u heeft nog 70 euro meer betaald, terwijl het incassoburo voor de eerste aanmaning niet meer dan 40 euro vragen mag.

En dan kan het incassoburo wel beweren dat u niet mag opzeggen zolang u niet betaald heeft, maar dat bleek dus onzin te zijn.

Wacht maar even op de reactie van het juridische loket.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
11-02-2020 11:47
Als ik het goed begrijp heeft u aan uw verplichtingen voldaan:
- u heeft opgezegd
- u heeft de oorspronkelijke factuur betaald
- u heeft nog 70 euro meer betaald, terwijl het incassoburo voor de eerste aanmaning niet meer dan 40 euro vragen mag.

En dan kan het incassoburo wel beweren dat u niet mag opzeggen zolang u niet betaald heeft, maar dat bleek dus onzin te zijn.

Wacht maar even op de reactie van het juridische loket.
Jazeker.
En daar wacht ik inderdaad op.

En nee, dat beweert de sportschool.
Er heeft toch nog iemand gereageerd vd sportschool en die heeft ook de alg voorwaarden toegestuurd.

Je mag altijd opzeggen, ook bij betalingsachterstand, dat zei juridisch loket.
Of sportschool het abonnement dan toch mag laten doorlopen wordt straks dan duidelijk hoop ik.
Er staat helemaal niks over in de voorwaarden, was ook best wel weinig tekst vond ik.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
11-02-2020 09:15
Klopt.
Er staat wél in de alg.voorwaarden dat wij dan opdraaien voor alle kosten.
Áls zij in hun recht staan dan uiteraard.
Daarom wil ik uitzoeken met hulp wie er nu gelijk heeft. Ik denk dat mijn abonnement is gestopt. Dus daarom betaal ik niet meer dan ik al gedaan heb.
Laat ze maar met bewijzen komen nu.

Ik vind het incassobureau trouwens erg makkelijk werken, ze gaan nergens op in sturen alleen wat ze willen hebben en voor welke datum.
Dat kan ook, omdat jij toch wel - gedeeltelijk- betaalt.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
11-02-2020 12:41
Dat kan ook, omdat jij toch wel - gedeeltelijk- betaalt.
Hahaha ja daar kan ik het alleen maar mee eens zijn, logisch ook dat ze dan opnieuw een brief sturen met verzoek tot betalen, want dat ging de 1e keer ook makkelijk.
Vergeet niet dat een deel van de vordering ook terecht was!

Maar meer dan dit krijgen ze niet van me.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
11-02-2020 11:47
Als ik het goed begrijp heeft u aan uw verplichtingen voldaan:
- u heeft opgezegd
- u heeft de oorspronkelijke factuur betaald
- u heeft nog 70 euro meer betaald, terwijl het incassoburo voor de eerste aanmaning niet meer dan 40 euro vragen mag.

En dan kan het incassoburo wel beweren dat u niet mag opzeggen zolang u niet betaald heeft, maar dat bleek dus onzin te zijn.

Wacht maar even op de reactie van het juridische loket.
Een incassobureau mag wel vragen, maar daar is geen wettelijke grond voor. Zoals op blz 1 al vermeld: eerst moet de klant een 14 dagen termijnbrief hebben ontvangen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
11-02-2020 12:47
Een incassobureau mag wel vragen, maar daar is geen wettelijke grond voor. Zoals op blz 1 al vermeld: eerst moet de klant een 14 dagen termijnbrief hebben ontvangen.
Die heb ik ook gehad dus het mag na die 14 dagen dan wel. En dat hebben ze dus ook gedaan.
justagirly wijzigde dit bericht op 11-02-2020 15:09
9.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
06-02-2020 13:43
Klopt ja.
Dus ben aan 1 kant toch geneigd te betalen gewoon omdat ik hier ook echt geen zin in heb allemaal.
En toch vind ik het bedrag te hoog én raar dat we nooit iets hebben gehoord vanuit de sportschool.
En ik wil ook zwart op wit zien waar staat dat zij bij betalingsachterstand abonnement mogen laten doorlopen.

Sportschool verwijst ons overigens gewoon direct naar incasso bureau.
Daarmee geef je incassobureau's ( en hun opdrachtgever) een hele goede reden om te handelen zoals ze handelen.
Zij staan niet in hun recht, maar omdat jij geen zin hebt en/of bang bent voor nog meer kosten, ga je maar betalen .... en achteraf miepen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
11-02-2020 12:49
Daarmee geef je incassobureau's ( en hun opdrachtgever) een hele goede reden om te handelen zoals ze handelen.
Zij staan niet in hun recht, maar omdat jij geen zin hebt en/of bang bent voor nog meer kosten, ga je maar betalen .... en achteraf miepen.
Je leest niet goed.
Een deel was wel degelijk terecht!
Dat betaal ik dan ook gewoon, eerlijk is eerlijk.

Ze vorderen echter nog meer en dáár ga ik niet mee akkoord.

Verder heb je wel een punt natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
11-02-2020 12:49
Die heb ik ook gehad dus het mag daarna dan wel.
Die 14 dagen brief moet zonder kosten zijn, met alleen dat wat je verschuldigd was, dus alleen die twee maand achterstand door mislukte incasso.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
11-02-2020 12:58
Die 14 dagen brief moet zonder kosten zijn, met alleen dat wat je verschuldigd was, dus alleen die twee maand achterstand door mislukte incasso.
Ja er zaten geen incassokosten bij maar wel nóg 5 maanden contributie.
En omdat die 2 weken zijn verlopen hebben ze er nu nog €40 incassokosten boven op gegooid.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
11-02-2020 13:02
Ja er zaten geen incassokosten bij maar wel nóg 5 maanden contributie.
En omdat die 2 weken zijn verlopen hebben ze er nu nog €40 incassokosten boven op gegooid.
En dat klopt dus niet want je hebt ( zwart op wit schreef je) bewijs van uitschrijving. En stel dat dat niet zou mogen ( opzeggen terwijl je een achterstand hebt) hadden ze dat TOEN DIRECT moeten laten weten.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
11-02-2020 13:08
En dat klopt dus niet want je hebt ( zwart op wit schreef je) bewijs van uitschrijving. En stel dat dat niet zou mogen ( opzeggen terwijl je een achterstand hebt) hadden ze dat TOEN DIRECT moeten laten weten.
Dat vind ik dus ook!
Ik heb trouwens al eerder opgezegd, al vóór de betalingsachterstand.

Gister stuurde diegene van sportschool dat je na 12 maanden elke maand kunt opzeggen. En dat dat niet gebeurd is en daar het probleem ligt. :facepalm:

Ben ik het niet mee eens, want dan hadden ze niet zwart op wit moeten bevestigen dat ik werd uitgeschreven per 1-9-2019.
justagirly wijzigde dit bericht op 11-02-2020 13:17
26.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
11-02-2020 13:12
Dat vind ik dus ook!
Ik heb trouwens al eerder opgezegd, al vóór de betalingsachterstand.

Gister stuurde diegene van sportschool dat je pas ná 12 maanden elke maand kunt opzeggen.
Maar dan hadden ze niet zwart op wit moeten bevestigen dat ik werd uitgeschreven per 1-9-2019.
Dat!

Voor een evt volgende keer met iets dergelijks: check eerst je rechten en plichten, zodat je weet wat je wel/niet hoeft te betalen.
Pas op met toch/gedeeltelijk betalen, want dan kan de indruk ontstaan dat je de vordering erkent.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Ja dat begrijp ik inmiddels heel goed, maar met al mijn mails, bezwaren en verzoeken heb ik inmiddels wel heel duidelijk gemaakt hoe ik erin sta, hoe ik het zie en dat ik het er niet mee eens ben.
Wat mij betreft ben ik uitbetaald en heb ik alles straks gedaan wat ik moest doen.
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
11-02-2020 13:08
En dat klopt dus niet want je hebt ( zwart op wit schreef je) bewijs van uitschrijving. En stel dat dat niet zou mogen ( opzeggen terwijl je een achterstand hebt) hadden ze dat TOEN DIRECT moeten laten weten.

Ik denk dat je net zo goed tegen een muur kunt praten want TO snapt het zo te lezen toch niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven