Geld & Recht alle pijlers

Inkomstenbelasting bij flexibele bijbaan

03-12-2013 22:03 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het is lang geleden, maar ik heb jullie hulp nodig. Ik heb geen idee wat ik moet doen.

Ik heb een normale baan fulltime 40 uur per week, dit is natuurlijk netjes aangemeld bij de belastingdienst.

Nu heb ik een bijbaantje, die heel flexibel is. De ene keer werk ik niet, en de andere keer wat meer. Ongeveer per maand verdien ik er zo'n 200/250 aan extra.

Alleen nu krijg ik compleet uitbetaald, zij rekenen geen inkomsten belasting. Ze geven wel aan dat ze het doorgeven aan de belasting maar dat de kans er is dat je moet gaan terug betalen.

Dit wil ik natuurlijk al voor zijn, en ik heb mijn toeslagen er op voor berekend. Alleen hoe meld ik dit met inkomsten belasting? Hebben jullie daar enig idee over? Zodat ik straks niet weer heel veel kan terug betalen?

Bedankt alvast!
Krijg je het op je rekening? Krijg je loonstrookjes en straks een jaaropgave? Anders werk je zwart en dragen zij geen sociale premies voor je af.

Mocht dit gedekt zijn: heb je aangegeven dat de loonheffingskorting op NEE moest komen te staan, omdat je al een fulltime baan hebt met deze korting?

Dit bedrag komt bovenop je inkomen en daarover word straks berekend hoeveel belasting je moet betalen en hoeveel er al is betaald. En het verschil krijg je terug of moet je bijbetalen.
Opgeven bij overige inkomsten.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
En hoe op te geven:

Gewoon beide jaaropgaven invullen. Heb je deze bijbaan volgend jaar ook nog, dan nu al je toetsingsinkomen voor de Toeslagen 2014 wijzigen. Voor dit jaar gaat je dat niet meer lukken, dat had je eerder moeten doen, nu is het jaar bijna om en valt er voor 2013 niet zoveel meer te wijzigen.
Dat is dus het aparte.

Bij al mijn baantjes heb ik zoiets in moeten vullen, maar bij deze niet. Ik denk eerst maar even bij ze navragen hoe dat zit?

Ik doe het werk nog maar 4 maanden en verdien niet elke maan veel, dus nog niet heel veel schade gelukkig.

Ik ben hier echt een onbenul in, waar vul ik het toetsingainkomen in? Is dat pas bij je aangifte, of kan dat ergens eerder?

Dankjewel voor de antwoorden!
Toeslagen.nl en dan inloggen... MijnToeslagen heet het. Met je digiD code. Heel makkelijk :-)
Daar kun je geen aangifte inkomstenbelasting doen Chan25.
quote:LillyFeeee schreef op 03 december 2013 @ 23:38:

Daar kun je geen aangifte inkomstenbelasting doen Chan25.

To vroeg inderdaad hoe ze e.e.a. moest regelen wat betreft IB maar Doreia wees tevens op de evt. toeslagen...

Wat een goede tip is! Ook al doe ik jaarlijkse netjes aangifte IB; toen ik begin 2013 eens ging inloggen op Toeslagen.nl, stond daar een véél te laag toetsingsinkomen ingevuld (circa "studentenbijbaan/tien jaar geleden"). Heb het toetsingsbedrag toen direct gewijzigd/verhoogd om vervelende verrassingen achteraf te voorkomen.
quote:lady_brunette schreef op 03 december 2013 @ 22:17:

Dat is dus het aparte.

Bij al mijn baantjes heb ik zoiets in moeten vullen, maar bij deze niet. Ik denk eerst maar even bij ze navragen hoe dat zit?

Ik doe het werk nog maar 4 maanden en verdien niet elke maan veel, dus nog niet heel veel schade gelukkig.

Ik ben hier echt een onbenul in, waar vul ik het toetsingainkomen in? Is dat pas bij je aangifte, of kan dat ergens eerder?

Dankjewel voor de antwoorden!dan zal het wel zwart zijn.
quote:Starshine schreef op 04 december 2013 @ 07:47:

[...]

dan zal het wel zwart zijn.Hoeft niet. Bij mij wist de baas niet dat het moest. (?!?) Pas toen de accountant zijn administratie bijwerkte, kreeg ik het formulier opgestuurd...
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
apart....neweve. Als ik TO zou ik er zelf achteraan want starks krijgt ze een flinke naheffing.
To, krijg je een salarisstrook?

Voor 1 april 2014 kun je belastingaangifte doen over 2013. In die aangifte geeft je dit inkomen op. Dat doe je aan de hand van de jaaropgaaf die je in januari ontvangt.
37 % van het inkomen uit de bijbaan is loonheffing en moet je betalen aan de belastingdienst.

als je huurtoeslag of zorgtoeslag ontvangt zal je ook een gedeelte moeten terugbetalen.
quote:doradora456 schreef op 04 december 2013 @ 09:19:

37 % van het inkomen uit de bijbaan is loonheffing en moet je betalen aan de belastingdienst.

als je huurtoeslag of zorgtoeslag ontvangt zal je ook een gedeelte moeten terugbetalen.Hangt er maar net vanaf wat je in je hoofdbaan verdient. Het kan dus ook 42% of 52% zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven