Geld & Recht alle pijlers

Interesse vraag

15-02-2013 13:33 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan samenwonen, nu nog niet maar wel binnen een jaar.

Mijn vriend heeft een koophuis en gaat waarschijnlijk een restschuld overhouden aan de verkoop. Ik heb een huurhuis dus is er niets aan de hand.

Hoe moeten we het regelen als hij daadwerkelijk een restschuld overhoud? Op zich kunnen we dat betalen (we hebben samen genoeg inkomen) maar kun je met zo'n restschuld nog een nieuwe hypotheek krijgen?

Groetjes.
quote:merano schreef op 15 februari 2013 @ 15:14:

Da's leuk, maar als het dan niet bevalt zit je net zo goed met een probleem. Of met een te duur huurhuis in de vrije sector, of helemaal zonder huis omdat de tijdelijke verhuurtermijn afgelopen is.

Er staan heel veel huizen te huur dus als je genoeg inkomen hebt hoef je niet zonder huis te zitten.

Huur kun je gewoon opzeggen en dan heb je geen restschuld.

Een koophuis levert momenteel altijd een restschuld op als je dat al snel weer moet verkopen.

Vriend van to zit vast niet op nog een restschuld te wachten.
Zo lang je niet in gemeenschap van goederen gaat trouwen blijft elk gewoon de eigenaar van eigen spaargeld en schulden. Op zich is het wel verstandig om een samenlevingscontract en evt testament af te sluiten als je gaat samenwonen, maar als je gaat huren is ook dat geen noodzaak.

En natuurlijk zijn schulden van invloed op de hoogte van de hypotheek die je kunt krijgen. En als je niet netjes afbetaalt dan kun je het voor jezelf flink verprutsen om er uberhaupt een te krijgen.
Ik heb destijds laten vastleggen dat het zijn restschuld was maar heb wel meebetaald aan de restschuld. ik wilde immers ook samenwonen een een gevolg van die keuze was dat hij zijn huis verkocht met restschuld. Ik moet wel zeggen dat we ook direct een samenlevingsovereenkomst hadden waarin stond dat, indien we uit elkaar gingen binnen x tijd, hij mijn bijdrage aan de restschuld zou terugbetalen. Door deze constructie waren we sneller uit de restschuld want samen afbetalen en konden we, toen het samenwonen heel leuk bleek,, als snel een woning kopen. Ik vond het een prima regeling.
quote:annabelleke schreef op 15 februari 2013 @ 15:19:

[...]

En wat zou jouw oplossing zijn dan als 2 mensen willen samenwonen die niet bij elkaar in de buurt wonen?

Een huur zeg je toch zo op? Ik blijf trouwens in de gemeente waar ik nu woon ingeschreven staan bij de woningbouwvereniging dus mocht het mis gaan dan heb ik wel een inschrijftijd van al bijna 10 jaar.

Daar kun je je nog aardig in vergissen.

Meestal vervalt de inschrijfduur als je een zelfstandige woning/koophuis betrekt. Dus deze vlieger gaat waarschijnlijk pas op als je je opnieuw inschrijft na samenwonen en dan na 10 jaar uit elkaar gaat.

Ik zou zeker de website van de woningcorporatie waar je ingeschreven staat bezoeken.
quote:almosthappy schreef op 16 februari 2013 @ 00:03:

[...]

Daar kun je je nog aardig in vergissen.

Meestal vervalt de inschrijfduur als je een zelfstandige woning/koophuis betrekt. Dus deze vlieger gaat waarschijnlijk pas op als je je opnieuw inschrijft na samenwonen en dan na 10 jaar uit elkaar gaat.

Ik zou zeker de website van de woningcorporatie waar je ingeschreven staat bezoeken.Dat heb ik al uitgezocht en dat is niet aan de orde.
quote:katrientjepientje schreef op 15 februari 2013 @ 13:52:

Hoe ver is ver van je werk af? Laat vriend bij verkoop zelf de schuld op zich nemen en vraag je af of je wel samen een huis moet kopen als je nog niet eerder met hem in een huis gewoond hebt. Het kan goed gaan, maar als het misgaat zit je straks zelf met een restschuld.

Ach ik ken zoveel voorbeelden van mensen die gelijk (wel na jaren verkering) samen een huis kochten en iedereen is nu jaren later nog steeds samen hoor. Misschien heel naief maar je kan heus wel voelen of het goed zit en of je die stap durft te nemen. Ook na eerst samenwonen in een huurhuis kan het daarna nog fout gaan. Die garantie heb je toch niet. Man en ik hebben ook gelijk (ook na jaren verkering) samen een huis gekocht. Zie echt het nut er niet van in om eerst een huurhuis te zoeken. Dan gaat het bij 2 jaar samenwonen in een huurhuis prima, koop je een huis en gaat je vent (of jijzelf) ineens vreemd. Of gaat het gevoel weg tussen jullie of wat dan ook.

Dit koophuis kwam op ons pad en dat hebben we gekocht. Inmiddels getrouwd en een kind. Ik heb even niet gelezen hoe lang TO al samen is met haar vriend. Zou het inderdaad ook niet doen na een half jaar verkering ofzo. Maar als het een beetje stabiel is zie ik er geen probleem in.
[quote]tulpje21 schreef op 16 februari 2013 @ 14:24:

[...]

Ach ik ken zoveel voorbeelden van mensen die gelijk (wel na jaren verkering) samen een huis kochten en iedereen is nu jaren later nog steeds samen hoor. Misschien heel naief maar je kan heus wel voelen of het goed zit en of je die stap durft te nemen. Ook na eerst samenwonen in een huurhuis kan het daarna nog fout gaan. Die garantie heb je toch niet. quote]

Helemaal mee eens! Ik was 20 toen ik samen met mijn vriend een huis kocht (na 3,5 jaar verkering). Gaat hartstikke goed. En inderdaad..ook na jaren huren kan het alsnog fout gaan als je een huis gekocht hebt. Tegenwoordig wil iedereen zich maar overal tegen indekken. Als je relatie goed zit, moet je daarop durven vertrouwen. We hebben overigens wel een samenlevingscontract waarin staat wie wat krijgt, mocht de relatie over gaan. Wij durfden het aan en hebben er geen moment spijt van gehad. Als je eerst een paar jaar gaat huren, gooi je dat geld weg. Terwijl je het beter kunt investeren in je koophuis.
quote:maud85 schreef op 17 februari 2013 @ 12:38:

[quote]tulpje21 schreef op 16 februari 2013 @ 14:24:

[...]

Helemaal mee eens! Ik was 20 toen ik samen met mijn vriend een huis kocht (na 3,5 jaar verkering). Gaat hartstikke goed. En inderdaad..ook na jaren huren kan het alsnog fout gaan als je een huis gekocht hebt. Tegenwoordig wil iedereen zich maar overal tegen indekken. Als je relatie goed zit, moet je daarop durven vertrouwen. .

Dit was een hele andere situatie. Als het goed is begonnen jullie schuldenvrij. De vriend van to heeft al een restschuld. Hij kan zich waarschijnlijk niet nog een restschuld veroorloven.

Toen jullie een huis kochten was het nog geen crisis. Mocht de relatie mis zijn gelopen dan had je gewoon je huis verkocht. Waarschijnlijk nog met winst ook dus dan had je gelijk een mooi startkapitaaltje gehad om je nieuwe huisje in te richten.

Jullie situatie kun je dus absoluut niet vergelijken met de situatie vn to.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven