Geld & Recht alle pijlers

Is dit normaal?

23-05-2012 15:14 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

In mijn vorige topic, Wat is wijsheid? Zie hieronder aangegeven

toffifee in "Wat is wijsheid?".

Heb ik om jullie meningen gevraagd over een vrouw die mij een voorstel deed om een huis op mijn naam te kopen.

De meesten van jullie waren van mening dat ik deze mevrouw moest melden bij de organisatie waar zij werkt. Dit heb ik gedaan.

Vandaag heb ik te horen gekregen dat mijn maatschappelijkwerkster samen met mij, ''mevrouw van de zogenaamde bedoelingen'' en de coordinator van de vrijwilligersorganisatie in gesprek willen gaan.

Mevrouw met de zogenaamde goedebedoelingen ontkent het voorstel en geeft aan dat ik in de war ben. Naar mijn idee wordt het een welles nietes verhaal, waar ik totaal geen zin in heb en tegelijkertijd voel ik mij niet serieus genomen door de instantie.

Volgengens mijn maatschappelijkwerkster, hoort het gesprek dat plaats moet vinden met zn vieren bij het beleid van de hulpverlening en anders zou ik geen steun kunnen verwachten van de hulpverlening.

Ik voel me nu wel op een onprettige manier onderdrukt om in gesprek te gaan met iemand die het verhaal ontkent. Als ik niet op de afspraak kom dan heb ik geen recht meer op hulp.

Wat vinden jullie hiervan. Vinden jullie het correct hoe de instantie met de situatie omgaat???

Zouden jullie wel geconfonteerd willen worden met iemand die jou in de schulden heeft geprobeert te helpen en vervolgens glashard lopen ontkennen?

Iets zegd tegen mij om afstand tenemen van de instantie en ergens anders hulp zoeken. Of reageer ik nu te overtrokken?
[quote]rosie76 schreef op 23 mei 2012 @ 20:11:

misschien een hele nare vraag, maar weet je zeker dat je echt niet in de war bent? waarom denk je dat.

Heb je het al over deze kwestie gehad met mensen die je vertrouwd en die dicht bij je staan? Wat vinden zij hiiervan[/quote

Mijn omgeving ziet mij als een betrouwbaar iemand en die denken niet dat ik dit verhaal uit mijn duim zit te zuigen.
Probeer nogmaals een gesprek met haar alleen te maken, zet je telefoon op opname en probeer haar uit de tent te lokken.
Nickelodeon, ik twijfel geen moment aan je verhaal.

Wat nummerzoveel zegt is heel goed. Probeer dat op papier te zetten en dan te bespreken met (nogmaals) DE LEIDINGGEVENDE van het maatschappelijk werk.

Wordt dat je onverhoopt geweigerd, stuur dan het hele verhaal naar directeur en raad van bestuur. Dit is echt belangrijk, dit hele verhaal stinkt en het staat me niet aan. Zorg dat je ingedekt bent.

Lukt dit alles je niet makkelijk, ga dan naar je huisarts als die een beetje okee is. Dat is een machtige bondgenoot.
Geen telefoonopnames en uit de tentlokkerij. Melding bij politie is altijd slim. Aangifte hoeft niet. Zorg voor een kopie van de melding.
Heb je de naam van die vrouw al gegoogeld?

Heeft zij bij de organisatie een verklaring omtrent gedrag moeten inleveren?

Het zou goed zijn als de organisatie ook andere cliënten van die vrouw benadert om te kijken of daar ook vreemde voorstellen zijn gedaan.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

nikelodeon22 schreef op 23 mei 2012 @ 22:15:

[quote]rosie76 schreef op 23 mei 2012 @ 20:11:

misschien een hele nare vraag, maar weet je zeker dat je echt niet in de war bent? waarom denk je dat.

Heb je het al over deze kwestie gehad met mensen die je vertrouwd en die dicht bij je staan? Wat vinden zij hiiervan[/quote

Mijn omgeving ziet mij als een betrouwbaar iemand en die denken niet dat ik dit verhaal uit mijn duim zit te zuigen.
@TO ik vraag dat omdat ik voor mijn werk veel mensen tegenkom die in de war zijn er soms ook dergelijke verhalen hebben, waarvan ze zelf volledig overtuigd zijn.Achterdocht tegen hulpverleners is een thema dat vaak terugkomt in deze overtuigingen.Vandaar dat ik met een bepaalde bril jouw verhaal lees. Omdat jouw verhaal erg schokkend is, begon ik me dit af te vragen. Ik ken je natuurlijk helemaal niet en kan er ook niets zinnigs over zeggen, maar ik wilde toch de mogelijkheid noemen.
Anouar, waarom naar de huisarts?
Omdat de huisarts bijvoorbeeld kan doorverwijzen naar andere hulpverleners. De huisarts is de "spin in het web" als het gaat om hulpverlening. Oók als het gaat om zaken als schulden, weet een goede huisarts bij wie hij/zij aan moet kloppen om de juiste hulp te krijgen.

Als TO hier niet de juiste hulp krijgt (en dat krijgt ze niet, want 1) de vrijwilligster doet dingen die niet door de beugel kunnen en 2) de organisatie probeert onder druk van staken van de hulpverlener een "verzoeningsgesprek" te voeren, of in ieder geval geen onpartijdige hoor-wederhoor toe te passen zonder rechtstreekse confrontatie), dan kan de huisarts bemiddelen om ervoor te zorgen dat TO wel de juiste hulp krijgt.
Precies quertu, dank je. Daarnaast zijn huisartsen onafhankelijk als eigen ondernemers en dat is in deze een pre. Goed contact met huisartsen is belangrijk voor instellingen, dar bedoel ik met een machtige bondgenoot.
Nikelodeon, heb je al besloten hoe je gaat reageren naar de organisatie toe? Er zijn hier echt goede tips voorbij gekomen, hopelijk heb je er wat aan.
Ik zou wel gaan, maar niet alleen! Ik zou iemand meenemen die ik vertrouw zodat het niet zo'n twee tegen een verhaal wordt. Print ook je Topic van hier uit zodat je niks vergeet te vermelden! Hoe meer details hoe beter! En eis natuurlijk dat je iemand anders krijgt en niet meer met deze vage mevrouw zaken hoeft te doen. die wil je natuurlijk nooit meer in je administratie zien met haar tengels!
nummerzoveel schreef op 23 mei 2012 @ 20:13:

De organisatie kan en mag niet zomaar klakkeloos uitgaan van de beschuldigingen van clienten aan het adres van haar medewerkers en vrijwilligers. Hoe waar de klacht ook is, de organisatie heeft ook de plicht om de klacht te onderzoeken, hoor en wederhoor voor beide partijen toe te passen, en zo de aannemelijkheid vab het verhaal vast te stellen. Als klager zul je daar aan mee moeten werken.

Waar de organisatie echter scheef gaat, is dat zij nu verplichten dat partijen in hetzelfde gesprek worden gehoord. Dat is helemaal nergens voor nodig! En het dreigement om als sanctie de zorg te stoppen, gaat helemaal over alle grenzen heen!

Ik zou zelf schriftelijk reageren en in mijn reactie duidelijk maken dat ik:- bereid ben de klacht toe te lichten in een persoonlijk gesprek;

- bereid ben de klacht op schrift te stellen;

- bereid ben om mijn versie van het verhaal zoveel mogelijk te onderbouwen met bewijsmateriaal (bijv een kopie van de telefoonrekening, waaruit blijkt dat je op de genoemde dag op genoemd tijdstip gebeld bent);

- dat ik onder geen enkel beding met dame x in gesprek wil treden omdat een welles/nietes gesprek op geen enkele wijze bijdraagt aan objectieve waarheidsvinding;

- en tenslotte, dat ik het betreur dat de organisatie mij onder druk zet om het gesprek toch te voeren, onder dreiging van het stopzetten van de hulpvelening. Dit doet het toch al beschaamde vertrouwen in de organisatie geen goed!

Ik wil jou en de rest ontzettend bedanken voor de tips die je mij gegeven hebt! Ik heb hier veel aan gehad. Vandaag heb ik een aangetekende brief getstuurd naar de Klachten Commisie van de instantie waar mevrouw met de zogenaamde bedoelingen voor werkt.

Ik heb heb mijn maatschappelijkwerkster gemailt, dat ik niet snap wat de bedoeling is van het gesprek als mevrouw van de goede bedoelingen toch glashard aan het ontkennen is en dat ik de welles/niettes situatie liever vermijd door niet met mevrouw met de goede bedoelingen ingesprek te gaan.

Hierop is mij geantwoord door mijn maatschappelijkwerkster:

Het doel van het gesprek is dat dit een verplichte stap is als er een incident waarover (door jou in dit geval) bij ons een verhaal/klacht is verteld over een van onze medewerkers/vrijwilligers.

In de klachtenprocedure staat vermeld dat er altijd een gesprek in het begin moet hebben plaats gevonden met alle betrokkenen. Daarna mogen en kunnen er vervolg stappen worden genomen.

Je geeft aan dat je het gesprek niet door wil laten gaan. Ik wil je vragen hier goed over na te denken.

Wij kunnen dan ook niet verder met deze gebeurtenis. En aangezien het om een ernstige zaak gaat lijkt mij dit wel belangrijk.

Je hebt de klacht nu officieel gemaakt d.m.v. de brief, dat is ook goed. Maar om de klacht verder in behandeling te kunnen nemen zou er ook een gesprek moeten plaats vinden met ''mevrouw van de zogenaamde goede bedoelingen''.

Vanuit daar wordt gekeken naar oplossingen. Dit gesprek zou dus plaats vinden om alles verder in behandeling te kunnen nemen....
anouar schreef op 23 mei 2012 @ 22:24:

Nickelodeon, ik twijfel geen moment aan je verhaal.

Wat nummerzoveel zegt is heel goed. Probeer dat op papier te zetten en dan te bespreken met (nogmaals) DE LEIDINGGEVENDE van het maatschappelijk werk.

Wordt dat je onverhoopt geweigerd, stuur dan het hele verhaal naar directeur en raad van bestuur. Dit is echt belangrijk, dit hele verhaal stinkt en het staat me niet aan. Zorg dat je ingedekt bent.

Lukt dit alles je niet makkelijk, ga dan naar je huisarts als die een beetje okee is. Dat is een machtige bondgenoot.
De tip om eventueel naar de huisarts te gaan is een hele goede tip. Ik hou het in gedachte, voor het geval dat het zover moet komen. Ik heb gelukkig een fijne huisarts
"In de klachtenprocedure staat vermeld dat er altijd een gesprek in het begin moet hebben plaats gevonden met alle betrokkenen. Daarna mogen en kunnen er vervolg stappen worden genomen."

Hierop zou ik antwoorden dat ik hier niet uit lees dat al die betrokkenen tegelijk in één gesprek moeten zijn.

En dat ik mij beschikbaar stel voor een gesprek met de leidinggevende, en dat deze ook een gesprek kan hebben met mevrouw in kwestie, maar dat ik er bij blijf dat een gesprek waarin ik en zij tegelijk aanwezig zijn geen meerwaarde heeft.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Las gister dit topic ook al, wat een heftig verhaal.

Nikelodeon22, het lijkt me zeker wel verstandig om naar het gesprek te gaan. Zoals de instantie aangeeft is het een verplichte stap in de procedure, je snijdt jezelf alleen maar in de vingers door hier niet heen te gaan. Probeer op papier te zetten wat je wil zeggen en blijf rustig tijdens het gesprek. Het doel is niet om er samen uit te komen, maar om beide partijen aan het woord te laten. Als het gesprek toch verzandt in een welles-nietes verhaal, kan je altijd nog op dat moment aangeven dat je hier niet van gediend bent en vertrekken.

En ik denk niet dat het zo is dat de vrijwilligster en de organisatie met z'n tweeen tegen jou zijn, de organisatie is ook echt niet gebaat bij dit soort 'vrijwilligers'' en is dat soort mensen liever kwijt dan rijk.

Heel veel succes in ieder geval.
Een verplichte stap in de procedure...

Kunnen ze je eigenlijk überhaupt wel dwingen hun procedure te volgen, vraag ik me af?

Het is toch jouw recht als cliënt om een klacht in te dienen.

Dat zij een interne klachtenprocedure hebben die ze moeten volgen, snap ik.

Maar kunnen ze die procedure ook aan jou opleggen? Jij bent toch geen werknemer van hun?

Voorbeeld:

Ik wil klagen over een ondeugdelijk product van bedrijf X.

Bedrijf X antwoordt: volgens onze procedure is de eerste stap dat u uw klacht mondeling komt toelichten op ons hoofdkantoor in Moskou. Als u dit niet doet, kunnen wij de klacht niet in behandeling nemen.

Lijkt me niet dat ze daarmee weg kunnen komen, toch?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Lekker voorbeeld Broedkippetje ;-)

Ik begrijp wel dat ze een gesprek met alle betrokkenen willen, dat praat toch het handigst, iedereen kan direct op elkaar reageren en misschien willen ze de interactie tussen TO en de vrijwilligster bekijken.

Of ze TO hiertoe kunnen verplichten, geen idee.

Maar je kan tijdens dat gesprek juist jezelf van je goede kant laten zien, zo kan je het ook bekijken.

Misschien bezwijkt 'mevrouw met de goede bedoelingen' wel onder de druk en flipt ze helemaal de pan uit, weet jij veel X-D
Uiteraard gaan en een vertrouwenspersoon meenemen.

Jij hebt helemaal niks te verbergen, je bent helder van geest en men prikt als jij standvastig blijft, heus door haar verhaal heen.

Zij zal eerder peentjes moeten poepen dan jij hoor.

Kom op, vecht voor je recht (en alle anderen die na jou eventueel nog komen). ;-)
Broedkippetje schreef op 24 mei 2012 @ 17:59:

"In de klachtenprocedure staat vermeld dat er altijd een gesprek in het begin moet hebben plaats gevonden met alle betrokkenen. Daarna mogen en kunnen er vervolg stappen worden genomen."

Hierop zou ik antwoorden dat ik hier niet uit lees dat al die betrokkenen tegelijk in één gesprek moeten zijn.

En dat ik mij beschikbaar stel voor een gesprek met de leidinggevende, en dat deze ook een gesprek kan hebben met mevrouw in kwestie, maar dat ik er bij blijf dat een gesprek waarin ik en zij tegelijk aanwezig zijn geen meerwaarde heeft.

Dit dacht ik ook meteen.

Verder vind ik het voorbeeld van Moskou ook erg treffend (en grappig! :-) ). Ben heel benieuwd hoe het verder gaat Nick, ik wens je veel succes en niet te veel zorgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven