Geld & Recht alle pijlers

Is dit rechts geldig of niet?

21-12-2010 21:53 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je iemand geld leent en daarbij samen een contract opstelt, zonder notaris, waarin staat dat die persoon voor een bepaalde dag het geld terug moet betalen. Je ondertekend beide het contract. Persoon geeft 2 dagen voor de afgesproken datum aan nog niet terug te kunnen betalen en wil dus dat je nog een maand of 2 wacht. Is dat contact dan rechts geldig en kun je je geld dan terug eisen omdat er in het contract een datum van terug betaling staat?

Of kan die persoon er onderuit komen omdat het niet bij een notaris is vast gelegd?

Ik zit zelf niet in deze situatie maar een familie lid heeft me dus gevraagd of ik hem wat geld kon lenen wat ik dus niet ga doen omdat ik bang ben dat ik het niet op de afgesproken datum terug krijg ook al komt die datum dan in dat contract te staan.
Een overeenkomst die niet door een notaris wordt opgesteld, maar door partijen onderling, heet een onderhandse akte.

Die mag zo heten als je er voor zorgt dat de overeenkomst ondertekend is door alle partijen, en alle partijen die betrokken zijn ook een origineel exemplaar krijgen. Dus tussen jou en je familielid dienen twee exemplaren te worden getekend, één voor elk. Verder zou ik het specifiek te lenen bedrag in euros uitschrijven (dus duizend ipv 1000).

Maar bovenal: met familie moet je wandelen en niet handelen. Zéker als je toch al bang bent dat het lenen op een fiasco uitloopt.
Nee, helaas alleen links geldig. Sorry.
Eén van mijn familieleden zit in die situatie. Terugbetalen gaat moeizaam - en je wilt niet in de situatie komen dat je er ruzie over krijgt. Deze persoon heeft altijd moeite gehad met financieën. In dat geval zou ik het je dus niet aanraden.
Ook al is een dergelijk contract rechtsgeldig, wanneer je familielid de betalingsverplichting niet nakomt, hoe wil je dan aan je geld gaan komen? Dan zul je alsnog een deurwaarder moeten inschakelen of naar de rechter gaan. Beide kosten geld en heel veel moeite. Om nog niet te spreken over de ellende die het gaat opleveren.
Het is wel rechtsgeldig. Het punt is alleen dat wanneer iemand niet terug betaalt, je niet zomaar betaling af kunt dwingen. Recht hebben op iets is wat anders dan het ook krijgen.
Buurvrouw van moeders heeft zoiets ook gedaan niet met familie, kan mooi naar dr centen fluiten. Was niets geldigs aan..
@minouzz

Wat een onzin! Zelfs een mondelinge afspraak is in principe rechtsgeldig. Het punt is alleen dat je niet kunt bewijzen dat zo'n afspraak bestaat als de tegenpartij de afspraak ontkent. Als je het op schrift hebt met een handtekening van beiden, en met bankafschriften kunt aantonen dat het geld is overgemaakt (en eventueel deels al terug betaald) dan sta je natuurlijk een stuk sterker in je bewijsvoering.
Ik dacht dat je politiek rechts bedoelde. Ik dacht al : wat een vage topictitel.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Het is wel geldig, er is een contract opgesteld.

Het punt is alleen dat je van een kale kip niet kunt plukken.

Het is heel vervelend, maar de persoon in kwestie zal moeten wachten op zijn of haar geld.

bij bedrijven geldt dit net zo.

Wanneer iemand iets koopt maar het vervolgens niet betaald komt er alleen administratie kosten bovenop of bepaalde rente.

Die wordt hoger naarmate het bedrag maar niet betaald wordt.

Maar dit staat in de overeenkomst die wordt gesloten.

Bij deze is er alleen afgesproken over een bepaalde datum en niet wat de gevolgen zijn wanneer dit niet optijd wordt terugbetaald.

De persoon heeft sowieso recht op zijn of haar geld maar kan dus niets anders dan wachten of inderdaad allerlei maatregelen treffen maar deze zijn erg duur. En zelfs dan zou persoon in kwestie moeten wachten op zijn geld, want nogmaals; van een kale kip kan je niets plukken..

Dus in feite betekend dit dat je alleen nog maar meer geld kwijt bent wanneer je maatregelen treft
Ik wilde ook niks lenen om ruzie en ellende te voorkomen. Familielid heeft gezegd dat ik mijn geld in mei terug heb maar ik betwijfel dat omdat het best een aardig bedrag is en de termijn mij daarvoor te kort lijkt omdat er nog andere dingen betaald moeten worden. En dan moet ik mijn plannen weer verschuiven en daar heb ik geen zin in. Ik krijg zeker mijn geld terug maar de vraag is vooral wanneer.

Ik blijf dus bij mijn standpunt, hoe hard ze het ook kunnen gebruiken. Ze sluiten maar een lening af ergens.
In mei wordt vakantiegeld uitbetaald, misschien verwacht het familielid het daarvan terug te kunnen betalen?

Maar als je twijfelt, niet doen. Er zijn banken genoeg waar mensen kunnen lenen, en als dat niet lukt / die het risico niet willen lopen waarom jij dan wel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven