Geld & Recht alle pijlers

Is dit stilstaan of parkeren?

07-06-2010 19:54 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoop dat dit de goede pijler is..

Vandaag moest ik na werktijd mijn vriend ophalen met de auto. Mijn vriend werkt in het centrum, in 1 van de winkels.

Ik stond achter 1 van de indoor-winkelcentra die onze stad rijk is, met de auto aan (stond er net en verwachtte vriend binnen 2 minuten), op vriend te wachten.

Er kwam een agent aan die zei dat ik daar niet mocht parkeren, aangezien er een parkeerverbod gold.

Ik vroeg aan haar of ik niet gewoon aan het stilstaan was, aangezien ik nog in de auto zat en dat ik aan het wachten was op mijn vriend die er elk moment aan kon komen (oké soms wacht ik daar 10 miuten).

Volgens de agent niet dus en moest ik wegwezen of anders kon ik een boete verwachten.

Volgens vriend was ik wel gewoon aan het stilstaan, en dat mag daar gewoon (is ook een laad en losplaats voor een witgoedwinkel).

Wie van jullie kan mij uitleggen welke van de 2 het is: Parkeren of stilstaan?
Als je een auto ergens voor langere tijd neerzet (dus 10 minuten, ook al staat de motor aan) is het m.i. gewoon parkeren.

Stilstaan is inderdaad als je tijdelijk moet stoppen voor een overstekende man met een rollator.

Ik vind dus dat de agent gelijk heeft.
Stond er ook een verkeersbord?
Van gratistheorie.nl:

Parkeren is het vrijwillig tot stilstand brengen van je voertuig zonder dat je bezig bent met het onmiddellijk laden of lossen van goederen, of het in en uit laten stappen van passagiers. Ook als je stopt om aan iemand de weg te vragen of om een pakje sigaretten te halen spreekt men van parkeren.

Het is dus parkeren. En die agent zal het ook wel weten toch? Fijn dat hij het bij een waarschuwing heeft gelaten
Nou, volgens mij ben je als je met draaiende motor achter het stuur gewoon aan het stilstaan.

Parkeren is echt iets anders.

Wat een over ijverige doos zeg, ze heeft haar regeltjes ook nog eens niet goed uit haar hoofd geleerd. (die agente bedoel ik dus, niet jij TO)

Erg iritant.
Stilstaan is het onmiddellijk laden of lossen van goederen of laten uit/instappen van passagiers.

Wachten tot je passagier aankomt met de trein is dus parkeren, ook al zit je in de auto met bij wijze van spreken motor aan.

Even een link
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik weet het niet zeker, maar ik heb het net nagekeken, volgens mij is het parkeren. Dit omdat je niet bezig bent met het onmiddelijk laden en lossen of in en uit laten stappen van passagiers.

Vind het wel een beetje overdreven van de agent, maar volgens mij heeft hij wel gelijk gehad.
Stilstaan ! ben echt honderd procent zeker. heb net een maand mn rijbewijs en heb dit erg vaak in de theorie gezien en tijdens mijn rijlessen besproken
Als het een laad en los zone is dan moet je ook daadwerkelijk laden of lossen. Dan mag je er ook niet stilstaan.

En oh ja, je vriend ophalen geldt niet als laden.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik vind dit altijd zo moeilijk. Ik heb ook eens zo iets gehad, aan de afhaalchinees stond ik even terwijl vriend naar binnen was, duurt echt niet lang, maar de politie stopte en zei dat ik daar niet mocht staan. Er was zelfs geen discussie mogelijk terwijl ik vroeg of ik er ook niet mocht stilstaan. Heb dan maar blokje rond gereden en zo vriend weer opgepikt.

Dus ik weet het antwoord niet voor je (al moest daar natuurlijk geen verhaal aan vooraf gaan )
Klopt, je stond geparkeerd.

Het verschil tussen stilstaan en parkeren is een kwestie van tijd. Parkeren duurt meestal langer dan stilstaan. Je staat met een voertuig stil wanneer je de passagiers laat in-, of uitstappen of wanneer je de lading lost. Vertrek je nadien niet meteen, dan is het voertuig geparkeerd. Wanneer je inkopen doet bijvoorbeeld, staat je voertuig geparkeerd.
quote:NewWoman schreef op 07 juni 2010 @ 19:59:

Nou, volgens mij ben je als je met draaiende motor achter het stuur gewoon aan het stilstaan.

Parkeren is echt iets anders.

Wat een over ijverige doos zeg, ze heeft haar regeltjes ook nog eens niet goed uit haar hoofd geleerd. (die agente bedoel ik dus, niet jij TO)

Erg iritant.

Dat heb jij dus fout.

Erg irritant dat jij iemand een overijverige doos noemt terwijl je zelf de regeltjes niet goed kent.
Parkeren is met het doel om daar voor enige tijd te staan. Stilstaan doe je voor het stoplicht, brief te posten, of iemand ophalen die al klaar staat
Parkeren

Het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddelijk in- en of uitstappen van passagiers of voor het onmiddelijk laden of lossen van goederen.

Zie www.verkeerstheorie.com

Agent heeft dus gelijk.
Huts!
Op andere sites wordt ook gezegd dat stilstaan het onmiddellijk in en uit laten stappen van passagiers is. Jij waht en dus is het parkeren, ook al zit je nog in de auto.
Key-word is dus: onmiddellijk.
Oh dat gaat hard hier

Maar het is dus duidelijk parkeren wat jij deed
quote:Kimziej schreef op 07 juni 2010 @ 19:59:

Stilstaan ! ben echt honderd procent zeker. heb net een maand mn rijbewijs en heb dit erg vaak in de theorie gezien en tijdens mijn rijlessen besprokenNou als jij de regels zo slecht kent (en je rijschool ook) dan hoop ik dat ik jou nooit tegenkom op de weg.
Huts!
quote:Kimziej schreef op 07 juni 2010 @ 19:59:

Stilstaan ! ben echt honderd procent zeker. heb net een maand mn rijbewijs en heb dit erg vaak in de theorie gezien en tijdens mijn rijlessen besprokenNou, dan denk ik dat je geluk hebt gehad dat je je rijbewijs hebtgehaald, want de situatie uit de OP is toch echt parkeren
Haha Bella, eigenlijk dacht ik hetzelfde, maar ik denk, ik schrijf het wat vriendelijker
Wat Soleil zegt dus. Brrrr!

Soleil
Huts!
Rond blauw bord met rode band en 1 schuine rode streep:

Parkeerverbod, hier mag je niet parkeren, wel stil staan om even iemand uit te laten stappen, te laden of te lossen.

Rond blauw bord met rode band en 2 schuine rode strepen, een kruis dus:

:Verboden, om stil te staan. Dit mag hier ook niet om te laden, te lossen of iemand uit te laten stappen.

Welk bord staat er?
Had je je knipperlichten aan? Zou wel het handigste zijn geweest, dan ziet iedereen dat je zo weer weg bent.
Brum, je kunt je knipperlichten wel een kwartier aanlaten maar dan blijft het parkeren
quote:Brummetje schreef op 07 juni 2010 @ 20:04:

Had je je knipperlichten aan? Zou wel het handigste zijn geweest, dan ziet iedereen dat je zo weer weg bent.Alarmlichten zijn geen vrijbrief om zomaar ergens in de weg te gaan staan/ergens te staan waar dat niet mag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven