Geld & Recht alle pijlers

Is er iets veranderd mbt belastingaangifte?

02-02-2012 17:49 30 berichten
De laatste jaren kreeg ik ongeveer 1200 euro terug uit de belastingaangifte van mijn loon. Nu heb ik zojuist mijn belastingaangifte uitgerekend en nu kom ik op nog geen 300 euro (daar komt nog wel een bedrag bij ivm aftrekbare studiekosten, maar die laat ik voor nu even buiten beschouwing). Hoe is het mogelijk dat er zo een aanzienlijk verschil in zit in vergelijking met voorgaande jaren? Mijn situatie is onveranderd. Weet iemand waar dat aan kan liggen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me er zelf nog niet in verdiept , maar heeft het niet met alle bezuinigingen te maken ?
Ja dat vroeg ik me ook af..
quote:vogelkip schreef op 02 februari 2012 @ 17:49:

De laatste jaren kreeg ik ongeveer 1200 euro terug uit de belastingaangifte van mijn loon. Nu heb ik zojuist mijn belastingaangifte uitgerekend en nu kom ik op nog geen 300 euro (daar komt nog wel een bedrag bij ivm aftrekbare studiekosten, maar die laat ik voor nu even buiten beschouwing). Hoe is het mogelijk dat er zo een aanzienlijk verschil in zit in vergelijking met voorgaande jaren? Mijn situatie is onveranderd. Weet iemand waar dat aan kan liggen?Is moeilijk te zeggen als je niet meldt wat voor heffingskortingen en aftrekposten je had, maar als je de belastingdienst belt kunnen ze het meestal wel simpel uitleggen, zou dat dus gewoon eerst even proberen.
http://www.belastingdiens ... _inkomstenbelasting_2011/

hier staan de veranderingen.
de tarieven inkomstenbelasting en de bedragen voor heffingskortingen zijn veranderd, maar ik kan niet zo snel terugvinden hoe dat voor 2010 was.
Bedankt Starshine, ik heb er naar gekeken. Het enige wat op mij van toepassing kan zijn, zijn de veranderde bedragen voor heffingskortingen en tarieven inkomstenbelasting. Eerlijk gezegd snap ik er niet zoveel van, ik kan het ook niet echt vergelijken met het jaar daarvoor.
Is het verstandig om iemand in te huren die de belastingaangifte voor me doet, of is het geldverspilling?
Als je er het geld voor hebt zou ik zeker iemand inhuren om het voor je te doen!

Ik heb ooit een keer een simpele fout gemaakt door te vergeten een kruisje te zetten en daar heb ik jaren lang voor moeten boeten door te betalen dus ik heb mijn lesje wel geleerd!
even iets geheel off topics....bij de OP heeft Vogelkip geen avatar, maar in haar andere posts wel. Ben ik de enige die dat heeft? Ik zag het ook al bij andere topics.
Oh ik dacht dat dat aan mij lag. Ik zie mijn eigen avatar ook niet in de OP, maar wel in mijn andere posts. Vaag!
Het is mij ook al een paar keer opgevallen bij verschillende menen starshine :-)
oh dan ligt het aan viva
Check in ieder geval eerst zelf even wat je checken kan:

- vergelijk je jaaropgaaf met die van 2010, zie je iets vreemds? Meer loon maar minder loonheffing oid?

Maak een uitdraai (complete) van de aangifte en leg deze eens naast die van vorig jaar. Verschillen?

- je kreeg blijkbaar terug vanwege een aftrekpost, vergelijk deze eens met die van 2010? Woning misschien? Hogere WOZ geeft minder renteaftrek....misschien zit daar een gedeelte in?

- heffingskortingen? Vergelijk deze eens. Misschien zie je een afwijking...

Succes.
Vanaf 1 maart as is de VIA (vooringevlde Aangifte) beschikbaar. die downloaden en de gegevens met 2010 vergelijken.

Als uw gezinssituatie, inkomen, de betaalde belasting, aftrekposten vrijwel gelijk zijn gebleven is er een goede mogelijkheid dat het zit in de heffingskortingen. Daarbij is te denken aan de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Is er een kind misschien 12 jaar geworden?

Klikt u eens op heffingskortingen in het overzicht en vergelijk dan wat er staat bij 2010 en bij 2011. Daar zullen staan; de algemene heffingskorting, de arbeidskorting. Staan daar nog meer kortingen vermeld???
Van werkgever veranderd wellicht? Dat heeft hier wel eens voor een lagere teruggave gezorgd. Iets met belastingschijven en de ene werkgever had het lage tarief al berekend en de volgende ook weer.

Klok, klepel, hoe zit het ook alweer?
Nee ik kreeg niet terug vanwege een aftrekpost. Ik heb ook geen eigen koophuis, ik huur. De enige aftrekpost die ik nu heb is studie, maar dit bedrag is dit jaar een stuk hoger omdat ik nu, in tegenstelling tot vorig jaar, een heel jaar collegegeld af kan trekken. Maargoed, die heb ik nu geheel buiten beschouwing gelaten hoor.

Wat Quaker zegt is misschien wel aan de orde. Ik werk nu een aantal jaar obv een seizoenscontract bij mijn werkgever. In de wintermaanden heb ik dan een andere baan. Ik heb tot en met maart bij een andere werkgever gewerkt en in april bij m'n 'vaste' werkgever terug gekomen. Kan het daar mee te maken hebben?

Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik mijn aangifte van vorig jaar niet meer heb. Ik had digitaal aangifte gedaan, maar die heb ik laatst van de computer gegooid...even kijken of ik dat nog terug kan halen op de een of andere manier.
heb je zeker weten alle bedragen goed ingevuld? Een nulletje meer of minder wil ook wel eens verschil maken.

*ik wacht nog op de nieuwe WOZ-waarde en dan ga ik ook maar eens de hele zooi invullen.
als je er niet uit komt, kun je ook een afspraak maken op het belastingkantoor. Daar kunnen ze je ook - gratis - helpen met invullen van je aangifte (hoef je dus niet iemand in te huren).
Op de achterkant van je aanslag van vorig jaar staat ook veel informatie. Misschien kun je daar iets uithalen(verschil in inkomen vorig jaar en dit jaar, etc.).
Ik heb de aangifte uit 2010 en 2011 nu naast elkaar gelegd. In 2010 heb ik ong 4000 euro minder verdiend omdat ik een tijdje op reis ben geweest. Kan daar het verschil zitten? Toch wel raar dat het dan meteen honderden euro's scheelt.

Ik denk echt dat ik iemand anders er naar laat kijken (tegen betaling). Ik ben altijd bang dat ik dingen verkeerd doe en dat er meer uit te halen valt, vooral nu ik mijn studie als aftrekpost heb.
Ik kreeg vandaag toevallig een brief in bus van de bel.dienst dat ik dit jaar geen aangifte hoef te doen aangezien ik afgelopen jaren niets heb hoeven te betalen.

Pff terwijl dit juist het eerste jaar is dat ik verwacht wat terug te kunnen krijgen van ze en afgelopen jaren ik alleen maar bezig ben geweest met boetes terug te betalen grrrrrrrr

leuker kunnen we het niet maken makkelijker wel ! ja ammehoela!
quote:Starshine schreef op 03 februari 2012 @ 08:25:

heb je zeker weten alle bedragen goed ingevuld? Een nulletje meer of minder wil ook wel eens verschil maken.

*ik wacht nog op de nieuwe WOZ-waarde en dan ga ik ook maar eens de hele zooi invullen.De WOZ waarde die je dit jaar krijgt is voor je aangifte over dit jaar. Voor 2011 moet je die van vorig jaar gebruiken(die wel eens hoger zou kunnen zijn als die je nu krijgt)
Ik denk dat het ligt aan de inhoudingen van je werkgevers. 1200 euro terug krijgen zonder aftrekposten is trouwens erg veel. Weet je zeker dat de aangifte van vorig jaar goed was? Vaak moet je je juist als je meer werkgevers hebt bijbetalen(ivm te weinig loonheffing). Of heb je recht op alleenstaande ouder korting oid?
Dotje10: Gewoon downloaden het programma 2011. En kijken of er geen teruggave mogelijk is. Als er betaald moet worden is men sowieso aangiftplichtig. Als er geld terug te krijgen is kan het zijn dat de belastingplichtige de brief krijgt dat er geen aangifte hoeft te worden gedaan. Met zo'n brief in de bus direct de rode lamp aanzetten. Bij 1 inkomen zonder aftrekposten / eigen woning / kind onder 12 jaar is er geen goede kans dat er inderdaad niets terug te krijgen is. Maar soms ook wel, als er door de werkgever te veel belasting is ingehouden. Of bij wisseling van banen.

Dus altijd even checken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven