Geld & Recht alle pijlers

Is het een goede tijd om te starten met beleggen?

15-03-2020 09:18 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de huidige Corona 'crisis'... is dit een goede tijd om te starten met beleggen?

Hebben jullie tips en tricks vanuit jullie eigen ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk gewoon buiten huis maar verder geen sociale contacten heb ik dus meer dan zat tijd over. Het is echt afwachten wat de koersen gaan doen deze week, spannend! Aandelen van US doen het vandaag beter dan wat ik had verwacht...
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Ja er zijn weinig koopjes. Of iemand van jullie moet nog een tip hebben ;)
Alle reacties Link kopieren
Even afwachten wie weet komt er nog een flinke daling.
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Gekke tijden. De ene dag 6% omhoog, de dag erop weer een hoog percentage omlaag...
Alle reacties Link kopieren
aatjuhh123 schreef:
17-04-2020 21:01
Het waren mooie (bij)koopweken op de beurs maar vermoed dat het herstel nu wel even gedaan is.

En degene die in een ander topic totale armageddon voorspelde en de ondergang vd economie en beurzen, heb ik niet meer gelezen.

Die zit zich nu ergens af te vragen waar het misging om deze gouden kansen onbenut te laten.

Maar nu wordt mi voorzichtigheid wel weer een beetje troef.

Mijn credo is nu om bij te kopen bij elke 20% daling die nu nog optreed. Gaat het koersherstel verder dan renderen de zaken gewoon mee en dalen de fondsen die ik in porto heb vanaf nu toch nog eens met 20% dan wordt het weer bijkopen.

Los vd maandelijkse aankopen.
Dat was ik (onder andere). Ik heb me niet met aandelen beziggehouden, maar ik ben vol gefopt door het trucje van SA om de olieprijzen tegen dumpprijzen op de markt te gooien. En dat ook nog eens met geleend geld. Dat eens maar nooit weer. Ik heb toen wel flink wat terugverdiend met olie tot ik in de gaten kreeg dat er een grote contango was in de futureprijs van olie in het juni en mei contract. Daardoor moest ik de boel wel sluiten, want de kans was groot dat de olie meteen weer zou dalen, wat ook gebeurd is.

Ik heb er wel veel van geleerd dus ik ga als ik weer wat kapitaal heb me opnieuw oriënteren.

Aan de andere kant is mijn goud en zilver wel fors meer waard geworden.

Ik zou hoe dan ook voor buy en hold met geen vinger in aandelen zitten. Want die economische ondergang is al aan de gang. Zelfs Shell heeft (zoals ik al eerder heb aangegeven), het dividend met 67% verlaagd. Banken idem dito en dat is pas het begin. Het lijkt makkelijk om dit allemaal aan corona toe te wijden, maar als je verder verdiept dan was de wereldeconomie in december al in recessie.

Op dit moment lijkt het allemaal wel dat de economie lekker verder draait, maar de enige reden is dat overheden voor 12.000 mld aan stimulus hebben geïnjecteerd en feitelijk de loonbetalingen van bedrijven hebben overgenomen. Dat betekent dus meer geld, terwijl er niets meer geproduceerd is. Dat dit nu richting aandelen gaat, dat is logisch. Profiteer ervan, want dit is een bear market rally niets meer en niets minder.

Duizenden bedrijven lagen al na een dag na de shut downs bij de overheid aan het infuus. Allemaal bedrijven met 0 financiële slagkracht. Die zijn, met 2 miljoen werkenden allemaal overeind gehouden met een miljard of 60 van de overheid. Zodra dat wegvalt en de consument niet vol terugkeert, is het gedaan. Laten we eens kijken wat het aantal faillissementen is tegen het eind van de zomer.

En wie denk jij dat die uiteindelijk gaan terugbetalen? Wat zou bijvoorbeeld alleen al de zorgpremie worden in 2021? Bezuinigingen zijn het gevolg en dat heeft impact op het bestedingsruimte van mensen.

Daarnaast zijn de verwachtingen dat de economie in Amerika alleen al rond de 20-25% op jaarbasis krimpt in het 2e kwartaal. Mensen zouden 7 kleuren stront moeten schijten, maar de gedachte dat de economie wel weer zo opveert, is zo geïndoctrineerd, dat iedereen het wel best vindt.

Ik raak daarom hoe dan ook aandelen of welke vorm van papieren welvaart op dit moment met geen vinger aan.

Met het de ongelooflijke hoeveelheid geld die op dit moment geprint wordt, wordt iedereen op papier misschien rijker, maar de koopkracht gaat achteruit hollen en wanneer dat gaan omslaan in deflatie dan zijn de rapen helemaal gaar, want dat gaat absoluut zijn impact hebben op vastgoed en dat raakt iedere huizenbezitter en die hebben we best veel.

Alles wat ik nu overhoud gaat rechtstreeks in goud en zilver, zover dat nog te krijgen is. Jij mag nu de slag winnen, maar laten we eens zien wie op termijn de oorlog wint. We zitten al in een wereldwijde depressie, maar de gevolgen worden nu opgevangen door de overheid. Wanneer die muziek stopt dan zijn we in voor een wereld van economische pijn.
Alle reacties Link kopieren
Je bedoelt het vast goed maar je blaast te vaak en te veel hoog van de toren.
Jammer.
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Jane-Ice schreef:
06-05-2020 09:55
Je bedoelt het vast goed maar je blaast te vaak en te veel hoog van de toren.
Jammer.
Tja, als dat hetgeen is dat je eruit haalt, het zij zo. De tijd zal het leren of papieren bezittingen hun waarde behouden. Ik bedoel er verder ook niets mee. Uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn/ haar keuze en de gevolgen ervan.
Alle reacties Link kopieren
Mensen nog tips op dit moment?

BasicFit is goed uitgepakt so far. 72% gestegen sinds mijn aanschaf. Niet verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben mede door dit topic half april begonnen met beleggen. Ik heb er niet echt verstand van, maar het leek me leuk eens te proberen. 4000 euro via de ING geïnvesteerd in ING, ABN en Heineken. De eerste maand ging het steeds op en neer van een paar honderd verlies tot een paar honderd winst. Laatste twee weken zit er een stijgende lijn in, en vandaag de 5000 aangetikt. Ik weet dat het net zo snel weer kan gaan dalen, maar wel leuk om te zien en elke dag even te bekijken hoe het ervoor staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Signify (voorheen Philips Lightning) nog steeds relatief laag staan. Echte koopjes zijn er niet.

Wel ben ik zeer blij met de aandelen Aegon die ik op aanraden van Aatjuh heb gekocht. En Akzo Nobel. Ik sta nu op een paar honderd euro winst op die aandelen.
Zo, ieder1 met een brede smile op het gezicht vanwege de behaalde koerswinsten :-).

Want die koopkans van de afgelopen periode was echt uniek te noemen. Die komen niet zo vaak voor.

Shell kunnen kopen op 11 of 12, Aegon onder de 2, ING op 4, ABN op 6 en zo waren er nog heel wat pareltjes te noemen.

Basic Fit bv op 11.

En nu ?

Shell op bijna 17, Aegon op 3, ING op 7,15, ABN op 9 en Basic Fit alweer op 25.

Heb het toen al toegelicht, dit was geen systeem crisis maar een crisis veroorzaakt door een virus waardoor er maatregelen genomen moesten worden die de economie gingen schaden. En daardoor zakten de beurskoersen zo hard weg.

Dan weet je eigenlijk ook dat als er dan enige verlichting komt dmv versoepelingen waardoor bedrijven weer open kunnen, het herstel van die koersen net zo hard komt.

En daar zijn we nu getuige van geweest.

Heb het nog altijd wel over de kwaliteitsbedrijven van deze wereld !!!

Maar nu wordt het wel spannend want uiteraard is er vervolgschade voor de economie. En hoe groot die zal zijn weet nog niemand.

En dus kunnen koersen na deze mega herstel run, de komende periode weer wat onder druk komen te staan., ook als gevolg van winstnemingen want er zullen nu ook grote beleggers zijn die hun winsten gaan verzilveren.

Dus schrik niet als koersen weer wat wegzakken de komende tijd. Ook dan geldt dat kwaliteit van bedrijven het altijd zal winnen. En is iedere dip van 10% bij die bedrijven nu eerder een bijkoopkans dan een verkoopsignaal.

Maar dat moet ieder voor zich bepalen. en van winst nemen wordt je natuurlijk ook niet armer :-)

Gouden tips heb ik niet maar zie als DE kanshebbers voor verder flink herstel nu de financials. De rente gaat een keer weer oplopen.

ABN stond begin 2018 nog op 28, 1 jaar terug op 20, ING begin 2018 op 16,50, 1 jaar terug nog op 10,50, Aegon twee jaar terug nog op 6, 1 jaar terug nog op 4,60.

Ofwel, heel veel koerspotentie als de rente's gaan oplopen. En dat gaat gebeuren.

Ik hoef jullie dus niet uit te leggen waar mijn geld in overwoge mate naar toe zal gaan de komende tijden :-)

En waar ik vanaf nu in wegblijf en ga afstoten ?

De techaandelen. Die zijn, mij iig, te duur geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil eigenlijk nog ASML maar die staat veel te hoog.
Hamer schreef:
05-06-2020 19:37
Ik wil eigenlijk nog ASML maar die staat veel te hoog.
Een bedrijf wat idd mi veel te ver op de muziek is vooruit gelopen qua koers. Is voor mij nu afstoten en even wegblijven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Ing en Shell, beide op winst.

Ik blijf aan de zijlijn durf niks bij te kopen. Gaat Mij veelste snel omhoog allemaal.
Terwijl de wereld niet echt rooskleurig uitziet.
Alle reacties Link kopieren
spagroen schreef:
06-06-2020 09:54
Ik heb Ing en Shell, beide op winst.

Ik blijf aan de zijlijn durf niks bij te kopen. Gaat Mij veelste snel omhoog allemaal.
Terwijl de wereld niet echt rooskleurig uitziet.
Ik heb ook weinig gekocht de afgelopen weken. Mijn favoriete Vanguard All World etf staat veel te hoog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven