Geld & Recht alle pijlers

Is ons Nederlandse spaargeld veilig?

27-03-2023 01:01 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb helaas niet veel verstand van economie, maar ik ben wel heel erg benieuwd naar jullie meningen. Ik zag een video van Madelon Vos voorbij komen op YouTube. https://youtu.be/psAa-2vcr_I

Zij zegt dat er bij lange na niet genoeg geld in het garantiefonds zit als er een grote Nederlandse bank omvalt. Ze noemt als voorbeeld: Er zit 3,2 miljard in dit fonds. Bij de Rabobank zit alleen al 470 miljard aan klantgelden. Dan is er bij lange na niet genoeg geld om de klanten hun geld terug te geven als deze bank valt.

Ondanks dat vele politici/mensen in hoge functies nu zeggen dat de Europese banken stabiel en sterk zijn, zegt Madelon dat in 2008 precies hetzelfde werd gezegd en toch kwam er een kredietcrisis. Ze zegt dat het juist een slecht teken is dat iedereen nu hetzelfde zegt. Voormalig DNB-president Nout Wellink schrijft in een artikel getoond in de video dat de impact nog groter kan zijn dan in 2008.

Kaag zegt in de video dat de belastingbetaler niet zal opdraaien voor als er een bank valt. Madelon zegt dat linksom of rechtsom de belastingbetaler hiervoor zal betalen. Bijvoorbeeld doordat er nog meer inflatie komt.

Mensen schrijven in de reviews dat je het beste 2 spaarrekeningen bij 2 banken kan hebben vanwege risicospreiding. (Mocht er 1 bank omvallen, dan kan je nog bij de andere bank geld opnemen) Veel mensen schrijven in de reviews dat ze contanten aan het opnemen zijn. Iemand schrijft dat hij zowel gisteren als vandaag geen geld kon pinnen ondanks dat hij dit bij 6 verschillende pinautomaten had geprobeerd.

Moeten we ons zorgen maken? En zo niet, wanneer moeten we ons wel zorgen maken? Benieuwd naar jullie visie.
suikerspinmuffin wijzigde dit bericht op 27-03-2023 11:01
5.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Zenmomentje schreef:
27-03-2023 08:31
In 2008 is er toch niets met 'ons' spaargeld gebeurd? Enkel mensen die het bij een niet Nederlandse /door Nederland gegarandeerde bank hadden gestald (icesave) hebben een tijdje moeten wachten om weer bij hun geld te kunnen volgens mij. En inmiddels zijn er alleen maar meer regels gekomen waar de banken aan moeten voldoen. Dus nee, ik maak me geen zorgen.
Sterker nog, zelfs de klanten en schuldeisers van DSB zijn betaald. Zelfs rente wordt nog nabetaald als ze de begunstigde kunnen vinden...
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
27-03-2023 08:36
En toch krijgt zij het voor elkaar met haar videootje om je bang te krijgen en je geld van de bank af te halen om in een oude sok te willen stoppen.

Weet je, de mensen die boven die ton uitkomen, het zou toch juist DIE doelgroep moeten zijn die fanatiek hun geld eraf zou halen? Zij hebben het meeste te verliezen immers. Maar dat doen ze niet. En weet je waarom? Omdat zij financieel adviseurs in de arm nemen die gewoon hun diploma's, certificaten en hun jaarlijkse PE voor WFT blijven behalen.

Zo'n schreeuwer op Youtube, als je daar vatbaar voor bent: niet meer kijken.
Precies dit. Je kan beter op zoek gaan naar betrouwbare bronnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die Madelon is toch die mevrouw die fors ge ( mis) bruik heeft gemaakt van de STAP budgetten?
Verder gewoon zelf blijven nadenken. Je kunt niet anders dan een beetje vertrouwen hebben. Klapt het financieel systeem dan gaan we allemaal mee.
Financieel adviseurs zijn trouwens vaak net zulke boeven als de rest.
Veel mensen schrijven in de reviews dat ze contanten aan het opnemen zijn.

En dat is dus precies waar het misgaat. Doordat schreeuwers zoals Madelon Vos een bankrun veroorzaken.

Het is net als met die idioten die gingen hamsteren tijdens de lockdowns. Als iedereen gewoon normaal boodschappen had gedaan dan was er genoeg voorraad voor iedereen, maar door dat paniekgedrag ontstonden er lege schappen.

Die banken vallen juist om als iedereen geld gaat opnemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
27-03-2023 09:07
Die Madelon is toch die mevrouw die fors ge ( mis) bruik heeft gemaakt van de STAP budgetten?
Verder gewoon zelf blijven nadenken. Je kunt niet anders dan een beetje vertrouwen hebben. Klapt het financieel systeem dan gaan we allemaal mee.
Financieel adviseurs zijn trouwens vaak net zulke boeven als de rest.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... adelon-vos
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah, dank.
Nou TO , dan weet je toch genoeg?
Beter andere bronnen van informatie zoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij de grote systeembanken is je spaargeld in elk geval veilig. ‘Too big to fail’.

Opruiende berichten, waaronder ook dit topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
montblanc schreef:
27-03-2023 07:17
Verder raad ik je aan om je informatie van sites als De Nederlandse bank of de overheid te halen ipv een YouTuber die van alles kan roepen. Ook de comments zijn geen betrouwbare bron. Als 100 mensen een filmpje kijken zullen er misschien 2 een reactie plaatsen waarvan 1 roept dat ze geld opnemen (en wie zegt dat dat echt zo is?). Dat betekent dus niet dat er zoveel mensen geld aan het opnemen dat de Rabo ervan in de problemen raakt.
Eens. Bedankt voor de reacties iedereen en het delen van betrouwbare bronnen. Ik zal vaker sites als De Nederlandse bank en de overheid lezen en inderdaad niet meer filmpjes gaan kijken van Madelon Vos. Mochten mensen nog andere betrouwbare sites/podcasts over de economie kennen dan hoor ik dat graag :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen geld, scheelt wel weer zorgen ;-) :-p
Alle reacties Link kopieren Quote
PlayingTheAngel schreef:
27-03-2023 11:50
Ik heb geen geld, scheelt wel weer zorgen ;-) :-p
Precies, elk nadeel heeft z'n voordeel :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind crypto oplichters zoals deze mevrouw vos zelf een groter probleem voor de financiële sector.
Alle reacties Link kopieren Quote
Positive_vibes schreef:
27-03-2023 12:03
Ik vind crypto oplichters zoals deze mevrouw vos zelf een groter probleem voor de financiële sector.
Ja snap wat je bedoelt. Ik ben gelukkig niet naar de pinautomaat gerend om geld op te nemen en crypto zal ik nooit nemen. Ik laat mijn spaargeld gewoon staan op de bank en heb hooguit €200,- aan contant in huis mocht er tijdelijk een storing zijn bij een bank. Maar inderdaad ik ben door het kijken van 1 filmpje van haar wel even bang geworden om hier een topic te openen om bij jullie te checken of we ons zorgen moeten maken :hihi:.

Haar verdienmodel lijkt dus paniekzaaien te zijn zodat mensen haar cursussen kopen.. bah. En ze heeft 101k volgers dus haar paniekzaaierij kan veel impact hebben. :/ bedankt in ieder geval voor al jullie heldere reacties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suikerspinmuffin schreef:
27-03-2023 12:46
Ja snap wat je bedoelt. Ik ben gelukkig niet naar de pinautomaat gerend om geld op te nemen en crypto zal ik nooit nemen. Ik laat mijn spaargeld gewoon staan op de bank en heb hooguit €200,- aan contant in huis mocht er tijdelijk een storing zijn bij een bank. Maar inderdaad ik ben door het kijken van 1 filmpje van haar wel even bang geworden om hier een topic te openen om bij jullie te checken of we ons zorgen moeten maken :hihi:.

Haar verdienmodel lijkt dus paniekzaaien te zijn zodat mensen haar cursussen kopen.. bah. En ze heeft 101k volgers dus haar paniekzaaierij kan veel impact hebben. :/ bedankt in ieder geval voor al jullie heldere reacties.
Dat doet een partij als FvD maar aan de andere kant Extinion Rebellion toch ook? Paniek zaaien en de gevestigde orde ter discussie stellen. De extremen op links en rechts gedijen er op. Er is namelijk altijd wel iets om op tegen te zijn. Bij de banen; Geven ze te weinig rente dan zijn het zakkenvullers, geven ze teveel rente dan staan ze op omvallen.. bla bla.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suikerspinmuffin schreef:
27-03-2023 12:46
Ja snap wat je bedoelt. Ik ben gelukkig niet naar de pinautomaat gerend om geld op te nemen en crypto zal ik nooit nemen. Ik laat mijn spaargeld gewoon staan op de bank en heb hooguit €200,- aan contant in huis mocht er tijdelijk een storing zijn bij een bank. Maar inderdaad ik ben door het kijken van 1 filmpje van haar wel even bang geworden om hier een topic te openen om bij jullie te checken of we ons zorgen moeten maken :hihi:.

Haar verdienmodel lijkt dus paniekzaaien te zijn zodat mensen haar cursussen kopen.. bah. En ze heeft 101k volgers dus haar paniekzaaierij kan veel impact hebben. :/ bedankt in ieder geval voor al jullie heldere reacties.
Dat doet een partij als FvD maar aan de andere kant Extinion Rebellion toch ook? Paniek zaaien en de gevestigde orde ter discussie stellen. De extremen op links en rechts gedijen er op. Er is namelijk altijd wel iets om op tegen te zijn. Bij de banen; Geven ze te weinig rente dan zijn het zakkenvullers, geven ze teveel rente dan staan ze op omvallen.. bla bla.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsDuck schreef:
27-03-2023 13:22
Dat doet een partij als FvD maar aan de andere kant Extinion Rebellion toch ook? Paniek zaaien en de gevestigde orde ter discussie stellen. De extremen op links en rechts gedijen er op. Er is namelijk altijd wel iets om op tegen te zijn. Bij de banen; Geven ze te weinig rente dan zijn het zakkenvullers, geven ze teveel rente dan staan ze op omvallen.. bla bla.
Het gaat om paniekzaaien en daar een verdienmodel van maken. Dat is iets anders dan de gevestigde orde ter discussie stellen.

FvD, en specifieker Baudet, doet dat inderdaad ook.
Volgens mij zaait Extinction Rebellion geen paniek maar proberen ze mensen te overtuigen van de waarheid die velen niet willen zien. En daarnaast kost het ze alleen maar geld en levert het ze niks op.

Dat lijkt mij totaal wat anders dan een Baudet of een Vos die wantrouwen tegen de overheid/gevestigde orde gebruiken om er zelf rijker/machtiger van te worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Contant geld bewaren heeft een paar nadelen, de muizen kunnen eraan knagen, de bankbiljetten gaan vervangen worden en dan mag je naar de bank om je door de muizen aangevreten twee ton om te ruilen in verse nieuwe biljetten én je zou ook nog eens een vraag van de fiscus kunnen krijgen waar je al dat 'onder het oude matras' geld vandaan hebt.
muselet wijzigde dit bericht op 27-03-2023 18:20
Reden: foutje
0.58% gewijzigd
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds de bankencrisis van 2008 spreid ik mijn spaargeld inderdaad wel over minstens 2 banken. Er zijn effectief banken failliet gegaan toen (bvb. Kaupthing bank), en hoewel het uiteindelijk opgelost is geraakt doordat de bank werd overgenomen, heb ik wel mensen persoonlijk gekend die in afwachting daarvan maandenlang niet aan hun geld konden dat ze echt nodig hadden wegens de bouw van een huis.

Dus om dat scenario te vermijden zet ik niet alles bij één bank.

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België is er maar bankgarantie tot een bepaald bedrag. Dus als je daarboven zit, spreid je ook best over meerdere banken.

Contant bewaren zou ik nooit doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suikerspinmuffin schreef:
27-03-2023 01:01

Zij zegt dat er bij lange na niet genoeg geld in het garantiefonds zit als er een grote Nederlandse bank omvalt. Ze noemt als voorbeeld: Er zit 3,2 miljard in dit fonds. Bij de Rabobank zit alleen al 470 miljard aan klantgelden. Dan is er bij lange na niet genoeg geld om de klanten hun geld terug te geven als deze bank valt.
Je krijgt maar tot 100.000 euro terug dus het totale bedrag aan klantgelden is niet relevant. Verder is de gemiddelde hoeveelheid spaargeld zo'n 35000 euro per huishouden dus heel veel mensen zitten ver onder die 100000. Laat die influencer even weten dat ze haar "shit together" moet krijgen voordat ze meer onzin schrijft.
Zekerheid heb je nooit in het leven.
Enige wat je kan doen is je zo goed mogelijk voorbereiden, zodat als er wel iets gebeurd de schade beperkt blijft of je opties hebt.

Voor mij is dat contactgeld in huis hebben voor nood. Hoeft niet veel te zijn, maar in ieder geval genoeg om 2 weken boodschappen van te kunnen betalen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven