Geld & Recht alle pijlers

Kan ik hier nog onderuit?

18-02-2011 18:23 99 berichten
Pfff, wat laat ik me toch ook makkelijk omlullen!

Ik kom net uit m'n werk, sta met m'n jas nog aan in de gang, als er wordt aangebeld.

Twee promoters van het Liliane Fonds. Heel verhaal, waar ik écht geen zin in had. Ik wilde met de voeten omhoog, na een middag werken.

Maarja, ze gaven niet zomaar op, en ach, ik wil best wat geven voor jongeren met een handicap in ontwikkelingslanden. Ik heb dus een klein bedrag opgegeven, klaar.

Maar waarschijnlijk heb ik niet goed geluisterd, want toen ik de strook nog eens goed bekeek, die ze me gaven, bleek dus dat dit bedrag structureel van m'n bankrekenig afgeschreven zal gaan worden. Elke maand, terwijl ik dacht dat het eenmalig was.

Het is geen enorm bedrag, maar toch wil ik dit niet. Ik wil gewoon éénmalig iets storten, klaar. Ik heb de machtiging getekend (stom hè.....). Die jongen zei wel dat ik nog een brief thuiskrijg, en dat ik er 30 dagen over na mag denken. Maar het was een erg onduidelijk verhaal, hij praatte nogal snel en ik was natuurlijk moe en lichtelijk geïrriteerd.

Mijn vraag nu: kan ik hier nog onderuit?

Op de site van het Liliane Fonds staat wel een nummer wat ik maandag weer kan bellen, om de machtiging op te zeggen of te wijzigen. Maar kan dat ook al, meteen nadat je getekend hebt?

Ik ben totaal niet thuis in dit soort dingen.

Ik doe dit nooit meer, met m'n jas nog aan bij de deur me om laten praten om geld te geven.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan je binnen 8 werkdagen je toezegging annuleren
volgens mij ook.

Bedenk je volgende keer dat als je je door lui aan de deur of op straat om laat lullen, de eerste 60 euro die je betaald voor de colporteurs (of hun werkgever) is en daarna gaat er pas geld naar die gehandicapte kindjes.
een goede doel kan je alle tijden stoppen. Je doneert, je koopt geen diensten. En een donatie is vrijwillig
Ja hoor, dit valt dacht ik onder de colportagewet. En dat betekent dat je 8 kalenderdagen de tijd hebt om toch nog van de koop of het afgesloten contract af te zien
Wat een snelle reacties, wat fijn!

Dus binnen acht dagen kan ik er nog onderuit...?

Hoe weten jullie dat, als ik vragen mag?

En Starshine, is dat echt zo joh, van die 60 euro? Wat schofterig zeg!

Maar ik heb dus wel die machtiging getekend. Dat is geen probleem?
Even googlen op colportagewet, dan zie je dat onze informatie klopt.
quote:Cici25 schreef op 18 februari 2011 @ 18:33:

Ja hoor, dit valt dacht ik onder de colportagewet. En dat betekent dat je 8 kalenderdagen de tijd hebt om toch nog van de koop of het afgesloten contract af te zien

Ik heb al een mail gestuurd naar het Liliane Fonds, om te zeggen dat ik m'n machtiging in wil trekken. Maandag bel ik dan ook nog dat nummer. Zou dat genoeg zijn, of moet ik het echt schriftelijk doen?

Weet je wat me nog het meeste dwars zit? Dat ik me toch om heb laten kletsen. Muts die ik d'r ben!
quote:Cici25 schreef op 18 februari 2011 @ 18:36:

Even googlen op colportagewet, dan zie je dat onze informatie klopt. Ja, dat had ik me ook bedacht. Maar ik wist niet zeker of dit onder de colportagewet viel. Daarbij denk ik altijd aan mensen die stofzuigers aan de deur verkopen, of 36-delige pannensets. Dat werven voor goede doelen daar ook onder valt, wist ik niet.
quote:Lotte35 schreef op 18 februari 2011 @ 18:34:

Wat een snelle reacties, wat fijn!

Dus binnen acht dagen kan ik er nog onderuit...?

Hoe weten jullie dat, als ik vragen mag?

En Starshine, is dat echt zo joh, van die 60 euro? Wat schofterig zeg!

Maar ik heb dus wel die machtiging getekend. Dat is geen probleem?

Pin me er niet op vast, maar volgens mij had De Keuringsdienst hier ooit een uitzending over.

Ergens wel logisch want voor die colporteurs is het gewoon een baan, ze doen vaak wel alsof ze onbetaald langs de de deuren gaan of in de stad staan te leuren, maar dat is dus niet zo.

Iemand met een collectebus doet het vrijwillig en gratis, colporteurs niet.
@mefs je hebt gelijk, maar wellicht kan ze zo de gehele machtiging weer intrekken? Weet niet precies hoe 't bij goede doelen zit.

@lotte, ik heb in 't verleden zelf langs de deuren lopen leuren.
quote:Lotte35 schreef op 18 februari 2011 @ 18:36:

[...]

Ik heb al een mail gestuurd naar het Liliane Fonds, om te zeggen dat ik m'n machtiging in wil trekken. Maandag bel ik dan ook nog dat nummer. Zou dat genoeg zijn, of moet ik het echt schriftelijk doen?

Weet je wat me nog het meeste dwars zit? Dat ik me toch om heb laten kletsen. Muts die ik d'r ben!Ja dat kan ik me voorstellen! Ik zou daar achteraf ook van balen, heel herkenbaar! Ik denk dat een mail ook wel voldoende is. Wel even de verzonden mail bewaren tot je een ontvangst hebt gekregen. En de volgende keer de deur meteen dichtgooien zodra ze je paadje opkomen
Wij hebben het wel eens op straat gehad, met een abo voor een kids-weekblad. Dat was voor 3 nummers heel goedkoop, dachten alleen maar 3 nummers dus onze adresgegevens opgegeven, zegt ze net voor het tekenen dat de rest van het jaar natuurlijk wel tegen de normale prijs is. Dus wij vervolgens gelijk gezegd dat we er toch maar vanaf zagen. Krijgen we twee dagen later een brief met dank voor onze abo, hebben ze onze adresgegevens bewaard en gewoon ingeschreven als klant. Heeft ons toen ook heel veel werk gekost om dat terug te draaien.
quote:Cici25 schreef op 18 februari 2011 @ 18:39:

En de volgende keer de deur meteen dichtgooien zodra ze je paadje opkomen

Pfff, inderdaad! Ze zijn ook zo brutaal. Terwijl ik nog aan het parkeren was, cirkelde er al een jongen-in-feloranje-Lilianefonds-jack rond m'n auto. Nadat ik m'n huis was binnengestapt denderde hij meteen naar de voordeur. Irritant of niet?

Maar om al jullie reacties even samen te vatten: ik zit hier dus zéker NIET aan vast? (Heb altijd wat extra bevestiging nodig, sorry )
quote:Mil_Spec schreef op 18 februari 2011 @ 18:43:

Heeft ons toen ook heel veel werk gekost om dat terug te draaien.

Oei.

Maar het is dus uiteindelijk wel gelukt?
quote:Starshine schreef op 18 februari 2011 @ 18:30:

volgens mij ook.

Bedenk je volgende keer dat als je je door lui aan de deur of op straat om laat lullen, de eerste 60 euro die je betaald voor de colporteurs (of hun werkgever) is en daarna gaat er pas geld naar die gehandicapte kindjes.

Het is zelfs soms nog erger,

Als je op straat koopt (doneert), dan doe je dat aan betaalde krachten en vaak (dus niet altijd) is het eerste jaar donatie voor het bedrijf dat deze mensen op straat zet. Het 2e jaar donatiegeld

Gaat naar het goede doel.

Als je e ht goed wil doen gewoon gelijk aan het goede doel doneren en niet via tussenpersonen.
Ik heb wel eens gehoord (weet ik dus niet zeker) dat de eerste 3 termijnen die je dan overmaakt niet naar het goede doel gaan maar eerst naar de organisatie die die mensen langs de deuren laat gaan, en pas daarna gaat er geld naar het goede doel.

Aanvulling: wat Starshine dus al zei
Heb 't ooit met oxxio gehad, wat me man wel dacht goed te vinden..

Binnen 8 dagen opgezegd, wel aangetekend!! Anders vertrouw ik die gasten nog niet..
quote:Lotte35 schreef op 18 februari 2011 @ 18:45:

[...]

Oei.

Maar het is dus uiteindelijk wel gelukt?Ja dat wel, maar ze vonden zichzelf wel er toegeeflijk. Ik denk dat het bij jouw wel iets makkelijer zal zijn omdat dat een goed doel is, dit was een commercieel blad.
@mil-spec, volgende keer 't formulier en evt kopietjes terugvragen. Een beetje eerlijke verkoper geeft deze sowieso aan je als je aangeeft 't toch niet te willen. Helaas zijn ze niet allemaal eerlijk.
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

Moet nu even weg, maar mocht er nog iemand zijn die dit bij de hand heeft gehad (dus echt met een goed doel) hoor ik het graag!

Zulke dingen heb ik ook altijd in het weekend. Het liefst zou ik het morgen afhandelen, klaar.
quote:Lotte35 schreef op 18 februari 2011 @ 18:44:

[...]

Maar om al jullie reacties even samen te vatten: ik zit hier dus zéker NIET aan vast? (Heb altijd wat extra bevestiging nodig, sorry )staat er niet iets op je blad wat je getekend heb.. dat moet wel (denk ik) zie mn oxxio verhaal
quote:Minouzz schreef op 18 februari 2011 @ 18:53:

staat er niet iets op je blad wat je getekend heb.. dat moet wel (denk ik) zie mn oxxio verhaal

Niet op het strookje.

Op de website staat:

Uw machtiging is gemakkelijk op te zeggen of te wijzigen. Met één telefoontje naar het gratis telefoonnummer 0800 7 800 800 maken we dit voor u in orde.

Maar ik weet dus niet of dit ook geldt als je eigenlijk nog niets gedoneerd hebt, en pas net getekend hebt.
Ben nog eens bijna slaags geraakt met colporteurs van oxxio. Maar dat is weer een heel ander verhaal
Nou ja gewoon bellen en ev. website kijken of 't nummer klopt.. Ben ook wat wantrouwig naar dat soort dingen.. Maar je staat in je recht succes igg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven