Geld & Recht alle pijlers

Kind laten rijden op jou autoverzekering

22-09-2017 12:23 51 berichten
Steeds vaker krijg ik te horen dat ouders op hun naam een autoverzekering afsluiten voor hun kind. Argument zo blijft het betaalbaar want ik heb al een behoorlijke no-claim opgebouwd en ik mag meerdere auto’s in de verzekering hebben.
Wie heeft hier ervaring mee en wat zijn de risico’s bij een aanrijding etc?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn verzekeraars die jongeren korting geven wanneer ze meedoen aan speciale rijvaardigheidstrainingen / bewustwordingsprojecten. Je ontvangt dan bijvoorbeeld twee schadevrije jaren korting op vertoon van het behaalde certificaat. Het wordt zo aantrekkelijker voor jongeren /beginnend bestuurders om zelf een verzekering af te sluiten en schadevrije jaren op te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter was 18 toen zij haar rijbewijs haalde.
Ik heb haar toen meteen bij laten schrijven als bestuurder van mijn auto waardoor zij schadevrijejaren opbouwt zonder een auto te hebben. Sterker nog, ze woont aan de andere kant van het land dus rijd zelden in mijn auto.

Niet alle maatschappijen hebben deze mogelijkheid maar de ANWB op zeker.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Jammer dan voor je kind , ik doe t dan ook niet.
Dan betalen ze maar wat meer hoor , ik loop liever geen risico.
Moet er niet aandenken , dat iemand anders een ongeluk veroorzaakt en dat ik de opgebouwde no claim kwijt ben.
Is wat anders als het mijzelf gebeurd.
Zo laat ik ook absoluut niemand anders in onze auto rijden.
Dit om ziezo al deze redenen en omdat ik gewoonweg zelf te zuinig ben op mijn spullen.
Alle reacties Link kopieren
Wisselt per verzekeraar. Check de polisvoorwaarden!
Alle reacties Link kopieren
@iceteapeach, ik bedoel het anders.
Dochter wil zelf een auto maar weinig geld, dus ook op naam van haar vader in dit geval maar hij heeft geen eigen verzekering ivm geen eigen auto.
Maar rijdt al 30 jaar nagenoeg zonder schade.
Hoe zit dat dan als hij een autoverzekering af zou sluiten?
Heel simpel: vraag het gewoon volstrekt open en eerlijk na bij de verzekeraar. Maar dan ook niet liegen over hoe de constructie in het echt werkt, dus niet zeggen dat je allebei bestuurt als alleen kind bestuurder is.

Als het niet mag, dan wil je ook ECHT niet het risico lopen om het toch te doen. Kun je jarenlang ellende van hebben.
Als het wel mag, dan heb je een gerust gevoel.
bartjes schreef:
22-09-2017 15:53
@iceteapeach, ik bedoel het anders.
Dochter wil zelf een auto maar weinig geld, dus ook op naam van haar vader in dit geval maar hij heeft geen eigen verzekering ivm geen eigen auto.
Maar rijdt al 30 jaar nagenoeg zonder schade.
Hoe zit dat dan als hij een autoverzekering af zou sluiten?
Als je een auto van de zaak rijdt en dus via de zaak verzekerd bent worden je schadevrije jaren gewoon geteld als je een priveauto gaat verzekeren.
Of had hij uberhaupt geen auto?
Kan dochter beter de moeder gebruiken om mee te werken.
bartjes schreef:
22-09-2017 15:53
@iceteapeach, ik bedoel het anders.
Dochter wil zelf een auto maar weinig geld, dus ook op naam van haar vader in dit geval maar hij heeft geen eigen verzekering ivm geen eigen auto.
Maar rijdt al 30 jaar nagenoeg zonder schade.
Hoe zit dat dan als hij een autoverzekering af zou sluiten?

Schadevrije jaren blijven niet eeuwig staan. Als hij al een tijdje geen auto (en dus ook geen verzekering) heeft, heeft hij misschien helemaal geen schadevrije jaren meer. Dan is het waarschijnlijk beter om de auto op haar eigen naam te zetten zodat ze schadevrije jaren gaat opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Gewooneerlijk zijn. De premie is gebaseerd op de bestuurder. En jonge mensen maken statistisch gezien nou eenmaal vaker brokken, dus het is ook heel normaal dat je begint met een hoge premie. No-claimkorting moet je verdienen, zo werkt het nu eenmaal.
Wat vroeger allemaal kon, kan nu niet meer. Komt omdat alles m.b.t. schadevrije jaren via een landelijk digitaal systeem gaat, daar kan je niet meer mee sjoemelen.
Als je niet eerlijk bent en ze komen er achter dan heb je écht een probleem:
- waarschijnlijk geen schade uitkering
- ze zien dit als fraude plegen, en je wordt geregistreerd in een frauderegister
- je kan nergens meer normaal verzekeren, alleen tegen een driedubbele premie
- je bent een slecht voorbeeld voor je kinderen
- doordat JIJ fraudeerd, wordt de premie voor MIJ ook hoger.
Het moge duidelijk zijn dat ik geen voorstander ben van zelfbedachte constructies om zo de duurdere premie te omzeilen.
Alle reacties Link kopieren
bartjes schreef:
22-09-2017 15:53
@iceteapeach, ik bedoel het anders.
Dochter wil zelf een auto maar weinig geld, dus ook op naam van haar vader in dit geval maar hij heeft geen eigen verzekering ivm geen eigen auto.
Maar rijdt al 30 jaar nagenoeg zonder schade.
Hoe zit dat dan als hij een autoverzekering af zou sluiten?
Ik wil ook wel eens wat, maar als ik er geen geld voor heb, kan ik het niet kopen. Zo zou het voor je dochter ook moeten zijn. Als ze de premie niet kan betalen, heeft ze dus geen geld voor een auto. Zo simpel is dat. Heeft ze wel aan gedacht dat er ook nog belasting bij komt, onderhoud, en uiteraard rijd een auto niet op water.
Alle reacties Link kopieren
bartjes schreef:
22-09-2017 15:53
@iceteapeach, ik bedoel het anders.
Dochter wil zelf een auto maar weinig geld, dus ook op naam van haar vader in dit geval maar hij heeft geen eigen verzekering ivm geen eigen auto.
Maar rijdt al 30 jaar nagenoeg zonder schade.
Hoe zit dat dan als hij een autoverzekering af zou sluiten?
Als je geen auto op naam hebt gehad, maar wel een lease-auto, kun je soms een verklaring van je schadevrije jaren opvragen bij de lease maatschappij. Als je dan wel weer zelf een verzekering afsluit, hoef je niet weer vanaf 0 te beginnen.

En of het mag om een auto van kind op verzekering van ouder te zetten verschilt echt per verzekering. Soms mag het gewoon als je wel opgeeft dat kind de hoofdbestuurder is. Dan pleeg je dus geen fraude. Wel even goed uitzoeken wat er met no-claim gebeurt in geval van schade door kind.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.
Het wordt dus in ieder geval navragen bij de leasemaatschappij en dan een verzekeringsmaatschappij bellen om te informeren over hoe en wat.

@Piepp, ze heeft zeker rekening gehouden met belasting, onderhoud en brandstof.
Maar als het op een legale manier goedkoper kan dan denk ik dat de meesten daar voor kiezen toch?

Ik heb geen rijbewijs en daardoor ook geen auto redbulletje, dus ik ben geen optie.
Hij heeft al zeker 15 jaar een leaseauto, daarvoor wel altijd een priveauto gehad.
1) het is fraude
2) je kind bouwt geen schadevrije jaren op. Alleen de verzekeringnemer
3) Oppassen geblazen als je met de 2e auto in de korting meeloopt van de 1e. Kan een duur geintje worden.
4) Bij een ongeluk kan je flink het haasje worden als ze erachter komen dat je kind in de auto rijdt.

oplossing:
Koop een auto die goedkoop is, geen snelle auto en dus goedkoop in de verzekering. zodra hij/zij uit de dure jaren is kan hij/zij zelf een duurdere en snellere auto kopen.
Overigens vind ik het prima als mijn kinderen later een auto willen kopen op hun 18e, maar verzekering, wegenbelasting, benzine en bekeuringen mogen ze toch echt zelf betalen. Kunnen ze dat niet, dan wachten ze maar een paar jaartjes.
Alle reacties Link kopieren
bartjes schreef:
22-09-2017 13:23
Ik lees ook mee.
Weten jullie ook hoe het zit als je een "auto van de zaak" rijdt?
Mijn man heeft een lease auto en onze dochter haalt binnenkort ook jaar rijbewijs ( fingers crossed)
Ik heb geen rijbewijs en zij is een arme studente.
Bij ons mochten thuiswonende kinderen gewoon in de leasebak rijden. Zelfs toen ze op kamers zaten, kregen ze ontheffing van de maatschappij, omdat ze meerdere dagen per week gewoon thuis waren.
Anders had je het vervelende gedoe gehad dat pa ze naar de uitwedstrijden moest rijden terwijl ze zelf een rijbewijs hadden.
Ik weet niet of deze constructie voor elke leasemij. geldt.
"Boring conversation anyway"
bartjes schreef:
22-09-2017 19:05
Bedankt voor de reacties.
Het wordt dus in ieder geval navragen bij de leasemaatschappij en dan een verzekeringsmaatschappij bellen om te informeren over hoe en wat.

Vraag het ook even aan de werkgever (als de auto via werkgever is geleased natuurlijk).
Alle reacties Link kopieren
bartjes schreef:
22-09-2017 19:05
Bedankt voor de reacties.
Het wordt dus in ieder geval navragen bij de leasemaatschappij en dan een verzekeringsmaatschappij bellen om te informeren over hoe en wat.

@Piepp, ze heeft zeker rekening gehouden met belasting, onderhoud en brandstof.
Maar als het op een legale manier goedkoper kan dan denk ik dat de meesten daar voor kiezen toch?

Ik heb geen rijbewijs en daardoor ook geen auto redbulletje, dus ik ben geen optie.
Hij heeft al zeker 15 jaar een leaseauto, daarvoor wel altijd een priveauto gehad.
Als dat kon, zou dan niet iedereen daar voor kiezen??
De legale manier is de duurste. De premie is dan namelijk gebaseerd op je kind als bestuurder. Het maakt dan geen ruk uit of kind zelf of jij of man de auto verzekerd. Je betaalt gewoon de duurste premie omdat kind jeugdige bestuurder is én geen schadevrije jaren heeft.
De andere manier is goedkoper. En ik weet precies hoe dat gaat. Auto erbij, nee hoor mijn kind rijd er niet in, auto is voor mijn vrouw. Verzekeraar verleent extra no-claimkorting op basis van je mans auto. Lekker goedkoop inderdaad.
Maar kind staat dus nergens geregistreerd, en bouwt zelf geen schadevrije jaren op.
En ja, voordat we hier weer discussie over krijgen: kind mag echt wel eens in de auto van paps of mams rijden. Maar een auto die specifiek voor het kind wordt aangeschaft en waar kind de meeste tijd in rijd, moet gewoon de volle mep betalen.
Alle reacties Link kopieren
Piepp, ik snap je punt.
Onze oudste zoon heeft ruim 1 jaar een auto en hij betaald gewoon zelf zijn verzekering.
Mijn redenatie was ook; je moet toch een keer schadevrije jaren op gaan bouwen.
Hij heeft echter wel een vaste baan. Dus meer geld te besteden.

En nu voor onze dochter wil ik aan bekijken of het goedkoper kan.
Op een legale manier.
En als dat via een verzekering op naam van mijn man kan met haar als hoofdbestuurder dan vind ik dat oke.

We gaan het uitzoeken.

Zullen we het verder laten rusten?
Ik wil niet het topic kapen oid.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste auto was ook verzekerd op naam van mijn vader, waarbij ik de regelmatige bestuurder was. Helemaal legaal dus. Bij aankoop andere auto de verzekering op mijn naam gezet met opbouw van mijn schadevrije jaren. Dit is nu misschien 6 jaar geleden, dus vrij recent.

Dit volledig in overleg met de verzekeraar.
Alle reacties Link kopieren
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-09-2017 20:41
Reden: spam
99.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 18 was kreeg ik een autootje van mijn ouders, de verzekering stond op mijn vaders naam. Jaren later heb ik de verzekering op mijn naam gezet toen de premie een stuk betaalbaarder was.
Ik ben echter nooit bij een aanrijding betrokken geweest, dus zoals eerder genoemd als de verzekering erachter komt dat de verzekerde niet de hoofdbestuurder is wat dan de consequenties zouden zijn, is natuurlijk wel een risico.
dochter lief heeft de auto en verzekering beide op haar eigen naam.
voor de verzekering is ze nog geen 50 euro in de maand kwijt, natuurlijk meer dan dat ze met mijn maximale no claim had moeten betalen. maar ze spaart voor haar eigen korting! De helft betaald ze zelf en de andere helft betalen wij.
Alle reacties Link kopieren
7 jaar geleden hebben we de verzekering voor mijn eerste auto ook op mijn moeders naam afgesloten, dit in overleg met de verzekeraar (Even Apeldoorn bellen). Ik stond wel als hoofdbestuurder geregistreerd en heb ook zelf schadevrije jaren opgebouwd terwijl ik gebruik kon maken van mijn moeders opgebouwde no-claimkorting. De premie was hierdoor iets van €25 per maand als beginnend bestuurder.
"Nee" is ook een antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Jouw autoverzekering, niet jou autoverzekering.

Sorry, off topic dit.
I'm still standing
Alle reacties Link kopieren
Toen ik (student toentertijd) een eigen auto kocht, zijn de verzekering en de auto op mijn naam gezet. Mijn moeder zou ook regelmatig in mijn auto rijden en we hebben zo de kosten gedeeld.

Nu heb ik vanaf toen zelf schadevrije jaren opgebouwd zonder gedoe.
Alle reacties Link kopieren
iceteapeach schreef:
22-09-2017 12:45
Ik heb me een tijd geleden verzekerd tegen terugval en hogere premie. Mag ik 1x per jaar schade rijden zonder dat dat gevolgen heeft.
dit klinkt erg grappig, een verzekering afsluiten i.v.m. een verzekering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven