Geld & Recht alle pijlers

Kind werkt en ontvangt ook alimentatie

20-07-2011 21:59 116 berichten
Hallo, mijn zoon van 19 jaar, woont thuis bij mij, is gestopt met zijn opleiding en heeft een full time baan. Hij verdient ca 500 euro per maand. Hij ontvangt ook alimentatie van zijn vader ca 230 euro per maand. Moet de alimentatie (kosten levensonderhoud) opnieuw berekent gaan worden of moet deze in zijn totaliteit stopgezet worden. Wij hebben al 15 jaar geen contact met vader (adres is wel bekend) daar zien we ook best tegenop maar wat gebeurt er dan als mijn zoon toch weer gaat studeren? Moet het dan weer opnieuw aangevraagd worden? Bijdrage van mijn ex loopt volgens de regels wel door tot 21 jaar.
T
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou het gewijzigd moeten worden nu zoon gestopt is met de opleiding?

De alimentatie is voor zijn levensonderhoud, houd zoon daar dan niet sowieso recht op?
Dat weet ik dus niet. Ik lees verschillende berichten. Het zou opnieuw herzien moeten worden maar dan moet mijn zoon contact zoeken met zijn vader om samen te kijken wat eventueel nog betaalt moet worden door de vader. Maar daar ziet mijn zoon dus tegen op. Aan de andere kant, als vader er achter komt dat zijn zoon werkt, dan kan hij via de rechter kijken of er minder betaalt hoeft te worden en zelfs een deel van de teveel betalen alimentatie terugvorderen.
Ik zou geen slapende honden wakker maken. Eventueel zou je het op een spaarrekening kunnen zetten. Dan heeft hij op z'n 21e of een mooi bedrag gespaard of geen schuld, mocht het anders zijn.
Waarom verdient Je zoon überhaupt maar 500 euro als hij full-time werkt?
In principe heeft je kind recht op alimentatie tot z'n 18e. Daarna heeft hij recht op verlengde alimentatie tot en met z'n 21e, voor levensonderhoud en studie. De hoogte van de alimentatie is afhankelijk van de studiefinanciering die je zon ontvangt (in dit geval dus niets) of het loon dat hij ontvangt (in dit geval ¤500). Zijn inkomen kan een reden zijn voor herberekening van de alimentatie.
quote:prikker schreef op 20 juli 2011 @ 22:09:

Waarom verdient Je zoon überhaupt maar 500 euro als hij full-time werkt?Ja, vraag ik me ook af.. Dat is niet zo'n bijster best verdienende baan...
quote:prikker schreef op 20 juli 2011 @ 22:09:

Waarom verdient Je zoon überhaupt maar 500 euro als hij full-time werkt?Werkt bij een fast food keten en die betalen niet zo veel. Mogelijk begint hij volgend jaar weer aan een opleiding. Hij was het even zat. Zonde maar kan gebeuren.
Waarschijnlijk minimum jeugdloon voor die leeftijd.

Is zoon van plan binnenkort weer met een opleiding te beginnen?
Volgend studiejaar (september) of volgend jaar als in 2012?
Het zal eerder september 2012 worden.

Minimumloon bruto is 747,00 per maand. Ca 500 euro netto dus. Begon nu zelf even te twijfelen.
Even een tip van andere orde.... Laat hem belastingaangifte doen. Als je zo weinig verdient dan krijg je over het algemeen iets terug. Is in ieder geval de moeite waard om te proberen.
Van die 500 euro per maand loon, moet hij dus ook nog zorgkosten betalen, reisgeld, kleding, sparen en overig onderhoud (kapper) enzo en in principe ook nog een stukje kostgeld aan mij. Maar dan houdt hij niet echt veel over.

Ik vind het erg moeilijk want 500 euro is niet echt heel veel.
Stimuleert het hem niet terug te gaan naar school?

Ik neem trouwens aan dat hij ook zorgtoeslag heeft aangevraagd?
quote:alexisss schreef op 20 juli 2011 @ 22:22:

Even een tip van andere orde.... Laat hem belastingaangifte doen. Als je zo weinig verdient dan krijg je over het algemeen iets terug. Is in ieder geval de moeite waard om te proberen.

.

Bedankt voor de tip!
quote:alexisss schreef op 20 juli 2011 @ 22:24:

Stimuleert het hem niet terug te gaan naar school?

Ik neem trouwens aan dat hij ook zorgtoeslag heeft aangevraagd?

Nee hij was het leren even zat. Voorwaarde van mijn kant was dan wel een baan te zoeken. Hij werkt er al een aantal jaar in het weekend, nu dus full time.

Ja hij heeft ook zorgtoeslag. Premie is 130 euro per maand (net als ik betaal) en wat hij terugkrijgt weet ik niet precies maar ik denk wel iets meer als ik. Misschien 60 euro?
Zou toch op hem inpraten dat hij beter een opleiding kan gaan volgen, dan fulltime te gaan werken voor 500 euro per maand, straks besluit hij alsnog een opleiding te gaan doen, en dan is hij zijn alimentatie kwijt, die loopt immers tot zijn 21e jaar?
Helaas ik kan hem niet overtuigen. Hij is 19 jaar. Ik heb het geprobeerd maar het is zijn keuze.
Even offtopic, 500 per maand voor een fulltime baan? Mag dat uberhaupt?

Lijkt me onzettend beneden het minimum.

hoeveel uur wrrkt hij dan?

Vind het knap dat hij voor dat rotbedrag zo'n vreselijke baan neemt ( laten we wel ziin, zo leuk zijn die banen niet en het is hard werken) credits voor hem, laat zien dat ie hard wil werken voor zijn geld.

Ontopic: ik zou ook geen slapende honden wakker maken, en al helemaal niet omdat zoon niet zoveel verdient. Als je bang bent voot een eventuele boete/terugbetaling dan zou ik het op een aparte rekening laten zetten. Zo spaart je zoon ook mooi voor later.
http://financieel.infonu. ... aar-je-recht-op-hebt.html

Wel even een stukje naar onder scrollen. Daar staat het loon voor 2011.

Hij werkt 36 uur per week. Soms iets meer, soms iets minder.
Kijk even of het uurloon wel klopt.

http://www.salaris-inform ... dig-wettelijk-minimumloon
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Minimum jeugdloon voor een 19 jarige is 753,50 bruto. Dus het klopt wel.

Heb je hem net in die 2 minuten tussen die 2 posts van je proberen te overtuigen?

Ik zou inderdaad ook geen slapende honden wakker maken en hem het geld laten sparen voor als hij wel weer een opleiding wil doen.
quote:Tickel schreef op 20 juli 2011 @ 22:33:

Kijk even of het uurloon wel klopt.

http://www.salaris-inform ... dig-wettelijk-minimumloon

Het scheelt een paar euro jouw tabel en de mijne:

747 / 753 bruto per maand
quote:celine2906 schreef op 20 juli 2011 @ 22:36:

[...]

Het scheelt een paar euro jouw tabel en de mijne:

747 / 753 bruto per maandDat klopt, er is een verhoging geweest 1 juli
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven