Geld & Recht alle pijlers

kind wil bij vader wonen, mag niet van moeder

18-12-2011 01:28 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
--
anoniem_136878 wijzigde dit bericht op 23-12-2011 00:06
Reden: verwijderd i.v.m. eventuele herkenning
% gewijzigd
+12 mogen de kinderen zelf kiezen waar ze willen wonen geloof ik.

Als ze gedeelde voogdij hebben mag het kind geloof ik gewoon richting papa. Als de moeder voogdij heeft moet het kind de wens eerst melden en het dan officieel regelen.. (Maar hoe, weet ik niet precies. Neem aan dat vader dan voogdij moet krijgen)
Het kind mag zelf kiezen, als moeder niet meewerkt kan dit via een rechtszaak.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Kinderen vanaf 12 mogen niet zelf kiezen.

Wel kunnen ze een verzoek bij de rechtbank neerleggen (met de ouder dus) en gehoord worden door de rechter, maar die beslist uiteindelijk.

Informatie over dit onderwerp is overigens vrij eenvoudig te googlen.
@eleine, voogdij? Volgens mij loop jij wat jaartjes achter met je informatie.
Waarom wil de dochter ( na hoe veel tijd? ) ineens bij haar vader wonen? heeft ze ruzie met haar moeder; vind ze dat ze te weinig mag?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 december 2011 @ 02:16:

Waarom wil de dochter ( na hoe veel tijd? ) ineens bij haar vader wonen? heeft ze ruzie met haar moeder; vind ze dat ze te weinig mag?

De juiste vraag idd. Pubers kiezen voor alles de makkelijkste weg.

Als er co-ouderschap is kan ze in principe switchen van het ene naar het andere huis.
Nee, die is niet zomaar puberaal gedrag. Het ligt wel wat gevoeliger. Ze hebben co ouderschap en allebei voogdij. Ik dacht nl. dat ze gewoon naar de vader mag en dat dat niet via een rechter hoeft. Ik kan er niets op vinden, via google., maar misschien zoek ik verkeerd.
Ik weet dat ze met twaalf jaar mogen beslissen bij wie ze wonen. Dat wordt dan toegewezen door de rechtbank en vastgelegd. Daar moet je je dan aan houden. Maar dit is een andere situatie.

De vraag is, kan zij gewoon bij de vader gaan wonen, zonder dat de moeder hier iets aan kan doen of zonder dat dit via een rechter moet of dat de politie er op afgestuurd kan worden.
Ik weet niet of de mogelijkheid nog bestaat in deze situatie, maar in goed overleg zou natuurlijk het beste zijn.

Ik ken een gezin waarbij uiteindelijk beide kinderen bij de vader zijn gaan wonen in de puberteit.

Moeder was een lief mens maar wel wat instabiel, vader kon meer stabiliteit bieden.

Hoe alles precies gegaan is weet ik niet, maar vader en moeder belden elkaar naderhand nog regelmatig voor overleg en ook de nieuwe partner van vader was goed bij de situatie betrokken.

Zo'n basis is eigenlijk wel goud waard.

Hoe het juridisch allemaal zit weet ik niet. Dus misschien heb je niks aan dit verhaal.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Een kind mag vanaf 12 zijn voorkeur uitspreken en dat zal de rechter meewegen in zijn besluit.

Maar een kind mag niet zelf kiezen, dat is echt een misverstand.

Ik zou mij ook eerst afvragen waarom een kind bij haar vader wil wonen op die leeftijd.

Pubers zijn grillig en kiezen( net wat moos al zegt) graag voor de makkelijkste weg.

Dat moeder er niet zomaar mee instemt kan ik begrijpen al kan je beter loslaten, wil je iets behouden.
Als allebeide ouders er mee akkoord gaan mag het kind bij de vader wonen, zo niet dan moeten ze naar de rechtbank
In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken mogen kinderen van twaalf jaar of ouder niet zelf kiezen bij welke ouder ze gaan wonen. De ouders, eventueel in overleg met de kinderen, beslissen waar kinderen gaan wonen, omdat de verantwoording voor deze beslissing te zwaar is om bij kinderen te leggen.

Immers de keuze voor de ene ouder voelt voor kinderen als een afwijzing van de andere ouder. In de wet staat dat, in het geval dat de ouders geen overeenstemming krijgen over de hoofdverblijfplaats van de kinderen, de kinderrechter kinderen vanaf 12 jaar in de gelegenheid moet stellen om hun mening, mondeling of schriftelijk, kenbaar te maken. Bron
Je zegt: stel

Ben jij die moeder waarvan dochter bij haar vader wil wonen!
Als het 16 jarige meisje nu eens gewoon een maand bij haar vader gaat wonen zonder dat haar hoofdadres wordt gewijzigd.

Na een maand besluit ze waar ze vast wil wonen.

Grote kans dat de "vrijheid" die ze bij vader denkt te krijgen, want daar gaat het vaak om, toch tegenvalt.
Waarom wil de moeder het niet hebben? Wat is er aan de hand dat hij niet voor haar kan zorgen?
Pubers zijn grillig en kiezen voor de makkelijkste weg? Nah, geloof dat je dat niet zomaar kan zeggen. De meerderheid van de kinderen zijn ook gigantisch loyaal naar hun ouders, dus zullen vaak pas kiezen als het echt niet anders kan.

Ik weet niet precies hoe het zit. Ik weet alleen dat ik met 14 jaar na jarenlang loyaal zijn naar mijn moeder de knoop heb door gehakt om bij mijn vader te gaan wonen nadat ik het echt niet meer trok bij mijn moeder. Dat kon gewoon, ook al wilde mijn moeder dat eigenlijk niet.
Mijn zonenzijn ook loyaal naar hun vader en zijn met 14 en 16 bij hun vader gaan wonen. In goed overleg moet dat kunnen, vaders kunnen ook goed voor hun kinderen zorgen!
Stel dat dochter bij vader gaat wonen, en dit wordt bij de rechter vastgelegd. Stel dan dat zij na pak um beet een jaar in haar hoofd krijgt weer nasr moeder te willen gaan.

Moet dit dan weer bij de rechter vast gelegd gaan worden?
Ik heb hetzelf meegemaakt vanaf 14 jaar kan de dochter een verzoek indienen om bij vader te gaan wonen.Mijn zoon heeft dat ook gedaan.Ik ging scheiden en zoon mocht een verzoek indienen want hij wilde liever bij vader blijven.
Als er goed overleg is tussen beide ouders kunnen kinderen gewoon naar de andere ouder. Desnoods een proeftijd afspreken zodat het geen huishoppen wordt.

Ik snap niet dat men er een rechter te pas aan laat komen.
De dochter zou gewoon bij haar vader moeten kunnen wonen zonder allerlei juridisch getouwtrek en de moeder, als ze het beste voor heeft met haar kind zou dat moeten accepteren, hoe moeilijk ook.
Hoe weet jij als buurvrouw dat het niet om puberaal gedrag gaat? Heb je met het meisje gesproken?
Ga in therapie!
quote:mimootje schreef op 18 december 2011 @ 09:34:

Je zegt: stel

Ben jij die moeder waarvan dochter bij haar vader wil wonen!Nee, het is in dit geval echt de buurman. Mijn kinderen willen niet bij de vader wonen. Maar als ze dat wel zouden willen, zou het wat mij betreft mogen, al zou ik het zelf niet leuk vinden. In het geval van de buurman wil de moeder het niet. De reden van de dochter om dit wel te willen is een gegronde reden, geen puberteitsgril. Maatschappelijk werk wordt ook ingeschakeld.
quote:dubiootje schreef op 18 december 2011 @ 16:50:

Hoe weet jij als buurvrouw dat het niet om puberaal gedrag gaat? Heb je met het meisje gesproken?Omdat ik het meisje ken, het is een vriendin van mijn dochter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven