Geld & Recht alle pijlers

Kinderalimentatie en bijstand

29-11-2011 17:27 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op dit moment nog in de bijstand en met terugwerkende kracht is de kinderalimentatie toegekend vanaf vorig jaar november.

Ik zit er alleen mee in de maag.

Stel hij betaalt niet, ik word wel gekort op mijn uitkering. En kom dan in de problemen met mijn vaste lasten etc.

Eerlijk gezegd had ik het liever niet aangevraagd.

Want nu blijf ik nog afhankelijk van hem en ga ik iedere maand stressen of het er wel opstaat.

Dit omdat ex een handje heeft van schulden maken en afspraken niet nakomen.

Ik vind het dus vreselijk dat ik afhankelijk van hem moet zijn.

Ook als ik zometeen weer werk dan ben ik nog niet 1,2,3 uit de bijstand. Ik heb een kind van onder de vier.

En sta er ook zo goed als alleen voor met de opvoeding. Dus meer als 3 dagen kan ik niet werken. Ik ben compleet afhankelijk van opvang (geen bijspringende ouders) en mijn kind heeft het zeker wel nodig dat er 1 ouder in ieder geval voor hem is. Op mijn ex hoef ik verder niet te rekenen. Die ziet hem af en toe en that's it.

Wanneer ik werk komt de alimentatie er extra bovenop. Maar stel dat hij dan ook niet betaalt, dan heb je precies hetzelfde liedje.

Wat een ellende! En kan hier echt wakker van liggen.

Ik had het net allemaal wat voor elkaar en kan net rondkomen. Maar wil gewoon niet weer van hem afhankelijk zijn.

De banen liggen niet voor het oprapen dus ben ook niet 1,2,3 aan het werk.

Baal gewoon vreselijk van alles.

Maar hoe zit het dus als hij niet betaalt? Denk niet dat Essent, Nuon etc daar rekening mee houden.

Of moet je dan elke keer een extra betaling aanvragen van de bijstand??

Ik zie het nu gewoon allemaal somber in. Ben nog niet zolang hersteld van een depressie en word hier niet vrolijk van.
Ook als alleenstaande ouder kun je fulltime werken. Is nog altijd het kinderdagverblijf/gastouder. Sorry maar vind het belachelijk dat je dan niet kunt werken. Je wilt niet meer werken omdat je bij je kind wilt zijn, dat is heel iets anders.
Het zal niet ideaal zijn voor je kind, maar als je meer kunt werken zou ik dat maar snel doen. De banen liggen niet voor het oprapen inderdaad maar als je niet solliciteert gaat het niet lukken. Ik vind dat je jezelf te afhankelijk opstelt van je ex, je zegt dit niet te willen doe het dan ook niet. Geen sociale dienst die je extra geld gaat geven omdat je ex niet betaald hoor!
Ik vind het wel lullig hoe to meteen veroordeeld wordt, wie weet heeft ze ene kind met extra behoeftes en kan ze echt niet meer werken?

Ik werk zelf 4 dagen met twee kids in mijn eentje en ja, het is heel zwaar!

Maar to, naar mijn weten vult de sociale dienst je inkomen aan tot minimum, dit is, waar je soms tot ergernis van anderen, recht op hebt.

Als jouw ex een maand niet betaald, en dit moet hij aan sociale dienst doen volhgens mij, dan zien zij een gat in je inkomesten en moeten zij dit verhalen bij je ex.

Ik werk zelf net onder de minimum grens en ik wordt elke maand na overleg van loonspecificaties aangevuld tot minimum niveau.

Laat je nog eens goed informeren, ik denk dat je niet over de juiste informatie beschikt.

Succes!
Ook als alleenstaande ouder kun je fulltime werken, dat doen zo veel vaders/ moeders! Alimentatie betalen is een plicht, als hij niet betaalt kan je hier zelf werk van maken of de sociale dienst vragen de alimentatie op hem te verhalen. Maar bijstand is een laatste vangnet voor mensen die tijdelijk niet kunnen werken of in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. Denk aan je eigen toekomst en dat van je kind, geef het goede voorbeeld door zo zelfstandig mogelijk te functioneren. Kan je ook trots zijn op jezelf
Ik ben allang aan het solliciteren, zonder resultaat tot nu toe.. en de reden dat ik niet meer wil werken heeft met mijn zoontje te maken..Het is een heel gevoelig kind en dan weet ik zeker dat het dan niet goedkomt.

Hier wil ik niet teveel over uitwijden, maar er lopen onderzoeken bij hem..

Daarbij ben ik ook echt de enige ouder op wie hij kan rekenen. En ja inderdaad, meer dan 3 dagen ga ik niet werken. Ik heb namelijk maar 1 kind en kan dit nooit meer overdoen.

Dus zal zoveel mogelijk onder schooltijd werken. En dat hij dan 1 of 2 middagen op de bso blijft. Maar goed ik hoef me verder niet te verdedigen voor mijn keuzes.

Ik word nu gedwongen afhankelijk van mijn ex. Want hij moet immers aan de gemeente betalen. Ik zie er geen cent van hoor.

Maar ik word er wel afhankelijk van. Beetje krom allemaal..

Zal prima werken als je een ex hebt die gewoon normaal zijn afspraken nakomt maar dat kan ik van die van mij (met verslavingsprobleem) niet zeggen helaas!

mijn vraag was eigenlijk, stel hij betaalt niet, wordt dit dan aangevuld?? Maar bel hier mijn consulente wel even over morgen. Ik zal haar de situatie voorleggen..
@mavis

Je maakt een denkfout. De bijstand is geen recht maar een uiterste noodmaatregel. Tuurlijk is het zwaar om fulltime te werken als je een jong kind hebt. Maar de parttime banen liggen helemaal niet voor het oprapen. En er zijn zat kinderen die het doordeweeks zonder hun ouders moeten stellen, vanwege het simpele feit dat parttime werken een luxe is die niet iedere ouder zich kan veroorloven.
@Zoe: ik ben nu al trots op mezelf.... want heb heel wat dingen overwonnen.

Jammer dat er altijd zo snel geoordeeld wordt. Maar daar zit ik niet mee, ik weet hoe de situatie is.

En inderdaad heeft mijn kind meer zorgbehoefte nodig..
MIJN VRAAG WAS DUS NIET OVER HOEVEEL IK MOET EN GA WERKEN

Maar hoe het zit a.ls mijn ex niet betaalt.

Ja ze gaan het verhalen maar je moet wel meteen je vaste lasten betalen. Dus daarom vroeg ik me af of het meteen aangevuld wordt.. En als het dan alsnog betaald wordt, dat je het dan meteen weer terugbetaalt.

maar neem wel even contact op met de sociale dienst.

BEDANKT VOOR DE REACTIES.
Volgens mij is het zo dat jouw ex aan de SD moet betalen en dat is volkomen terecht want wie een kind op de wereld zet moet betalen, punt! Voor jezelf is het ook belangrijk dat hij betaalt want dan kun jij misschien minder dan fulltime werken om toch de eindjes aan elkaar te knopen.
Ik hoop dat je irl wat minder schreeuwerig bent.
Toen ik nog in de bijstand zat kon mijn ex ook een periode geen kinderalimentatie betalen. Hebben zij voor mij aangevuld en later op hem terug verhaald.
Met nummerzoveel eens. Ik wil ook wel maar 3 dagen werken, om meerdere voor mij zwaarwegende redenen, maar de baas/ wet/ bankrekening wil nu eenmaal anders. Ik zou inderdaad nooit afhankelijk willen zijn van bijstand. Ik heb bij de soc. dienst gewerkt, dus heb nogal wat heftige verhalen gehoord! En alleenstaande ouders moeten ook gewoon fulltime aan de bak. Zwaar, I know! Maar het moet niet zo zijn dat door jouw keuze voor kinderen incl. scheiding ten laste komt van de maatschappij. Da's ook niet eerlijk he?
Je zegt dat je je keuze niet wilt verdedigen en dat hoeft inderdaad ook niet. Wat je wel zal moeten is accepteren dat jouw keuzes consequenties hebben. Onder andere gedwongen afhankelijkheid van je ex en van de bijstand. Maak andere keuzes en je bent een stuk minder afhankelijk. Zo simpel is het.
En tuurlijk mag je trots zijn op jezelf!! Als alleenstaande moeder heb je 't niet gemakkelijk.
quote:malu3 schreef op 29 november 2011 @ 17:51:

Volgens mij is het zo dat jouw ex aan de SD moet betalen en dat is volkomen terecht want wie een kind op de wereld zet moet betalen, punt! Voor jezelf is het ook belangrijk dat hij betaalt want dan kun jij misschien minder dan fulltime werken om toch de eindjes aan elkaar te knopen.

Dat is dus het probleem, ook dan ben je afhankelijk, als je ook van zijn gedeelte afhankelijk bent.

Ik moet gewoon een goedbetaalde parttime baan vinden. Ik werk nu 1 ochtend op vrijwillige basis. Dus krijg er niks voor.

Ook als het betaald werd schiet het niks op. Ik kijk al tijden uit naar een andere baan met meer uren, en die komt er vast en zeker.
quote:butterfly_80 schreef op 29 november 2011 @ 17:44:

En ja inderdaad, meer dan 3 dagen ga ik niet werken. Ik heb namelijk maar 1 kind en kan dit nooit meer overdoen.

Dus zal zoveel mogelijk onder schooltijd werken. En dat hij dan 1 of 2 middagen op de bso blijft. Maar goed ik hoef me verder niet te verdedigen voor mijn keuzes.

Heb je er al over nagedacht hoe je het op gaat lossen als de sociale dienst eist dat je meer gaat werken dan de door jou gewenste 3 dagen? Of je kort op je uitkering als je dat niet doet?

Lijkt me ook wel iets om rekening mee te houden, qua inkomsten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
In mijn gemeente is het zo, dat de gemeente zelf de alimentatie vordert bij de ex wanneer ex niet uit zichzelf betaalt. Jij krijgt dan dus gewoon elke maand betaald, de gemeente gaat achter ex aan. Het zou goed kunnen dat jouw gemeente dit ook doet, vraag het na bij je contactpersoon! Dat scheelt jou een hoop stress elke maand.
quote:Scarlet72 schreef op 29 november 2011 @ 17:53:

Toen ik nog in de bijstand zat kon mijn ex ook een periode geen kinderalimentatie betalen. Hebben zij voor mij aangevuld en later op hem terug verhaald.

Ja maar dat wist je dan van te voren?? Het gaat mij echt om dat het ineens onverwacht niet over wordt geschreven. En hoe de bijstand dan handelt.

Ik ga informeren.

En dank voor alle reacties. Ik heb in het verleden altijd 40 uren gewerkt en probeer er ook zeker uit te komen. Maar niet ten koste van mijn kind.

Hij heeft gewoon meer nodig dan een ander kind.

Dank jullie wel. Wij gaan eten!

Ik ben allang aan het solliciteren, zonder resultaat tot nu toe.. en de reden dat ik niet meer wil werken heeft met mijn zoontje te maken..Het is een heel gevoelig kind en dan weet ik zeker dat het dan niet goedkomt.

Hier wil ik niet teveel over uitwijden, maar er lopen onderzoeken bij hem..

Daarbij ben ik ook echt de enige ouder op wie hij kan rekenen. En ja inderdaad, meer dan 3 dagen ga ik niet werken. Ik heb namelijk maar 1 kind en kan dit nooit meer overdoen.

Dus zal zoveel mogelijk onder schooltijd werken. En dat hij dan 1 of 2 middagen op de bso blijft.

Absoluut niet reëel dit. Maar goed, keep on dreaming.. En lekker afhankelijk van de staat en je ex.

(Voor zolang deze houding door de bijstandsinstantie getolereerd wordt..)

Ik word nu gedwongen afhankelijk van mijn ex. Want hij moet immers aan de gemeente betalen. Ik zie er geen cent van hoor.

Maar ik word er wel afhankelijk van. Beetje krom allemaal..

Zal prima werken als je een ex hebt die gewoon normaal zijn afspraken nakomt maar dat kan ik van die van mij (met verslavingsprobleem) niet zeggen helaas!

mijn vraag was eigenlijk, stel hij betaalt niet, wordt dit dan aangevuld?? Maar bel hier mijn consulente wel even over morgen. Ik zal haar de situatie voorleggen..
quote:malu3 schreef op 29 november 2011 @ 17:52:

Ik hoop dat je irl wat minder schreeuwerig bent.

Soms moeten mensen wel schreeuwen als ze niet gehoord worden!

Ik begrijp to wel. Ze wordt in 1 vd eerste berichten gelijk 'aangevallen' met het feit dat ze niet fulltime wil/kan werken. Daaaaaaaaaaaaar gaat het niet over!

Dat valt me wel vaker op op dit forum: regelmatig wordt to even flink de oren gewassen omdat ze in de ogen het gros niet voldoet aan de maatstaven van het gros...........zooooooooooo zielig en arrogant!

Ik word nu gedwongen afhankelijk van mijn ex.Nou, nou, daar kies je zelf dus ook voor.
In Nederland gaan heel erg weinig kinderen full time naar een kinderdagverblijf. De moeders die zelf part time werken en vinden dat to maar full time moet gaan werken hebben makkelijk praten. Ik wil nog wel eens zien of ze zelf wel full time gaan werken als ze plotseling door hun man zouden worden verlaten.

on topic geen idee hoe het gaat als je ex niet betaald.
Wat een gezeur over in de bijstand zitten zeg!

TO maakt de beslissing om 3 dagen te werken omdat ze ook een opvoedende rol heeft als ouder van een kind wat niet helemaal lekker in zijn vel zit. Opvoeden doen ouders en niet KDV of school!

TO heeft geen familie en ex waarop ze kan terug vallen.

TO ik hoop van harte dat je de tijd die je nu overhoud gebruikt om je kind een goede opvoeding te geven. Ik vind het vanzelfsprekend dat je bereidt bent te werken zodat je op die manier in het arbeidsproces blijft. Op die manier ben je dus over max 18 jaar weer fulltime beschikbaar en zal je kind veel minder kans hebben om af te glijden.

Ik ben ook van mening dat bijstandsfraude moet worden aangepakt. Maar een alleenstaande moeder die zelf haar kind wil zien oproeien en opvoeden en ook erbij wil werken parttime, daar betaal ik graag aan mee. Haar kind is onze toekomst.
quote:butterfly_80 schreef op 29 november 2011 @ 17:59:

[...]

Ik heb in het verleden altijd 40 uren gewerkt en probeer er ook zeker uit te komen. Maar niet ten koste van mijn kind.

Hij heeft gewoon meer nodig dan een ander kind.

Dank jullie wel. Wij gaan eten!Ieder kind heeft speciale aandacht, zorg, liefde, structuur, voeding, enz. nodig. En dit krijgen ze ook zeker op de bso. Nog meer soms/ vaak dan thuis. Want ga jij iedere middag na schooltijd knutselen met je kind, spelen, vers fruit maken? Daarbij wordt het kind op een bso ook nog eens heel sociaal, leert te delen, rekening te houden met andere kinderen, samen spelen, enz. De bso heeft nog nooit een kind slecht gedaan. Integendeel. Je ziet vaak ook dat kinderen die naar de bso geweest zijn veel beter meekomen op school en het later voortgezet onderwijs dan kinderen die hier niet naar toe zijn gegaan. Het geeft ze gewoon een voorsprong in heel veel opzichten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven