Geld & Recht alle pijlers

Kinderalimentatie en bijstand

29-11-2011 17:27 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op dit moment nog in de bijstand en met terugwerkende kracht is de kinderalimentatie toegekend vanaf vorig jaar november.

Ik zit er alleen mee in de maag.

Stel hij betaalt niet, ik word wel gekort op mijn uitkering. En kom dan in de problemen met mijn vaste lasten etc.

Eerlijk gezegd had ik het liever niet aangevraagd.

Want nu blijf ik nog afhankelijk van hem en ga ik iedere maand stressen of het er wel opstaat.

Dit omdat ex een handje heeft van schulden maken en afspraken niet nakomen.

Ik vind het dus vreselijk dat ik afhankelijk van hem moet zijn.

Ook als ik zometeen weer werk dan ben ik nog niet 1,2,3 uit de bijstand. Ik heb een kind van onder de vier.

En sta er ook zo goed als alleen voor met de opvoeding. Dus meer als 3 dagen kan ik niet werken. Ik ben compleet afhankelijk van opvang (geen bijspringende ouders) en mijn kind heeft het zeker wel nodig dat er 1 ouder in ieder geval voor hem is. Op mijn ex hoef ik verder niet te rekenen. Die ziet hem af en toe en that's it.

Wanneer ik werk komt de alimentatie er extra bovenop. Maar stel dat hij dan ook niet betaalt, dan heb je precies hetzelfde liedje.

Wat een ellende! En kan hier echt wakker van liggen.

Ik had het net allemaal wat voor elkaar en kan net rondkomen. Maar wil gewoon niet weer van hem afhankelijk zijn.

De banen liggen niet voor het oprapen dus ben ook niet 1,2,3 aan het werk.

Baal gewoon vreselijk van alles.

Maar hoe zit het dus als hij niet betaalt? Denk niet dat Essent, Nuon etc daar rekening mee houden.

Of moet je dan elke keer een extra betaling aanvragen van de bijstand??

Ik zie het nu gewoon allemaal somber in. Ben nog niet zolang hersteld van een depressie en word hier niet vrolijk van.
quote:granadino schreef op 29 november 2011 @ 21:01:

[...]

Zo moeilijk zijn ze niet bij de soc dienst hoor ze kijken naar wat haalbaar is.Dan weet ik niet waar jij woont maar toen ik zwanger was van dochter (8 jaar geleden) kwam ik alleen te staan zonder een vast contract. Wel steeds als flexer gewerkt maar als alleenstaande ouder is het niet handig dat je niet weet wanneer je moet werken ivm de opvang dus tijdens mijn zwangerschap gesolliciteerd naar een vaste baan en aangenomen voor 3 dagen per week. Ik zat toen 5 tientjes onder bijstandsnivo maar ik had echt wel sollicitatieplicht hoor. Ook na mijn bevalling kon ik gewoon blijven solliciteren. Gelukkig vond ik snel er een baan bij (werkte voor iemand via het PGB) en had ik die 5 tientjes niet meer nodig maar zeg dus niet dat ze niet moeilijk zijn. Inmiddels werk ik nog op dezelfde plek in een andere (hogere) functie.
quote:butterfly_80 schreef op 29 november 2011 @ 20:17:

....want ik had al geen baan meer toen ik in de bijstand raakte...

Was je thuisblijfmoeder?

...De meeste moeders die ik ken werken parttime...

Zijn dit ook alleenstaande moeders? Of compenseert hun partner de rest van het inkomen?Ik vind het toch redelijk beschamend dat je jezelf zo in de slachtofferrol plaatst, in plaats van peper in je reet en je eigen boontjes willen doppen.
quote:butterfly_80 schreef op 29 november 2011 @ 20:02:

Ga eens zitten en naar binnen richten waarom je je eigenlijk zo opwindt over mijn leven. Als ik wel meer zou werken betaal ik graag voor de mensen die het ook echt nodig hebben. No problemo.

Leven en laten leven.

Als je daar niet voor betaalt, betaal je wel andere dingen aan de overheid. Wees gerust, ze halen hun geld wel ergens vandaan.

Dan gaan de rioolrechten wel weer omhoog of peuteren ze het ergens anders vandaan.

Ik weet zelf wat de redenen zijn dat ik niet meer kan werken dan ik aangeef.

Uiteindelijk komt al het belastinggeld van belastingbetalers, dat besef je toch wel? Uit welk potje maakt verder niet uit. De belastingbetalers - waarvan er een paar hier op dit topic schrijven - betalen jouw uitkering.

Ik heb je advies eens opgevolgd en naar binnen gekeken waarom ik me zo opwind over jouw leven. Ik denk dat dat komt doordat ik a) alleenstaand ben b) fulltime werk c) de volledige zorg voor mijn kinderen heb d) geen familie of ex heb die mij daarin bijstaan en e) de kinderen volledig onderhoud. Deze combinatie van factoren veroorzaakt zo nu en dan stress.

Nu begrijp ik van jou dat stress van de moeder niet goed is voor kinderen. Ik ga me nu dus vreselijk schuldig voelen omdat ik mijn kinderen dit aandoe. En ik ben heel erg jaloers op mensen zoals jij, die - dankzij mensen zoals ik die hun kinderen naar de opvang brengen om te kunnen werken - die stress niet overbrengen op hun kinderen.

Je hebt dus gelijk, het is pure jaloezie. Vandaar dat ik zo lullig reageer. Excuses daarvoor.
Ga in therapie!
Respect voor je, Dubiootje!
quote:Zoe1979 schreef op 29 november 2011 @ 21:06:

[...]

Nee, je hebt het over wat anders, dat is al jaren zo inderdaad, Wet Werk en Bijstand. Ik heb het over de WWNV! Google maar ff.

Ik heb tot een maand geleden nog als re-integratie consulent gewerkt, dus ik ben wel redelijk op de hoogte van de procedure/ regels. Zou je kunnen stellen he?

Oh reintegratrie consulent, dat zijn van die mensen die denken dat ze iedereen aan het werk "kunnen"helpen terwijl de praktijk anders gaat.)

Re integratie consulent, dat zijn van die mensen die zeggen als je wilt werken, kan je werken, én is er werk genoeg.

Ook al gaat het in de praktijk er anders aan toe.

Valt mij nog mee dat die banen niet worden wegbezuinigd. Dat zou de beste bezuinigingen ooit worden.
Dubiootje, respect! Geldt voor alle moeders in deze situatie trouwens, die zo duidelijk hun eigen boontjes willen doppen.

Ik heb gemakkelijk praten namelijk, ik heb een partner die ook werkt.
quote:redband schreef op 30 november 2011 @ 08:22:

[...]

Oh reintegratrie consulent, dat zijn van die mensen die denken dat ze iedereen aan het werk "kunnen"helpen terwijl de praktijk anders gaat.)

Re integratie consulent, dat zijn van die mensen die zeggen als je wilt werken, kan je werken, én is er werk genoeg.

Ook al gaat het in de praktijk er anders aan toe.

Valt mij nog mee dat die banen niet worden wegbezuinigd. Dat zou de beste bezuinigingen ooit worden. Nou ja RedBand... Die mensen die ze niet aan het werk helpen, kunnen dan altijd nog ehm... re-integratie consulent worden??? ...
quote:Oriane schreef op 30 november 2011 @ 09:45:

[...]

Nou ja RedBand... Die mensen die ze niet aan het werk helpen, kunnen dan altijd nog ehm... re-integratie consulent worden??? ...
Haha, denk dat Redband zelf veel ervaring heeft als bijstandsklant. Minder leuke ervaringen?

Maar je hebt inderdaad gelijk, sommige mensen zijn inderdaad echt kansloos, die kunnen niet geholpen worden.

En daarbij heb ik diep respect voor re-integratie consulenten. Zij werken met mensen uit de onderste laag van de samenleving, het afvoerputje van de maatschappij. Alle extreme shit dag in dag uit aanhoren; junks, daklozen, psychiatrisch patiënten, schulden, gezinsproblematiek, ernstige ziekten, en ga zo maar door, alle ellende die je maar kan bedenken. Diep triest eigenlijk dit werk, enkel en alleen drama wat je hoort, geen succesverhalen. Oh ja, doe daar ook nog een flinke dosis geweld en agressie bovenop. Typisch hoe snel je gewend raakt aan doodsbedreigingen, aan schelden, aan vernieling...

Al die niet-willers, de fraudeurs die het te heet wordt onder de voeten. De "dode paarden", het werken met volledig passieve mensen, de klagers, de "slachtoffers", want nooooit ligt het aan henzelf.

Vergeet alsjeblieft niet dat re-integratie consulenten verschrikkelijk veel goeds doen, waar andere burgers hun handen vanaf trekken, want "bah, vieze, enge, gevaarlijke mensen, die willen we niet in onze omgeving". Diep respect!! Hoeveel mensen er wel niet geholpen worden, hoeveel?! Als deze consulenten wegbezuinigd worden zouden we nog best wel eens een chaotische bedoeling kunnen krijgen in dit kikkerlandje. Met toegenomen agressie, overlast, criminaliteit, totale financiële puinhopen, sterfte door o.a. mishandeling en stel je voor, zwervers op jóuw stoep. Yuk!

Geef ze een standbeeld, de re-integratie consulent. Zij voorkomen een hoop shit, zij verhelpen een hoop shit. Dus geen neerbuigende opmerkingen als je niet weet waar je het over heb. Try walking in their shoes, dan piep je wel anders.
Wie denk je dat mensen die in de shit zitten ze weer op weg helpen? Wie luistert, adviseert, behandelt ze met respect, verwijst ze door naar passende hulpverlening, coördineert de boel? Juist ja. De re-integratie consulent. De toekomst zou er heel anders uitzien als deze mensen maar aan hun lot overgelaten zouden worden, omdat de rest van NL bang/ vies van ze is/ een afkeer van ze heeft. Deze consulenten hebben een grote maatschappelijke functie, voor de huidige, maar ook de toekomstige samenleving. En dat snappen mensen helaas niet.
Maar voor de 'niet echt willers' liggen ze in de weg. Dus wat zeg je dan? Hop, weg ermee. Logisch toch?
quote:Zoe1979 schreef op 30 november 2011 @ 11:03:

Wie denk je dat mensen die in de shit zitten ze weer op weg helpen? Wie luistert, adviseert, behandelt ze met respect, verwijst ze door naar passende hulpverlening, coördineert de boel? Juist ja. De re-integratie consulent. .

Vreemd dat is niet wat je leest over de re-integratie consulenten op het internet. Wat zeg ik, dat is alles behalve wat je leest over de re-integratie consulent.... Ik lees niets over dat mensen met respect behandeld worden of op weg worden geholpen. Eigenlijk zijn de meningen op het internet gewoon ronduit schrijnend....

Ik snap dat jij er anders over denkt als ex consulent, maar ook de overheid houdt inmiddels toezicht over deze 'booming' branche waar meer kwaads dan goeds wordt verricht voornamelijk vanwege de misbruik van subsidiestromen door veel van deze bedrijfjes... Er zijn natuurlijk echt wel uitzonderingen en echt wel goede consulenten. Maar nog geen paar jaar geleden kon je makkelijker re-integratie consulent worden dan vakkenvuller bij de Albert Heijn....
quote:nummerzoveel schreef op 29 november 2011 @ 20:23:

Butterfly, je gaat volledig voorbij aan het feit dat parttime banen niet voor het oprapen liggen en je eigen tijd bepalen al helemaal geen gemeengoed is. Het zal gerust dat zat andere vrouwen dat wel doen. Wellicht nemen zij ouderschapsverlof op - waar een werkgever niet onderuit kan - of hebben zij een beroep gedaan op hun wettelijk recht op urenvermindering (waar werkgevers in veel gevallen ook niet onderuit kunnen). Dat soort zaken zijn vanuit een werkpositie veel makkelijker voor elkaar te krijgen dan vanuit een werkzoekendepositie.

Niet alles gelezen, maar even hierop inhakend. Als je een jaar voor een werkgever werkt, kun je al een arbeidstijdaanpassing vragen. Er is zelfs een wet in de maak die ervoor zorgt dat dat al na een half jaar kan.

Een (half) jaar investeren, dus meer werken dan je eigenlijk wilt, is toch geen grote opgave? Je hebt dan ook nog eens een veel ruimere keuze in banen!

Waarschijnlijk hebben die parttime werkende moeders die je kent dat ook zo gedaan.

Met een cv met arbeidsverleden, ongeacht het niveau, kom je altijd beter en makkelijker binnen bij bedrijven. Dus niet aan cherry-picking doen, maar gewoon aanpakken wat je kan en van daaruit verder kijken.
De TO moet gewoon aan de bak. Ik ken een vrouw met een (echt) gehandicapt kind. Dat kind moest zelfs in bad met zo'n tilmachine, maar die dame moet gewoon werken. Fulltime. Ze krijgt wel een tegemoetkoming in de kosten van opvang voor haar zoontje overigens. Maar aan de sollicitatieplicht ontkwam ze niet. En dan denkt de TO dat ze niet 'hoeft' omdat haar kind 'gevoelig' is?

Vast...
Een depressie kan erg vervelend zijn, vooral als je nog een kleine hebt waar je voor moet zorgen. En dan komt er nog veel onbegrip van mensen die niet weten hoe het is. Ga dan ook niet oordelen!

Ik zie allerlei commentaar over het niet werken, maar daar ging het helemaal niet om, en ik begrijp uit je verhaal dat je er mee bezig bent, dus veel dingen die gezegd worden vind ik onterecht.

Maar om antwoord te geven op de vraag waar het allemaal om ging, is je zorg dat 'wat als hij niet betaald'. Ik weet door bekenden, dat er als hij er idd een zooitje van maakt met betaling van alimentatie, dat er geregeld kan worden dat het automatisch al van zijn salaris kan worden ingehouden.
quote:Zoe1979 schreef op 30 november 2011 @ 10:56:

Haha, denk dat Redband zelf veel ervaring heeft als bijstandsklant. Minder leuke ervaringen?

Maar je hebt inderdaad gelijk, sommige mensen zijn inderdaad echt kansloos, die kunnen niet geholpen worden.

En daarbij heb ik diep respect voor re-integratie consulenten. Zij werken met mensen uit de onderste laag van de samenleving, het afvoerputje van de maatschappij. Alle extreme shit dag in dag uit aanhoren; junks, daklozen, psychiatrisch patiënten, schulden, gezinsproblematiek, ernstige ziekten, en ga zo maar door, alle ellende die je maar kan bedenken. Diep triest eigenlijk dit werk, enkel en alleen drama wat je hoort, geen succesverhalen. Oh ja, doe daar ook nog een flinke dosis geweld en agressie bovenop. Typisch hoe snel je gewend raakt aan doodsbedreigingen, aan schelden, aan vernieling... Al die niet-willers, de fraudeurs die het te heet wordt onder de voeten. De "dode paarden", het werken met volledig passieve mensen, de klagers, de "slachtoffers", want nooooit ligt het aan henzelf.

Vergeet alsjeblieft niet dat re-integratie consulenten verschrikkelijk veel goeds doen, waar andere burgers hun handen vanaf trekken, want "bah, vieze, enge, gevaarlijke mensen, die willen we niet in onze omgeving". Diep respect!! Hoeveel mensen er wel niet geholpen worden, hoeveel?! Als deze consulenten wegbezuinigd worden zouden we nog best wel eens een chaotische bedoeling kunnen krijgen in dit kikkerlandje. Met toegenomen agressie, overlast, criminaliteit, totale financiële puinhopen, sterfte door o.a. mishandeling en stel je voor, zwervers op jóuw stoep. Yuk!

Geef ze een standbeeld, de re-integratie consulent. Zij voorkomen een hoop shit, zij verhelpen een hoop shit. Dus geen neerbuigende opmerkingen als je niet weet waar je het over heb. Try walking in their shoes, dan piep je wel anders.Joh, je trekt wel erg snel je conclusie's.. als ervaringen met etc.

Zo zie je maar, online weten heel veel mensen een hoop onzinnige niets zeggende conclusie's te trekken.

Geef niet hoor. Hoord er bij. Oh, en je kan wel afgeven op je clienten online, maar jij hebt voor dit beroep gekozen, weet je nog?

Je kan wel het hele klaagriedeltje opzeggen, maar wilde je een schouderklopje hebben of zo?En deze clienten zorgde er ook nog eens voor dat JIJ brood had op de plank.

Ik vind je zeer vernederend denigrerend,laagdunkend praten over je clienten.Veel al met een extra rugzak en een voorgeschiedenis.
Draky, een depressie is rot, maar daar is ze al van hersteld schrijft ze in haar topic. Dat is dus niet meer iets waar ze op kan blijven 'terugvallen' als excuus. Mensen die hersteld zijn van een ernstige ziekte moeten ook gewoon weer werken.
Spreek ik je ook helemaal nie op tegen, maar wat ik begrijp is ze wel weer bezig om alles op orde te krijgen en weer te gaan werken, en zag vooral commentaar over het niet werken, dus wilde alleen nog even erkenning geven over dat het idd niet makkelijk is en ook niet makkelijk om dan terug te keren in de samenleving.

Maar, haar vraag was hoe het zou zitten mocht haar ex geen alimentatie (willen) betalen. En daar heeft ze nu antwoord op en hoop dat dat een stukje rust kan geven.
quote:butterfly_80 schreef op 29 november 2011 @ 20:17:

De meeste moeders die ik ken werken parttime. En dat zijn ook gewoon HBO geschoolde vrouwen.Hier wilde ik nog even op reageren. Slechts 40% van de Nederlandse vrouwen is financieel zelfstandig. Het is dus helemaal niet raar als het gros van de vrouwen in je omgeving dat niet zijn. In geval van scheiding of andere narigheid kunnen ze echter niet voor zichzelf en eventuele kinderen zorgen. Ze zouden zomaar in de bijstand terecht kunnen komen.
Ga in therapie!
Sterker nog 75% van de vrouwen werkt PT. En bijna allemaal zijn ze aangewezen op financiële steun van of hun (ex)partner (alimentatie) of de staat (bijstand) als hun relatie over is. Heel. Erg. Schrijnend.....

Om even af te spiegelen... In heel europa werkt 29% van de vrouwen parttime.... In Nederland ligt dat percentage dus echt extreem hoog.

Bronnen

http://www.parttimecarriere.nl/professi ... ws/?id=104

http://papadag.nl/helft-nederlanders-werkt-parttime/

http://www.elsevier.nl/we ... ieel-niet-zelfstandig.htm
quote:Zoe1979 wrote on 30 November 2011 @ 11:03:

Wie denk je dat mensen die in de shit zitten ze weer op weg helpen? Wie luistert, adviseert, behandelt ze met respect, verwijst ze door naar passende hulpverlening, coördineert de boel? Juist ja. De re-integratie consulent. De toekomst zou er heel anders uitzien als deze mensen maar aan hun lot overgelaten zouden worden, omdat de rest van NL bang/ vies van ze is/ een afkeer van ze heeft. Deze consulenten hebben een grote maatschappelijke functie, voor de huidige, maar ook de toekomstige samenleving. En dat snappen mensen helaas niet.

De onafhankelijke re-integratieconsulenten hebben in het verleden maar één ding hoeven doen: ervoor zorgen dat ze de subsidie à ¤ 5000,- binnenhaalden op de meest goedkope manier. Dat betekent dus bijv. de cliënt afschepen met een uitdraai van een slecht cursusje op internet en daar zelf een certificaat (dat werkelijk niks waard is) aan hangen. Cliënt is nul komma nul verder en het bureau weer wat rijker. Gelukkig zijn die onafhankelijke bureaus zo goed als wegbezuinigd.

De interne re-integratieconsulenten (gemeentes) hebben ook maar te doen wat er van hogerhand is opgelegd. Iedereen eerst schrik aanjagen door ze te stallen op sociale werkplaatsen, zodat ze sneller zelf aan het werk gaan (waar dat mogelijk is). Goed voor een nietsnut die niet wil, heel slecht voor iemand die wel wil, maar niet kan. Plaatsen trouwens waarvoor een WSW'er een moord zou doen. Daar zijn de consulenten zelf ook niet blij mee overigens...
Redband, het is nu eenmaal de praktijk! En ik doe het werk met liefde, anders deed ik het niet jarenlang. De maatschappij kijkt op een neerbuigende manier naar deze doelgroep. Iedereen klaagt over de junks, daklozen, gedetineerden, etc. maar vrijwel niemand zet zich daadwerkelijk in voor deze mensen. Ik heb dat verdorie jarenlang wel gedaan, dus oppervlakkige reacties als die van jou gaan er werkelijk niet in bij mij.

Jij kraamt totale onzin uit. Het gaat niet om mij, om schouderklopjes o.i.d., leeeezzzzennnn! Het is slecht een reactie op jouw ondoordachte uitspraak.

En, heb jij ervaring met bijstand of als re-integratieconsulent? Nou?

Jij bent hier degene die verbitterd overkomt. Jij bent degene die uiterst neerbuigend praat over het beroep re-integratie consulent. En je hebt er de ballen verstand van. Dus... jij kraamt onzin uit, niet ik. Ga je eerst eens verdiepen in de materie.
Lees de post van ligea even goed.

Jij verdiende je brood er alleen maar mee, niets meer, niets minder.
Voor veel werkende vrouwen is werk meer dan alleen je brood verdienen, veel meer zelfs. Voor veel mannen ook trouwens.
quote:draky schreef op 30 november 2011 @ 15:44:

Spreek ik je ook helemaal nie op tegen, maar wat ik begrijp is ze wel weer bezig om alles op orde te krijgen en weer te gaan werken, en zag vooral commentaar over het niet werken, dus wilde alleen nog even erkenning geven over dat het idd niet makkelijk is en ook niet makkelijk om dan terug te keren in de samenleving.

Maar, haar vraag was hoe het zou zitten mocht haar ex geen alimentatie (willen) betalen. En daar heeft ze nu antwoord op en hoop dat dat een stukje rust kan geven.Nee, het commentaar was op haar schrijven dat ze wel wilde gaan werken, maar dan 2 á 3 dagen en onder schooltijd van haar kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven