Geld & Recht alle pijlers

Kinderbijslag 2014

08-01-2013 21:17 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gelezen dat de kinderbijslag in 2014 wordt verminderd. Alle kinderen t/m 17 jaar krijgen dan het bedrag van kinderen tussen 0 en 5. Dat zou betekenen dat we er volgend jaar ongeveer 160 euro ( 2 kinderen boven de 12) per kwartaal op achteruit gaan! Gaat deze regeling zeker door of niet. Wie weet dit?
volgens mij is het nog steeds een voorstel of is het al door de 1e kamer heen ? Ik meen van niet hoor..

Net als dat boeken in het voortgezet onderwijs weer betaald moeten worden is er volgens mij ook nog niet door..
Bron: svb.nl

Afspraken uit het regeerakkoord

01-11-2012

In het regeerakkoord van VVD en PvdA, staan afspraken over wetten en regelingen die de SVB uitvoert. We hebben deze afspraken voor u op een rij gezet.

Kinderbijslag en TOG

•Vanaf 2014 worden alle kinderbijslagbedragen verlaagd naar het bedrag voor de jongste leeftijdscategorie. Dit bedrag geldt dan voor alle leeftijden.

•In de tweede helft van 2013 en 2014 en in het hele jaar 2015 wordt het kinderbijslagbedrag niet aangepast.

•De TOG voor het onderhoud van gehandicapte kinderen wordt afgeschaft en opgenomen in de kinderbijslag.

Hoe gaat het verder?

Het nieuwe kabinet werkt deze afspraken verder uit en zet ze om in wetten. Daarna worden ze aangeboden aan de Tweede en Eerste Kamer en dan is bekend hoe de afspraken er definitief uitzien. Zodra meer bekend is zullen we u hierover via onze website informeren.

Er is dus nog niets zeker. Eerst een wetsvoorstel 2e kamer, dan door de 1e kamer, dan tekent de Koningin en dan gaat het pas in werking. Wacht nog even met doemdenken, ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit niet zonder slag of stoot erdoor gaat komen.
en ook hier geldt weer.. Google is je vriend.. Dit staat er op de site van de SVB

http://www.svb.nl/int/nl/ ... ken_uit_regeerakkoord.jsp

Dus.. niet direct in de stress schieten allemaal.. het moet inderdaad nog door de kamer heen... Kan dus nog alle kanten op..
:-) Louba
quote:poldervrouw schreef op 08 januari 2013 @ 22:35:

en ook hier geldt weer.. Google is je vriend.. Dit staat er op de site van de SVB

Dus.. niet direct in de stress schieten allemaal.. het moet inderdaad nog door de kamer heen... Kan dus nog alle kanten op..Maar de tendens de laatste jaren is het altijd de verkeerde kant.
tja baukje.. je zal het toch moeten afwachten...

Net als die ziektekosten toestand.. iedereen in rep en roer en vervolgens gaat het niet door.. dus.. hoop doet leven toch ?
quote:poldervrouw schreef op 08 januari 2013 @ 22:35:

Dus.. niet direct in de stress schieten allemaal.. het moet inderdaad nog door de kamer heen... Kan dus nog alle kanten op..Thanks! Geen stress hier hoor.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:poldervrouw schreef op 08 januari 2013 @ 22:48:

tja baukje.. je zal het toch moeten afwachten...

Net als die ziektekosten toestand.. iedereen in rep en roer en vervolgens gaat het niet door.. dus.. hoop doet leven toch ?Nou die ziektenkosten hadden wat mij betreft best inkomens afhankelijk mogen worden. En wat ze er nu van gebakken hebben word ik niet vrolijk van. Dus dat voorbeeld is niet echt hoopgevend.
Baukje wat ben ik blij dat ik eindelijk iemand heb gevonden die mij begrijpt!!!!

Nou gelukkig is het nog niet definitief. Dit kabinet zit denk ik geen half jaar meer dus hoop dat er dan eindelijk wat aan de opbouw van het land gebeurd!
Ik vraag me af wat er omgaat in de hoofden van de mensen die zeggen te hopen op nieuwe verkiezingen... Wat voor kabinet zouden jullie verkiezen? Eentje die niets verandert aan de uitgaven van de staat zodat de hele economie instort? Of moet er wel gesneden worden in de uitgaven maar niet zodat jullie daar enige last van ondervinden? En wat leveren nieuwe verkiezingen op? Dat de maatregelen allemaal op de lange baan worden geschoven en dat over 8 maanden er weer een nieuw regeerakkoord ligt waar.. Oh wacht, weer maatregelen inzitten waar mensen iets van voelen...
quote:maximonsters schreef op 09 januari 2013 @ 08:12:

Ik vraag me af wat er omgaat in de hoofden van de mensen die zeggen te hopen op nieuwe verkiezingen... Wat voor kabinet zouden jullie verkiezen? Eentje die niets verandert aan de uitgaven van de staat zodat de hele economie instort? Of moet er wel gesneden worden in de uitgaven maar niet zodat jullie daar enige last van ondervinden? En wat leveren nieuwe verkiezingen op? Dat de maatregelen allemaal op de lange baan worden geschoven en dat over 8 maanden er weer een nieuw regeerakkoord ligt waar.. Oh wacht, weer maatregelen inzitten waar mensen iets van voelen...

Helemaal mee eens.

Geen enkel kabinet kan dit soort bedragen bezuinigen of anderszins de staatsfinanciën op orde krijgen zonder maatregelen te nemen die mensen pijn doen.

En dan vind ik deze van de kinderbijslag eigenlijk nog maar een klein pijntje.

Niet alle maatregelen van het kabinet hebben mijn voorkeur, maar toch hoop ik van harte dat ze de rit gaan uitzitten. Het lijkt me in het belang van Nederland dat er nou eens gewoon kan worden geregeerd.

En ik snap ook niet waar mensen tekenen denken te zien dat het kabinet nog geen half jaar zou standhouden.

Ik zie juist vooral tekenen dat de regeringspartijen erg gecommitteerd zijn om voorlopig te blijven zitten en bereid zijn concessies te doen om dat mogelijk te maken.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Dat voorstel komt er vast niet door. Zoals zoveel voorstellen.

Druk maken kan altijd nog, maar ik vind het daar nu veel te vroeg voor.
dubbel
quote:baukje schreef op 08 januari 2013 @ 22:57:

[...]

Nou die ziektenkosten hadden wat mij betreft best inkomens afhankelijk mogen worden. En wat ze er nu van gebakken hebben word ik niet vrolijk van. Dus dat voorbeeld is niet echt hoopgevend.

Lees even dit stuk Baukje, hoge inkomens draaien al voor de lage inkomens hun zorgkosten op.

http://www.rtl.nl/compone ... en_op_voor_zorgkosten.xml
quote:bian1970 schreef op 08 januari 2013 @ 21:17:

Ik heb gelezen dat de kinderbijslag in 2014 wordt verminderd. Alle kinderen t/m 17 jaar krijgen dan het bedrag van kinderen tussen 0 en 5. Dat zou betekenen dat we er volgend jaar ongeveer 160 euro ( 2 kinderen boven de 12) per kwartaal op achteruit gaan! Gaat deze regeling zeker door of niet. Wie weet dit?Volgens mij klopt dit bedrag niet. Tussen de kinderbijslag voor 0-5 jaar en de oudere kinderen zit maar 41 euro per kwartaal verschil. Dus met 2 kinderen is het verschil 82 euro per kwartaal. Nog steeds een hoop geld overigens!
82 euro per kwartaal? Dat is nog geen euro per dag! Als dat al problematisch is had je beter geen kinderen kunnen nemen, want die kosten wel meer dan dat.

Sowieso vind ik kinderbijslag een raar iets. Waarom moet heel Nederland meebetalen aan andermans kinderen? Ik krijg toch ook geen extraatje om mijn hobby's uit te oefenen?
quote:Trotter schreef op 09 januari 2013 @ 10:53:

82 euro per kwartaal? Dat is nog geen euro per dag! Als dat al problematisch is had je beter geen kinderen kunnen nemen, want die kosten wel meer dan dat.

Sowieso vind ik kinderbijslag een raar iets. Waarom moet heel Nederland meebetalen aan andermans kinderen? Ik krijg toch ook geen extraatje om mijn hobby's uit te oefenen?

+1

en wel elk jaar op wintersport willen en elke kind een eigen pleesteesjon op de kamer.... jaja...
quote:Trotter schreef op 09 januari 2013 @ 10:53:

Sowieso vind ik kinderbijslag een raar iets. Waarom moet heel Nederland meebetalen aan andermans kinderen? Ik krijg toch ook geen extraatje om mijn hobby's uit te oefenen?Alhoewel ik zelf kinderen heb, ben ik het hier helemaal mee eens.
quote:Broedkippetje schreef op 09 januari 2013 @ 08:25:

[...]

En dan vind ik deze van de kinderbijslag eigenlijk nog maar een klein pijntje.

Nou, ik niet! Dit zijn nu juist de extra's die maken dat mijn dochter op balletles kan. Met sterk verlaagde inkomsten vallen dat soort dingen (clubjes) dus als eerste af en dat vind ik erg zonde voor mijn kind! En bezuinigen op iets anders kan niet meer. Alle extraatjes zijn al geschrapt.
In mijn werk was het afgelopen april passen en meten met de minimum inkomens om die 9 euro per kwartaal op te vangen! Het verschil tussen net wel en net niet alle rekeningen te kunnen betalen.

Wat mij betreft mogen ze de kinderbijslag dus inkomensafhankelijk maken, zoals de Toeslagen dat nu zijn. En dat zeg ik, iemand die met de inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorg anders fors meer had moeten betalen (gezamenlijk van 160 naar 350 euro per maand).
Trotter omdat kinderen onze toekomst zijn, zij moeten uiteindelijk jou pensioen bekostigen en onze economie laten draaien. Zonder kinderen gaat nederland zoiezo naar de knoppen. Maar goed er moet bezuinigd worden dat is logisch, maar het komt nu wel heel hard aan bij ons hoor. Beiden werkloos, meer betalen , net een baby gekregen, tja wist natuurlijk toen ook nog niet dat we allebei geen werk meer zouden hebben. Helaas zijn er nog steeds mensen die niet kunnen nadenken en alleen maar denken dat het allemaal wel mee valt voor iedereen. Maar ik hou mijn hart vast hoor.

En ik heb altijd hard gewerkt voor mijn centjes en mijn vriend ook en nu krijg ik stank voor dank, zoek het maar uit!
Ik wilde bijna hetzelfde typen.

Ik krijg spontaan allergische reacties bij opmerkingen als 'waarom moet heel nederland daar aan mee betalen'?

Zonder kinderen vergrijst nl meer en meer, de kinderen van nu zijn de mensen die straks de economie draaiende houden.

En alhoewel ik vind dat ouders daar de grootste financiële verantwoordelijkheid in moeten hebben, en het prima vind als de kinderbijslag inkomensafhankelijk word, is er in mijn optiek niks mis met het feit dat de overheid bijdraagt in de kosten. Ze winnen er straks namelijk ook heel veel mee. En geloof me, het bedrag dat al die kinderen straks opleveren voor de staatskas, is vele malen hoger dan de kinderbijslag.
Dank je penelope!
quote:schouderklopje schreef op 09 januari 2013 @ 12:46:

[...]

Nou, ik niet! Dit zijn nu juist de extra's die maken dat mijn dochter op balletles kan. Met sterk verlaagde inkomsten vallen dat soort dingen (clubjes) dus als eerste af en dat vind ik erg zonde voor mijn kind! En bezuinigen op iets anders kan niet meer. Alle extraatjes zijn al geschrapt.

Ik vind het echt vervelend voor je dat het financieel niet meezit! Maar wat je eigenlijk zegt is dat er op niets meer bezuinigd mag worden wat jou eventueel zou kunnen raken, want dan kan jouw dochter niet meer naar balletles (dit is niet lullig bedoeld, ik begrijp goed dat clubjes belangrijk zijn voor een kind!). Uitkeringen, zorg premie, kinderbijslag, toeslagen, sociale huur, goedkoop onderwijs, en al het andere waar wij in Nederland met zijn allen van profiteren. Maar ik neem aan dat je ook niet wilt dat we de politie afschaffen, want dan wordt het onveilig, dat we wachtlijsten in de zorg creëren waar je zelf ook last van kunt ondervinden, dat straten niet meer worden gemaakt als ze kapot zijn waardoor je kunt vallen en je been breken (en dan last hebt van de wachtlijsten) etc. Het is nu eenmaal crisis: het gaat niet goed met de economie.

Het is onmogelijk om te bezuinigen zonder dat mensen er iets van voelen. Het is daarom ingewikkeld (en niet goed doordacht) om te zeggen dat je hoopt dat het kabinet maar snel valt, want daar wordt echt de situatie niet beter van...

En mochten de mensen die dat hier zeggen allemaal PVV stemmen en vinden dat we de ontwikkelingshulp af moeten schaffen, daar gaat zo'n 4,5 miljard in om dus dan moeten er alsnog echte maatregelen worden genomen. Dus de armsten in de wereld alles afpakken is helaas in dit geval ook geen oplossing. Ook jullie zullen bij moeten dragen.
quote:Penelope_ schreef op 09 januari 2013 @ 13:39:

Ik wilde bijna hetzelfde typen.

Ik krijg spontaan allergische reacties bij opmerkingen als 'waarom moet heel nederland daar aan mee betalen'?

Zonder kinderen vergrijst nl meer en meer, de kinderen van nu zijn de mensen die straks de economie draaiende houden.

Daar krijg ik dan weer alergische reacties van... Je krijgt toch juist die kinderen omdat JIJ dat wil? En niet omdat je zo begaan bent met de pensioenen over xx jaar? Kinderen krijgen is een keuze. En bij bepaalde keuzen horen risico's en gevolgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven