Geld & Recht alle pijlers

Kosten bruiloft

09-09-2012 15:22 295 berichten
Mijn vriend en ik gaan ooit trouwen en we zijn ervan overtuigd dat 200 euro genoeg is. De omgeving hier zegt dat het onmogelijk is, en dat je altijd duizenden meer kwijt bent dan gepland.

Is het stom te geloven dat het makkelijk haalbaar is met 200 euro? Hoeveel waren jullie in totaal kwijt aan je bruiloft?
Alle reacties Link kopieren
hier ook (gewoon) in gemeenschap van goederen getrouwd. Ik zou niet 1 ding hier in huis op kunnen noemen dat echt van mij is. Alles is van ons samen. We begonnen allebei bij nul toen we ons huis kochten, hebben evenveel ingebracht en samen de gehele inrichting gekocht. Geen enkel meubelstuk is van een van ons. Alles is samen gekocht. Ik heb hier een mooi servies wat best geld kost alles bij elkaar en waar ik erg zuinig op ben, maar zeker weten dat mijn man dat niet wil hebben mochten we uit elkaar gaan, want het is niks voor hem. Ook hier een kind die het belangrijkste is. We hebben geen dure spullen. Man heeft een motor, die mag hij absoluut houden mochten we uit elkaar gaan. Ik rij geen motor en dat ding verkopen levert ook weinig meer op. Nee hoor, ik zie geen reden waarom wij niet in gemeenschap van goederen moesten trouwen. Lijkt me gewoon anders als de een een eigen bedrijf heeft ofzo of al een huis heeft waar de ander bij intrekt misschien, maar in onze situatie vind ik dat echt niet nodig.
Het gaat niet alleen om spullen en eigendom, maar ook om schulden Tulpje. Jullie zijn allebei hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden die binnen het huwelijk gemaakt worden. Maakt jouw partner zonder jouw weten een bult schulden en gaan jullie uit elkaar dan kunnen ze alles bij jou komen halen terughalen. En al die vrouwen/mannen die dat is overkomen riepen ook dat dat nooit zou gebeuren.
quote:millefleurs schreef op 16 september 2012 @ 17:07:

[...]

Die zin: ja jemig, ik trouw niet met de eerste de beste hoor... dat kwam op mij over dat anderen dat dus wel deden. Vandaar mijn reactie. Vond het lulligoverkomen voor de groep die echt voor nare verrassingen is komen te staan, terwijl ze ook dachten niet zomaar met de eerste de beste te trouwen.Weet je wat pas lullig overkomt? Dat je dom wordt genoemd omdat je níet onder huwelijkse voorwaarden bent getrouwd.
quote:nellaaa schreef op 16 september 2012 @ 20:17:

Het gaat niet alleen om spullen en eigendom, maar ook om schulden Tulpje. Jullie zijn allebei hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden die binnen het huwelijk gemaakt worden. Maakt jouw partner zonder jouw weten een bult schulden en gaan jullie uit elkaar dan kunnen ze alles bij jou komen halen terughalen. En al die vrouwen/mannen die dat is overkomen riepen ook dat dat nooit zou gebeuren.Ok, heb je gelijk in. En dan kan ik nu ook wel zeggen dat mijn partner dat niet doet omdat ik hem al 12 jaar ken en ik hem helemaal kan vertrouwen, maar ja, da zeggen die anderen vast ook. Toch blijf ik maar gewoon zo naief dan..
wij waren afgelopen april kleine 13.500 euro kwijt. dit voor trouwen in gemeentehuis, eten met familie, feest met dj, fotograaf, ringen, bruidsjurk en pak, haar en makeupstyliste voor bruid, bedankjes... auto geleend.
quote:tulpje21 schreef op 17 september 2012 @ 06:58:

[...]

Ok, heb je gelijk in. En dan kan ik nu ook wel zeggen dat mijn partner dat niet doet omdat ik hem al 12 jaar ken en ik hem helemaal kan vertrouwen, maar ja, da zeggen die anderen vast ook. Toch blijf ik maar gewoon zo naief dan..Shake hands! Hier ook zo'n naief en dom mens. Tja, ik ga uit van de goedheid en eerlijkheid van mijn man. Ik vertrouw hem hierin en dat lijkt me een goed uitgangspunt.
quote:sas_andrea schreef op 17 september 2012 @ 16:14:

wij waren afgelopen april kleine 13.500 euro kwijt. dit voor trouwen in gemeentehuis, eten met familie, feest met dj, fotograaf, ringen, bruidsjurk en pak, haar en makeupstyliste voor bruid, bedankjes... auto geleend.Jeetje! Da's een boel geld voor eigenlijk bijna hetzelfde als wat wij hadden. Ik heb alleen de kleding niet zelf hoeven betalen, maar wij waren 12.000 euro kwijt voor trouwen in gemeentehuis, fotograaf voor de hele dag, eten met daggasten (20 man volgens mij), feest met dj (84 man totaal), taart met koffie voor daggasten, haar- en make-up, bloemen op auto en mijn bloemstukje, ringen, bedankjes...en een huwelijkreis van 3 weken naar de westkust van usa! (het bekende rondje met las vegas, grand canyon, san francisco etc.).
ja, feest was voor 150 man. eten voor 18. maar wel in een mooie fijne locatie. huwelijksreis nog niet geweest ivm lichamelijke probleempjes. alleen jurk incl schoenen was al 1800 euro. kleding voor man was zelfs iets duurder. agh, once in a lifetime... :-)
quote:liv_1 schreef op 16 september 2012 @ 22:58:

[...]

Weet je wat pas lullig overkomt? Dat je dom wordt genoemd omdat je níet onder huwelijkse voorwaarden bent getrouwd.Is ook lullig, dat heb je mij dan ook niet horen beweren! Ik denk dat iedereen dat gewoon zelf moet bepalen. Dat je er meer over na zal denken als er een eigen bedrijf of veel geld aanwezig is. Dat iedereen hier een weloverwogen beslissing over neemt en dat het hoe dan ook vervelend en triest is als ooit blijkt dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt. En in sommige gevallen wel een beetje dom.
Mensen willen wel hun relatie formeel laten vastleggen dmv een huwelijk maar vinden het raar om dan niet stil te staan bij de eventuele gevolgen van het einde daarvan en hoe dit vast te leggen bijvoorbeeld door het maken van huwelijksvoorwaarden.....zal niet zeggen dat dat dom is, maar opvallend is het wel.
quote:lilaemme schreef op 16 september 2012 @ 16:44:

[...]

Het ergste is nog dat je schrijft 'hier ook gewoon in gg getrouwd. Het wordt tijd dat het bij wet verboden wordt om standaard op deze manier met elkaar te trouwen. GG kan dan wel mits mensen daar bewust voor kiezen en juist dát moeten ze dan ook bij de notaris laten vastleggen. Wil je een molensteen om je nek? Prima! Maar dan wel eventjes bewust tekenen graag en niet als onderdeel van die romantische ceremonie automatisch laten gebeuren.

Ik denk serieus dat de meeste mensen die in GG trouwen zich totaal niet verdiepen in wat dat inhoudt en wat de gevolgen bij scheiding zijn. Bijna 1:2 huwelijken loopt spaak! Huwelijkse voorwaarden betekenen niet dat je alles gescheiden houdt, he. Huwelijkse voorwaarden beschermen jezelf en je partner tegen onverwachte gebeurtenissen en je kunt zelf bepalen in hoeverre je de 'goederen' in je huwelijk deelt. Huwelijkse voorwaarden sluit je uit liefde.

Maar ik begrijp dus dat jij je uitgebreid verdiept hebt in de gevolgen van GG en dat je de risico's voor lief neemt. Ik hoop oprecht voor je dat het allemaal goed afloopt.

Je hebt op zich wel een punt dat je goed moet nadenken over wat er gebeurd en dat huwelijkse voorwaarden waarschijnlijk verstandiger zijn. Maar mijn vriend en ik vinden het zo zonde dat het op papier zetten van een paar afspraken bij een notaris 600-900 euro moet kosten.

Aan de andere kant: mijn vriend heeft een studieschuld en over "wat te doen als we uit elkaar zouden gaan" kunnen we samen wel afspraken maken. Maar huwelijkse voorwaarden hebben natuurlijk ook invloed op wat er gebeurt met de studieschuld op het moment dat hij plotseling zou komen te overlijden.

Je snapt.. wij twijfelen nog enorm over hv of gg.
Vriend en ik zijn bezig met ons te oriënteren op trouwen en wat dat voor een consequenties met zich meebrengt. Beiden willen we graag trouwen, deels uit romantisch oogpunt, maar ook om alles goed vast te laten leggen rondom ons huis en onze kinderen die zich hopelijk over een aantal jaar aandienen.

Mijn ouders zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, dat was in die tijd 'gewoon'. Beiden nog steeds ongelooflijk gelukkig met elkaar en het lijkt goed uit te pakken bij hen.

Ik wilde zelf ook altijd in gemeenschap van goederen trouwen, samen alles opbouwen en delen.

Nu kijk ik er iets anders tegen aan..

Vriend en ik neigen nu naar huwelijke voorwaarden, i.v.m. de erfenis die ik waarschijnlijk ooit ga krijgen van mijn ouders. Dit is een behoorlijk bedrag. Mijn ouders hebben dit al vast laten leggen in het testament, maar daarnaast willen wij het zelf vast laten leggen. Daarnaast willen we elkaar uitsluiten voor mogelijke schulden die iemand maakt. Niet dat we hiervan uitgaan, maar je weet nooit hoe het leven gaat lopen. Vriend wil mogelijk een eigen bedrijf starten over enkele jaren, mocht het niet goed gaan, dan wil ik graag buiten schot blijven en in ons eigen huis kunnen blijven wonen.

We kunnen nu wel afspraken maken over hoe we het gaan doen bij mogelijke schulden of scheiding, maar ik ga er zomaar vanuit dat we dan niet meer op goede voet met elkaar leven. Liever nu wat geld uitgeven, ( doen we toch al mochten we trouwen, dan kan die akte er ook nog wel bij!) zodat het op papier staat bij de notaris, dan bij het eindigen van de relatie een gevecht aan moeten gaan over wie wat moet krijgen en wie wat moet betalen. Dat zal nog wel gebeuren, maar in mindere mate denk ik..

Nee, het klinkt niet zo romantisch, wel zakelijk. Zo kijken wij beiden hier tegen aan, het is een juridisch contract in onze ogen. Onze dag zelf komt wel in het teken te staan van onze liefde en we willen graag een groot feest. Maar risico's willen we wel zoveel mogelijk uitsluiten:)

Iedere situatie is anders, je bent nooit helemaal uitgesloten van risico's. Je kent je eigen relatie het beste. Iemand die in gemeenschap van goederen trouwt is niet dommer dan iemand die onder huwelijkse voorwaarden trouwt. Ik weet niet hoe de financiële situatie is, wat ze in de toekomst willen. Leven en laten leven...
Ik vind dat Lillaeme het hele mooi zegt 'HV sluit je uit liefde'. Nella en Ivetje, natuurlijk ken en vertrouw je je partner. Maar wat als hij een ongeluk krijgt en een hersenbeschadiging overhoudt waardoor zijn karakter verandert? Wat als één van jullie twee dement wordt? Wat als een van de twee depressief wordt, een hele slechte periode krijgt en tóch gokverslaafd wordt?

Ik heb de HV niet gesloten 'voor als we uit elkaar gaan'. Sterker nog: in onze HV staat dat onze inboedel bij een eventuele scheiding verdeeld wordt 'als ware we getrouwd in GG'. Daar kan ik altijd heel leuk mensen mee verbazen die zeggen 'je gaat toch niet bij het trouwen al over scheiden nadenken??'. Onze HV is om elkaar (en dus uiteindelijk ook ons kind) te beschermen tegen onverwachte gebeurtenissen.

Ik ga nu nog even proberen het hele topic te lezen, want ik ben er nog niet achter hoe je een écht leuk feestje voor 200,- kan geven. Het hoeft niet per se 10.000 euro te kosten, maar ik weet wel dat als ik én mijn familie en échte vrienden erbij wil hebben ik al gauw op 50 man zit, en dan alleen aan (goed) eten en drinken toch wel het een en ander kwijt ben.
quote:ginevra schreef op 11 september 2012 @ 13:58:

De verwarring zit m denk ik in het woordje bruiloft. Tuurlijk kun je voor 200 euro trouwen en een broodje eten, maar als je het woord bruiloft laat vallen verwachten mensen wel wat meer.

Dit dus. Je kunt inderdaad trouwen voor 200,- (niet onder HV trouwens, die kosten toch minstens 400,-). Ons trouwen kostte bij het gemeentehuis 11,50 voor legekosten, verder hebben we helemaal niks hoeven betalen aan boekje, papieren of wat dan ook. Er mochten maar vier mensen mee naar binnen en het duurde nog geen tien minuten.

De koffie met gebak in een cafeetje daarna kostte denk ik zo'n 25,-. De rest van de dag hebben we in de keuken gestaan voor een diner voor onze zussen en broer en ouders, ik weet niet meer wat dat gekost heeft, maar niet meer dan 100-150 euro.

Dat was ons trouwen.

Een half jaar later gaven we een bruiloft die zeker 10.000 euro gekost heeft
Om heel eerlijk te zijn vind ik dat sommige mensen zich een beetje verkijken op de betekenis van een huwelijksdag/feest.

Prima dat jij het zo goedkoop mogelijk wilt maken. Maar trouw dan met z'n tweeen zonder andere gasten! Als jij mensen wilt uitnodigen (ook al zijn het er maar een paar). Moet je ze ook verzorgen. Dat betekend dus een fatsoenlijke maaltijd met voldoende en goed eten en drinken (en dat hoeft geen duur a la carte een buffet met soep, salades, brood etc kan ook). En dat je zorgt voor een goede locatie die overdekt en warm is met voldoende zitplaatsen en toiletten. Dat kan dus ook in een leuke tent in je achteruin zijn maar geen openbaar park of oude schuur zonder voorzieningen.

Gasten zien een bruiloft als iets speciaals en doen ook moeite (denk aan geschikte kleding, een cadeau, vrije dag, reiskosten etc). Als gasten iets aanbieden om te doen (taart bakken, paar foto's maken etc) is dat prima. Maar het is geen personeel waarvan die jij dingen kunt verplichten omdat je zelf geen geld hebt.

Wil je dat niet, heb je geen geld of hier geen geld voor over trouw dan niet of nodig geen mensen uit....
wat jij zegt Evelien!

Iemand anders zei al tegen mij: wil jij het dan per se groot vieren omdat men dat van je verwacht.. Of iets in die richting. Nee op zich niet, je moet het aan de ene kant doen zoals je zelf wil. Bij ons in de familie en vriendenkring is het heel normaal om 's avonds een feestavond te geven waar dan heel veel toneelstukjes gedaan worden. Man en ik hebben daar een hekel aan en wij waren dus de eersten die een heel ander soort bruiloft gegeven hebben, andere indeling van de dag en totaal geen toneelstukjes. Ook wel even gedacht: hoe zullen de gasten dat vinden, maar we hebben geen moment getwijfeld om dat niet zo te doen en achteraf hadden de meeste mensen ook zoiets van: kijk, zo kan het ook, wat leuk. Bedoel er maar mee te zeggen dat ik heus niet zo ben dat ik mijn bruiloft alleen zo wil vieren zoals men van ons verwacht.

Maar ik vind wel dat als je mensen uitnodigt voor je bruiloft, dat het minstens aan bepaalde 'voorwaarden' moet voldoen. Inderdaad nemen mensen wellicht een (mid)dag vrij voor jou, ze maken misschien reiskosten. En dan zou ik me rotschamen als mijn gasten op mijn bruiloft kou moeten lijden (ik heb het al paar keer gevraagd aan TO maar ben erg benieuwd wanneer ze wil trouwen. Al op korte termijn? (kans op mooi weer wordt steeds minder groot natuurlijk) of pas volgend jaar zomer?) en alleen water of ranja te drinken krijgen en geen normale of schone wc in de buurt hebben. Maar goed, dat ben ik. Ik zou dan liever iets grootser uitpakken wat eten en drinken betreft en dat zou ik niet redden voor 200 euro.
En dat allemaal voor 1 dag......
quote:evelynsalt schreef op 17 september 2012 @ 22:35:

Mensen willen wel hun relatie formeel laten vastleggen dmv een huwelijk maar vinden het raar om dan niet stil te staan bij de eventuele gevolgen van het einde daarvan en hoe dit vast te leggen bijvoorbeeld door het maken van huwelijksvoorwaarden.....zal niet zeggen dat dat dom is, maar opvallend is het wel.Wij hebben daarbij stil gestaan en hebben bewust besloten om in gemeenschap van goederen te trouwen. Je kan daar ook gewoon voor kiezen he...het is niet zo dat je er niet over nadenkt als je in gemeenschap van goederen trouwt, je kiest alleen niet voor huwelijkse voorwaarden.
Nou het verbaast me eigenlijk meer dat mensen bereid zijn tienduizenden euro's uit te geven voor hun mooiste dag maar dat de notaris dan weer te duur is :-) uiteraard kan je kiezen voor Agvg; of dat verstandig is gezien de hoogte van het aantal echtscheidingen durf ik te betwijfelen.
Als ik nu 10 man over de vloer heb ben ik ook max een 10tje kwijt voor drinken, en dan zijn die mensen er toch een uur of 8.

TO dit las ik met verbazing! Een goedkope fles wijn kost al 3 euro...Wat drinken jouw gasten dan?
Altijd huwelijkse voorwaarden maken:

Dat je bezittingen (vergaard voor of tijdens huwelijk) moet delen aan het einde van het huwelijk is niet erg - daar kies je zelf voor;

Erfenissen delen wordt weer wat minder, al moeten verstandige ouders altijd een uitsluitingclausule opnemen in hun testament (koude kant krijgt niets);

Schulden delen is nog minder aantrekkelijk (aan het eind van het huwelijk nog vastzitten aan de studieschuld van je ex, die is ontstaan voordat je hem/haar kende, om maar eens wat te noemen);

Faillisement van een (je) partner leidt automatisch tot het faillisement van de gemeenschap! (en dan ook vaak tot jou faillisement)...

Dus: gemeenschap van goederen - niet doen! Beschouwd de notariskosten (circa 700,-) als een premie voor een verzekering tegen gedonder.
quote:Kastanjez schreef op 18 september 2012 @ 11:55:

Ik vind dat Lillaeme het hele mooi zegt 'HV sluit je uit liefde'. Nella en Ivetje, natuurlijk ken en vertrouw je je partner.

Kastanjez, volgens mij verwar jij mij met iemand anders Ik ben namelijk helemaal voor huwelijkse voorwaarden!

quote:laylalala schreef op 18 september 2012 @ 08:03:

[...]

Je hebt op zich wel een punt dat je goed moet nadenken over wat er gebeurd en dat huwelijkse voorwaarden waarschijnlijk verstandiger zijn. Maar mijn vriend en ik vinden het zo zonde dat het op papier zetten van een paar afspraken bij een notaris 600-900 euro moet kosten.

Aan de andere kant: mijn vriend heeft een studieschuld en over "wat te doen als we uit elkaar zouden gaan" kunnen we samen wel afspraken maken. Maar huwelijkse voorwaarden hebben natuurlijk ook invloed op wat er gebeurt met de studieschuld op het moment dat hij plotseling zou komen te overlijden.

Je snapt.. wij twijfelen nog enorm over hv of gg.

Een studieschuld is de enige niet overdraagbare schuld. Die blijft altijd van jouw vriend en als hij onverwacht komt te overlijden dan wordt deze schuld kwijtgescholden door de DUO.

Onderlinge afspraken zijn trouwens voor jullie misschien wel genoeg, maar hebben geen enkele rechtsgeldigheid. De bank waar bijvoorbeeld een crediet is afgesloten kan gewoon nog steeds bij allebei komen aankloppen. Hoofdelijke aansprakelijkheid ontloop je niet door het op deze manier te doen.

Nu vind je 600/900 euro misschien zonde, maar als je straks geheel onverhoopt en onverwacht met 30.000 euro schuld zit trek je de haren uit je hoofd en had je gewild dat je die kleine investering had gedaan.
Ten aanzien van de studieschuld en overlijden: met huwelijkse voorwaarden kun je de nalatenschap nog verwerpen of beneficiair aanvaarden.

Zonder huwelijkse voorwaarden zit je ook na overlijden vast aan schuldeisers... Mag de weduwe 'schokken' omdat ze nu eenmaal door de gemeenschap van goederen hoofdelijk aansprakelijk is geworden.....

Dat terugbetalen is natuurlijk wel voor een goede zaak en gaat allemaal weer de staatskas in, dus heel erg is het niet...

(ik begrijp net van een collega dat duo bij overlijden wordt kwijtgescholden)
"Overlijden

Als u zou komen te overlijden, gaat uw schuld bij DUO teniet. Uw schuld wordt niet verhaald op uw partner, kinderen of familie. Dat geldt voor alle soorten schulden die wij invorderen."

Klik
thanks nellaa!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven