Geld & Recht alle pijlers

Kosten etentje delen

25-02-2020 17:19 357 berichten
Mijn man is binnenkort jarig en omdat hij op het moment niet zo lekker in zijn vel zit heeft hij geen zin om zijn verjaardag uitgebreid te vieren. Nu had hij het plan opgevat om in plaats daarvan met een klein clubje mensen (12 man/vrouw) uit eten te gaan en het idee was om de rekening te delen. Dit hebben we ook duidelijk gecommuniceerd. Nu zijn 2 mensen zwaar verbolgen over het delen van de rekening, zij vinden dat wij voor iedereen moeten betalen aangezien het etentje ter gelegenheid van de verjaardag van mijn man is. Er werd nog fijntjes aan toegevoegd dat zij zelf ook altijd betalen voor hun gasten. Wat ik mij nu afvraag, is het delen van de rekening nu echt zo'n gek voorstel?
Alle reacties Link kopieren
Hoe heb je de uitnodiging gestuurd?

Daarnaast vind ik het ook gek om mensen te verplichten te moeten meebetalen aan iets omdat jullie geen zin hebben in 'gedoe'. Houdt het dan gewoon niet.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit verwachten dat iemand het uiteten voor 12 man zou gaan betalen, alleen omdat die persoon jarig is.
Niet te betalen.

Ik vind het ook best gierig als men dat wel denkt.
Maar goed, van te voren communiceren is het keyword. Als duidelijk is dat de rekening ieder voor zich is dan staat het mensen vrij om wel of niet te komen.
Ik zou dan weer wel zeggen dat ik geen cadeaus wil omdat dan het samen eten een cadeau is.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
25-02-2020 18:09
En als die mensen nou eens geen vrienden van elkaar zijn ? Zit je een hele avond tegenover TO d’r schoonouders , naast TO d’r broer waar je ook al niks mee hebt, in een vreettent die je niet hebt uitgezocht , en je bent 50 euro lichter.
Is het dan nog zo lollig ?
Ja hoor , heb ik ook een aantal keer gedaan. Eten moet ik toch en als ik naar een verjaardag toe ga neem ik ook een cadeautje mee.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-02-2020 17:51
Doe ergens afspreken voor een paar drankjes en bittergarnituur voor jullie rekening ipv uit eten te gaan.
Inderdaad. Zoals het nu is, vind ik het een vreemde uitnodiging.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk er hetzelfde over als het merendeel hier; ik vind het ook apart en zou hier ook niet op in gaan.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
25-02-2020 18:12
Toch lastig als het je broer is, je beste vriendin, of je moeder.
Nou ja, als iemand het niet wil vieren..
Dan bel ik wel ff, ofzo.
Alle reacties Link kopieren
RavenclawLady schreef:
25-02-2020 18:16
Ik zou nooit verwachten dat iemand het uiteten voor 12 man zou gaan betalen, alleen omdat die persoon jarig is.
Niet te betalen.

Ik vind het ook best gierig als men dat wel denkt.
Maar goed, van te voren communiceren is het keyword. Als duidelijk is dat de rekening ieder voor zich is dan staat het mensen vrij om wel of niet te komen.
Ik zou dan weer wel zeggen dat ik geen cadeaus wil omdat dan het samen eten een cadeau is.

Ja precies, dit dus.
Alle reacties Link kopieren
louti schreef:
25-02-2020 18:15
Hoe heb je de uitnodiging gestuurd?

Daarnaast vind ik het ook gek om mensen te verplichten te moeten meebetalen aan iets omdat jullie geen zin hebben in 'gedoe'. Houdt het dan gewoon niet.
Het is natuurlijk niet verplicht. Men kan gewoon zeggen niet te willen/kunnen.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Alle reacties Link kopieren
Jillian76 schreef:
25-02-2020 18:17
Ik denk er hetzelfde over als het merendeel hier; ik vind het ook apart en zou hier ook niet op in gaan.
Als jij mijn vriendin zou zijn, zou ik oprecht gekwetst zijn en zou ik me afvragen of we wel zulke goede vrienden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
25-02-2020 18:00
Ik vind het raar om uitgenodigd te worden voor een verjaardag en dan zelf te moeten betalen. Dat kost met een gezin van 5 flink wat.
Dit is in Nederland niet gebruikelijk.
Ik denk niet dat er een gezin wordt uitgenodigd, alleen volwassenen. Dus dan betaal je voor jezelf of voor z'n tweeën.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
charlymercury schreef:
25-02-2020 18:16
Ja hoor , heb ik ook een aantal keer gedaan. Eten moet ik toch en als ik naar een verjaardag toe ga neem ik ook een cadeautje mee.
Nou wij gaan niet wekelijks uit eten, veel te prijzig, dus 'eten moet ik toch' gaat hier niet op. Thuis koken kost natuurlijk geen drol. Als ik uiteten ga met man doe ik dat graag ergens waar ik kan genieten, ben niet rijk genoeg om mijn schouders op te halen over 50/60 euro voor eten dat ik mwah vind, vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je best kunt voorstellen om uit eten te gaan met je verjaardag en het door iedereen zelf te laten betalen. Als je dat niet wilt of niet kunt betalen kun je gewoon nee zeggen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
charlymercury schreef:
25-02-2020 18:19
Als jij mijn vriendin zou zijn, zou ik oprecht gekwetst zijn en zou ik me afvragen of we wel zulke goede vrienden zijn.
En dat zou ik dan weer heel raar vinden.

Kijk ik vind het idee ansich niet heel raar. Maar nee is ook een antwoord en niet een heel erg raar antwoord. Kan om het geld gaan, is gewoon een dure aangelegenheid, kan zijn dat je liever met zelf gekozen vrienden dat geld wil uitgeven. Er kunnen zat redenen zijn waarom iemand niet kan of wil, net als dat er meerdere redenen kunnen zijn dat iemand die zo bedenkt en vraagt.

Waarom zou je dan gekwetst zijn als iemand bedankt? Beetje overdreven dramagedachten dit.
We hebben allemaal goed en regelmatig contact met elkaar en gaan vaker in deze samenstelling uit eten of iets leuks doen. Bij het vragen of ze het leuk vonden om mee te gaan is duidelijk gezegd, geen cadeau, we vinden het gewoon gezellig als jullie er zijn. Wij zijn zeker niet beledigd of boos om de reactie van dit stel, ik vroeg me alleen af of de rekening delen nou zo'n gek idee was. Geld is het probleem niet, juist dit stel laat geen mogelijk onbenut om het over geld, en dan met name de hoeveelheid van hun eigen geld, te hebben en te pronken met hun bezittingen.
Alle reacties Link kopieren
charlymercury schreef:
25-02-2020 18:16
Ja hoor , heb ik ook een aantal keer gedaan. Eten moet ik toch en als ik naar een verjaardag toe ga neem ik ook een cadeautje mee.
Ik eet thuis niet voor 50 euro. Jij wel ?
Of is je prakkie thuis plus kado 50 euro ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
LhasaApso2008 schreef:
25-02-2020 18:22
Geld is het probleem niet, juist dit stel laat geen mogelijk onbenut om het over geld, en dan met name de hoeveelheid van hun eigen geld, te hebben en te pronken met hun bezittingen.
Klinkt allemaal niet heel liefdevol beide kanten op. Liggen jullie elkaar niet zo goed misschien?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
25-02-2020 18:22
En dat zou ik dan weer heel raar vinden.

Kijk ik vind het idee ansich niet heel raar. Maar nee is ook een antwoord en niet een heel erg raar antwoord. Kan om het geld gaan, is gewoon een dure aangelegenheid, kan zijn dat je liever met zelf gekozen vrienden dat geld wil uitgeven. Er kunnen zat redenen zijn waarom iemand niet kan of wil, net als dat er meerdere redenen kunnen zijn dat iemand die zo bedenkt en vraagt.

Waarom zou je dan gekwetst zijn als iemand bedankt? Beetje overdreven dramagedachten dit.

Tuurlijk is nee een antwoord en dat is iemands goed recht. maar de manier hoe Jillian het verwoordde vind ik vrij bot overkomen. Ervoor bedanken omdat je het apart vindt, zo komt het op mij over.
LhasaApso2008 schreef:
25-02-2020 18:22
We hebben allemaal goed en regelmatig contact met elkaar en gaan vaker in deze samenstelling uit eten of iets leuks doen. Bij het vragen of ze het leuk vonden om mee te gaan is duidelijk gezegd, geen cadeau, we vinden het gewoon gezellig als jullie er zijn. Wij zijn zeker niet beledigd of boos om de reactie van dit stel, ik vroeg me alleen af of de rekening delen nou zo'n gek idee was. Geld is het probleem niet, juist dit stel laat geen mogelijk onbenut om het over geld, en dan met name de hoeveelheid van hun eigen geld, te hebben en te pronken met hun bezittingen.
Ik vind dit niet echt leuk en gezellig klinken.
Alle reacties Link kopieren
charlymercury schreef:
25-02-2020 18:19
Als jij mijn vriendin zou zijn, zou ik oprecht gekwetst zijn en zou ik me afvragen of we wel zulke goede vrienden zijn.
Ik zit niet te wachten op mijn beste vriendin haar moeder links van me, haar broer rechts van me en haar zwager en vrouw tegenover me. Dan heb ik een kutavond.
Ik zou me afvragen of ze me wel zo goed kent, door me zo’n uitnodiging - die ik zelf betalen mag - op mijn dak te sturen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
LhasaApso2008 schreef:
25-02-2020 18:22
We hebben allemaal goed en regelmatig contact met elkaar en gaan vaker in deze samenstelling uit eten of iets leuks doen. Bij het vragen of ze het leuk vonden om mee te gaan is duidelijk gezegd, geen cadeau, we vinden het gewoon gezellig als jullie er zijn. Wij zijn zeker niet beledigd of boos om de reactie van dit stel, ik vroeg me alleen af of de rekening delen nou zo'n gek idee was. Geld is het probleem niet, juist dit stel laat geen mogelijk onbenut om het over geld, en dan met name de hoeveelheid van hun eigen geld, te hebben en te pronken met hun bezittingen.
En jullie hebben ze uitgenodigd omdat ?
Zo praat ik niet over mijn vrienden .
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
25-02-2020 18:22
Ik eet thuis niet voor 50 euro. Jij wel ?
Of is je prakkie thuis plus kado 50 euro ?
Dat laatste idd.

Prakkie thuis is idd maar een paar euro. Aan een cadeautje geef ik vaak tussen de 25-50 euro uit.
Iedereen is vrij om wel of niet mee te gaan, geen probleem. Vond het alleen wat apart dat er eerst enthousiast wordt gereageerd, we reserveren, en een week later valt men over het delen en is er op de keuze van het restaurant ook opeens kritiek.
Alle reacties Link kopieren
charlymercury schreef:
25-02-2020 18:19
Als jij mijn vriendin zou zijn, zou ik oprecht gekwetst zijn en zou ik me afvragen of we wel zulke goede vrienden zijn.
Ik ook. En van goede vrienden verwacht ik ook dat als de reden dan is dat ze krap zitten en daarom niet mee gaan dat ze dit eerlijk zeggen. Dan betaal ik met liefde.

Heb je geld wel maar is het uit principe omdat het zo star is "want uitnodiging voor jouw verjaardag dus jij betaald, anders had je het maar thuis moeten houden".
Dan zou ik serieus de vriendschap overwegen. Dan heb je niet echt veel voor me over.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Alle reacties Link kopieren
LhasaApso2008 schreef:
25-02-2020 18:22
We hebben allemaal goed en regelmatig contact met elkaar en gaan vaker in deze samenstelling uit eten of iets leuks doen. Bij het vragen of ze het leuk vonden om mee te gaan is duidelijk gezegd, geen cadeau, we vinden het gewoon gezellig als jullie er zijn. Wij zijn zeker niet beledigd of boos om de reactie van dit stel, ik vroeg me alleen af of de rekening delen nou zo'n gek idee was. Geld is het probleem niet, juist dit stel laat geen mogelijk onbenut om het over geld, en dan met name de hoeveelheid van hun eigen geld, te hebben en te pronken met hun bezittingen.
Hoe zij hun geld uit willen geven, is jouw zaak toch niet?
Je klinkt ook niet echt aardig als je het over hen hebt, dus missen doe je ze sowieso niet.
Maar het merendeel hier vindt het een gek idee.
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
25-02-2020 18:20
Nou wij gaan niet wekelijks uit eten, veel te prijzig, dus 'eten moet ik toch' gaat hier niet op. Thuis koken kost natuurlijk geen drol. Als ik uiteten ga met man doe ik dat graag ergens waar ik kan genieten, ben niet rijk genoeg om mijn schouders op te halen over 50/60 euro voor eten dat ik mwah vind, vrees ik.
Als het uit financiële overwegingen is, snap ik het idd.

En ik doelde er ook op dat het etentje dan mijn cadeautje zou zijn, dat ik anders mee zou brengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven