Geld & Recht alle pijlers

Kosten fietsenmaker?

28-03-2018 14:05 43 berichten
Wat zijn jullie over het algemeen kwijt aan de fietsenmaker? Heb mijn fiets weg gebracht omdat er een nieuwe buitenband op moest en ik heb gevraagd of ze de rest ook eens konden nakijken omdat hij rammelt. Fietsenmaker zei dat het zo'n 100 euro gaat kosten.
Geen idee wat zo'n beetje gangbaar is maar ik vind het echt een hoop geld.
Alle reacties Link kopieren
Vervanging achterband is meestal een dik lastiger en duurder dan een voorhand. Zeker bij een elektrische fiets en veel versnellingen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Een hoop fietsenmakers hebben gewoon een website. Kijk even rond en vergelijk in je buurt, of bel ze voor een indicatie.
Dit lijkt me aan de hoge kant, tenzij de ketting eraf moet en de hij of zij de versnellingen opnieuw afstelt of de trappers nakijkt. En die kettingkast moet misschien vervangen door een nieuwe?
Ik ben wel eens 100 euro kwijt geweest, maar nooit voor een gewone fiets die een beetje rammelt. Er moeten dan altijd onderdelen vervangen worden.
Ik was laatst €150 kwijt voor de jaarlijkse grote beurt van mijn electrische ros. Beide banden moesten vervangen, hij moest uitgelezen en hier en daar wat getweakt en gecontroleerd. Ik heb het er voor over, ik fiets meer dan 4500 km per jaar. En eerlijk is eerlijk, hij fietste weer als een zonnetje na die beurt!
Bij mij kostte het vervangen van de achterband (binnen en buitenband, goede kwaliteit omdat ik postbezorger ben) 65 euro. Fiets met 7 versnellingen. Maar dan zijn ze al gauw een uur aan het sleutelen en dat is al de helft van het bedrag. Als er geen versnellingen op zaten had man het zelf kunnen doen, maar met versnellingen ziet hij niet zitten. De banden van zoons fiets heeft hij zelf vervangen. Hier in het dorp zit maar 1 fietsenmaker, als ik ergens anders heen wil moet ik al naar een andere plaats met de auto en fiets op de drager. Hier in het dorp kan ik gewoon naar huis lopen.
Ik eens bij de fietsenmakers in de buurt gekeken en het valt wel mee qua prijs. Zit er een beetje tussenin maar diegene die echt een stuk goedkoper zijn hebben niet al te beste reviews of zitten aan de andere kant van de stad.
Ik heb laatst mijn fiets naar de fietsenmaker gebracht.
€90,- voor een nieuwe binnen- en buitenband en een nieuw axa slot.

Het slot was €25,-...
Ik heb weleens een mijn hele fiets moeten laten "stellen", ik weet niet hoe dat in fietstenmakerstermen heet, maar er zat speling in de fiets. Als je 'm heen en weer schudde, dan voelde het losjes, hij rammelde. Niet zo zeer dat er een dingetje rammelde, maar de hele fiets zat los. Dat was best duur toen, ik geloof dat het € 80 was, met nog wat andere dingen zoals ketting opspannen enzo.
closednote schreef:
28-03-2018 16:46
Ik eens bij de fietsenmakers in de buurt gekeken en het valt wel mee qua prijs. Zit er een beetje tussenin maar diegene die echt een stuk goedkoper zijn hebben niet al te beste reviews of zitten aan de andere kant van de stad.
Het werkloon maakt het vaak duur. Bij mijn fiets knapen de spaken in het achterwiel. De spaak kostte 0,25, maar was toch bijna 40 euro kwijt omdat ze een uur aan het sleutelen zijn. Uiteindelijk heb ik mijn hele achterwiel opnieuw laten spaken. Daar zijn ze anderhalf uur mee bezig geweest. Het loshalen en opnieuw monteren van het wiel kost gewoon veel tijd.
wilma36 wijzigde dit bericht op 29-03-2018 06:56
Reden: typo
0.15% gewijzigd
In banden zit wel veel kwaliteitsverschil. De banden die nu op mijn fiets zitten waren 60 euro. Maar ik kan dan ook wat makkelijker door scherpe dingen rijden zonder dat mijn band lek raakt, en in amsterdam met vaak glas op straat is dat erg prettig.
Wat rammelen betreft. Er was eens een pinnetje stuk dat ergens tussen de trappers zit? Daar moest de hele fiets voor uit elkaar en dat kost natuurlijk werkloon.
Hier is een nieuwe buiten band 37.50 montage 27.50 maar dan word die gelijk even na geken en evt ketting gesmeerd zulke dingen.

Ik weet dat deze fietsenmaker niet goedkoopste hier is maar ik ben er al jaren vaste klant en voor b.v kleine dingen rekend niks zoals laatst tien rammelde er iets werd zo gemaakt en als fiets moet blijven kan ik zo een tijdelijke fiets mee krijgen.
Mijn fiets heeft 2weken terug een beurt gehad, kostte 80e. Concreet weet ik niet wat de fietsenmaker gedaan heeft, wel dat mijn banden zijn opgepompt, en er nieuwe batterijtjes in de lampjes zitten :facepalm: .
Belangrijkste dat ik nu weer superlekker fiets en echt twee keer zo snel kan. Was het me toch waard.
hoe kun je vergelijken als je niet weet wat er precies in die 100 euro zit? vraag de fietsenmaker wat je voor dat geld krijgt. Misschien ziet hij nu al dingen die vervangen moeten worden, misschien zitten er reparaties in. het hoeft helemaal niet te zeggen dat hij belachelijk duur is. Gewoon vragen waarom hij denkt dat het 100 euro gaat kosten.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Ik was vorig jaar voor een beurt 170 euro kwijt. Ketting vervangen, achterband buiten en binnen vervangen, alles nagekeken en bijgesteld. Moet zeggen dat ik dat ook wel vreselijk duur vond (volgens de bon met name door het uurloon), zeker omdat een paar weken later ook nog eens de versnellingskabel kapot bleek.

Het gaat om een fiets met 8 versnellingen en schijfremmen overigens, dat maakt het vervangen van een ketting en achterband waarschijnlijk redelijk tijdrovend.
Heb m'n fiets weer terug en het uurloon was al 60 euro, antiek band 30.
Verder is er een remkabel vervangen, is er iets bij m'n kettingkast vervangen, bleken er wat dingen los te zitten. En nog wat andere kleine dingen.
closednote schreef:
31-03-2018 08:53
Heb m'n fiets weer terug en het uurloon was al 60 euro, antiek band 30.
Verder is er een remkabel vervangen, is er iets bij m'n kettingkast vervangen, bleken er wat dingen los te zitten. En nog wat andere kleine dingen.
valt mee dus.
Fietsenmakers zijn ook flink duurder geworden net als alle andere diensten.
gruffalo schreef:
31-03-2018 08:11
hoe kun je vergelijken als je niet weet wat er precies in die 100 euro zit? vraag de fietsenmaker wat je voor dat geld krijgt. Misschien ziet hij nu al dingen die vervangen moeten worden, misschien zitten er reparaties in. het hoeft helemaal niet te zeggen dat hij belachelijk duur is. Gewoon vragen waarom hij denkt dat het 100 euro gaat kosten.
Dit.
Of dat iemand er hier iets zinnigs over kan zeggen.
Scheelt natuurlijk welke kwaliteit banden je ervoor krijgt, of je een elektrische fiets hebt (lekker band aan je motorwiel zijn ze wel even wat langer zoet mee) en of je de fiets ook bij hun gekocht hebt.

Ik koop mijn fiets bij de fietsenmaker, en dan is hij heel schappelijk met zijn onderhoudsprijzen. Koop je een fiets online en kom je bij hem voor reparatie betaal je meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven