Geld & Recht alle pijlers

Kosten verdelen

12-06-2018 09:46 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend woont nu ongeveer een jaar met zijn kind (50% co-ouderschap) bij mij in een huurwoning. Mijn dochter woont grotendeels bij mij (1 dag per week bij vader).

Vriend heeft zelf ook nog een huurwoning waar hij nog veel spullen heeft staan die niet in mijn huis passen (voor hobby/bedrijfje).
Verder verhuurt hij deze woning aan een vriend voor iets meer dan de helft van de huurprijs. Dit is een all-in prijs (dus incl gwl; hij heeft zonnepanelen, tv, belastingen; internet niet)

Wij delen de kosten voor de boodschappen en kleine dingen aan/in huis en daarnaast betaalt hij mij de helft van de huuropbrengst van zijn woning.

Mijn huur is een paar honderd euro hoger dan die van hem (maar ik wil voorlopig graag híer wonen; mijn dochter zit hier op school en de wijk is veel fijner - nieuwbouw tov achterstandswijk).

Mijn kosten voor gwl, tv/internet en huur zijn gestegen. Vanwege dit laatste vind ik dat hij nog iets extra's zou mogen bijdragen. Evt ook in overleg met die vriend bv huur en andere lasten loskoppelen.
Hij vindt dat hij al genoeg betaalt, want dit hadden we een jaar geleden zo afgesproken. De vriend wil hij niet meer vragen.
Ik vind 1000,- huur op zich niet teveel en ik wil ook niet van hem profiteren.
Ik wil best een verbruikverdeling maken van 40/60, als hij meer met de huur zou meebetalen.
Aan de andere kant vind ik, je kiest voor samen, dus dan deel je alles (zeker op den duur).

Maar ik lees wel dat er verschillende ideeen zijn over wat redelijk is of voelt. Uitgaan van samen of uitgaan van meer apart.

Mijn idee hierbij is als je verder bent in de relatie en een van de 2 wordt bijv ziek of arbeidsongeschikt, hoe ga je er dan mee om? Ik zou ook niet willen dat ik dan bijv veel meer te besteden heb dan hij (of zijn kind minder krijgt dan de mijne).
Goed, hij geeft dan wel aan dat het evt meer naar rato zou kunnen dan. Maar in principe is zijn instelling wat je verdient, is van jezelf.

Door dit ge-emmer, krijg ik het gevoel dat hij hier toch anders mee om zou gaan.
anoniem_152722 wijzigde dit bericht op 12-06-2018 10:37
10.03% gewijzigd
Ik vind jullie verdeling niet eens zo gek.
Jullie betalen samen de boodschappen en kleine dagelijkse dingen van jouw huis. En hij betaalt jou dik de gestegen kosten g/w/l (ik gok dat de helft van zijn huuronbrengst toch zeker 200 euro is).
Daarbij heeft hij ook nog kosten aan zijn eigen huis, en vergeet daarbij klein onderhoud niet.

Ja, jij bent wat meer kwijt maar daarmee kon jij in je eigen huis blijven wonen. Terwijl hij, mét dochter, moest verkassen.
Maar daar betaal je dus een prijs voor, en dat lijkt me eigenlijk niet meer dan redelijk.
En als je wilt dat hij de helft van jouw kosten betaald dan is het redelijk dat jij ook de helft van zijn kosten betaald.
sugarmiss schreef:
12-06-2018 10:36
En als je wilt dat hij de helft van jouw kosten betaald dan is het redelijk dat jij ook de helft van zijn kosten betaald.
Precies wat ik wilde zeggen. Als jij een 50-50 verdeling wil, betaal dan ook mee aan zijn kosten.
Of verhuis naar zijn huis. Maar dat wil je niet.

Geef anders een wat getallen? Hoeveel betaalt die vriend hem bv?
faline schreef:
12-06-2018 10:35

Mijn idee hierbij is als je verder bent in de relatie en een van de 2 wordt bijv ziek of arbeidsongeschikt, hoe ga je er dan mee om? Ik zou ook niet willen dat ik dan bijv veel meer te besteden heb dan hij (of zijn kind minder krijgt dan de mijne).
Goed, hij geeft dan wel aan dat het evt meer naar rato zou kunnen dan.

Dus als hij arbeidsongeschikt wordt en na 2 jaar ziektewet geen WIA krijgt, en dus geen inkomen heeft, dan vind jij het geen probleem om alles alleen te betalen? Ook voor zijn kind?
sugarmiss schreef:
12-06-2018 10:36
Maar dat vind ik prima: alles door de helft (dus ook van zijn huis).

De helft van zijn huuropbrengst is 175,-
Nogmaals, wat zijn jullie inkomsten incl alimentatie? Hoezeer 'naar rato' is het nu? Inclusief de kosten die hij aan zijn eigen huis betaalt?
faline schreef:
12-06-2018 10:39
Maar dat vind ik prima: alles door de helft (dus ook van zijn huis).

De helft van zijn huuropbrengst is 175,-

Dus hij krijgt van zijn vriend 350 euro. Zijn huur is 700 euro. Jouw huur is 1000 euro en jij wilt perse daar blijven wonen.
De helft van al zijn kosten betalen zou ik prima vinden, maar dan moet hij deze wel 1 op 1 doorberekenen aan die vriend zodat het wel eerlijk gaat. Ik zou deze vriend niet sponsoren.

Ik begrijp dat hij al een jaar bij TO woont, ik vind het dan onbegrijpelijk dat hij zijn huurwoning nog aanhoudt. Lijkt me lang genoeg om te weten dat alles goed gaat.

Waarom zet hij zijn spullen niet gewoon bij jou neer?
Marana-- schreef:
12-06-2018 10:38
Dus als hij arbeidsongeschikt wordt en na 2 jaar ziektewet geen WIA krijgt, en dus geen inkomen heeft, dan vind jij het geen probleem om alles alleen te betalen? Ook voor zijn kind?
Ik vind dat ik dat dan gedeeltelijk zeker moet opvangen ja. En als dat zo is, dan zal ik meer kosten moeten dragen natuurlijk. Hij heeft natuurlijk ook nog een ex en ik ook, dus zo'n vaart zal het niet lopen.
Kan toch niet dat mijn dochter dure cadeaus krijgt met sinterklaas en zijn kind alleen een tekenblok ofzo? Ik zorg nu ook dat het ongeveer gelijk is. Ik koop vaker iets voor zijn kind dan andersom. Maar dat is mss ook omdat ik een vrouw ben?
Hoeveel euro wil je dat hij extra gaat betalen?
Hij dient gewoon de helft van jouw huur te betalen. Doet er niet toe dat hij voorheen goedkoper huurde. Hij woont nu blijkbaar in 'n betere woning en dat kost gewoon meer. Zou het een afknapper vinden een man die niet tenminste de helft bijdraagt.
redbulletje schreef:
12-06-2018 10:46
Hij dient gewoon de helft van jouw huur te betalen. Doet er niet toe dat hij voorheen goedkoper huurde. Hij woont nu blijkbaar in 'n betere woning en dat kost gewoon meer. Zou het een afknapper vinden een man die niet tenminste de helft bijdraagt.
Helemaal eens.
redbulletje schreef:
12-06-2018 10:46
Een betere woning? Zijn spullen passen er niet eens in!
En hij, en niet te vergeten zijn dochter die 50% van de tijd bij hem woont, moesten ervoor hun vertrouwde omgeving uit.
IJskoffie* schreef:
12-06-2018 10:52
En hij, en niet te vergeten zijn dochter die 50% van de tijd bij hem woont, moesten ervoor hun vertrouwde omgeving uit.
Natuurlijk kun je niet voor twee huizen meubels in één huis kwijt. En ze besluiten zelf te gaan hokken ipv te blijven latten.
TO kan 'm beter met z'n dochter terug naar eigen huis sturen en weer gaan latten.
Die spullen passen echt niet ;) Hij heeft een grote garage (en die is ook heilig).
Maar ja, huur die garage dan bij de vriend?

Ik betaal ongeveer 1200-175=1075
Hij betaalt nu ongeveer: 750-175=575

Even los van verzekeringen, belastingen etc, betalen we beiden. Dit is huur+gwl en internet/tv.
Zijn huur is 600, mijne 960. Verschil is 360. Maar ik betaal nu 500 meer. Hij heeft zonnepanelen, dat is een investering, ok. Maar ook daarin sponsor ik die vriend, want ik betaal wel elektra voor 4 personen nu.

Ik heb hem 50,- extra gevraagd.
faline schreef:
12-06-2018 10:44
Ik vind dat ik dat dan gedeeltelijk zeker moet opvangen ja. En als dat zo is, dan zal ik meer kosten moeten dragen natuurlijk. Hij heeft natuurlijk ook nog een ex en ik ook, dus zo'n vaart zal het niet lopen.
Kan toch niet dat mijn dochter dure cadeaus krijgt met sinterklaas en zijn kind alleen een tekenblok ofzo? Ik zorg nu ook dat het ongeveer gelijk is. Ik koop vaker iets voor zijn kind dan andersom. Maar dat is mss ook omdat ik een vrouw ben?

Je mist een beetje mijn punt.

Je gaf aan dat je het nu wilt bespreken omdat je bang bent dat jullie er anders in de toekomst, als er zaken zouden veranderen door bijv arbeidsongeschiktheid, mogelijk problemen tussen jullie zouden kunnen ontstaan. Je schreef erbij: dan zal hij het evt wel meer naar rato willen verdelen.

Ik las daarin dat jij bij dat toekomstscenario vooral dacht aan wat er zou gebeuren als jij minder inkomsten zou hebben door onverwachte zaken.
Het kan echter ook gebeuren dat hij minder of geen inkomsten heeft in de toekomst. Mijn vraag is dus of jij dan alles, huur + boodschappen + gwl + internet + alle andere kosten voor jullie samen zonder problemen alleen zou gaan betalen?
faline schreef:
12-06-2018 10:55
Die spullen passen echt niet ;) Hij heeft een grote garage (en die is ook heilig).
Maar ja, huur die garage dan bij de vriend?

Ik betaal ongeveer 1200-175=1075
Hij betaalt nu ongeveer: 750-175=575

Even los van verzekeringen, belastingen etc, betalen we beiden. Dit is huur+gwl en internet/tv.
Zijn huur is 600, mijne 960. Verschil is 360. Maar ik betaal nu 500 meer. Hij heeft zonnepanelen, dat is een investering, ok. Maar ook daarin sponsor ik die vriend, want ik betaal wel elektra voor 4 personen nu.

Ik heb hem 50,- extra gevraagd.

ik krijg echt het gevoel dat er meer speelt, dat er een andere reden is waarom je nu ineens over die 50 euro meer begint

Met 50 euro meer is het toch nog steeds heel scheef in jouw ogen?
IJskoffie* schreef:
12-06-2018 10:52
Zijn dochter vindt het prima hier en zit op school waar ze doordeweeks woont. Hij brengt haar 1x per week dus daar naartoe. Als we in zijn huis woonden, zou ik iedere dag een half uur op en neer moeten.
Mijn dochter woonde zo in 3 huizen; mijn huis, zijn huis en die van haar vader. Dit was echt niet te doen.
Ik had veel meer werk aan 2 huizen (niet dat hij niet mee hielp, maar als vrouw poets je toch meer, ruim je meer op; ik ga niet steeds in de rommel zitten, dat werkte gewoon niet)
Waarom blijf je samenwonen als hij zo gierig is dat hij op jouw zak wil teren?
Ik vind het nogal een puinhoop eerlijk gezegd.
Ik zou alles van tafel schuiven en helemaal opnieuw samen berekenen en meerdere opties afwegen.
@marana, als het moet, dan vind ik dat je dat beide zou moeten opvangen ja, als de ander 'wegvalt'. Dus ook ik ja!

Met 50,- ligt het nog steeds scheef ja, maar gedeeltelijk snap ik zijn punt wel. Wat jij ook zegt; boodschappen betaalt hij de helft, mijn huur is nu eenmaal hoger, hij heeft zonnepanelen.
Ik heb 50,- gezegd, omdat hij zelf met niets kwam. Ik vind dit (nu) het minimale, maar zelfs dit weigert hij. Dat is het punt ja.

Qua inkomen (incl mijn alimentatie) zitten we trouwens ongeveer gelijk.

Er speelt meer, met name qua communicatie. Zijn we nu ook mee bezig.
Hij wil graag samen een huis kopen en dán kan alles 50/50. Dan heeft hij meer zekerheid, zegt hij.
Voor mij werkt het andersom; eerst wil ik voelen dat je commitment legt, daarna voelt het goed genoeg om een financiele verbintenis aan te gaan.
anoniem_152722 wijzigde dit bericht op 12-06-2018 11:11
1.48% gewijzigd
over 50 euro hoeft hij toch niet moeilijk te doen als hij jou daar blij mee maakt.

zelf zou ik denken aan een aanbouw bij jouw huis, of een tuinhuisje. daar kan hij al zn extra spullen in kwijt
bij huurhuis kan je ook aanbouw doen, zolang je het maar niet vastmetseld.
er zijn ook best grote tuinhuisjes.
en dan kan die vriend van je vriend elders gaan wonen als die toch al weg wil.
Dat past niet.. klein tuintje, rijtjeshuis.. en dan nog. Hij heeft echt veel spullen ;) Hij wil een grote garage.
Hij kan ook gewoon een garagebox huren voor zijn troep zodat hij zijn huurhuis kan opzeggen. Of waarom koopt hij zelf niet gewoon een huis? Op één inkomen/naam kopen is met het oog op de kans op verbroken relaties toch verstandiger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven