Geld & Recht alle pijlers

Kosten verdeling relatie

22-01-2021 21:16 406 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik lopen hier tegen aan, wij zijn nu een maand of vijf samen. Vriend woont in zijn eerste koopwoning en ik woon thuis.

Ik heb een baan van 40 uur per week en houd daar maandelijk 2400 euro netto aan over, vriend werkt rond de 70 uur per week en verdiend netto 3100 euro.

Doordat ik diabetes patiënt ben heb ik mijn rust en regelmaat nodig, hierdoor ben ik meestal 1 of 2 dagen door de week bij vriend en een dag in het weekend. Doordat vriend veel werkt kook ik vaak, koop ik de boodschappen en doe wel mijn best om iets gezonds neer te zetten en hem fruit mee te geven. Vriend heeft aanleg om dik te worden en drinkt het liefst alleen maar cola en eet vaak aan de weg. Daarnaast doe ik een groot deel van het huishouden, en werk ik zijn wasjes weg. Aan deze boodschappen ben ik ongeveer 25 euro in de week kwijt.

Thuis betaal ik een kleine onkosten vergoeding van een symbolisch gebaar van 150 euro per maand. En betaal ik mijn eigen auto en de kosten die daarbij horen.

Alles bijelkaar opgeteld ben ik ongeveer 550 in de maand kwijt, reserveer ik 100 euro voor mijn dure hobby's en af en toe nieuwe kleren/schoenen oid. De rest gaat naar mijn spaarrekening.

Vriend wil nu dat ik meebetaal aan zijn hypotheek en vaste lasten. Hier kan ik mij niet helemaal in vinden en heb het bespreekbaar gemaakt. Vriend wil graag dat ik 690 euro per maand ga betalen, dit dekt 1/3 hypotheek en de helft gas water licht. De boodschappen wil hij dan splitsen, dit komt er bovenop.

Ik vind dit veel, ik snap dat er kosten aan verbonden zijn als ik daar 2 of 3x in de week douche, blijf slapen en kook van zelf betaalde boodschappen. Zelf zat ik dan ook te denken om de boodschappen zo te laten, en maandelijks 100 euro over te maken voor het g/w/l verhaal.

Wij komen hier niet uit, tot ruzie aan toe. Ik wil best investeren in deze relatie en als dat een bijdrage is in het huishouden is dat ook goed. Maar ik wil wel door blijven sparen zoals ik dat nu doe zodat ik over een periode financieel onafhankelijk ben en mocht het zijn dat deze relatie niet goed komt dat ik op eigen benen kan staan.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Denk ik echt onrealistisch of is hij dat?
Alle reacties Link kopieren
Wat een geschifte mensen zijn dat. Alsof je alleen maar een soort broedkip bent.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Goed dat je het uit hebt gemaakt. Deze man wilde veel en veel te vlug. En die moeder spoort helemaal niet. Wat een mens zeg.
Wat pak je het goed aan! Je kiest voor jezelf en dat kan niemand je verwijten. Houd je poot stijf :hug:
Koekoek! Echt gestoord hoor. Zowel ex als ex-schoonmoeder.
You dodged a bullet Anoniempje!

Ik kan me voorstellen dat het even zeer doet maar dit heb je heel verstandig aangepakt, vind ik.

Hoop dat je ex je verder een beetje met rust heeft gelaten, of blijft hij bellen? Hij is misschien nog niet terug en heeft de brief ook nog niet gelezen? Tenzij zijn moeder de brief heeft gevonden en telefonisch heeft voorgelezen. Gek hoor, dat zij er nét was toen jij je spullen kwam halen. Iemand opperde al dat hij haar misschien had gebeld dat jij langs zou komen, zou me niks verbazen. Maar in dat geval, waarom?!

Maakt ook niets meer uit nu. Jij hebt het goede gedaan! Deze man klinkt echt écht niet ok.
Alle reacties Link kopieren
Goede actie, TO. Ik heb nooit een topic op dit forum gezien waar mensen zo eensgezind zijn als hier. Je hebt daar vervolgens de enige juiste conclusie uit getrokken. Het is wel erg verdrietig en een nare situatie, maar ik begrijp dat je een goede vriend hebt waar je ook steun kunt vinden. Daarnaast ben jij volgens mij een hele sterke vrouw. Dikke knuffel voor jou!
Alle reacties Link kopieren
Wat een onwaarschijnlijk verhaal! Laat niet meer zo van je profiteren hoor, dat jij de boodschappen voor jullie 2 betaalde was al meer dan genoeg!
Heel veel sterkte, je hebt de enige juiste beslissing genomen.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
25-01-2021 19:24
Zomaar uit nieuwsgierigheid: hoe moet het volgens jou dan als de ene partner én minder werkt, én meer verdient? Dat kan namelijk ook nog.
Deel je de kosten gewoon 50/50. En huur je een huishoudelijke hulp in.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Wat verdrietig állemaal to. De eerste maanden of zelfs het éérste jaar hóórt een roze wolk te zíjn waarbij je heel graag bij elkaar bent en véél vóór elkaar over hebt. Je vraagt dan niet om 600 of 700 eur kostgeld. Echt een afknapper en waarschijnlijk misgegaan in de opvoeding. Ik leer mijn kinderen om te geven ipv nemen.
mamavanvier schreef:
26-01-2021 20:15
Wat verdrietig állemaal to. De eerste maanden of zelfs het éérste jaar hóórt een roze wolk te zíjn waarbij je heel graag bij elkaar bent en véél vóór elkaar over hebt. Je vraagt dan niet om 600 of 700 eur kostgeld. Echt een afknapper en waarschijnlijk misgegaan in de opvoeding. Ik leer mijn kinderen om te geven ipv nemen.
Gezien de vreemde reactie van die moeder wel ja. :-D :-D


En misschien kan je beter leren dat ze logisch nadenken en niet zomaar gaan geven. Dan word je misschien wel als TO ineens zo behandeld door een nemer.
Alle reacties Link kopieren
Wat vreselijk die reactie van die moeder. Je weet meteen dat je een goede keuze hebt gemaakt TO!
Alle reacties Link kopieren
'Run Forest RUN"

ook al zal het wel pijn doen na 5 maanden hele wijze keuze!
Alle reacties Link kopieren
mamavanvier schreef:
26-01-2021 20:15
Wat verdrietig állemaal to. De eerste maanden of zelfs het éérste jaar hóórt een roze wolk te zíjn waarbij je heel graag bij elkaar bent en véél vóór elkaar over hebt. Je vraagt dan niet om 600 of 700 eur kostgeld. Echt een afknapper en waarschijnlijk misgegaan in de opvoeding. Ik leer mijn kinderen om te geven ipv nemen.
Als het goed is, beperkt het samenzijn in het eerste jaar van een relatie zich tot samen dingen ondernemen overdag, uitjes, samen eten, een terrasje pikken en incidenteel bij elkaar overnachten. Dus dan is er van kostgeld ook geen sprake.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
anoniem_pje_x schreef:
25-01-2021 21:34

Ex gebeld dat het uit is, dat er een brief ligt met uitleg en dat ie mij niet moet bellen.

Word nu al een aantal uur lang gebeld door ex, zijn ouders en anonieme nummers. Alles staat op de negeer en ben echt verdrietig en teleurgesteld dat hij niet normaal kan doen...
Heel goed van je dat je het hebt uitgemaakt.
Toch zou ik het wel zo fatsoenlijk vinden als je wel de telefoon zou op nemen en hem nog de gelegenheid geeft wat vragen te stellen want voor hem komt het toch vanuit het niets.

Je moet je alleen niet laten overhalen om het weer "aan" te maken.
Hoe gaat het nu met je, TO?
Alle reacties Link kopieren
Ik word dagelijks lastiggevallen door zowel ex als zijn ouders. Ze rijden dagelijks voor de deur langs en komen met dreigementen.

Afgelopen nacht in een vakantiehuisje geslapen om rust te nemen, stond schoonmoeder mij vanochtend op het parkeerterrein van werk op te wachten om verhaal te halen.

Gelukkig zag de portier dit en heeft haar weggestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Wat een stel idioten! Waar bemoeit die moeder zich überhaupt mee.
Dit is alleen maar een bevestiging dat het een goede beslissing is geweest om het uit te maken. Veel sterkte met de situatie!
Oh jee... dat klinkt wel ziek!
Maar heb je hem zélf inmiddels wel gesproken? Is hij thuis? Heeft hij je briefje gelezen? Ik kan me wel voorstellen dat hij je op zijn minst even persoonlijk (al is het maar telefonisch) wil spreken hierover. Is ook wel zo netjes, om even mondeling toe te lichten dat het over is.

Of heb je hem een briefje voor hem achter gelaten en hem verder volledig genegeerd? Want dat zou ik ook wel heel frustrerend vinden.

Dat zijn ouders zich ermee bemoeien is natuurlijk van de zotte....
Alle reacties Link kopieren
Bloemkoolroosje schreef:
28-01-2021 09:57
Oh jee... dat klinkt wel ziek!
Maar heb je hem zélf inmiddels wel gesproken? Is hij thuis? Heeft hij je briefje gelezen? Ik kan me wel voorstellen dat hij je op zijn minst even persoonlijk (al is het maar telefonisch) wil spreken hierover. Is ook wel zo netjes, om even mondeling toe te lichten dat het over is.

Of heb je hem een briefje voor hem achter gelaten en hem verder volledig genegeerd? Want dat zou ik ook wel heel frustrerend vinden.

Dat zijn ouders zich ermee bemoeien is natuurlijk van de zotte....
Hier ben ik het wel mee eens, al kan ik ergens wel begrijpen dat ze het zo heeft opgelost, dit gedrag van haar ex zal niet compleet uit de lucht komen vallen, ik heb het idee dat hij nogal overheersend kan zijn en dat ze bang was dat als ze het in een gesprek uit zou maken, hij net zo lang op haar in zou praten tot ze erop terugkwam.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Bloemkoolroosje schreef:
28-01-2021 09:57

Of heb je hem een briefje voor hem achter gelaten en hem verder volledig genegeerd? Want dat zou ik ook wel heel frustrerend vinden.

Dat zijn ouders zich ermee bemoeien is natuurlijk van de zotte....
En dan zijn dreigementen gelegitimeerd? Sorry hoor, maar als ik bedreigd wordt voel ik hoe dan ook al niet meer de behoefte om met de 'dreiger' in gesprek te gaan.
Alle reacties Link kopieren
MissPiglet schreef:
28-01-2021 10:16
En dan zijn dreigementen gelegitimeerd? Sorry hoor, maar als ik bedreigd wordt voel ik hoe dan ook al niet meer de behoefte om met de 'dreiger' in gesprek te gaan.
Dreigementen sowieso niet, maar als het niet helemaal goed is afgerond loop je wel meer risico dat iemand je blijft benaderen.

Face to face zou ik met hem sowieso niet meer willen, maar misschien wel via de telefoon, en dan eventueel op speaker met iemand erbij die kan ingrijpen als het de verkeerde kant op gaat. En dan meteen duidelijk maken dat het gesprek bedoeld is om het af te ronden en nergens anders voor.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
MissPiglet schreef:
28-01-2021 10:16
En dan zijn dreigementen gelegitimeerd? Sorry hoor, maar als ik bedreigd wordt voel ik hoe dan ook al niet meer de behoefte om met de 'dreiger' in gesprek te gaan.
Zeg ik dat ergens, dat dreigementen gelegitimeerd zijn?
Ik vind het gedrag van zijn ouders krankzinnig, snap ook niet waar ze zich mee bemoeien (notabene na een relatie van slechts 5 maanden). Het is mij nog niet helemaal duidelijk of ex inmiddels alweer thuis is en óók langs haar huis rijdt. Als ook hij bedreigingen uit gaat dat natuurlijk alle perken te buiten.

Het enige wat ik me wél voor kan stellen dat als jij in het buitenland zit voor je werk en je vriendin in de tussentijd haar spullen uit je huis haalt en een briefje achter laat, een appje stuurt en je vervolgens negeert, dat je haar wel telefonisch probeert te bereiken. Vind ik op zich niet heel gek.
Susan schreef:
28-01-2021 10:22
Face to face zou ik met hem sowieso niet meer willen, maar misschien wel via de telefoon, en dan eventueel op speaker met iemand erbij die kan ingrijpen als het de verkeerde kant op gaat. En dan meteen duidelijk maken dat het gesprek bedoeld is om het af te ronden en nergens anders voor.
Dit inderdaad. Telefonisch afronden en daarna geen contact meer.
Alle reacties Link kopieren
Nee, je hoeft geen enkel contact meer te hebben met deze man of zijn ouders. Ze hebben met dit grensoverschrijdend gedrag alle recht op wat voor normaal contact dan ook verspeeld. Ik zou aangifte doen van stalking als zijn ouders je nogmaals ergens opwachten en ieder contact rigoureus afkappen. Wat een nare bedreigende situatie is het geworden, heel onprettig. Sterkte TO :hug:
Alle reacties Link kopieren
Je kan even bij de politie langsgaan om een melding te doen. Je hoeft niet meteen aangifte te doen van stalking maar deze bedreigingen slaan natuurlijk nergens op. Als ze niet stoppen kan je gewoon aangifte doen van bedreiging.

Wat willen ze er in vredesnaam mee bereiken? Dat je maar even zwanger wordt en samen gaat wonen omdat zij dat zo graag willen? Je hebt wel kans dat je ex zijn ouders veel onwaarheden heeft verteld en nog vertelt waardoor ze zo heftig reageren.

Wat helpt langsrijden bij jouw huis nou???

Het is te gek dat je in een vakantiehuisje moet slapen. Doe die melding en bel als ze weer langsrijden. Die bedreigingen doen ze dat op whatsapp of spreken ze iets in? Bewaar alles. Mocht je toch telefonisch contact met je ex opnemen zodat hij nog even kan horen waarom je het hebt uitgemaakt zorg dan dat er iemand bij zit en neem het liefst het gesprek op.

Ook melding doen van het lastig vallen van zijn moeder. Zijn ze nu helemaal gek geworden!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk zelf dat als je het even nader uitlegt dat ze je wel met rust zullen laten. Ze zitten waarschijnlijk met veel vragen. Misschien denkt de moeder wel dat het uit is door het gesprekje wat ze met jou heeft gehad.

Geef gewoon duidelijk aan dat je de relatie niet zit zitten en dat je graag met rust gelaten wil worden. Ik zou dus wel even de telefoon opnemen en uitleg geven. En vooral niet om laten praten.

Sterkte to dit is toch heel vervelend. Je wilt gewoon rust en dan krijg je dit.
Blijf in jezelf geloven !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven