Geld & Recht alle pijlers

Kostenplaatje eigen woning

26-02-2013 15:02 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben mijzelf aan het orienteren op een koopwoning. Helaas niet onder de leukste omstandigheden maar ik wil een back-up. Ik heb een financieel adviseur in de hand genomen voor hypotheekadvies en het nodige geregel. Ik vindt het toch wel spannend en het is allemaal nieuw voor me. Maar ik vindt het moeilijk voor te stellen wat er allemaal bij komt kijken. Voornamelijk de vaste maandlasten..

Wie zou me kunnen helpen om dit om een rij te zetten. Verder dan de hypotheek natuurlijk, gas water licht, telefoonrekening, zorgverzekering kom ik tot nu toe ff niet.

Alvast bedankt!
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
In dat geval

Aankoopmakelaar

Notaris

Hypotheker/Bank

Verhuizing

Verhuiskaarten/doorsturen post

Soms ook aansluitkosten voor:

Internet/telefonie/kabel

Gas/elektra
to wil graag de vaste maandlasten op een rij, staat in de op.
wij slapen nooit.
quote:waterplant schreef op 26 februari 2013 @ 17:41:

In dat geval

Aankoopmakelaar

Notaris

Hypotheker/Bank

Verhuizing

Verhuiskaarten/doorsturen post

Soms ook aansluitkosten voor:

Internet/telefonie/kabel

Gas/elektra

Bijkomende kosten waren bij mij toen ik mijn huis kocht 10% van de koopsom.

Bij 2 ton moet je dus uitgaan van zo'n 20.000 bijkomende kosten.
Wat bedoel je met, WOZ de schrik van iedere huiseigenaar? Ik ben ook een huis aan het kopen (nouja wij ..) en is dit iets wat terugkerend is, herken het zo niet? Wil je me misschien uitleggen wat dit is?quote:waterplant schreef op 26 februari 2013 @ 16:34:

WOZ, de schrik van iedere huiseigenaar, ik betaal dit jaar 700,00 euro(is inclusief rioolheffing),

dan boven op honden belasting,

waterschap (ook iets van 250,00),

opstal verzekering,

inboedel,

WA,

levensverzekering,

parkeer,

autoverzekering,

APK keuring,

wegenbelasting,

ANWB,

water,

elektra,

ziektekosten (hou rekening met eigen risico),

telefoon,

internet,

tv,

hyptheek,

evt lotto of zo,

goede doelen,

reserve pot voor reparaties huis

Volgens mij ben je er dan.
quote:mellifluous schreef op 26 februari 2013 @ 22:45:

Wat bedoel je met, WOZ de schrik van iedere huiseigenaar? Ik ben ook een huis aan het kopen (nouja wij ..) en is dit iets wat terugkerend is, herken het zo niet? Wil je me misschien uitleggen wat dit is?

[...]

Belasting die je betaalt omdat je een eigen woning hebt. Het bedrag is afhankelijk van de WOZ-waarde van de woning (dit bepaalt de gemeente n.a.v. taxatie). In de gemeente waar ik woon betaal ik 750 euro per jaar. Dit is excl. waterschapsbelasting/rioolheffing. Dat is ook nog zo'n 220 euro (per jaar).

Inderdaad de schrik van iedere huiseigenaar (en melkkoe voor de gemeentes!)
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
@ Mellifluous:

WOZ is de onroerend zaak belasting. Een maal per jaar komt dit terug. Het verschilt per woning en per gemeente hoe hoog dit bedrag is. De verschillen per gemeente zijn enorm!

Wij betalen ¤450,- voor een huis met een waarde van rond de ¤300.000,-
goed dat ik dat weet,

jammergenoeg nog weer een kostenpos erbovenop straks!

huis kopen is toch best wel duur,

bedanktvoor jullie uitleg!

mag je dat bedrag overigens ook weer in termijnen betalen?
WOZ mag in termijnen worden betaald. Ik doe dat in 9 termijnen. Waterschapsbelasting/rioolheffing betaal ik in 2 termijnen maar dat bedrag is gelukkig ook een stuk lager.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
quote:vrouwtje89 schreef op 26 februari 2013 @ 15:02:

Hoi allemaal,

Ik ben mijzelf aan het orienteren op een koopwoning. Helaas niet onder de leukste omstandigheden maar ik wil een back-up. Ik heb een financieel adviseur in de hand genomen voor hypotheekadvies en het nodige geregel. Ik vindt het toch wel spannend en het is allemaal nieuw voor me. Maar ik vindt het moeilijk voor te stellen wat er allemaal bij komt kijken. Voornamelijk de vaste maandlasten..

Wie zou me kunnen helpen om dit om een rij te zetten. Verder dan de hypotheek natuurlijk, gas water licht, telefoonrekening, zorgverzekering kom ik tot nu toe ff niet.

Alvast bedankt!

Vaste lasten die ik maandelijks betaal

-Rente

-Aflossing (heb een spaar aflos hypotheek)

-Verzekeringen

* WA

* Opstal

* Levensverzekering (veelal verplicht bij hypotheek)

* Zorgverzekering

* etc

-Service kosten

-GWL (gas water licht)

-WOZ (Belasting van de gemeentje over de WOZ waarde van je huis)

-Waterschap belastingen

-Internet, bellen, TV

-Boodschappen

-Roken

-Auto

* Benzine

* Verzekering

* Onderhoud ( is niet elke maand maar eens in de zoveel tijd)

* Wegenbelasting

-Uitgaan ( is een terugkerend iets dus schaar ik dit onder vaste lasten)

-Diverse abonnementen (krant, tijdschriften)

Ben er vast nog een paar vergeten.

Houd ook rekening met onderhoud aan je huis.

Reserveer hier een potje voor houd bijvoorbeeld ook rekening met afschrijving van je inventaris. Voorbeeld. Je koelkast of tv gaan niet eeuwig mee.

Als ik voor mijzelf een begroting maak voor wat dan ook probeer ik zo realistisch mogelijk een berekening te maken. Ik denk bijvoorbeeld ook aan roken. Dit is een terugkerende uitgave die je bijna elke dag doet (mits je rookt) Als je dit soort kleine dingetjes vergeet neem jezelf eigenlijk alleen maar in de maling en reken je jezelf rijk. Zo heb ik in mijn begroting prive ook rekening gehouden met bekeuringen die ik helaas regelmatig krijg. Zo ook houd ik al rekening met de aanschaf van kleding, gadgets & kadootjes.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven