Geld & Recht alle pijlers

krediettoeslag? nog nooit van gehoord.

21-02-2011 18:28 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg een factuur m.b.t. een werknemer die via een uitzendbureau voor me heeft gewerkt.

Nu krijg ik de factuur zaterdag binnen. Ik werk vandaag ff alle papieren af en zie tot mijn verbazing de term krediettoeslag voorbij komen.

Ik heb een factuur, zaterdag gekregen. Ik vul ff fictieve bedragen in:

150 euro

btw 28.5

te betalen vóór 24 feb 2011

krediettoeslag 2%

en dan een latere datum, het lijkt mij dat ik gewoon een normale tijd moet krijgen om het geld over te maken toch.

(ik heb nu dus nog geen week om het geld over te maken, lekker makkelijk om dan direct een boete erop te gooien!!) Als ik dan toevallig een paar dagen weg ben heb ik direct een probleem.

Wat een rare manier van factureren dit.

Iemand hier bekend mee?
Dit gebeurt in meerdere bedrijven. Het kan ook omgekeerd. Als je voor een bepaalde datum betaald, krijg je korting....
Ik heb het geweten, maar ik weet het niet meer. Maar het komt wel veel voor (volgens mijn docent Bedrijfseconomie).
quote:Zinook schreef op 21 februari 2011 @ 18:30:

Dit gebeurt in meerdere bedrijven. Het kan ook omgekeerd. Als je voor een bepaalde datum betaald, krijg je korting....

Dat ken ik idd.

maar je moet toch wel minimaal 5 werkdagen de tijd krijgen om een factuur te betalen?
Op normale facturen heb ik meestal binnen 10 dagen korting en binnen 30 dagen gewoon. Heb nog nooit anders meegemaakt. (is dan dus niet personeel o.i.d. maar goederen)
Wat is de factuurdatum? Dat jij deze zaterdag binnen heb gekregen, wil niet zeggen dat dat ook de datum is waarop de factuur aangemaakt is....
17 feb 2011
17 tot 24 februari is 7 dagen....dus ja, dat mag. Als bedrijf kun je zelf ook aangeven dat je de factuur binnen 7, 14, 21 of 30 dagen betaald wil hebben....
Je hoeft dit absoluut niet te betalen!

Gewoon het normale bedrag betalen binnen een normale termijn. Als je de krediettoeslag niet betaald gebeurd er niets.

Zijn genoeg grote bedrijven die die toelsag op hun factuur zetten.
Kredietbeperking wordt gebruikt om klanten snel te laten betalen. Dit versterkt de liquide positie van de crediteur, die vervolgens ook geen tijd en moeite kwijt is aan het incasseren van het bedrag.

Er bestaat overigens geen wettelijke verplichting de kredietbeperking ook daadwerkelijk te betalen, ook al wordt na de vervaldatum betaald. Kredietbeperking is slechts in het leven geroepen ter beperking van de kosten die het incasseren van een factuur met zich meebrengt (rente etc.).
ik heb het bij mijn leverancier die goederen levert voor mijn webshop. 2% krediettoeslag als ik niet binnen een week betaal. Anders leverancier biedt juist 2%korting als ik WEL binnen 8 dagen betaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven