Geld & Recht alle pijlers

Kunnen we hier nog iets tegen doen? ( Deurwaarder.)

18-06-2010 19:55 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vandaag een deurwaarder enveloppe in de bus gevonden. Of vriendlief binnen twee dagen even 1000 euro wil ( lees: moet) betalen.

Volgens de brief had hij twee maanden geleden voor moeten komen bij de kantonrechter. Hij is niet gekomen en dit is nu besloten.

Hij is inderdaad niet gekomen, maar dat komt omdat wij nooit een brief o.i.d. hebben gehad over dat hij voor de rechter moest komen!

Hij is wel van plan maandagochtend om 09:00 meteen te bellen, maar volgens hem mogen we ( hij) al blij zijn als hij het bedrag in 2x mag betalen. Besloten is volgens hem besloten en we komen er nu niet meer onderuit denkt hij.

Omdat hij in het verleden nogal slordig was met betalen en post e.d. nemen we nu dagelijks samen de post door en let ik op zijn inkomsten en uitgaven. Ik heb een gematichtigde pas van zijn rekening. Hij heeft alleen pinpas bij met mijn toestemming ( ja, zo erg is het, maar anders was het geld zo op) en alleen ik kan voor hem internetbankieren.

Maar: Omdat we samen de post doornemen weet ik zeker dat er niks is achtergehouden over het hoofd is gezien. Hij heeft intussen wel geleerd dat er alleen maar problemen van komen als je je post niet op tijd opent.

En er zijn nog meer vreemde dingen: Op de brief staat dat er niemand thuis was. Maar ik ben de hele dag thuis geweest. Ook zijn er zomaar dingen opgeschreven met potlood ( datum - naam) en zat de brief in en enveloppe van bureau A maar op de brief zelf staat weer een andere naam.

Alles te samen vinden we het maar vreemd. In het weekend kunnen we sowieso weinig doen, maar zou het echt zo zijn dat je niet meer onder de betaling uitkomt omdat het bij de rechter is besloten?
Liefde is als Sinterklaas: je moet er in geloven, anders wordt het niks...
Is er geen email adres waar je een voorstel naar kan sturen voor een betalingsregeling?

Als je geluk hebt stemmen ze dan toe.

Ik had ook een keer een brief gekregen terwijl ik zelf de hele dag thuis was. Ik heb toen een betalinsregeling aan gevraagd en daar hebben ze mee ingestemd. Maar dat hangt natuurlijk wel af in hoeveel termijnen je wil denk ik. In 5 keer afbetalen zullen ze minder snel aannemen dan in 2 keer afbetalen.
Je schrijft dat jullie geen brief van de rechtbank hebben ontvangen. Heb je eerder wel iets ontvangen van een deurwaarder/herinneringen/aanmaningen van de rekening die het betreft?
Peas on earth!
De enveloppe kan wel eens anders zijn omdat het verzoek is opgesteld door de ene deurwaarder en wordt gebracht door een andere deurwaarder omdat die dichterbij zit.

Deurwaarders schrijven inderdaad op het verzoek aan wie ze het hebben gegeven of idd als niemand niet thuis was.

Misschien had de deurwaarder geen zin om aan te bellen....

Maar de andere dingen kunnen wel!

Wat betreft de betaling durf ik je niet te zeggen. Een betalingsregeling moet vast wel lukken denk ik al maandag meteen belt.

Succes!!
Ben ook wel benieuwd naar het antwoord op de vraag van prinsesODE.
Vriend de brief misschien achtergehouden?
Een uitspraak van een rechtbank lijkt mij ook wel interessant.
quote:SofiaM schreef op 18 juni 2010 @ 20:22:

Een uitspraak van een rechtbank lijkt mij ook wel interessant. Dat is ook een goede opmerking inderdaad: als er een oproep voor de rechtbank is geweest, zou je zeggen dat er ook een beschikking zou moeten zijn van de uitspraak....
Peas on earth!
Hier ontbreekt meer dan slechts een brief. Zoveel is wel duidelijk.
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 18 juni 2010 @ 20:01:

Je schrijft dat jullie geen brief van de rechtbank hebben ontvangen. Heb je eerder wel iets ontvangen van een deurwaarder/herinneringen/aanmaningen van de rekening die het betreft?Daar ben ik ook benieuwd naar. Voordat een schuldeiser overgaat tot dagvaarden, zijn er toch echt al heel wat brieven geweest. Heeft je vriend die dan allemaal niet ontvangen? Dat lijkt me, eerlijk gezegd, best ongeloofwaardig.
.
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 18 juni 2010 @ 20:24:

[...]

Dat is ook een goede opmerking inderdaad: als er een oproep voor de rechtbank is geweest, zou je zeggen dat er ook een beschikking zou moeten zijn van de uitspraak....Dat ook inderdaad.
.
Vuiles vat het weer goed samen
Peas on earth!
Zo'n brief is toch altijd aangetekend en moet persoonlijk in ontvangst genomen worden? Dan moet de rechtbank ook ergens een handtekening voor ontvangst hebben.
quote:Re__ske schreef op 18 juni 2010 @ 19:55:

Alles te samen vinden we het maar vreemd. In het weekend kunnen we sowieso weinig doen, maar zou het echt zo zijn dat je niet meer onder de betaling uitkomt omdat het bij de rechter is besloten?

En nu nog antwoord op je vraag: ja, zo is het echt.

Als de rechter uitspraak heeft gedaan is het zoals het is, aangezien voor dit soort bedragen geen hoger beroep mogelijk is. Je kunt nog wél een verzetprocedure starten wegens het verstekvonnis, maar dan moet je kunnen aantonen dat je de oproep om naar de rechtbank te komen, niet ontvangen hebt. In jullie geval is er zoveel niet ontvangen (rekening, aanmaningen, dagvaarding, vonnis), dat dat het verhaal niet echt geloofwaardig maakt.
.
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 18 juni 2010 @ 20:27:

Vuiles vat het weer goed samen

Shame on you!

Ik heb op mijn werk veel met deurwaarders te maken, dit wat TO schrijft hoor ik altijd. Vind ik zo toevallig dat de post bij particulieren nooit aankomt en aanmaningen ook niet. Meestal weten de mensen van niks. Vreemd hoor! Als ik loonbeslag van een werknemer ontvang wordt mij dat altijd persoonlijk door de deurwaarder overhandigd en daarbij wordt mijn naam op de kopie van de deurwaarder geschreven.
Deurwaarders weten je altijd te vinden, nu dus kennelijk ook. Waarom zou ze dat nu wel lukken en de vorige keer niet? Ik denk dat er iets ontbreekt in dit verhaal. Wellicht het deel waarin vriendlief bekend dat hij thuis was, de documenten in ontvangst heeft genomen, maar het niet op durfde te biechten?
quote:4Hellokitty schreef op 18 juni 2010 @ 20:35:

Ik heb op mijn werk veel met deurwaarders te maken, dit wat TO schrijft hoor ik altijd. Vind ik zo toevallig dat de post bij particulieren nooit aankomt en aanmaningen ook niet. Meestal weten de mensen van niks. Vreemd hoor! Als ik loonbeslag van een werknemer ontvang wordt mij dat altijd persoonlijk door de deurwaarder overhandigd en daarbij wordt mijn naam op de kopie van de deurwaarder geschreven.Dat post en aanmaningen niet aankomen is niet zo vreemd, dat is mij zelf helaas ook al dikwijls overkomen. (Of dat stukken worden bezorgd op een adres waar je al jaren niet meer woont en wat keurig bij de GBA geregistreerd is). Maar stukken die aangetekend dan wel per deurwaarder worden afgeleverd, dat is een ander verhaal. Dat kun je gewoon echt niet meer op de belabberde service van TNT afschuiven.
De stukken die ik ontvang zijn voorzien van persoonsgegevens van de werknemer. Die zijn altijd correct, gaat via de loonbelasting gegevens. Dus als je in loondienst bent, weten ze je altijd te vinden ook op het juiste adres, mits je werkgever daarvan op de hoogte is.
quote:wuiles schreef op 18 juni 2010 @ 20:32:

[...]

Shame on you!

[afbeelding]
Peas on earth!
quote:nummerzoveel schreef op 18 juni 2010 @ 20:39:

[...]

Dat post en aanmaningen niet aankomen is niet zo vreemd, dat is mij zelf helaas ook al dikwijls overkomen. (Of dat stukken worden bezorgd op een adres waar je al jaren niet meer woont en wat keurig bij de GBA geregistreerd is). Maar stukken die aangetekend dan wel per deurwaarder worden afgeleverd, dat is een ander verhaal. Dat kun je gewoon echt niet meer op de belabberde service van TNT afschuiven.

Hmm, ik heb wel eens gehad dat alle rekeningen en aanmaningen naar een oud adres gestuurd waren. Het incassobureau kon ons vervolgens wel een rekening sturen op het juiste adres. Ik heb toen de brief van het incassobureau kwam eerst gebeld met het bedrijf en gevraagd naar welk adres de rekeningen gestuurd waren. Tja, hun fout, na een computerstoring (of iets dergelijks) stond ons nieuw adres niet meer in de computer.

Ik zou eerst even vragen naar welk adres al die post gestuurd is.
quote:nummerzoveel schreef op 18 juni 2010 @ 20:39:

[...]

Dat post en aanmaningen niet aankomen is niet zo vreemd, dat is mij zelf helaas ook al dikwijls overkomen. (Of dat stukken worden bezorgd op een adres waar je al jaren niet meer woont en wat keurig bij de GBA geregistreerd is). Maar stukken die aangetekend dan wel per deurwaarder worden afgeleverd, dat is een ander verhaal. Dat kun je gewoon echt niet meer op de belabberde service van TNT afschuiven.

Een uitspraak van de rechter wordt door de rechtbank verstuurd, maar niet aangetekend tegenwoordig. Ook dagvaardingen worden lang niet altijd meer in persoon uitgereikt. Theoretisch zou het dus kunnen, wat TO schrijft, dat ze nooit iets ontvangen heeft.

Het bevel tot betaling met daaraan gehecht het vonnis, komt de deurwaarder wél weer persoonlijk uitreiken, en dat is kennelijk wat er bij TO nu gebeurd is.
.
Het enige wat je nog kan doen is brieven opvragen alsook de dagvaarding opvragen. Deze is namelijk ook op dat adres uitgebracht. Hoe lang neem je al de administratie over van je vriend?

Hij moest 2 maanden geleden voorkomen, maar het kan best dat de dagvaarding 3 of 4 maanden geleden( of zelfs nog langer geleden) is uitgebracht aan hem. En was de datum van vvoorkomen 2 maanden geleden of de datum van het vonnis?(rechtbanken houden zaken nogal eens een aantal malen aan, dus dan zou de dagvaardingsdatum nog langer geleden kunnen zijn).
quote:Mariannanas schreef op 18 juni 2010 @ 20:51:

Een uitspraak van de rechter wordt door de rechtbank verstuurd, maar niet aangetekend tegenwoordig. Ook dagvaardingen worden lang niet altijd meer in persoon uitgereikt. Theoretisch zou het dus kunnen, wat TO schrijft, dat ze nooit iets ontvangen heeft.

Klopt, maar volgens mij verkrijgt de rechtbank de adresgegevens rechtstreeks uit het GBA. Dat maakt het dan weer onwaarschijnlijk dat post naar een verkeerd adres verzonden wordt, denk ik.
Peas on earth!
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 18 juni 2010 @ 20:53:

[...]

Klopt, maar volgens mij verkrijgt de rechtbank de adresgegevens rechtstreeks uit het GBA. Dat maakt het dan weer onwaarschijnlijk dat post naar een verkeerd adres verzonden wordt, denk ik.idd, plus dat de deurwaarder zijn gegevens ook dient te checken bij GBA alvorens te dagvaarden. Dus de kans dat en aanmaningen van de schuldeiser en aanmaningen van de deurwaarder en de dagvaarding en het vonnis niet aankomen, maar deze brief wel vind ik persoonlijk erg klein

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven