Geld & Recht alle pijlers

Laptop stuk, nieuwe kopen of niet?

14-06-2021 09:32 51 berichten
Hi hi,

Ik baal baal baal! Mijn arme laptop heeft het min of meer begeven dit weekend :cry: :cry: ! Het scherm hangt aan één kant los en is deels beschadigd, hoe dit kan geen idee want ik heb hem letterlijk niet aangeraakt dit weekend tot gisteravond en ik doe er niets geks mee. Denk dat hij van ouderdom (hij is denk ik 4/5 jaar oud) gewoon uit elkaar valt... Dilemma is alleen dat ik het geld er eigenlijk niet voor heb. Ben uitwonende hbo-student en ik heb wel het geld liggen om een nieuwe te kopen, maar ik kan het geld eigenlijk niet missen. Vind het ook eng om zo'n groot bedrag uit te moeten geven, wat als er weer iets onverwachts kapot gaat of er een onverwachtse rekening op de mat valt? Als jonge student heb je het immers niet heel breed :-( . Echter is een laptop wel heel essentieel want zonder laptop kan ik niet studeren (en ik moet nog minstens 2 jaar)... Het financiële potje wat ik heb was eigenlijk bedoeld om mijn rijbewijs te halen maar goed, een laptop is nu noodzakelijker. Maar ik baal écht als een enorme stekker :(. Een nieuwe, soort gelijke laptop, is al gauw €700,- :woa: .... Ik weet dat refurbished en tweedehands goedkoper zijn en dat er ook laptops van €300,-/€400,- zijn, maar als ik dan een godsvermogen moet uitgeven koop ik liever wel een laptop die kwalitatief ook echt goed is en die nog lang meekan... Goedkoop is duurkoop zeggen ze altijd :( . Studentenkorting is ook echt minimaal helaas...

Kortom: ik struggle. Ik weet dat ik eigenlijk gewoon een nieuwe moet kopen, maar ik vind het doodeng om zo'n groot bedrag te moeten besteden omdat ik weinig financiële speling heb en het geld was eigenlijk bedoeld voor iets anders belangrijks... Of ik ben dat soort grote bedragen niet gewend, dat kan ook :) :lol: . Kan er gewoon van balen dat het eigenlijk er niet anders opzit dan maar gewoon de portemonnee te trekken... Dit soort dingen gebeuren altijd op de slechtste momenten, of niet? :facepalm:

Moet xnightgmare een nieuwe laptop kopen?

Totaal aantal stemmen: 85

Ja meid, het leven is duur en het is een noodzakelijke uitgave dus niet zo zeuren (84%)
Nee, wacht nog even en doe het met wat je hebt want is financieel niet slim (7%)
Stop maar gewoon met studeren en ga bij de McDonalds werken (9%)
Alle reacties Link kopieren
Geweldige pol! :rofl:

Ik zou eerst kijken of reparatie mogelijk is, zo niet er een rondje marktplaats aan wagen, en als dat allemaal niets oplevert dan toch maar een nieuwe kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bij de Mac gaan werken. Daar hebben ze van die schermen die vastzitten op het bureau, die gaan niet snel kapot.
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je op je laptop? Als je voornamelijk aan het tekstverwerken bent zou ik wel gewoon voor een iets goedkopere gaan, een goedkopere laptop heeft voornamelijk wat minder mogelijkheden en minder snelheid, maar kan heus wel weer de resterende tijd van je studie mee als je er netjes mee omgaat.

Zo'n dure is nu een te grote hap uit je budget en zonder laptop kun je niet, dus dat lijkt me de handigste optie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ha ha..

Huppa, kopen die laptop.

Vind het wel heel goed dat je er goed overnadenkt. Zeker als je dat geld eigenlijk voor iets anders had gereserveerd.

In mijn geval, een laptop is werk, hobby en ontspanning.
Susan schreef:
14-06-2021 09:39
Wat doe je op je laptop? Als je voornamelijk aan het tekstverwerken bent zou ik wel gewoon voor een iets goedkopere gaan, een goedkopere laptop heeft voornamelijk wat minder mogelijkheden en minder snelheid, maar kan heus wel weer de resterende tijd van je studie mee als je er netjes mee omgaat.

Zo'n dure is nu een te grote hap uit je budget en zonder laptop kun je niet, dus dat lijkt me de handigste optie.

Eens. Een dure is vooral als je veel capaciteit of snelheid nodig hebt, maar als je vooral verslagen moet tikken kun je voorlopig prima uit de voeten met een goedkope.
Die veroudert ook wat sneller, maar het gaat vooral om de komende twee jaar toch? Een duurdere komt dan later wel weer.
Via surfspot kun je trouwens ook laptops huren met studentenkorting. Misschien ook een optie, dat scheelt de aanschaf ineens.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap eigenlijk niet hoe een laptop zomaar ineens zo kapot kan gaan als jij beschrijft. Weet je zeker dat je er niet over gestruikeld bent? (of wellicht een huisgenoot). Of was het scharnier van je scherm al daarvoor erg brak?

Voor een student is een laptop belangrijk werkgereedschap. Waar je dus budget voor moet hebben. Dat rijbewijs is wellicht ook erg belangrijk, maar je studie is belangrijker. Als je echt totaal op zwart zaad zou zitten, dan is het wellicht verstandiger je studielening tijdelijk te verhogen. Maar zonder laptop neem ik aan dat je weinig voortgang kan boeken met je studie. Dus beter maar doorbijten en gelijk een fatsoenlijke laptop kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie hier een laptop die blijkbaar 0 euro kost om te huren. Al lijkt me dat te mooi om waar te zijn, maar je kunt even navragen hoe het zit.

https://www.surfspot.nl/hardware/laptop ... -huur.html
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Gebruik je die laptop alleen thuis?

Anders zou je misschien kunnen proberen om hem aan een los scherm aan te sluiten.
Dank voor de reacties alvast!

@Nummer*Zoveel: Denk dat reparatie er niet echt in zit... schermreparaties zijn echt AS@#$%%$^#@@ duur (kan ook al wel €100,-/€200,- kosten als je pech hebt) en gezien de laptop al wat ouder is en al weinig waarde heeft denk ik, weet ik niet of dat het waard gaat zijn.... Kan altijd even rondbellen natuurlijk! Ben al wel op marktplaats aan het kijken, maar weinig succes so far :(.

@madamecannibale: Klinkt verleidelijk inderdaad! Minder goed voor de lijn denk ik, ik zou alles opeten wat door mijn handen vliegt :lol:

@Susan: Ben ik inderdaad naar aan het kijken, maar helaas heb ik wel een wat 'luxure' laptop nodig... Laptop is voor mij studeren, werk, hobby, ontspanning, eigenlijk alles doe ik met dat ding. Ik doe een zorgopleiding en dat is vooral verslagen schrijven, maar ik heb ook regelmatig zwaardere programma's nodig voor mijn hobby en bijbaan.... Dus ik zit helaas al snel aan de duurdere modellen :(. Het is inderdaad een grote hap uit mijn budget, ik denk dat ik al snel de helft of éénderde deel van mijn potje voor mijn rijbewijs kwijt ben. Is toch aardig veel... Ben al aan het rondzoeken maar god wat zijn die krengen belachelijk duur!

@Felidaes: Ja dat denk ik dus ook.... Maar AAS@#$(#$RD wat is het voor een rib uit je lijf... Kan me niet herinneren dat die dingen zo duur waren, mijn huidige had ik nieuw voor €600,- (is alsnog duur, maar niets vergelijke met de bedragen waar ze nu mee verkocht worden). Wat een gedoe dit :P
Alle reacties Link kopieren
Dus het probleem is dat het scherm los hangt en dat het scherm zelf beschadigd is? Doet het scherm het zelf nog wel, kun je er nog mee werken als je het scherm met ductape even goed vast maakt aan de base? Het is bijna zomervakantie geloof ik. Als je er nog mee kunt werken kun je het nog even rekken, dan heb je tot 1 september om nog even te sparen, heb je wat extra lucht.

Waar gebruik je je lappie voor? Afhankelijk van wat je ermee doet hoeft een iets goedkopere helemaal zo slecht niet te zijn en zou je voor ongeveer 500 al klaar kunnen zijn (die dingetjes van 300 zouden ook ok kunnen zijn, maar zijn vaker wel dan niet rommel inderdaad).
Kan je niet een goedkopere laptop kopen, aangezien het maar voor 2 jaar echt nodig is?

Mijn laptop was destijds gestolen en ik had ook niet veel geld. Heb toen een goedkoop ding van Acer gekocht voor 300 EUR en geloof het of niet, het is nu 6 jaar oud en mn schoonmoeder gebruikt hem nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
xnightgmare schreef:
14-06-2021 09:51
Dank voor de reacties alvast!

@Nummer*Zoveel: Denk dat reparatie er niet echt in zit... schermreparaties zijn echt AS@#$%%$^#@@ duur (kan ook al wel €100,-/€200,- kosten als je pech hebt) en gezien de laptop al wat ouder is en al weinig waarde heeft denk ik, weet ik niet of dat het waard gaat zijn.... Kan altijd even rondbellen natuurlijk! Ben al wel op marktplaats aan het kijken, maar weinig succes so far :(.

@madamecannibale: Klinkt verleidelijk inderdaad! Minder goed voor de lijn denk ik, ik zou alles opeten wat door mijn handen vliegt :lol:

@Susan: Ben ik inderdaad naar aan het kijken, maar helaas heb ik wel een wat 'luxure' laptop nodig... Laptop is voor mij studeren, werk, hobby, ontspanning, eigenlijk alles doe ik met dat ding. Ik doe een zorgopleiding en dat is vooral verslagen schrijven, maar ik heb ook regelmatig zwaardere programma's nodig voor mijn hobby en bijbaan.... Dus ik zit helaas al snel aan de duurdere modellen :(. Het is inderdaad een grote hap uit mijn budget, ik denk dat ik al snel de helft of éénderde deel van mijn potje voor mijn rijbewijs kwijt ben. Is toch aardig veel... Ben al aan het rondzoeken maar god wat zijn die krengen belachelijk duur!

@Felidaes: Ja dat denk ik dus ook.... Maar AAS@#$(#$RD wat is het voor een rib uit je lijf... Kan me niet herinneren dat die dingen zo duur waren, mijn huidige had ik nieuw voor €600,- (is alsnog duur, maar niets vergelijke met de bedragen waar ze nu mee verkocht worden). Wat een gedoe dit :P
Oh spuit elf ben ik haha. Ja klopt, er is een wereldwijde chip tekort dus o.a. laptops en PC's zijn veel duurder nu dan dat ze een poosje terug waren.

Wat voor hobby doe je? Is het gamen of is het werken met bijvoorbeeld Photoshop en/of Blender?
Dank! Zal even naar alle gegeven tips kijken.

@kastella: Je hoeft me niet op mijn woord te geloven, maar zonder grappen ik weet het oprecht niet. Hij heeft hele weekend op de eettafel gestaan en ben er niet in de buurt van gekomen, dus ik heb werkelijk waar geen idee. Heb hem vrijdag meegenomen naar school, maar kan me haast niet voorstellen dat het daardoor komt want heb hem de hele tijd in de buurt gehad en heb er altijd een goede case omheen zitten. Ik denk echt dat het van binnen misschien al verrot was, maar dat iets het heeft getriggerd of dat er iets spontaan is afgeknapt. Helaas leen ik al maximaal, gezien hoge woonkosten, uitwonend en geen (financiële) steun van ouders. Denk dat ik er maar gewoon aan moet geloven...
Alle reacties Link kopieren
Waar heb je je laptop voor nodig? Ik zou het ervan laten afhangen of voor de studie bepaalde programma’s moeten kunnen draaien of niet, en daar het budget op aanpassen. En dan even op tweakers.net op zoek gaan naar een goede vergelijkings review van laptops.

Nog een tip trouwens: ook dure laptops kunnen een brakke accu hebben of andere rare fratsen. Kijk verder dan alleen de omschrijving bij de winkel waar je wil kopen.
Ik moet nu helaas weg, maar zal vanavond verder reageren. Dank voor alle reacties! :)
Alle reacties Link kopieren
Laten repareren? Wij hebben afgelopen weekend onze tv naar een repair cafe gebracht, daar zitten allemaal vrijwilligers die het leuk vinden om aan dingen te sleutelen. We hadden op internet gelezen dat deze reparatie lastig zou zijn en hadden al bijna een nieuwe gekocht, en toch voor de zekerheid een poging gewaagd bij het cafe. Zaterdag weggebracht, zondag kon ik hem alweer halen, werkt weer perfect! En je mag zelf bepalen of je een financiele bijdrage levert, afhankelijk van wat je kunt missen. Ik zou dat dus zeker proberen!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Laptops zijn natuurlijk ook duurder omdat heel veel mensen (nog steeds) thuiswerken.

En ja, inderdaad, het chipverhaal.
Alle reacties Link kopieren
Externe monitor erop aansluiten?
Dan kun je hem niet meer meenemen maar weet niet of dat noodzakelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt inderdaad proberen of je deze kunt laten maken. Ik heb ook wel eens een kapot scherm gehad en dat was toen wel te repareren volgens mij. Mijn man zegt dat als er niks is afgebroken en als de schroefgaatjes niet uitgelubberd zijn, het relatief makkelijk te doen is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wat je trouwens ook kan doen is for the time being een goedkopere laptop nemen die je meeneemt naar college (ik neem aan dat je daarvoor een laptop hebt) en je huidige laptop thuis gebruiken met een extern scherm dat je tweedehands of desnoods bij de kringloop aanschaft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
14-06-2021 09:58
Laten repareren? Wij hebben afgelopen weekend onze tv naar een repair cafe gebracht, daar zitten allemaal vrijwilligers die het leuk vinden om aan dingen te sleutelen. We hadden op internet gelezen dat deze reparatie lastig zou zijn en hadden al bijna een nieuwe gekocht, en toch voor de zekerheid een poging gewaagd bij het cafe. Zaterdag weggebracht, zondag kon ik hem alweer halen, werkt weer perfect! En je mag zelf bepalen of je een financiele bijdrage levert, afhankelijk van wat je kunt missen. Ik zou dat dus zeker proberen!

Dit is een goede tip. TO, dit proberen, zo niet, dan toch een nieuwe kopen. Tweedehands zou ik niet zo gauw doen, maar kijk eens of je er op kunt besparen. Mijn ervaring is dat computerverkopers al gauw roepen dat voor de programma's die je gebruikt toch echt een veel zwaardere computer moet hebben. Ik ben van het eigenwijze soort en gebruik mijn creatieve programma's op een goedkopen een. Wel met genoeg werkgeheugen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een chromebook? Volgens mij is dat iets goedkoper dan een gewone laptop, plus ze zijn lichtgewicht en starten snel op en de batterij gaat lang mee (zelf geen ervaring mee, maar dit is wat ik vaak hoor). Op bol.com zie ik bijvoorbeeld al een chromebook vanaf €229.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
ik zou sowieso nooit 700 euro uit geven aan een laptop kan t wel missen maar vind het zonde van het geld,vier jaar geleden een tweedehandse macbook gekocht voor 250 euro en het ding doet het nog goed
nou is tweedehands wel een beetje tricky als je al niet veel geld hebt maar dan zou ik kijken naar refurbished laptops waar garantie op zit bijvoorbeeld

weet dat toen ik nog een studie volgde dat ik een keer een laptop heb gekregen van de gemeente (bijzonder bijstand) maar als je 700 euro hebt liggen zal je daar geen recht op hebben

misschien ook even bij familie/vrienden vragen of ze nog een laptop hebben liggen die je mag lenen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven