Geld & Recht alle pijlers

Leren beleggen

10-03-2011 14:28 36 berichten
Zijn hier mensen die ervaring hebben met beleggen?

Hoe heb je het geleerd en heb je handige tips?

Zijn er online cursussen bijvoorbeeld?

Hoe analyseer je bedrijven of fondsen waar je mogelijk in wilt beleggen?

Ik ben erg geïnteresseerd in beleggen en wil er graag mee beginnen, maar weet niet goed hoe ik het aan moet pakken.

Om te beginnen al, waar moet je op letten bij het openen van een beleggingsrekening (kosten?) en zijn alle aandelen altijd bij alle banken aan te schaffen?

Ik stel vast hele domme vragen, maar wie wijst me de weg in deze wondere wereld?
Alle reacties Link kopieren
je hoeft alleen maar de systematiek te kennen van kopen en verkopen, dat kan je bank je uitleggen. Verder werkt het hetzelfde als gokken. Je zet je geld op iets en de kans dat je verliest is groter dan wanneer je wint
er is trouwens een gorilla die belegt. Hij doet het tot nu toe beter dan fondsen en andere "beleg- deskundigen". Kortom het is dom gokwerk, je hebt mazzel of je hebt pech
quote:12twister schreef op 10 maart 2011 @ 14:28:

Zijn hier mensen die ervaring hebben met beleggen? jaquote:Hoe heb je het geleerd en heb je handige tips?Geleerd door mijn werk, inclusief de bij mijn werk horende scholing. Handige tip: bedenk wat je doel is, hou het simpel, en aan de slag maar.quote:Zijn er online cursussen bijvoorbeeld?Vast. Er is ook google.quote:Hoe analyseer je bedrijven of fondsen waar je mogelijk in wilt beleggen?Financiële pers, jaarrekeningen, persberichten.quote:Ik ben erg geïnteresseerd in beleggen en wil er graag mee beginnen, maar weet niet goed hoe ik het aan moet pakken.Waar komt je interesse vandaan? Waarin ben je geïnteresseerd?

Ik bedoel eigenlijk dit: zoek je een hobby, of heb je geld over dat te weinig rente oplevert?

quote:Om te beginnen al, waar moet je op letten bij het openen van een beleggingsrekening (kosten?) en zijn alle aandelen altijd bij alle banken aan te schaffen?Ik zou vooral kijken naar service & kwaliteit, vervolgens naar kosten. En nee, niet alle aandelen zijn altijd bij alle banken aan te schaffen. En beleggen is meer dan aandelen.quote:Ik stel vast hele domme vragen, maar wie wijst me de weg in deze wondere wereld?Niks doms aan.
als je meer wilt maken van je geld kan je beter sparen of investeren in groene energie
quote:meds schreef op 10 maart 2011 @ 14:35:

als je meer wilt maken van je geld kan je beter sparen of investeren in groene energieNiet echt
quote:meds schreef op 10 maart 2011 @ 14:32:

je hoeft alleen maar de systematiek te kennen van kopen en verkopen, dat kan je bank je uitleggen.Dit klopt in de basis wel.quote:Verder werkt het hetzelfde als gokken. Je zet je geld op iets en de kans dat je verliest is groter dan wanneer je wintDit niet
Oh ja, ook aardig om te weten: vrouwen beleggen succesvoller dan mannen, omdat vrouwen minder handelen dan mannen. En als je handelt, betaal je kosten. Tel uit je winst.
Hier goede ervaringen met beleggen.

Kopen als de koers laag is, en verkopen als tie hoog is.

Kwestie van de juiste inschatting.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Dank voor de snelle antwoorden!

Ik heb inderdaad wat geld over wat ik beter wil laten renderen dan de huidige spaarrentes. Daarbij durf ik wel wat risico te lopen, maar aan de andere kant heb ik niet veel zin en tijd om dagelijks de beurs in de gaten te houden. Ik denk er aan om te beginnen met fondsen (maar die hebben soms wel hoge beheerskosten heb ik gezien) of trackers (lage kosten, goede spreiding) en daarnaast misschien nog wat losse aandelen.

Rendement van groene fondsen vind ik ook niet geweldig en met het aflopen van de fiscale 'subsidie' denk ik zelf dat de interesse in die aandelen vanuit de markt af zal nemen en ze zullen dalen in waarde (aldus de nitwit ).
quote:12twister schreef op 10 maart 2011 @ 15:10:

Dank voor de snelle antwoorden!

Ik heb inderdaad wat geld over wat ik beter wil laten renderen dan de huidige spaarrentes. Daarbij durf ik wel wat risico te lopen, maar aan de andere kant heb ik niet veel zin en tijd om dagelijks de beurs in de gaten te houden. Ik denk er aan om te beginnen met fondsen (maar die hebben soms wel hoge beheerskosten heb ik gezien) of trackers (lage kosten, goede spreiding) en daarnaast misschien nog wat losse aandelen.

Rendement van groene fondsen vind ik ook niet geweldig en met het aflopen van de fiscale 'subsidie' denk ik zelf dat de interesse in die aandelen vanuit de markt af zal nemen en ze zullen dalen in waarde (aldus de nitwit ).

Met hoeveel geld wil je gaan beleggen?

Over het algemeen is een paar 1000e niet genoeg om behoorlijke rendementen te halen, aangezien je met een minimum aan transactie kosten vast zit.....

Daarnaast is het maken van goeie analyses van bedrijven erg lastig, wanneer ga jij bijv bepalen of het onder of over gewaardeerd is? Hoe bepaal je of een bepaalde sector of regio het beter of slechter gaat doen? Ga je je risico's hedgen?

Fondsen kunnen hoge kosten hebben, en vaak ook performance-fee... maar wellicht kan je met de bank iets regelen mbt rebates. Trackers zijn grappig, mits de index het goed doet natuurlijk.
tenzij je veel en vaak wil gaan handelen maakt het niet veel uit bij welke bank je zit. Ik zit zelf bij ING en dat gaat heel makkelijk. Het schijnt wel goedkoper te kunnen bij bijvoorbeeld binckbank. Maar dat is vooral interessant als je veel handelt.

Verder is van groot belang hoe ver je beleggingshorizon is. Hoe lang heb je het geld niet nodig. En ook maakt het bedrag uit. Bij kleinere bedragen is spreiding lastig en kan een beleggingsfonds uitkomst bieden. Maar zoals je al zij betaal je dan wel voor het beheer van je geld.

Ook het doel van je belegging maakt uit. Wil je vooral je vermogen behouden of wil je risico lopen waardoor je een hoog rendement kunt behalen, maar ook een deel van je vermogen kunt verliezen.

Grootste fout van particuliere beleggers is denk ik dat ze geen verlies willen nemen. Stel je hebt 2 aandelen, op de ene sta je flink in de plus, op de andere in de min. Veel mensen kiezen er dan voor het goede aandeel te verkopen en het slechte te behouden. Uiteraard werkt dat soms, als een koers te hard is opgelopen of te hard is afgestraft, maar naar mijn ervaring gaat het vaker juist mis. een goed aandeel blijft het goed doen, een slecht aandeel blijft het slecht doen.

De bekendheid van een aandeel zegt niks over het te verwachte rendement, kijk naar Ahold. Dit fonds stonds eind vorige eeuw boven de 45 euro, de koers vandaag is nog geen 10 euro.

http://www.belegger.nl/ko ... ersen&naam=AHOLD&type=15j
Ik las ooit eens op een blog dat er een belegsite was waar je een soort proef account kon aanmaken.

Daarmee kon je op de echte beurs zeg maar virtueel nep geld (geloof zo'n 1000¤nepgeld) inleggen. Dan kon je na een tijdje zien of je er feeling in had.

Het nep geld kon je uiteraard niet inwisselen.

De vrouw van de blog was trouwens wel sago aan het einde, aangezien ze van de 1000¤ winst had gemaakt naar 1800¤ geloof ik. Maarja het was nep he...

Of ze het daarna ooit nog met echt geld heeft gedaan heeft ze niet meer verteld..

Misschien dat dit nog steeds bestaat?

Ik zou niet weten hoe het heet, of waar ik het gelezen heb... Sorry !

.. en succes!
Dat was op de site van de AEX zelf meen ik...
Ik lees mee! Ook ik ben geinterreseerd in beleggen maar heb niet zo heeeeel veel geld over. Het gaat me dan ook meer om de ervaring, spanning enz dan om echt winst te maken (tenminste nu dan).

Mijn vader is een flinke belegger (al jaren) en heeft al flink wat ups en downs meegemaakt. zal eens kijken of hij mij wat dingetjes wil uitleggen (al legt hij de dingen meestal niet makkelijker uit, meestal wordt het juist onduidelijker, dat was al in de wiskunde, middelbareschool tijd!)

Dus lees hier ook maar meer!

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
quote:ritmeester schreef op 10 maart 2011 @ 14:38:

[...]

Dit klopt in de basis wel.

[...]

Dit niet echwel.
Adios, als je geen geld over hebt is beleggen niks voor je het risico is gewoon te hoog. Kijk maar even naar iedereen die de afgelopen 10-15 jaar beleggingshypotheken hebben afgesloten, dat kapitaal is gewoon verdampt
over investeren in groene energie: als je bijv. zonnepanelen aanschaft is je rendement, mits voldoende oppervlak en gunstige ligging ongeveer 10%. Heel aardig dus
Waar haal je die 10% vandaan? Mijn info zegt juist dat zonnepanelen een terug verdien tijd hebben van ongeveer 15 jaar... en dat is tevens de levensduur.

Daarnaast hebben goede beleggers alweer ruimschoots de verliezen van 2008 goed gemaakt, zeker als je in aandelen zit.
Zonnepanelen heb ik ooit eens naar gekeken (toen ik nog een eigen huis had), maar toen was net de subsidie afgeschaft en de terugverdientijd was inderdaad erg lang. Plus dat de techniek toen nog volop in ontwikkeling was wat maakte dat de panelen relatief snel verouderden.

Zelfde geldt voor windmolens heb ik me laten vertellen.

In die beleggingshypotheken zat ook een behoorlijke kostencomponent (los van de woekerpolissen) zodat je al met een negatief rendement begon.

Maar om even een voorbeeld te noemen: een fonds als bijv. het Triodos Fair Share Fund spreekt me wel aan, maar gaat die TER van 3,05% nog van het rendement van 5,8% af? Of is het rendement wat ze noemen netto? Dat kan ik niet goed uit de prospectus halen?
quote:spectral schreef op 10 maart 2011 @ 19:26:

Waar haal je die 10% vandaan? Mijn info zegt juist dat zonnepanelen een terug verdien tijd hebben van ongeveer 15 jaar... en dat is tevens de levensduur.

Daarnaast hebben goede beleggers alweer ruimschoots de verliezen van 2008 goed gemaakt, zeker als je in aandelen zit.Zonnepanelen gaan zeker 25 jaar mee. Bij een gunstige positie van je huis en subsidie heb je in ongeveer 10 jaar je kosten eruit.
windmolens zijn overigens niet rendabel
tenzij je een heel park hebt
quote:spectral schreef op 10 maart 2011 @ 19:26:

Daarnaast hebben goede beleggers alweer ruimschoots de verliezen van 2008 goed gemaakt, zeker als je in aandelen zit.subsidie zonnepanelen
quote:meds schreef op 10 maart 2011 @ 19:07:

Adios, als je geen geld over hebt is beleggen niks voor je het risico is gewoon te hoog. Kijk maar even naar iedereen die de afgelopen 10-15 jaar beleggingshypotheken hebben afgesloten, dat kapitaal is gewoon verdampt

tja wanneer heb je geld over. Ik heb wel wat geld dat nu op de spaarrekening staat en waar ik nog geen direct doel voor heb.

Ik zal nooit met het geld gaan gokken wat ik eigenlijk gereserveerd heb voor andere dingen (of dat ik al mijn spaargeld opmaak zodat ik niets meer heb om op terug te vallen), dat inzicht heb ik wel.

Het zal ook puur voor de hobbie (dus spanning ed) zijn en niet om veel winst te gaan maken want zoveel geld heb ik dus niet.
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven