Geld & Recht alle pijlers

Levenstestament belangrijk of is alleen een testament ok

20-11-2023 20:16 110 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Juni dit jaar ben ik getrouwd. Mijn man en ik hebben allebei kinderen uit een eerdere relatie dus zijn bezig een testament op te stellen om dit goed te regelen. Nu gaf de notaris aan dat een levenstestament ook belangrijk is indien één van de twee wilsonbekwaam wordt. Is dit echt zo? Is een levenstestament belangrijk?
Alle reacties Link kopieren Quote
Irma_3110 schreef:
20-11-2023 21:26
Klopt, via een levenstestament.
Volgens mij niet hoor.
Onze notaris, vriendelijke man trouwens en niet erg commercieel, heeft ons vrij grondig uitgelegd dat een testament geldverspilling was, en een levenstestament ook niet erg nuttig.

Helaas, ik ben de uitleg zelf vergeten. Heb alleen onthouden dat ik de uitleg snapte, en dat die klopte voor zover ik kon nagaan.
Oude_Man_2 schreef:
20-11-2023 21:33
Onze notaris, vriendelijke man trouwens en niet erg commercieel, heeft ons vrij grondig uitgelegd dat een testament geldverspilling was, en een levenstestament ook niet erg nuttig.

Helaas, ik ben de uitleg zelf vergeten. Heb alleen onthouden dat ik de uitleg snapte, en dat die klopte voor zover ik kon nagaan.

De onze beweerde precies het tegenovergestelde.

Is heel erg bezig met de fiscaliteit. Hoe regel je het goed en gaat er niet zo heel veel naar de Belastingdienst.
Andersom schreef:
20-11-2023 21:37
De onze beweerde precies het tegenovergestelde.

Is heel erg bezig met de fiscaliteit. Hoe regel je het goed en gaat er niet zo heel veel naar de Belastingdienst.
Het draaide bij ons ook om de fiscaliteit. Zoals ik zei, ik heb het niet onthouden, maar mijn fiscale kennis is goed genoeg om te begrijpen wat zo’n man zegt. En het was een behoorlijk gedegen verhaal.

Let wel, het klopte bij ons. Dat is dus geen algemene conclusie dat testamenten geen zin hebben, het geeft wel aan dat je niet al te automatisch voor de duurste oplossing moet kiezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
20-11-2023 20:31
Je moet als kind ook naar de rechtbank als je voor je wilsonbekwame ouder grote uitgaven wil doen die jij noodzakelijk vindt. Bepaalde zorg of materialen voor die zorg.

Als er sprake is van bewind ja..een levenstestament is vaak juist bedoeld om de rechtbank erbuiten te laten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trixie schreef:
20-11-2023 21:25
Ik heb mij laten vertellen dat dat niet zo is. Je partner kan ook een wettelijk vertegenwoordiger zijn als je niet op het gemeentehuis bent geweest voor een handtekening.
Als je dat laat vastleggen in een levenstestament ja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oude_Man_2 schreef:
20-11-2023 21:33
Onze notaris, vriendelijke man trouwens en niet erg commercieel, heeft ons vrij grondig uitgelegd dat een testament geldverspilling was, en een levenstestament ook niet erg nuttig.

Helaas, ik ben de uitleg zelf vergeten. Heb alleen onthouden dat ik de uitleg snapte, en dat die klopte voor zover ik kon nagaan.
Klopt ook wel hoor. Als er niks is waar gezeik over kan ontstaan of geen andere eisers van buiten het kerngezin zijn.
Als er geen geld/goederen zijn: ook niks om ruzie over te maken.
Als er alleen het kerngezin is en dat loopt gewoon lekker: dan zal het ook vaak goed komen en de boel eerlijk verdeeld worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
-Dushi- schreef:
20-11-2023 21:47
Als je dat laat vastleggen in een levenstestament ja.

Een samenlevingscontract is misschien ook voldoende? Dat voldoet ook voor pensioenuitvoerders en voor de fiscus om de partner vrijstelling te krijgen bij successierecht. Hoe dan ook moet je ergens bij de notaris een handtekening onder zetten als je dat bij het gemeentehuis niet gedaan hebt; er moet ergens iets vastliggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trixie schreef:
20-11-2023 21:28
Volgens mij niet hoor.
Als jij niet getrouwd bent en er geen levenstestament is dan kunnen meerderjarige kinderen wel degelijk voor gezeik zorgen.
Als wel gehuwd en kinderen uit een vorige relatie trouwens ook, iets met erfenis van pa waarover jij wel belasting moet betalen en die zij kunnen opeisen. Hoe het precies zit weet iemand anders vast beter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schorpio28 schreef:
20-11-2023 21:43
Als er sprake is van bewind ja..een levenstestament is vaak juist bedoeld om de rechtbank erbuiten te laten.
Klopt, mijn ene ouder had geen levenstestament: moesten naar rechtbank toen er dementie om de hoek kwam kijken voor bewind en mentorschap.
Mijn andere ouder heeft alles afgetikt bij de notaris.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schorpio28 schreef:
20-11-2023 21:50
Een samenlevingscontract is misschien ook voldoende? Dat voldoet ook voor pensioenuitvoerders en voor de fiscus om de partner vrijstelling te krijgen bij successierecht. Hoe dan ook moet je ergens bij de notaris een handtekening onder zetten als je dat bij het gemeentehuis niet gedaan hebt; er moet ergens iets vastliggen.
Zeker als er ook kinderen uit een vorige relatie zijn zou ik geen risico willen lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irma_3110 schreef:
20-11-2023 21:01
Da's een creatieve notaris geweest! Als er mensen waren die een andere mening hadden, hadden die dat levenstestament kunnen aanvechten omdat je schoonvader als dementerende niet meer beslissingsbekwaam was en dus dat testament niet geldig kon ondertekenen. En de handtekening van je schoonmoeder mag weer niets over je schoonvader beslissen.
Iemand die dementie heeft is niet meteen handelingsonbekwaam. Zo'n ziekte heeft fases. Op dat moment kon stiefvader dat nog zelf beslissen.
Oude_Man_2 schreef:
20-11-2023 21:33
Onze notaris, vriendelijke man trouwens en niet erg commercieel, heeft ons vrij grondig uitgelegd dat een testament geldverspilling was, en een levenstestament ook niet erg nuttig.

Helaas, ik ben de uitleg zelf vergeten. Heb alleen onthouden dat ik de uitleg snapte, en dat die klopte voor zover ik kon nagaan.
Wat ik heb gelezen van een medisch ethicus is dat als je wil bepalen wat er medisch met je gebeurt als je ernstig ziek bent en zelf niet meer goed kan communiceren dat je dat in vroeg stadium met je huisarts moet bespreken (wel/niet reanimeren, wel/niet naar ic etc)
Ze schijnen in medisch noodgeval niks te (mogen) doen met wat je ooit jaren eerder op papier hebt laten zetten
Schorpio28 schreef:
20-11-2023 21:43
Als er sprake is van bewind ja..een levenstestament is vaak juist bedoeld om de rechtbank erbuiten te laten.

Dat bedoel ik ook hoor. Als er niks geregeld is, dan geld de wet. De vraag is alleen of de wet in jouw situatie het meest handig en of voordelig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
-Dushi- schreef:
20-11-2023 21:56
Zeker als er ook kinderen uit een vorige relatie zijn zou ik geen risico willen lopen.
Als kinderen van een ouder die op veel latere leeftijd een nieuwe relatie krijgt, zou ik ook geen risico willen lopen.

Stel dat mijn moeder eerst overlijdt en mijn vader krijgt op z'n 80 ste een nieuwe vrouw en wordt dan dement en of overlijdt, dan vind ik niet ok als zij meer zeggenschap zou krijgen dan zijn eigen kinderen.
impala wijzigde dit bericht op 20-11-2023 22:23
27.25% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
-Dushi- schreef:
20-11-2023 21:53
Als jij niet getrouwd bent en er geen levenstestament is dan kunnen meerderjarige kinderen wel degelijk voor gezeik zorgen.
Als wel gehuwd en kinderen uit een vorige relatie trouwens ook, iets met erfenis van pa waarover jij wel belasting moet betalen en die zij kunnen opeisen. Hoe het precies zit weet iemand anders vast beter.
Dus eigenlijk weet je het niet. 😂

Edit: ik heb even opgezocht.

Een levensgezel kan een niet-benoemd wettelijk vertegenwoordiger zijn.

Bron: https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/we ... r-curatele

En nog voor de duidelijkheid. Ik heb een inschatting gemaakt van de nut en noodzaak van een levenstestament in mijn/onze persoonlijke situatie.

Er zijn vast allerlei situaties waarin je tot een andere conclusie kan komen. Maar ik voorzie geen problemen die niet op een andere manier opgelost kunnen worden.

Dat betekent dus niet dat ik denk dat er geen problemen kunnen komen. Maar dat ik heb geconcludeerd dat een levenstestament niet de enige of beste manier is om dat te voorkomen of op te lossen.
trixie wijzigde dit bericht op 20-11-2023 22:31
44.59% gewijzigd
-Dushi- schreef:
20-11-2023 21:50
Klopt ook wel hoor. Als er niks is waar gezeik over kan ontstaan of geen andere eisers van buiten het kerngezin zijn.
Als er geen geld/goederen zijn: ook niks om ruzie over te maken.
Als er alleen het kerngezin is en dat loopt gewoon lekker: dan zal het ook vaak goed komen en de boel eerlijk verdeeld worden.
Zelfs met wat vermogen was het nog niet zo zinvol, begreep ik. Het gaat hier niet om interessante erfstukken, en ook niet om heel veel geld, dus het is vooral vermogen/aantal kinderen=niet zeuren jongens.
Oude_Man_2 schreef:
20-11-2023 22:30
Zelfs met wat vermogen was het nog niet zo zinvol, begreep ik. Het gaat hier niet om interessante erfstukken, en ook niet om heel veel geld, dus het is vooral vermogen/aantal kinderen=niet zeuren jongens.

Een hypotheekvrij huis gaat best om veel geld. De Belastingdienst krijgt, door hoe de wet nu is, dat best een flink deel van. De notaris kan zo met het geld schuiven tussen de verschillende erfgenamen dat het echt voordeliger is dan de wet op zijn beloop laten.

In principe regelt de wet alles, en weet je niet dat het anders had gekund. Dus geen je niks te zeuren achteraf.
smulrol schreef:
20-11-2023 22:18
Wat ik heb gelezen van een medisch ethicus is dat als je wil bepalen wat er medisch met je gebeurt als je ernstig ziek bent en zelf niet meer goed kan communiceren dat je dat in vroeg stadium met je huisarts moet bespreken (wel/niet reanimeren, wel/niet naar ic etc)
Ze schijnen in medisch noodgeval niks te (mogen) doen met wat je ooit jaren eerder op papier hebt laten zetten
Ja, dat is inderdaad iets om nog eens te regelen. Maar dat ga ik niet aan nabestaanden overlaten. Voor je het weet gaan die toch teveel vanuit eigen belang redeneren. Ik denk dus meer aan een tatoeage in de hartstreek: “Niet reanimeren! Absoluut nooit!”
Andersom schreef:
20-11-2023 22:39
Een hypotheekvrij huis gaat best om veel geld. De Belastingdienst krijgt, door hoe de wet nu is, dat best een flink deel van. De notaris kan zo met het geld schuiven tussen de verschillende erfgenamen dat het echt voordeliger is dan de wet op zijn beloop laten.

In principe regelt de wet alles, en weet je niet dat het anders had gekund. Dus geen je niks te zeuren achteraf.
Ik wil je graag geloven, en wellicht ben je veel deskundiger dan onze notaris. Maar net als bij onze notaris: ik geloof dingen pas als ik de uitleg begrijp.
Oude_Man_2 schreef:
20-11-2023 22:40
Ik wil je graag geloven, en wellicht ben je veel deskundiger dan onze notaris. Maar net als bij onze notaris: ik geloof dingen pas als ik de uitleg begrijp.

Ik denk niet dat ik deskundigen ben dan jouw notaris maar wel dat mijn notaris en heel goed verhaal over de fiscaliteit had. Over hoe op termijn de tonnen van de opbrengst van het huis verdeeld moeten worden tussen de overblijvende partner en de kinderen.

Hij heeft ook gekeken naar het tien jaar oude testament van mijn ouders en geadviseerd een nieuwe te maken.
Nogmaals, mijn notaris heeft voorgerekend hoe een testament bij ons, fiscaal en qua verdeling, gewoon niets toevoegt. Ook al hebben we een eigen huis en een aardige spaarpot. En hoewel ik de redenering niet onthouden heb, heb ik wel de conclusie onthouden EN het feit dat ik met mijn (niet onbeperkte) fiscale kennis het prima begreep.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
20-11-2023 22:39
Een hypotheekvrij huis gaat best om veel geld. De Belastingdienst krijgt, door hoe de wet nu is, dat best een flink deel van. De notaris kan zo met het geld schuiven tussen de verschillende erfgenamen dat het echt voordeliger is dan de wet op zijn beloop laten.

In principe regelt de wet alles, en weet je niet dat het anders had gekund. Dus geen je niks te zeuren achteraf.
Dit heeft niets met een levenstestament te maken.

Een levenstestament heeft beperkte toegevoegde waarde. Je wijst iemand aan die namens jou medische beslissingen neemt als je dat niet meer kan. In de care kan dat nuttig zijn, in de cure nauwelijks. Het is overigens ook niet zo dat een vertegenwoordiger bevoegd is om te beslissen 'om de stekker er uit te trekken'. Die beslissing is aan de arts.
Een levenstestament heeft niks met fiscaliteiten te maken.

Financiële, medische en persoonlijke voorkeuren

In een levenstestament kunt u uw financiële, medische en persoonlijke zaken regelen. Financiële zaken hebben betrekking op praktische zaken, zoals het doen van de aangifte inkomstenbelasting. Ook het betalen van rekeningen en het verkopen van uw woning (als dat nodig zou zijn), vallen hieronder. Bij medische zaken kunt u bijvoorbeeld denken aan wie er namens u mag overleggen met de arts, maar ook wie toestemming kan geven voor een operatie. Dit regelt u in de medische volmacht. U kunt daarbij ook een behandelverbod of euthanasieverklaring opnemen. Door het vastleggen van uw wensen haalt u ook de onzekerheden bij uw naasten weg. Bij persoonlijke zaken kunt u denken aan uw persoonlijke wensen over bijvoorbeeld verzorging, maar ook de zorg voor uw huisdieren of wensen voor uw uitvaart.

Let op: het levenstestament heeft uitsluitend betrekking op uw leven en gaat dus niet over wat er met uw bezittingen gebeurt na uw overlijden. Daarvoor dient u een testament op te stellen.
Gestippeld_klompje schreef:
20-11-2023 20:26
Mijn moeder heeft dit vorig jaar laten maken en ik ben degene met de volmacht. Ik weet haar wensen en mag beslissingen nemen als ze dat zelf niet meer kan.

Het is ook gemaakt zodat ik haar huis kan verkopen en het al erf wanneer zij in een verpleeghuis terecht komt.
Je kunt niet erven als iemand nog leeft.
Verder gaat een testament over erven (na overlijden dus) en een levenstestament niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven