Geld & Recht alle pijlers

Levenstestament belangrijk of is alleen een testament ok

20-11-2023 20:16 110 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Juni dit jaar ben ik getrouwd. Mijn man en ik hebben allebei kinderen uit een eerdere relatie dus zijn bezig een testament op te stellen om dit goed te regelen. Nu gaf de notaris aan dat een levenstestament ook belangrijk is indien één van de twee wilsonbekwaam wordt. Is dit echt zo? Is een levenstestament belangrijk?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
21-11-2023 12:25
Je komt niet als bejaard over hoor. Maar je maakt ergens een denkfout.
Accepteer gewoon dat niet iedereen dezelfde afweging maakt bij risico- en impactinschattingen.
Trixie schreef:
21-11-2023 16:16
Accepteer gewoon dat niet iedereen dezelfde afweging maakt bij risico- en impactinschattingen.

Het bijzondere vind ik dat ik in mijn omgeving zie dat juist mensen die het het het hardst nodig hebben dit ook roepen.

Vrouw zonder betaalde baan, man met goed salaris en handige handen. Zij kan mogelijk net wel in het huis blijven op financieel gebied maar het onderhoud van huis en tuin zullen haar snel boven het hoofd groeien.

Bezwaar om een levenstestament te maken is dat het zo duur is. En daarbij de instelling dat zulke dingen zich vanzelf wel zullen oplossen, dat het vroeger ook niet bestond en dus voor hen echt niet nodig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
21-11-2023 17:04
Het bijzondere vind ik dat ik in mijn omgeving zie dat juist mensen die het het het hardst nodig hebben dit ook roepen.

Vrouw zonder betaalde baan, man met goed salaris en handige handen. Zij kan mogelijk net wel in het huis blijven op financieel gebied maar het onderhoud van huis en tuin zullen haar snel boven het hoofd groeien.

Bezwaar om een levenstestament te maken is dat het zo duur is. En daarbij de instelling dat zulke dingen zich vanzelf wel zullen oplossen, dat het vroeger ook niet bestond en dus voor hen echt niet nodig is.
Hoe oud was jij toen jij je levenstestament opstelde en wat was voor je de doorslaggevende reden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen vraag voor mij maar wel een antwoord.
Toen ik veel ellende zag doordat er geen levens(testament) was en de voordelen als die er wel was. Voor ons was dat ongeveer vijf jaar geleden.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Trixie schreef:
21-11-2023 17:27
Hoe oud was jij toen jij je levenstestament opstelde en wat was voor je de doorslaggevende reden?

Vijfenvijftig, een op dat moment waren we er al bijna twee jaar mee bezig. Had misschien sneller gekund maar notaris van onze keuze was druk en wij hebben al onze keuzes met de kinderen besproken. Ieder kind apart, zodat ze zelf hun mening in een besloten gezelschap konden geven.

Doorslaggevende reden was dat mijn ouders (80+) hiermee bezig waren, en mij in hun proces betrokken. Zij moesten hun testament aanpassen, levenstestament regelen etc. Ik als oudste dochter ging mee om namens alle kinderen mee te praten over het (levens)testament.

Notaris gaf daarbij advies om het ook voor mezelf te regelen. Belangrijkste reden was dat ons huis, nooit of te nimmer, een molensteen om de nek van onze kinderen mag worden. Onze kinderen moeten kunnen verkopen als wij het niet zouden kunnen.

Wij hebben daarbij ook, in overleg met onze kinderen, iemand aangewezen die onze (jongvolwassenen) kinderen gaat helpen/begeleiden bij het afwikkelen van onze nalatenschap en/of de uitvoering van het levenstestament. Tot hun dertigste zal iemand hun bewindvoerder zijn inzake onze financiën bij dood of bij leven. Zodat iemand kijkt of de keuzes die gemaakt worden in het belang van alle kinderen zijn. Zodat er niet ééntje de anderen onder druk gaat zetten. Er zit dan dus een externe partij bij. Die daarvoor ook een stukje uit de nalatenschap zal krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thanks! Interessant om te lezen. Maar heb je je partner niet aangewezen als gemachtigde? Of heb je 2 situaties beschreven? Dus ook een situatie waarin jij én je partner niet wilsbekwaam zijn?
trixie wijzigde dit bericht op 21-11-2023 18:39
71.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Mooi geregeld Andersom!
Onze kinderen zijn al volwassen en worden gezamenlijk volmacht houder als wij het niet ( meer) kunnen. In eerste instantie worden wij elkaars volmacht houder als het nodig is.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Trixie schreef:
21-11-2023 18:36
Thanks! Interessant om te lezen. Maar heb je je partner niet aangewezen als gemachtigde? Of heb je 2 situaties beschreven? Dus ook een situatie waarin jij én je partner niet wilsbekwaam zijn?

Ja, twee situaties beschreven. De ene situatie volgt de andere op.
Joppie schreef:
21-11-2023 18:39
Mooi geregeld Andersom!
Onze kinderen zijn al volwassen en worden gezamenlijk volmacht houder als wij het niet ( meer) kunnen. In eerste instantie worden wij elkaars volmacht houder als het nodig is.

Bij ons zijn ze ook volwassen maar wij vinden twintig nog best jong om zulke dingen en de gevolgen te overzien. Notaris gaf daar ook advies over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
21-11-2023 18:44
Bij ons zijn ze ook volwassen maar wij vinden twintig nog best jong om zulke dingen en de gevolgen te overzien. Notaris gaf daar ook advies over.
Dat is ook jong. Onze kinderen zijn halverwege de twintig en begin dertig. Volwassen ( en verstandig) genoeg
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven