Locatie kosten bruiloft
zaterdag 18 oktober 2025 om 18:02
Afgelopen zomer ben ik ten huwlijk gevraagd.
Vriend en ik zijn bezig onze bruiloft te organiseren.
We hebben een mooie locatie gevonden.
Locatie past qua grote ook goed bij ons gezelschap. Ongeveer 50 man.
We willen geen feest in de avond.
Voor al onze gasten hetzelfde.
Ceremonie, taart en proost, een borrel en een diner. Ongeveer van 14:30 tot 21:00u. Alles op 1 locatie.
Aangezien we geen avondfeest willen worden er locatie kosten gerekend. Locatie geeft aan dat zij zo de gemiste inkomsten compenseren.
De locatie kosten zijn alleen enorm hoog. 2700 euro. (Dan is de locatie onze trouwdag alleen voor ons)
Verder krijgen we niks voor deze kosten.
We willen trouwen in het voorjaar van 2027 op een vrijdag. (Dus wel een wat populairdere dag/datum).
Zijn er stellen pas getrouwd? of ga je trouwen weten jullie wat normaal is qua locatie kosten?
Betreft de locatie. Met 50 man zit het ook wel vol. Dus andere gasten die dag is sowieso eigenlijk niet mogelijk.
We nemen deze dag de volledige horeca van de locatie af.
Vriend en ik zijn bezig onze bruiloft te organiseren.
We hebben een mooie locatie gevonden.
Locatie past qua grote ook goed bij ons gezelschap. Ongeveer 50 man.
We willen geen feest in de avond.
Voor al onze gasten hetzelfde.
Ceremonie, taart en proost, een borrel en een diner. Ongeveer van 14:30 tot 21:00u. Alles op 1 locatie.
Aangezien we geen avondfeest willen worden er locatie kosten gerekend. Locatie geeft aan dat zij zo de gemiste inkomsten compenseren.
De locatie kosten zijn alleen enorm hoog. 2700 euro. (Dan is de locatie onze trouwdag alleen voor ons)
Verder krijgen we niks voor deze kosten.
We willen trouwen in het voorjaar van 2027 op een vrijdag. (Dus wel een wat populairdere dag/datum).
Zijn er stellen pas getrouwd? of ga je trouwen weten jullie wat normaal is qua locatie kosten?
Betreft de locatie. Met 50 man zit het ook wel vol. Dus andere gasten die dag is sowieso eigenlijk niet mogelijk.
We nemen deze dag de volledige horeca van de locatie af.
kaartje1 wijzigde dit bericht op 18-10-2025 18:12
3.01% gewijzigd
zaterdag 18 oktober 2025 om 18:09
Wat voor locatie is het dan dat ze 50 euro per kop aan zaalhuur kunnen rekenen?
En hangt er dan wel versiering en zijn er stoelen en tafels? Of mag je die ook nog zelf aanslepen, gaan plaatsen, versieren, ...?
Hier ook een feestje voor 50 man gedaan, maar geen aparte zaalhuur.
Die zat waarschijnlijk deels verstopt in het eten dat we afnamen en de 300 euro personeelskost die we betaalden.
De combinatie van "ik doe geen groot feest" en tegelijk "ik moet wel nog voor er iets is - eten, gasten, drank, ... - eerst 2700 euro aftikken" zou er mij toch echt over gaan. Maar dat ben ik.
En hangt er dan wel versiering en zijn er stoelen en tafels? Of mag je die ook nog zelf aanslepen, gaan plaatsen, versieren, ...?
Hier ook een feestje voor 50 man gedaan, maar geen aparte zaalhuur.
Die zat waarschijnlijk deels verstopt in het eten dat we afnamen en de 300 euro personeelskost die we betaalden.
De combinatie van "ik doe geen groot feest" en tegelijk "ik moet wel nog voor er iets is - eten, gasten, drank, ... - eerst 2700 euro aftikken" zou er mij toch echt over gaan. Maar dat ben ik.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 18 oktober 2025 om 18:27
Ik zou nog even verder kijken. Ik snap dat geen feest minder oplevert dan wel een feest en dat ze dat graag compenseren. Maar ruim 50 euro per gast compensatie is wel veell. Dat is grofweg 10 drankjes pp.
Ik neem aan dat het vooral om de gemiste drankomzet gaat. Als de drankjes ook rijkelijk vloeien bij jullie borrel en diner, valt er dan over niet te onderhandelen?
Ik neem aan dat het vooral om de gemiste drankomzet gaat. Als de drankjes ook rijkelijk vloeien bij jullie borrel en diner, valt er dan over niet te onderhandelen?
zaterdag 18 oktober 2025 om 18:31
zaterdag 18 oktober 2025 om 18:38
Fijn te lezen dat ik dus niet de enigste ben. Die dit bedrag te zot voor woorden vindt.oneenietweer schreef: ↑18-10-2025 18:29Ik vind het te zot voor woorden. Zou verder zoeken naar iets wat beter bij je wensen en budget past. Of je doet alsnog een avondfeest, dan kost het hetzelfde en heb je er nog wat aan.
Een avondfeest past niet bij ons. Vandaar dat wij dit niet willen.
Maar eigenlijk voelt het als een straf. Geen feest maar je betaald wel
zaterdag 18 oktober 2025 om 18:41
Zoek je een andere locatie die wel aan jullie eisen kan voldoen.
zaterdag 18 oktober 2025 om 18:45
zaterdag 18 oktober 2025 om 18:50
Tja, als jullie de locatie tot 21 uur hebben, kunnen ze die dus niet verhuren aan een bruidspaar dat wél een avondfeest erbij heeft, waar ze waarschijnlijk het grootste deel van hun winst uit behalen. Want je kunt niet na 21u nog opruimen, en weer lees klaar zetten voor een volgend feest. Als ze er vanuit gaan dat ze normaal gesproken in die periode toch wel vol zitten, willen ze dat gecompenseerd zien. Vervelend, maar niet ongebegrijpelijk wat mij betreft. Dan zouden jullie op zoek moeten naar een locatie die wat minder vaak voor feesten gebruikt worden.
Het bedrag is best een hoop geld, maar als ik zo rondkijk online, niet heel bizar voor een vrijdag, zeker niet als het een mooie locatie is. Trouwen is duur. (Herstel: een bruiloft is duur, trouwen hoeft niet per se duur te zijn).
zaterdag 18 oktober 2025 om 18:54
zaterdag 18 oktober 2025 om 18:56
zaterdag 18 oktober 2025 om 19:01
Ja, eens, vaak betere kwaliteit. Maar dan kunnen niet alle onderdelen op dezelfde plek.nerdopviva schreef: ↑18-10-2025 18:54Ik zou kijken naar een restaurant dat je kan afhuren. Die hebben over het algemeen geen avondfeesten. En mijn ervaring is dat restaurants veel beter zijn in het ontvangen van dinerende gasten (zowel qua eten als bediening) dan feestlocaties.
zaterdag 18 oktober 2025 om 19:14
Wij hadden geen locatiekosten bij een restaurant waar we een eigen gedeelte hadden voor receptie en daarna diner. Er was alleen een kleine opslag voor het serveren van de taart die we ergens anders besteld hadden maar verder hebben ze gewoon verdiend aan de drankjes en het eten. En we mochten zo lang blijven zitten als we wilden maar we hadden ook geen feest dus het was rond half 10 wel afgelopen. Maar het is niet dat ze daarna de ruimte nog ergens anders voor gingen gebruiken. De ceremonie was wel ergens anders maar dat vond ik niet zo'n probleem. Het is ook wel lekker om nog even met je kersverse man alleen te zijn in de auto voordat je weer de drukte in gaat.
zaterdag 18 oktober 2025 om 19:16
Voor de locatie betaal je, voor een super locatie betaal je super. Misschien beter een café of restaurant inclusief catering. Maar reken toch zeker op 50 Euri per couvert. Exclusief drank.
"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country.“
(George Patton)
(George Patton)
zaterdag 18 oktober 2025 om 19:16
Omdat restaurants zonder feestgelegenheid meestal geen trouwlocatie zijn. Ze zijn er natuurlijk wel, dus als je goed zoekt vind je er vast wel toch een. Maar die moet dan maar net aan je wensen voldoen.
zaterdag 18 oktober 2025 om 19:17
Ik denk dat het enorm afhangt van of een locatie gewoonlijk wel of geen feesten heeft. Een locatie die ook feesten doet, heeft zijn prijzen daar op aangepast, en verliest dus als ze geen feest hebben. Een locatie die meer restaurant achtig is, en toch al geen feesten doet, vindt het geen probleem.Danae schreef: ↑18-10-2025 19:14Wij hadden geen locatiekosten bij een restaurant waar we een eigen gedeelte hadden voor receptie en daarna diner. Er was alleen een kleine opslag voor het serveren van de taart die we ergens anders besteld hadden maar verder hebben ze gewoon verdiend aan de drankjes en het eten. En we mochten zo lang blijven zitten als we wilden maar we hadden ook geen feest dus het was rond half 10 wel afgelopen. Maar het is niet dat ze daarna de ruimte nog ergens anders voor gingen gebruiken. De ceremonie was wel ergens anders maar dat vond ik niet zo'n probleem. Het is ook wel lekker om nog even met je kersverse man alleen te zijn in de auto voordat je weer de drukte in gaat.
zaterdag 18 oktober 2025 om 19:28
Zo'n zaaltje in een restaurant is meestal wel voorzien op 50 eters.
(Lees: 4 tafels van 12 personen bijvoorbeeld)
Maar niet op ook nog eens om pakweg 15u een huwelijks-plechtigheid erbij voor 50 personen.
Een grotere feestzaal is daar qua ruimte beter op voorzien.
Is dit nu later?
zaterdag 18 oktober 2025 om 19:40
Ik heb ook veel locaties aangeschreven, behoorlijk verschillend hoe ze kosten rekenen. Wij hadden juist alleen feest in de avond.
Sommigen rekenen een arrangement (4 uur drankjes+wat nootjes) + zaalhuur en alle andere hapjes los.
Sommigen alleen arrangement, maar soms behoorlijk prijzig.
Wij zijn uiteindelijk uitgekomen bij een locatie waar we alles los hebben hebben betaald (drankjes, hapjes) en verder geen andere kosten. Was veruit de goedkoopste optie, maar ook echt heel goed geregeld. Ze hadden ook nog geholpen een andere DJ te regelen, toen onze DJ helaas ziek was.
Sommigen rekenen een arrangement (4 uur drankjes+wat nootjes) + zaalhuur en alle andere hapjes los.
Sommigen alleen arrangement, maar soms behoorlijk prijzig.
Wij zijn uiteindelijk uitgekomen bij een locatie waar we alles los hebben hebben betaald (drankjes, hapjes) en verder geen andere kosten. Was veruit de goedkoopste optie, maar ook echt heel goed geregeld. Ze hadden ook nog geholpen een andere DJ te regelen, toen onze DJ helaas ziek was.
zaterdag 18 oktober 2025 om 19:51
In mijn gemeente kun je op elke locatie trouwen (na aanvraag bij de gemeente). Ik dacht dat overal kon, maar misschien vergis ik me. TO zou er wel naar kunnen kijken of dat bij haar in de gemeente kan.
zaterdag 18 oktober 2025 om 19:52
Wissewis schreef: ↑18-10-2025 19:28Zo'n zaaltje in een restaurant is meestal wel voorzien op 50 eters.
(Lees: 4 tafels van 12 personen bijvoorbeeld)
Maar niet op ook nog eens om pakweg 15u een huwelijks-plechtigheid erbij voor 50 personen.
Een grotere feestzaal is daar qua ruimte beter op voorzien.
Misschien lastig, maar het hoeft niet onmogelijk te zijn. Feestlocaties vind ik dan weer wat minder voorzien op het eten en de bediening. Het is maar net wat je belangrijk vindt.
zaterdag 18 oktober 2025 om 20:29
Bedant voor alle info en opties.
Misschien moeten we nog eens goed nadenken wat voor ons belangrijk is.
Wij zijn wel bereid om iets van locatie kosten te betalen. Ik begrijp het inkomsten verlies wel.
Ik zelf dacht alleen dat 50 daggasten niet heel weinig is. Al deze gasten genieten natuurlijk de hele dag van hapjes en drankjes. Inclusief een 3 of 4 gangen diner.
Wij kiezen hierin niet de goedkoopste opties.
Dus in die zin compeseren ze ook weer.
Misschien moeten we nog eens goed nadenken wat voor ons belangrijk is.
Wij zijn wel bereid om iets van locatie kosten te betalen. Ik begrijp het inkomsten verlies wel.
Ik zelf dacht alleen dat 50 daggasten niet heel weinig is. Al deze gasten genieten natuurlijk de hele dag van hapjes en drankjes. Inclusief een 3 of 4 gangen diner.
Wij kiezen hierin niet de goedkoopste opties.
Dus in die zin compeseren ze ook weer.
zaterdag 18 oktober 2025 om 20:31
Volgens mij kan dat in elke gemeente inderdaad. Wel verschillen de kosten per gemeente.nerdopviva schreef: ↑18-10-2025 19:51In mijn gemeente kun je op elke locatie trouwen (na aanvraag bij de gemeente). Ik dacht dat overal kon, maar misschien vergis ik me. TO zou er wel naar kunnen kijken of dat bij haar in de gemeente kan.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in