Geld & Recht alle pijlers

Low / no buy challenge

20-05-2019 18:48 1677 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het vorige deel zit alweer vol. Om elkaar te blijven stimuleren aan de challenge mee te doen, heb ik een nieuw topic geopend. Omdat het voor mij geen strikte no buy is, heb ik de titel aangepast. Het staat iedereen vrij om de challenge in te vullen zoals je zelf fijn of nodig vind.

Hierbij een link naar het vorige deel.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier alvast Watervrouw.

Hier nog steeds goed bezig (al zeg ik het zelf). De hele keuken is nu aan de kant. Die van mij is mijn halve huiskamer, best groot. Nu begeef ik me langzaamaan naar voren. Het eerstvolgende gaat de boekenkast worden. Twee vuilniszakken met papierwerk en rommel weg gegooid en nu 2 1/2 shoppers met spul wat weg gaat even in de berging geparkeerd.

Ben bezig met het boek: De Financiële Detox. Die had ik nog met een cadeaubon gehaald voor het boekenweek geschenk. Kwam er telkens niet aan toe en het was zondag zo warm dat ik buiten ben gaan zitten in een park met muziek, drinken en dit boek. Er staan ook opdrachten in. Soms ook wel open deuren, waarschijnlijk omdat we er al veel mee bezig zijn hier, maar er staan ook opdrachten in en vragen waarbij je na moet denken. Best leuk om te doen. Staat ook een periode van zes weken in voor een no spend/ buy less dus ga er toch aan geloven.

De Slegte heeft terug gemaild en willen zes van de twaalf boeken hebben. Toch weer een stapel weg!

Verder wat minimalisten/ kondo filmpjes op YouTube aan het kijken.

Mijn buffetkast en keukenkastjes sparken weer Joy. Yes! 😀 (hoe zweefteverig ik het af en toe vind, het werkt wel)
Goed bezig broodtrommel!

Hier heb ik afgelopen weekend enkele goede deals gedaan in de supermarkt en drogist, 1+1 acties die ik ook echt op m’n lijstje had staan (en dan gewoon ‘maar’ twee stuks gekocht). En ik heb deze week nog een persoonlijke bonus die ik ook echt kan gebruiken, m’n eerste in al die jaren.

Verder merkte ik hoe leeg ons huis eigenlijk was toen ik bij m’n ouders was. Van alles en nog wat wordt bewaard (zeker door m’n vader), denk aan heel veel boeken, lege bijzondere bierflesjes, oude schoolboeken van mij, enz. enz. Ik wilde echt bijna rigoureus de bezem er in gooien, maar dat doen ze zelf maar als ze binnen een x aantal jaar plannen te verhuizen :-D
Vixxen schreef:
03-06-2019 23:20
Hoe gaat het hier met iedereen? Ik vind het een moeilijke maand. Het geld vliegt er ineens uit... Ik ga maar eens weer alle uitgaven op een rij zetten want volgens mij mis ik wat.
Qua uitgaven is het wel een lastige maand (nouja, op basis van m’n salaris eerder van 28/29 tot 28/29). Nu, ik heb mijn deel voor twee vakanties al betaald, maar heb ook nog een verjaardagscadeau, twee geplande weekendjes weg, enz. op de planning staan en dat tikt wel aan. Ook de facturen voor de waterrekening, enkele verzekeringen, enz. zijn binnengelopen. En we moeten de CV ketel ook eens laten nakijken, dat hebben we in die 2,5 jaar dat we hier wonen nog nooit gedaan en ik denk dat de vorige eigenaren dit ook nooit hebben gedaan. Het geld vliegt er dus uit, helaas.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het redelijk, als zitten er wat uitgaves aan te komen en moeten we over een aantal maanden ook wat investeren in het huis (vandaar het sparen).

Heb inmiddels een rekening aangemaakt bij Monzo (soort internet bank met pasje maar geen filialen) waar ik wél met verschillende spaarpotjes kan werken. Je kan dan ook je pin bedragen laten afronden naar de potjes toe. Dus ik ga eens kijken of dat voor me werkt om van die rekening de boodschappen te doen en mijn spaardoelen beter te managen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort ook een betaald klusje buiten werk om. Als ik meer geld zou willen hebben zou het natuurlijk meer lonen om daar op in te zetten ipv sparen, haha. Maar No/low buy is natuurlijk niet alleen geld besparen :)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Hier gaat het wel redelijk. Wel wat pech op gebied van fietsreparaties, waardoor er ook weer extra kosten voor het openbaar vervoer bij komen kijken. Maargoed, dat is ff niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het best goed eigenlijk. Maar wij pompen dan ook een boel in onze reis.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een lastige maand. Wasmachine kapot, vriendlief gezakt voor zijn rij-examen en meteen weer ingepland... Geld vliegt er dus uit momenteel. Alsof ze ruiken dat we eindelijk wat geld op de spaarrekening hebben staan! Pfff.
Alle reacties Link kopieren
Gaat goed hier. Ik heb wel een aantal kadootjes gekocht maar niets voor mezelf.
Onverwachte kosten voor reparaties etc. komen bij mij uit mijn reservepotje onvoorzien. Ik ga er maandelijks vanuit dat er altijd wel zo’n post is, dat calculeer ik aan het begin van de maand in. Dan voelt zoiets niet alsof ik aan m’n spaargeld kom. En heb ik het niet nodig, dan gaat het naar de spaarrekening.
Alle reacties Link kopieren
Hier vliegt het geld er ook uit. Noodzakelijke dingen, maar ook dingen die in mijn ogen wat minder noodzakelijk zijn. Al worden die niet door mijzelf gekocht, woon nu eenmaal samen met iemand die niet zo'n fan is van low buy :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Alweer een nieuw matras gekocht. Ik kan er zooo niet meer tegen. Elke dag vroeg wakker en dan zoveel pijn dat blijven liggen echt geen optie meer is.

Ik moet ook een nieuwe koel/vriescombinatie, de oude was stuk en we hebben nu een gratis tweedehands, maar daarvan sluit het vriesgedeelte niet goed omdat de inbouwdeur er niet op paste. Ik kan elke week wel de vriezer ontdooien. :nut: Maar die krengen zijn zo duur en we hebben al zoveel uitgegeven! We moesten zolang alles uitstellen dat het geld er nu uitvliegt.
Ik was bijna gezwicht voor een jurk met fikse korting die ik enkele maanden geleden al paste in een winkel (toen maatje te groot dus niet gekocht), maar toen loste het probleem zichzelf op doordat de jurk alweer uitverkocht was. Vind het ergens wel jammer :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een lastige maand. Zodra het lekker weer wordt geef ik ook meer uit. Barbecueën, wijntjes, een keer een ijsje halen dat soort dingen.

Verder goed nieuws gehad vandaag. Mijn werkgever is erg tevreden en ik kan versneld stappen gaan zetten waarmee ik ook meer ga verdienen. Niet echt no buy, maar wel goed voor mijn financiële positie. Plan is om iedere loonsverhoging gelijk op de dag dat mijn salaris wordt gestort apart te zetten.
Wat fijn Zwartvlekje! Ik probeer ook meteen te sparen zodra mijn salaris binnen is. Ik houd rekening met de vaste kosten (toch wel zo’n 1100 bij elkaar, zonder boodschappen), dan houd ik nog geld opzij voor de boodschappen en andere verwachte uitgaven, en de rest gaat naar de spaarrekening. Kan echt zo blij worden dat m’n spaarrekening groeit, zeker omdat elke cent zelf gespaard is en er geen erfenis ofzo aan te pas kwam.
Alle reacties Link kopieren
Fijn Zwartvlekje.

Weet iemand wat goede producten qua zepen en shampoo waar oa geen plastic in zit? Ik wil mijn ecologische voetafdruk veder verkleinen en merk dat ik momenteel echt een geïrriteerde hoofdhuid heb van de shampoos die ik nu gebruik. Tevens een hele gevoelige huid.
Ik weet dat ze bij de DM in Duitsland zo’n assortiment hebben, broodtrommel. Ik ga er over een maand naartoe en ben al online aan het bekijken wat ik wel of niet zou kopen.
Alle reacties Link kopieren
Broodtrommel, ik gebruik haarzeep en conditioner (ook zo'n blok) van Helemaal Shea en bodyzeep van o.a. Werfzeep. Ik koop het online bij zepig.nl
Alle reacties Link kopieren
En ja hoor...er staat een rekening klaar bij de zorgverzekeraar. Vrees dat het hiet zo’n leuke gaat worden. Kan hem nog niet inzien, moet wachten op een brief met activatie code.
Alle reacties Link kopieren
Lush misschien? Drackie had jij laatst ook niet al een nieuw matras?
Flashy schreef:
05-06-2019 23:09
Lush misschien? Drackie had jij laatst ook niet al een nieuw matras?
Lush is bepaald niet natuurlijk, al willen ze dat wel uitstralen.
Alle reacties Link kopieren
De tuinen? Of hoe heet die winkel tegenwoordig. Meende dat ik daar laatst zoiets zag liggen broodtrommel.
Ik ga ook een nieuw matras kopen, huidige kan echt niet meer.

Drackie, als je zo’n rugpijn hebt met alle verschillende matrassen, is het dan misschien een optie om oefeningen te doen? Yoga of rugspiertraining? Kan echt heel goed helpen. En ik heb ook zo’n houten rola backstretcher, is ook heel erg goed. Maar goed, ik wil je niet tot een koop verleiden natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips dames. Ik heb al even online gekeken en iets ingelezen. Dingen zoals Lush, De Tuinen - tegenwoordig Holland and Barrett - en soortgelijken zijn eigenlijk nog niet organisch genoeg terwijl ze dat wel zo noemen en willen uitstralen.

O.a door het gebruik van palmolie en andere toevoegingen. Vergeten bij het vragen maar dat is ook iets wat ik liever niet meer in mijn producten terug zie.

Eigenlijk komt het op het volgende neer, zo min mogelijk ingrediënten qua eten en producten voor huishouden en persoonlijke verzorging.

Gisteren de docu Bag It gezien dus wil nu echt wel even de knop om hier. Naast het consuminderen, meer tweedehands en minder kopen dus ook letten op wat je wel in huis haalt.

Heb op de site gekeken Lady, veel aanbod dus ik moet me er even in verdiepen. Wel fijn dat er testbars zijn van die zepen. Heb een zeer gevoelige huid en lang dik haar.
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook nog kunnen kijken naar de producten van "yes to ...". Die vind ik erg prettig maar als ik zo je omschrijving lees zouden die wel eens niet organisch genoeg kunnen zijn voor je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven