Geld & Recht alle pijlers

Low / no buy challenge

20-05-2019 18:48 1677 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het vorige deel zit alweer vol. Om elkaar te blijven stimuleren aan de challenge mee te doen, heb ik een nieuw topic geopend. Omdat het voor mij geen strikte no buy is, heb ik de titel aangepast. Het staat iedereen vrij om de challenge in te vullen zoals je zelf fijn of nodig vind.

Hierbij een link naar het vorige deel.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
06-06-2019 07:23
Bedankt voor de tips dames. Ik heb al even online gekeken en iets ingelezen. Dingen zoals Lush, De Tuinen - tegenwoordig Holland and Barrett - en soortgelijken zijn eigenlijk nog niet organisch genoeg terwijl ze dat wel zo noemen en willen uitstralen.

O.a door het gebruik van palmolie en andere toevoegingen. Vergeten bij het vragen maar dat is ook iets wat ik liever niet meer in mijn producten terug zie.

Eigenlijk komt het op het volgende neer, zo min mogelijk ingrediënten qua eten en producten voor huishouden en persoonlijke verzorging.

Gisteren de docu Bag It gezien dus wil nu echt wel even de knop om hier. Naast het consuminderen, meer tweedehands en minder kopen dus ook letten op wat je wel in huis haalt.

Heb op de site gekeken Lady, veel aanbod dus ik moet me er even in verdiepen. Wel fijn dat er testbars zijn van die zepen. Heb een zeer gevoelige huid en lang dik haar.
Er is genoeg op palmolie aan te merken, maar dat is wel een natuur product. Een ex collega van me doet onderzoek naar palmolie plantages en die raadt meestal aan om gecertificeerde palmolie te kopen ipv het helemaal te vermijden om juist die markt te stimuleren tov van de niet-duurzame palmolie (voor andere olieen is weer meer hectare land nodig en het helemaal vermijden helpt de regio waar het geproduceerd wordt ook niet, promoot juist slash and burn praktijken). Afijn, het is een complex probleem want certificatie is natuurlijk ook niet 100% geweldig dus blijft wikken en wegen en iedereen die het helemaal wil vermijden moe dat gewoon doen natuurlijk.

Ik heb vanalles met mijn haar geprobeerd, ook de 'no poo' methode en bij de meer natuurlijke producten (dr bronner zeep en zo) wordt mijn haar op den duur toch niet helemaal schoon :(

De Ethical Consumer geeft Lush wel een duimpje (wel met een middelmatige score) hier:
https://www.ethicalconsumer.org/health- ... de/shampoo

Neil's Yard en Faith in Nature uit die lijst zijn goed te doen wbt portemonnee vind ik, die heb ik ook vaak gebruikt en zijn in Nederland bij de Tuinen verkrijgbaar als ik me niet vergis.

Een goede tip om plastic te verminderen is ook gewoon zuinig doen met de zeep en shampoo die je gebruikt (al doe je dat misschien al). Twee keer zo lang doen met een fles shampoo is al de helft minder plastic. (En actie voeren! Hier in de UK hebben onlangs bepaalde merken de wattenstaafjes veranderd van plastic naar karton vooral onder druk van organisates die plastic vervuiling in kaart brengen en monitoren. Maar goed, ik dwaal af...)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Je hebt gelijk boebezoebe. Daarnaast heeft palmolie wel (een van) de hoogste opbrengsten per hectare, dus in die zin heeft het wel iets ‘duurzaams’.
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
06-06-2019 08:54
Je hebt gelijk boebezoebe. Daarnaast heeft palmolie wel (een van) de hoogste opbrengsten per hectare, dus in die zin heeft het wel iets ‘duurzaams’.
Het is gewoon lastig want er is natuurlijk een hoop onduurzaam geproduceerde palmolie die je dan weer niet wil hebben. Ik trek filmpjes met orang oetans die in het nauw zitten ook totaal niet. Hier is nu een soort serie waarbij ze een orang weeshuis volgen. Ik zei meteen tegen mijn vriend: 'dat gaan we niet kijken hoor, dan zit ik hier steeds jankend op de bank'.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Lush is vooral heel veel marketing en greenwashing. Ze gebruiken nog steeds rommel in hun producten.

Als je een moeilijke huid hebt dan is dat even experimenteren, vrees ik. Ik heb een normale huid en geen ingewikkeld haar en de overstap van mijn geliefde Davines producten (spul van de kapper) naar haarzeep was wel even een shock. Maar na een paar weken was ik helemaal gewend en nu wil ik echt niet terug naar al die flessen met meuk.
boebezoebe schreef:
06-06-2019 09:14
Het is gewoon lastig want er is natuurlijk een hoop onduurzaam geproduceerde palmolie die je dan weer niet wil hebben. Ik trek filmpjes met orang oetans die in het nauw zitten ook totaal niet. Hier is nu een soort serie waarbij ze een orang weeshuis volgen. Ik zei meteen tegen mijn vriend: 'dat gaan we niet kijken hoor, dan zit ik hier steeds jankend op de bank'.

Ik trek dat ook helemaal niet. Ook nieuws en documentaires over milieu trek ik niet. Kan wel janken dan. Ik probeer wel zo milieuvriendelijk mogelijk te leven (en lees graag artikelen daarover voor meer verbetering en inspiratie) en doneer aan een lokale dierenopvang en dierenambulance, maar ook daar wil ik geen nieuws over ontvangen. Die foto's van verwaarloosde dieren maken me dagen van slag.
Ben me er bewust van dat dit erg hypocriet klinkt, maar het is niet dat ik mijn ogen sluit voor het probleem, ik vind het gewoon zo erg.
broodtrommel schreef:
06-06-2019 07:23
Heb op de site gekeken Lady, veel aanbod dus ik moet me er even in verdiepen. Wel fijn dat er testbars zijn van die zepen. Heb een zeer gevoelige huid en lang dik haar.


Zo je willen laten weten als je wat gevonden hebt? Hier ook dik haar en een geïrriteerde hoofdhuid en ik ben ook nog steeds zoekende.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
05-06-2019 23:09
Lush misschien? Drackie had jij laatst ook niet al een nieuw matras?
Klopt, daarom schreef ik ook alweer. Maar ik koop alleen matrassen die na proefslapen nog terug kunnen hoor. Ik heb geen huis vol matrassen nu ofzo. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
05-06-2019 23:44
Ik ga ook een nieuw matras kopen, huidige kan echt niet meer.

Drackie, als je zo’n rugpijn hebt met alle verschillende matrassen, is het dan misschien een optie om oefeningen te doen? Yoga of rugspiertraining? Kan echt heel goed helpen. En ik heb ook zo’n houten rola backstretcher, is ook heel erg goed. Maar goed, ik wil je niet tot een koop verleiden natuurlijk.
Yoga heb ik geprobeerd maar is voor mijn lijf niet zo geschikt helaas, omdat ik beperkt ben in wat ik kan. Misschien zou ik wel thuis wat yogaoefeningen kunnen proberen, maar in zo’n yogaklasje voelde ik me heel erg ongemakkelijk als ik iets niet mee kon doen.

Verder moet ik eigenlijk weer naar de sportschool, daar kan ik natuurlijk ook mijn rug trainen, maar ik vind het zooo moeilijk om vol te houden.

Die backstretcher ziet er goed uit, maar wel duur zeg!

Het stomme is dat ik vroeger nooit rugpijn had! Het is begonnen toen ik mijn (versleten) matras verving. :|
Alle reacties Link kopieren
Drackie, heb je wel eens een Japanse futon overwogen? Het is even wennen om op te slapen maar zelf vind ik het heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik ken dat eigenlijk niet. Ik heb even plaatjes gegoogled en ik zie vooral dit soort dingen:

Afbeelding

Ik vrees dat ik dan nooit meer op kan staan. Dat is namelijk nogal een probleem bij mij, mijn vorige bed was erg laag en daarbij had ik ook moeite om overeind te komen en van de grond opstaan lukt al helemaal niet.

Ik heb voor vanavond een massage geboekt. Ik heb het al vaker overwogen maar tot nu toe steeds niet gedaan maar deze masseur had vanavond onverwachts een plekje vrij en ik ben zo klaar met die rugpijn dat ik het mezelf maar een keertje gun. :$
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de futon op een 'normaal' bed leggen en puur als matras gebruiken :)
Alle reacties Link kopieren
Vixxen schreef:
06-06-2019 10:21
Zo je willen laten weten als je wat gevonden hebt? Hier ook dik haar en een geïrriteerde hoofdhuid en ik ben ook nog steeds zoekende.
Zeker, ik moet er even rustig voor zitten. Ben geneigd om voor die site van Lady te gaan omdat het vrij transparant oogt en daar tot nu toe de minste ingrediënten in zitten met een ruim aanbod. Wel ga ik mijn oude producten eerst opmaken want haat verspilling. Ook de zeep van zaailingen klinkt goed, kwam ik via via zo al googelend op met maar 4 ingredienten.

Scrub en vloeibare flessenzeep gaan dan ook vervangen worden voor natuurlijk en verpakkingsloos.

Lady, gebruik jij dan nog appelazijn ofzoiets als conditioner of?

Wil overigens sowieso wat aan alle loze verpakkingen doen. Gebruik veel te veel van die voorverpakte meuk.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
06-06-2019 17:12


Lady, gebruik jij dan nog appelazijn ofzoiets als conditioner of?
Nee, absoluut niet. Ik heb dat wel eens gedaan en toen ik door de regen liep begon mijn haar te stinken naar een pot augurken. Het voelde ook net als stro. Ik gebruik de conditioner van Helemaal Shea. Bevalt heel goed.
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
06-06-2019 08:34
Er is genoeg op palmolie aan te merken, maar dat is wel een natuur product. Een ex collega van me doet onderzoek naar palmolie plantages en die raadt meestal aan om gecertificeerde palmolie te kopen ipv het helemaal te vermijden om juist die markt te stimuleren tov van de niet-duurzame palmolie (voor andere olieen is weer meer hectare land nodig en het helemaal vermijden helpt de regio waar het geproduceerd wordt ook niet, promoot juist slash and burn praktijken). Afijn, het is een complex probleem want certificatie is natuurlijk ook niet 100% geweldig dus blijft wikken en wegen en iedereen die het helemaal wil vermijden moe dat gewoon doen natuurlijk.

Ik heb vanalles met mijn haar geprobeerd, ook de 'no poo' methode en bij de meer natuurlijke producten (dr bronner zeep en zo) wordt mijn haar op den duur toch niet helemaal schoon :(

De Ethical Consumer geeft Lush wel een duimpje (wel met een middelmatige score) hier:
https://www.ethicalconsumer.org/health- ... de/shampoo

Neil's Yard en Faith in Nature uit die lijst zijn goed te doen wbt portemonnee vind ik, die heb ik ook vaak gebruikt en zijn in Nederland bij de Tuinen verkrijgbaar als ik me niet vergis.

Een goede tip om plastic te verminderen is ook gewoon zuinig doen met de zeep en shampoo die je gebruikt (al doe je dat misschien al). Twee keer zo lang doen met een fles shampoo is al de helft minder plastic. (En actie voeren! Hier in de UK hebben onlangs bepaalde merken de wattenstaafjes veranderd van plastic naar karton vooral onder druk van organisates die plastic vervuiling in kaart brengen en monitoren. Maar goed, ik dwaal af...)
Is wel zo maar ook heel veel andere stoffen hoeven er helemaal niet in te zitten. Net als met eten eigenlijk. Ik ben al zuinig, knip vaak even de tubes door van crèmes, tandpasta, douchegel etc.. Zit soms nog voor een week in afhankelijk van het product.

Zal eens kijken op de site van ethical consumer. Bedankt voor de tip

Vind het overigens ook moeilijk hoor om naar die docus te kijken. Niet eens een natuurfilms want dan ga ik nadenken over al die zooi, de stroperij, ontbossing en de vergiftiging van de rivieren. Echter dwing ik mezelf van tijd tot tijd er wel toe zodat de boel weer even wat scherper komt te staan. Doe zelf al heel veel maar het kan altijd beter.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren een aantal stickers voor aan de voordeur gekocht. Wil geen reclame folders ontvangen, dus dit is een aankoop die uiteindelijk goed is voor de no buy :idee: En een sticker in de hoop dat collectanten en geloofovertuigers voortaan ons huis voorbij lopen, die staan hier wel erg vaak voor de deur. Geef al regelmatig aan goede doelen die ik zelf uitzoek. Verder een vaderdag cadeau, verjaardagscadeau en bedankjes voor mijn getuigen gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Zijn die stickers niet gratis dan? Heb er al jaren 1 op de deur, maar was wel gratis opvraagbaar
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
07-06-2019 19:14
Zijn die stickers niet gratis dan? Heb er al jaren 1 op de deur, maar was wel gratis opvraagbaar
Ging even googlen maar idd, die nee nee sticker is gratis bij gemeente op te halen. Die voor collectes volgens mij niet. Dat wist ik helemaal niet :facepalm: Nou ja, heb nu wel wat minder standaard stickers. 1 van Loesje (geen reclame svp, we hebben alles al) en een vintage tinnen bordje.
Alle reacties Link kopieren
Ach zo al doende leert men :rolling:

Ik heb eindelijk de stapel boeken naar de Slegte gebracht en ze wilden de zes wel hebben. Niet veel voor gekregen en deed wel een beetje pijn, maar ach, het ruimt lekker op en ergens anders had ik er ook niet perse heel veel meer voor gekregen. Het is niet zo dat ik die boeken de afgelopen 15 jaar heb gelezen of open heb geslagen.. 🙄
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het afgelopen jaar meer dan de helft van mijn spullen weggedaan. Ik had geen zin om te verkopen dus alles naar de kringloop gebracht. Alleen al het gevoel dat het uit mijn huis verdwenen is is zo fijn.

Mijn huis wordt binnenkort verkocht en ik heb voor mezelf bepaald dat alles in 20 verhuisdozen moet passen. Ben benieuwd of dat lukt.

Ik heb nog niet eens een nieuw huis maar ik merk wel dat ik alvast een beetje aan het kijken ben voor een aantal nieuwe dingen. Ik heb gelukkig een dure smaak, dat maakt het makkelijker om niet te kopen :)
Ik heb die nee nee stickers gratis via de gemeente.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging net mijn gasfles laten vullen voor de gasbarbecue, maar de gasfles bleek te oud, dus moest in zijn geheel vervangen worden. Dat kostte helaas 30 euro meer. Nou had ik sowieso geen idee wat het vullen van zo’n ding kostte (ik heb de gasbarbecue pas net, overgenomen van mijn schoonzusje), maar toch een beetje jammer. Ach, voorlopig kunnen we weer vooruit.
Twee paar nieuwe schoenen gekocht terwijl ik maar voor 1 paar op pad ging :|
Maar wel 4 paar schoenen weggegooid. En die 2 paar kostten samen een derde van wat het eerste (wel iets mooiere maar eigenlijk net een tikje te hoge voor het praktische) paar wat ik wou kopen kostte. :| Dus niet echt teleurgesteld in mezelf ;-D

Ik vond het wel opvallend hoe mijn gedachtengang ging. Ik vond het eerste paar echt mooi, en het zat best goed, zeker ivm de hoogte van de hak zaten ze behoorlijk comfortabel. Maar ik vond 135 euro voor pumps die ik niet naar mijn werk kan dragen (en dus niet zo vaak draag) te veel geld. In een andere schoenenwinkel was het opruiming, en toen dacht ik ineens na het uitzoeken van 2 paar voor samen 45 euro 'nu kan ik wel zes paar kopen voor hetzelfde geld'. Terwijl ik dus eigenlijk geen 135 euro wou uitgeven. Ik heb het keurig bij die 2 paar gelaten, 1 paar comfortabele pumps voor mijn werk en 1 paar bijzondere voor een feestje.
Drackie schreef:
08-06-2019 17:11
Ik ging net mijn gasfles laten vullen voor de gasbarbecue, maar de gasfles bleek te oud, dus moest in zijn geheel vervangen worden. Dat kostte helaas 30 euro meer. Nou had ik sowieso geen idee wat het vullen van zo’n ding kostte (ik heb de gasbarbecue pas net, overgenomen van mijn schoonzusje), maar toch een beetje jammer. Ach, voorlopig kunnen we weer vooruit.

Maar als je die bbq hebt overgenomen van je schoonzusje, zouden die dan niet willen meebetalen aan die nieuwe gasfles? Tenslotte heb je bbq van hen overgenomen met die gasfles die dus niet goed meer blijkt te zijn?? Of begrijp ik dat verkeerd?
Er staat toch statiegeld op een gasfles? Hier wel bij de benzinepomp.
snorriemorrie schreef:
08-06-2019 17:20
Maar als je die bbq hebt overgenomen van je schoonzusje, zouden die dan niet willen meebetalen aan die nieuwe gasfles? Tenslotte heb je bbq van hen overgenomen met die gasfles die dus niet goed meer blijkt te zijn?? Of begrijp ik dat verkeerd?
Nee, lijkt me sterk dat ze mee gaan betalen aan een nieuwe gasfles, dat wisten ze waarschijnlijk toch niet. Ik zou dat iig niet aan schoonzusje vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven