Geld & Recht alle pijlers

Maandag naar de notaris.

29-08-2010 09:46 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal.

Vanwege het overlijden van zijn vader mag mijn man maandag naar de notaris vanwege het nalatenschap.

Het is niet dat we schulden kunnen gebruiken (wie wel natuurlijk) dus een negatief nalatenschap willen we niet accepteren.

Nu denken we niet dat daar sprake van is, maar je weet maar nooit.

Weet iemand waar we aan moeten denken, wat we van te voren uit moeten zoeken en wat we eventueel moeten vragen.

Alle tips zijn welkom
Ja, dat vind ik echt.
Ik geloof dat je dan beneficiair moet aanvaarden, wat dan betekent dat eerst wordt gekeken hoe de nalatenschap er precies uit ziet. (Maar goed, er zijn andere experts hier die daar meer over kunnen vertellen).
Bedenk dat het verwerpen van een nalatenschap of het beneficiair aanvaarden óók geld kost, namelijk de griffiekosten.

Alleen zuiver aanvaarden is 'gratis' (of wellicht gaan de griffiekosten dan van de nalatenschap af? geen idee).

Vraag wat de nalatenschap voor jullie is (positief saldo of negatief) of daar nog kosten van af gaan (begrafenis, notaris, openstaande rekeningen) en of alle andere erfgenamen al opgespoord zijn.

(Ikzelf wacht nog op een erfenis van een mij niet bekende opa; een tante blijkt onvindbaar en nu wordt er op kosten van de overige erfgenamen naar haar gezocht. Tegen de tijd dat zij gevonden is is de erfenis waarschijnlijk zo'n beetje op)
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Dankjewel.

Hier hebben we al wat aan
Ja, dat vind ik echt.
Je hoeft niet gelijk te beslissen, dus vraag maandag je vragen eens aan ons

Ik heb de erfenis van mijn vader ook beneficiair aanvaard, omdat hij wél schulden had (of beter gezegd, zijn nieuwbakken vrouw destijds :puke: )

Anyway; wij hebben inderdaad eerst geeist dat er duidelijk werd wát precies in de erfenis zat (was niet bekend) en daarna dus beneficiair aanvaard.
Verwerpen kost niet heel veel hoor, ik heb geloof ik 100e betaald. Maar dan kan je de uitvaart ook niet regelen. Verwerpen is meestal niet wenselijk.

Als het goed is, zal de notaris objectief adviseren en heeft hij uitgezocht of er een testament is etc. Als je daar aan twijfelt, bel dan een 2e notaris als referentie. Meestal is dat gratis. Misschien heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die kunnen je ook helpen vaak.

Wat in jouw geval handig is, laat dat over aan de experts. Zorg iig dat je goed inzicht krijgt in de bezittingen vs schulden. Volgens mij wordt er het vaakst geadviseerd benificiair te aanvaarden, helemaal als het niet helemaal duidelijk is wat on of er vermogen is.

Succes en gecondoleerd
Ik vind 100 euro betalen om GEEN geld te krijgen best wel een bedrag, hoor.
Dat is toch de omgekeerde wereld? Elke Jan Lul kan jou dus in zijn testament zetten en dan zou het je een beetje geld kosten om daar onderuit te komen?

Wat raar geregeld.
quote:_Carrera_ schreef op 29 augustus 2010 @ 10:57:

Dat is toch de omgekeerde wereld? Elke Jan Lul kan jou dus in zijn testament zetten en dan zou het je een beetje geld kosten om daar onderuit te komen?

Wat raar geregeld.

Zo is het precies.

In mijn geval kende ik de man (opa) niet eens, omdat hij mijn vader als kind in de steek had gelaten en daarna nooit meer contact met hem had.

Aangezien mijn vader overleden is werd ik daarmee opa's erfgenaam.

Ik heb die man nooit van mijn leven ontmoet.

Maar toch zou ik dus 100 euro moeten betalen om zijn geld NIET aan te nemen.
Dank, ook voor de hug

Schoonpaps is nu alweer 8 weken begraven dus de uitvaart is allang achter de rug.

We denken dat er geen schulden zijn, maar zeker weten doen we het niet.

De verhoudingen in deze familie zijn altijd beetje wazig, zo weten we zelfs niet zeker of hij nou getrouwd was of niet....

Over dat soort dingen sprak je niet zeg maar.
Ja, dat vind ik echt.
.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Broedkippetje schreef op 29 augustus 2010 @ 11:01:

[...]

Zo is het precies.

In mijn geval kende ik de man (opa) niet eens, omdat hij mijn vader als kind in de steek had gelaten en daarna nooit meer contact met hem had.

Aangezien mijn vader overleden is werd ik daarmee opa's erfgenaam.

Ik heb die man nooit van mijn leven ontmoet.

Maar toch zou ik dus 100 euro moeten betalen om zijn geld NIET aan te nemen.Dus ook als je iemand niet kent en die persoon schulden heeft, kost het je 100 euro om daarvan af te komen? Wie heeft dit in godesnaam bedacht?
quote:_Carrera_ schreef op 29 augustus 2010 @ 11:04:

[...]

Dus ook als je iemand niet kent en die persoon schulden heeft, kost het je 100 euro om daarvan af te komen? Wie heeft dit in godesnaam bedacht?

Tja, het is natuurlijk niet bedacht met als doel iemand op kosten te jagen.

Het is alleen zo dat als jij een erfenis verwerpt (of beneficiair aanvaardt), dan moet dat via de griffier van de rechtbank.

En die werkt natuurlijk ook niet voor niks, die heeft daar blijkbaar voor 100 euro werk aan.
Ik dacht dat je de erfenis niet kunt verwerpen als je al in het huis geweest bent sinds het overlijden. Daarmee heb je in feite al laten zien de erfenis te aanvaarden.

Dit om te voorkomen dat je alle kostbaarheden vast plundert om daarna de schulden niet te accepteren.
quote:pyridine schreef op 29 augustus 2010 @ 11:29:

Ik dacht dat je de erfenis niet kunt verwerpen als je al in het huis geweest bent sinds het overlijden. Daarmee heb je in feite al laten zien de erfenis te aanvaarden.

Dit om te voorkomen dat je alle kostbaarheden vast plundert om daarna de schulden niet te accepteren.

Serieus??

Lekker wanneer je ouders schulden zouden hebben waar je niks vanaf weet...
Ja, dat vind ik echt.
quote:pyridine schreef op 29 augustus 2010 @ 11:29:

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Feitelijke kennis heb ik niet zo, maar uit ervaring weet ik dat je kan uitstellen om de erfenis te aanvaarden. En als bijvoorbeeld de schulden opgelost zijn het alsnog te aanvaarden.

Ik heb een erfenis tijdelijk niet aanvaard en woonde in het huis van de overledene, dus bovenstaande lijkt me niet juist.
Overigens hebben wij toen met de notaris om de tafel gezeten, schulden besproken, en de meest gunstige (en goedkoopste) oplossing bedacht. En de notaris had daarin een belangrijke rol om ons te informeren, zelf had ik dat namelijk nooit bedacht.

Dus ik hoop maar zo voor je dat je maandag ook een gewone en meedenkende notaris hebt!
Ik wilde net zeggen: je mag je niet als erfgenaam gedragen als je wilt verwerpen (bij benificiair weet ik dat niet zeker). Dus geen foto's meenemen of zaken zonder waarde die voor jou wel van emotionele waarde zijn e.d.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat je je vragen ook gewoon aan de notaris kunt stellen, hij heeft geen belang verder om je niet goed voor te lichten.

sterkte met alles.
We komen nu niet meer in het huis van schoonpaps omdat de band met zijn partner door gebeurtenissen bij de begrafenis helemaal om zeep is geholpen (was al niet meer geweldig).

We zouden dan sowieso haar eigendommen willen hebben als we zouden vragen om een foto of iets dergelijks.

Ben echt heel benieuwd hoe het allemaal gaat lopen morgen.
Ja, dat vind ik echt.
Broedkip: dat is ook zo, maar in vergelijking met de schulden was het peanuts. Bovendien poetst een notaris voor dat bedrag over het algemeen zijn pen nog niet af, dus in die context vind ik het weinig en ik kon het delen met mijn zussen.

vwb verwerpen: men raadt dan idd ten strengste af om alles dat op een gedraging ve een erfgenaam lijkt te voorkomen. Dus idd niet het huis in, niets meenemen uit het huis, niet de uitvaart regelen etc. Wij hebben dan ook de sleutel van mijn vaders huis bij de notaris gebracht. Hoe ik het heb begrepen is dat het allemaal wel mag, maar dat je dan de schijn tegen je hebt. Dus als er dan iemand de schuld komt opeisen en diegene is vasthoudend, dan kan hij je nagelen op het feit dat je bijv wel iets uit het huis hebt meegenomen en kan je alsnog aansprakelijk worden gesteld.

Maar verwerpen is zelden echt nodig, meestal volstaat benificiaire aanvaarding, so i'm told.

En rottig van die verhoudingen zeg. Blegh. Jammer dat het zo moet lopen :(
Beneficiair (alleen baten) aanvaarden is ten alle tijde de beste keuze. Let wel, dit kan niet wanneer je je na het overlijden als erfgename hebt gedragen (spullen verkocht, rekeningen hebt betaald etc.). In dit geval kun je alleen zuiver aanvaarden (baten en lasten). Ook wanneer er geen testament is doch alle erfgenamen bekend zijn, kan het zeker een jaar (zelfs langer) duren voordat de nalatenschap is afgewikkeld.

Notarissen hebben geen vaste prijs, dus vraag vooraf een prijsopgave want anders kun je nog weleens voor vervelende (financiële) verrassingen komen te staan. Deze kosten moet je geheel zelf betalen. Zelfs voor een paar simpele vragen kan er een pittige rekening worden gestuurd.
quote:paloma schreef op 29 augustus 2010 @ 12:04:

Notarissen hebben geen vaste prijs, dus vraag vooraf een prijsopgave want anders kun je nog weleens voor vervelende (financiële) verrassingen komen te staan. Deze kosten moet je geheel zelf betalen. Zelfs voor een paar simpele vragen kan er een pittige rekening worden gestuurd.Geen goed advies, want bij de afhandeling van nalatenschappen wordt doorgaans het uurtarief gerekend.
quote:traincha2 schreef op 29 augustus 2010 @ 12:18:

[...]Geen goed advies, want bij de afhandeling van nalatenschappen wordt doorgaans het uurtarief gerekend.En dat uurtarief kan doorgaans nogal verschillen, aangezien de notaris zelf dat uurtarief mag bepalen omdat deze niet wettelijk is vastgesteld.
Paloma: dat is niet altijd de beste keuze. In ons geval niet. Dat had namelijk betekend dat we (ik) de uitvaart van mijn vader hadden moeten betalen. En dat konden we (ik) niet.

En ook in de uurtarieven zit veel verschil, dus ik vind het een goed advies om vooraf een indicatie te vragen. Een goede notaris kan een schatting geven. Dat kan die van mij iig wel. En spreek ook goed af wie dan betaalt.
Ik weet het Sophy maar vertel je alleen maar wat mij is verteld . Een van mijn mede erfgenamen heeft iets gedaan wat werd beschouwd als het "gedragen als erfgenaam" en die kon uiteindelijk alleen maar zuiver accepteren. Gelukkig bleken de baten hoger dan de lasten te zijn. Het advies om vooraf een indicatie te vragen doe ik inderdaad omdat ik zelf hiermee te maken heb gehad en wat mij ook onnodig veel geld heeft gekost. Maar je wordt nu eenmaal niet voorbereid op dergelijke situaties. Iemand overlijdt en als nabestaande kom je opeens in een geheel nieuwe wereld terecht. Het afhandelen van de nalatenschap door een notaris is -mijn inziens- ook het beste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven