Geld & Recht alle pijlers

Maandelijkse lasten/kosten (op mezelf wonen)

08-01-2012 23:42 47 berichten
Hallo!

Zojuist heb ik even een lijstje gemaakt van kosten waar ik aan moet denken zodra ik op mezelf gaan wonen. Dit omdat ik morgen ga tekenen voor een huurwoning.

**Eindelijk op mezelf! Ik ben ZO blij

Maar nu.. de vaste lasten. Maandelijks.

Mijn vraag is: zie ik iets over het hoofd?

- Huur

- Gas, water, licht

- Mobiele telefoon (ik heb geen vaste)

- Kabel TV

- Internet

- Afval / reinigingskosten (die grijze en groene kliko)

- Interpolis (ziektekostenverzekering)

- Schoonmaakkosten gemeenschappelijke ruimtes (trappen en hal van het flatje waar ik ga wonen), nog niet zeker of dit überhaupt wordt gerekend.. daar kom ik morgen achter.

- Inboedel / wa verzekering

- Ontroerend goed verzekering

Op dit lijstje kwam ik uit. Mis ik nog verzekeringen of andere vaste kosten die ook komen kijken bij een 'eigen huis'? Misschien dan niet alleen maandelijkse, maar ook jaarlijkse?

Dit is de eerste keer dat ik écht op mezelf ga wonen. Hiervoor zat ik op kamers en betaalde toen voor heel veel dingen (zoals gas, water, licht, afval, e.d.) één vast bedrag aan m'n huurbaas. Nu moet ik het zelf regelen..

Vandaar deze vraag.

En welke vaste lasten hebben jullie zoal?

Ik heb hiernaast ook nog maandelijkse kosten voor de voetbal (contributie).

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Xx
Alle reacties Link kopieren
Is een onroerendgoedverzekering hetzelfde als een opstalverzekering? Dan hoef je die met huur inderdaad niet te hebben. Inboedelverzekering is wel van belang.
ik vind voor 100 euro eten wel zo'n idioot laag bedrag, dat red je dus echt niet zomaar.

En ik mis de post uitgaan en leuke dingen doen.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 09 januari 2012 @ 12:45:

ik vind voor 100 euro eten wel zo'n idioot laag bedrag, dat red je dus echt niet zomaar.

In je eentje? Ik red het daarvan hoor. Vorige maand etentjes gegeven voor de feestdagen en toen wel gepland duurder uit, maar voor een gewone maand kom ik rond, en ik eet hartstikke gezond.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 09 januari 2012 @ 12:45:

En ik mis de post uitgaan en leuke dingen doen.Wat??

Toen ik op kamers zat en niet zoveel te besteden had (ik had toen nog geen goede bijbaan) deed ik de boodschappen makkelijk met 50 euro per maand. En omdat ik die zuinigheid ben gewend kom ik nu niet eens aan de 100 euro per maand denk ik. Maar jullie hebben nu wel met een echte koopjesjager te maken hoor (en met iemand die niet zoveel eet..).

Uitgaan: daarmee kom ik wel aan de 40 euro per maand. Ga lang niet elke week uit en drink nooit zo veel (en niet van dat dure spul).

Leuke dingen doen gaat vanuit het 'spaarpotje', waar ook kleding vanuit gaat. En daarnaast heb ik ook een spaarpotje voor 'achter de hand' (als de wasmachine stuk gaat ofzo), maar dit noemt zichzelf ook wel mijn spaarrekening..
@Anything: 100 euro voor 4,5 week. Dat is om en nabij de 22,50 euro per week. Daar eet je niet 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag van. En al helemaal niet gevarieerd.

Daarom zeg ik ook dat ik het geen realistisch bedrag vind en dat je dat echt niet zomaar red. Prima dat jij het wel red, ik zou het nooit redden. En de gemiddelde student haalt dat ook niet, zeker niet als er af en toe een broodje wordt gehaald in de kantine.

En seireus, wat eet je als je voor 50 euro per maand eet, daar kan je toch niet op overleven.
Anything, G/W/L valt niet automatisch onder servicekosten, houd je daar rekening mee? Je kunt eventueel een specificatie opvragen hoe de servicekosten zijn opgebouwd en wat daarmee gedekt is.

Ook in een huurhuis is een inboedel/WA verzekering misschien wel een goed idee. Dat is een paar euro per maand.

En ik zou bij het sparen per maand er rekening mee houden dat je ook eens per jaar allerlei belastingen en heffingen betaalt aan gemeente en waterschap. Dat is een flinke smak geld, zeker als je een laag inkomen hebt.

Nog een tip: als je een begroting maakt, neem deze dan eerder te ruim dan te krap. Dan kan het alleen maar meevallen. In de praktijk is het leven helaas vaak duurder dan je denkt
Wat ik nog mis is een reservering voor het eigen risico van je ziektekostenverzekering. Weet even niet hoeveel dat dit jaar is/wordt, maar afgelopen jaar was dat 175 euro, en ik ben dat ieder jaar ook kwijt.
Eigen risico is 220.
Reservering eigen risico is een goede.

Verzekering onroerend goed / wa had ik al meegenomen.

Kaaaaaaaatje: Mij lukte het in die tijd wel om van 50 euro per maand te leven wat betreft boodschappen, maar ik geef ook toe dat ik in die tijd weinig fruit at. Fruit is duur.. En een broodje in de kantine doet een student die weinig te besteden heeft niet.

Maar daarbij at ik elke week ook 2 a 3 avonden bij mijn ouders thuis (elk weekend). Straks als ik 'opnieuw' op mezelf ga wonen ga ik ook 2 a 3 dagen per week ergens anders (ouders / vriendinnen / schoonouders) eten. Dat scheelt natuurlijk wel.

Maar begrijp me niet verkeerd hoor, ik leg absoluut wel 100 euro opzij voor boodschappen elke maand.

Servicekosten heeft de huurwoning, waar ik in ga, niet. Wat ik wel ga doen is een service-abonnement afsluiten. Dit kost ¤4,50 per maand en kun je dus zien als 'service kosten'. Dan worden alle dingen zoals lekkende kraan tot kapotte sloten gratis gemaakt. En de glas verzekering (verplicht bij de woning) is ¤2,- per maand.
Maar als je regelmatig bij vriendinnen gaat eten, komen die toch ook regelmatig bij jou eten en zijn de kosten weer gelijk?
@Pinks: Dat ook inderdaad.

@To: Jij zegt dus voor minder dan 12,50 (50/4,5) euro 4 dagen te kunnen eten.

Als ik nu goedkoop zou moeten doen zou ik op het volgende komen.

Ik eet in 4 dagen 1,5 brood (2 euro), 1 pak yoghurt (1 euro), 8 stuks fruit (2 euro), een pakje ham (1 euro). Dat is al de helft van je budget en dan heb je nog niet eens warm gegeten. Ik ben gewoon echt heel erg benieuwd wat je dan op een dag eet.

Ik weet best dat ik duur boodschappen doe, maar dit kan niet gezond zijn.
50? Twee keer zo veel, hoe kom je bij 50? Ik zeg dat ik rondkom met 100 euro per maand voor eten. Dat is dus 23 euro per week. Ik ga bijvoorbeeld naar de markt en dan naar een goedkope kraam, haal ik voor de hele week groente voor een euro of 8. Dan nog wat fruit, zuivel, eieren, pasta, rijst, andere dingen die je nodig hebt bij het koken. Brood bak ik zelf of haal ik bij de turk - kost 85 cent voor een pide. Ik ben vegetariër dus vlees en vis koop ik niet. Ik drink geen frisdrank, alleen thee, koffie, spa rood en haal wijn en bier als het in de aanbieding is.

Dus ja; met de markt en de seizoenen mee-eten en de lidl en folders kijken en aanbiedingen kopen kan ik makkelijk in mn eentje eten van 100 euro per maand, en dan eet ik altijd vers en zelf gekookt en hartstikke gezond en afwisselend.
@Pinks: geeft aan dat ze voor 50 euro een maand kon eten waarbij ze 2 a 3 dagen bij haar ouders was. Daar verwees ik naar. Ik zie nu dat ik verkeerd heb verwezen. Sorry, ik zal het aanpassen.

Ook 100 vind ik te weinig om als richtbedragte geven, ja het is mogelijk, maar de meeste mensen zullen het niet halen. Ik vind het dan ook knap dat je het haalt. Nu kom ik erachter dat TO ook degene was die aangaf van 50 euro rond te kunnen komen toen ze op kamer woonde dus in dit geval is het advies misschien niet heel raar, maar over het algemeen vind ik een richtlijn van 200 euro realistischer.
P.S. ik ben heel erg benieuwd wat je eet in een week als je voor 23 euro eet. Kun je een voorbeeld geven wat je deze week eet?
Ik at gemiddeld een half brood in 4 dagen. Geen yoghurt/toetjes/whatsoever. Drink wel veel melk, gewoon houdbare van het goedkoopste merk; gemiddeld 30 cent per pak.

Ik at vaak vruchtenhagel of kaas op brood (plakjes kaas van de euroshopper ¤1,74) en deed daar zo'n 2 a 3 weken mee (met dat beleg). Dit wisselde ik af met pindakaas of vleeswaren.

Euroshopper pasta is 90 cent. Spinazi is 80 cent (uit de vriezer) en ik at vaak ijsbergsla.

Pff alles precies weet ik niet meer, ik heb de bonnetjes niet meer

Wel fietste ik alle winkels (Lidl, C1000, AH en Aldi) af voor de goedkoopste producten en aanbiedingen. En ik eet niet veel voor een gemiddeld persoon (nauwelijks aardappels en vlees, ben echt een groente-mens).. Had toen niet zoveel nodig. Nu sport ik meer en eet ik dus ook meer. Boodschappen voor 50 euro per maand gaat me ook nooit weer lukken

In Leeuwarden (op kamers) at ik meer bij vriendinnen dan zij bij mij. Dit had alles te maken met dat m'n vriendinnen veel meer te besteden hadden (en dus vaak een uitnodiging stuurden). Zij wisten dat ik minder te besteden had, dus namen het me niet kwalijk. Samen eten was gezelliger en goedkoper.

@ Pinks: Dat wat jij uitgeeft aan boodschappen en waar je het vandaan haalt komt erg overeen met mij

@ Kaaaaaaatje: 100 euro is gemiddeld he. Als bijvoorbeeld de haarlak, shampoo, tampons, etc. weer op zijn, kom ik op een aanzienlijk hoger bedrag uit.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 10 januari 2012 @ 12:18:

P.S. ik ben heel erg benieuwd wat je eet in een week als je voor 23 euro eet. Kun je een voorbeeld geven wat je deze week eet?

Oh eh het is nog maar dinsdag natuurlijk maar even denken. Heb dus zaterdag op de markt groente gehaald voor deze week, en was daarvoor 8,80 kwijt, wat ik daarvan ga maken:

maandag: pasta met saus van tomaten, champigons, lenteui en kruiden

dinsdag: brood, soep (uit de vriezer zelfgemaakte gazpacho) en salade van rucola, tomaten, uitje en komkommer (niet echt warm dus want ik ga vroeg sporten)

woensdag: mie met chinese kool, champignons, tofu, pepertjes en prei

donderdag: pasta met saus zoals op maandag (ik kook altijd voor twee dagen)

vrijdag: rijst met tofu, haricots verts, prei en courgette in kokos met kerrie

zaterdag: weet ik nog niet, ws iets uit de vriezer

zondag: weet ik nog niet, ws iets uit de vriezer

En van wat ik woensdag en donderdag gekookt heb, is dan ook nog voor een dag over en gaat in een bakje in de vriezer voor de week erop

Verder heb ik deze week veel avocado op brood als lunch, want zaterdag een heel kistje avocado's gescoord. Ook koop ik vaak een zak gedroogde kikkererwten, kost helemaal niets en daar maak ik dan humus van voor op brood.

Daarnaast een kistje mandarijnen en nog een zak appels, dus daar bestaat het fruit uit.

Ontbijten doe ik vaak met havermout, of (vruchten)yoghurt met muesli. Met een gekookt ei ernaast graag.

Dat is het denk ik zo ongeveer voor deze week.
Oh en pasta is nu bijvoorbeeld weer in de aanbieding bij Ah hamsterweken, dus daar ga ik dan weer even een voorraad van inslaan.
Huurtoeslag is aangevraagd!

Ik betaal 367,74 euro aan huur en ontvang 151 euro huurtoeslag.

Ik heb me ingeschreven voor het service abonnement van de woningstichting (lees: voor 4,50 euro per maand heb ik een soort 'verzekering' dat kleine reparaties gratis worden gemaakt).

Nu zoek ik nog een tv (en internet) abonnement. Bij welke provider zijn jullie zoal ingeschreven?
@Pinks: wow, ik vind het kanp dat je zo lekker en gevarieerd kunt eten voor dit geld.

@Anything: een half brood in 4 dagen is wel extreem weinig. Dan snap ik ineens wel dat je voor zo weinig boodschappen kunt doen.
Bij mij op de markt staat altijd een kraam met 'tweede klas' groente en fruit. Dat is nog prima, maar niet heel lang meer houdbaar. Ook kan je er meestal niet één van iets kopen, maar koop je meteen een zak van t een of t ander. En ze hebben niet altijd alles. Het hoort bij een groenteboer die hier zit, en die komt zo van zijn voorraad af.

Daar koop ik dus altijd heel goedkoop, en ik kijk gewoon wat ze hebben en maak daar iets mee, in plaats van te verzinnen wat ik wil eten van te voren en dat dan te gaan kopen. Soms verwerk ik het meteen op zondagavond allemaal tot gerechten, en vries die dan allemaal in. Dan doet het er dus niet toe dat het allemaal niet meer heel lang houdbaar is, want eenmaal gekookt en ingevroren kan je het nog prima bewaren.
Hoi, leuk dat je op jezelf gaat wonen. Ik heb ook net een huurwoning geaccepteerd. Onderstaande lijstje heb ik zelf gemaakt en even aangepast aan jou situatie.

Huur: 367,74 - 151 = 216,74

Gas: 50

Elektra: 50

Water: 20

Afvalstoffenheffing: 18

Waterschapsheffing:10

Rioolrecht: 10

Telefoon/internet/tv: 60 (tip: digitenne is 9 euro. Als je bij iemand een extra kastje kan regelen, dus op het abbonnement van die ander betaal je maar 4 euro, niet helemaal legaal misschien)

Ziektekostenverzekering: 110 euro - 50 zorgtoeslag = 60

Inboedelverzekering: 9

Aansprakelijkheidsverzekering: 3

Uitvaartverzekering: 8

Studiekosten: 200

Sportvereniging: 12

Kleding en schoenen: 40

Niet vergoede ziektekosten en eigen risico: 25

Recreatie: 200

Eten:100

Persoonlijke verzorging: 30

Schoonmaakartikelen:10

Totaal ligt rond de 1100 euro.

Maar ik weet natuurlijk niet hoeveel toeslagen etc. je krijgt en hoeveel je uitgeeft aan alles.
Bedankt MadameCannibale voor het maken van dit overzicht. Ziet er realistisch uit m.b.t. mijn situatie.

Zodra ik al deze kosten tot op de cent nauwkeurig weet, ga ik dezelfde lijst opnieuw invullen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven