Geld & Recht alle pijlers

Mag dit?

30-05-2011 10:21 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik heb me (met mijn domme kop) in 1 week 2x verslapen.

Mijn telefoon staat in de nacht altijd op stil dus niemand kon mij bereiken.

Met het gevolg dat ik een officiele waarschuwing aan mijn broek heb hangen.

Volledig op zn plek natuurlijk.. Maar ik moet eerlijk toegegeven dat het me niet onwijs veel doet.

Maar nu het volgende..

Omdat ik te laat was, hebben er 2 surveillanten op mijn plek gezeten. En daar moet ik voor betalen.

Het is 50,60 exl. btw.

Nu heb ik mijn cao en contract grondig nagekeken en kan daar niks in vinden. Ik heb de bond gebeld en zij zeggen dat ik in mijn recht sta.

Maar mijn manager blijft volhouden. Ik heb aangegeven dat ik niet betaal voor iets waarvoor ik niet getekend heb, en zij antwoordt daarop dat het een sanctie is die zij mij oplegd. Het bedrag zal automatisch van mijn salaris worden ingehouden..

WOW!!!??

Mag dit?

Iemand evaring? Ik wil mijn baan niet kwijt, en ik ben idd heel stom geweest maar verder ben ik een brave werknemer die altijd optijd is en haar werk goed doet.

Nog een verdere uitleg:

Het bedrijf waarin ik werk is onwijs groot, en mijn manager is een vrouw van haar woord. Ik kan het altijd goed met haar vinden, maar nu gebruikt ze haar 'leuke' eigenschap tegen mij.

En ondanks mij is verteld dat ik gelijk heb, twijfel ik wel.
Als de bond zegt dat je in je recht staat, dan kun je ervan uit gaan dat je in je recht staat. Ik zou de bond een brief laten schrijven aan je werkgever. Dat zal ze leren!
Als dit bedrijf deze sanctie wil hanteren, prima, dan leggen ze dat gewoon contractueel vast en is het aan de werknemer om wel of niet te tekenen.
quote:dertigmin schreef op 30 mei 2011 @ 10:58:

Met 1 x was TO waarschijnlijk ook weg gekomen. Maar 2 x in 1 week? Ze heeft werk waarbij ze gewoon aanwezig moet zijn. Klaar. Misschien is het niet helemaal eerlijk, maar zo voelt TO het wel.

Bij ons bedrijf wordt er een halve vakantiedag afgetrokken als je te laat bent. En bij je 2e ziekmelding word er ook een vakantiedag ingetrokken. (Conform CAO trouwens)

daar zeg je het al: conform CAO. Bij TO staat er dus nergens (niet in het contract,niet in de CAO, niet in de huisregels van het bedrijf) opgeschreven dat de sanctie voor meerdere keren te laat komen een geldboete is.

Bedrijven (zeker hele grote) hebben protocollen voor dit soort situaties en dáár moeten ze mee werken, niet met zelfbedachte sancties.

TO: bel P&O eens, die moeten die protocollen ook kennen.
Wel als toevoeging dat je je idd niet mag verslapen. En natuurlijk grote kans dat als je een contract hebt voor onbepaalde tijd, deze niet verlengd gaat worden.
Kun je niet even bellen met de afdeling HR? Het lijkt me sterk dat de administratie van zo'n groot bedrijf instructies van een afdelingshoofd aanneemt om salaris in te houden als dat in strijd is met de cao.

Waarschijnlijk een storm in een glas water dus. Ik zou wel zorgen dat je je leidinggevende duidelijk maakt dat je maatregelen hebt genomen om te voorkomen dat je je weer verslaapt - maar haar er ook aan herinneren dat je verder altijd op tijd bent geweest en je werk goed doet. Je hebt je baan hard nodig en hebt nu een officiële waarschuwing aan je broek én een boze leidinggevende op je nek, dus een beetje voorzichtigheid is geboden.
Ga in therapie!
CAO.. als het daarin staat betaal je, staat het er niet dan bel je P&O of de bond..
Ik ben wel benieuwd wat voor werk je doet. Werk je in een museum (omdat je zegt dat het om een voorwerp ging)? Ik kan me voorstellen dat het bewaken van een waardevol kunstwerk een verantwoordelijke taak is en dat je je leidinggevende voor een lastig probleem stelt als je twee keer in een week te laat bent. Dan hoort op tijd op je werk zijn bij je verantwoordelijkheden (meer dan bij andere banen waarbij aanwezigheid minder belangrijk is).
Ga in therapie!
Ziekmelden? Ben je helemaal gek geworden? Ziekmelden is voor als je ziek bent!

Niet voor als je te dom bent om op tijd je bed uit te komen en toevallig je werk niet leuk vindt.
ze had het over object dubiootje. In de beveiliging hebben ze het ook over een object als je bij de Hema bij de ingang moet staan om winkeldieven af te schrikken.

Ik gok dus op beveiliging, maar het soort werk is verder niet relevant in deze.
Dat er een sanctie is vind ik niet zo gek. Dat je leidinggevende de sanctie zélf nergens op vindt slaan en 'm desondanks oplegt terwijl ze 'm blijkbaar zelf verzonnen heeft, vind ik wél gek.
quote:ovchipkaart schreef op 30 mei 2011 @ 10:48:

Dat heb ik al voorgesteld. Maar dat wilt zij niet. Het kost onze branche 50,60. Die moet ik betalen. Ongeacht het uurloon.

En nu ik van die sanctie weet zal ik me niet snel nog een keer verslapen maar ben wel gedemotiveerd en zit te denken om de ziektewet in te gaan.

Dat zou ik niet zo 1,2,3 doen, maar het spookt wel door mijn hoofd. doe even normaal zeg, jij verslaapt je, krijgt daar een sanctie op en dan wil je je ziekmelden?

Koop een goede wekker zou ik zeggen en zeur verder niet
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Heel praktisch als je het geld even niet kan missen, is het niet mogelijk in elk geval te vragen het bedrag met vakantie-uren te verrekenen als je het echt niet uit hun kop krijgt. Dat kost je dan een halve vrije dag en niet het hele bedrag.

Verder denk ik dat je in je recht staat (salaris is nagenoeg heilig in Nederland), maar dat je het niet gaat krijgen zonder de verhoudingen enorm kapot te maken.
Tja, ik zou er geen drama van maken en me al kapot schamen dat ik me 2 keer verslapen had....
Ziekmelden? Het moet niet gekker worden!

Als ik het allemaal zo lees, vraag ik me af of het werkelijk alleen gaat om die 2x verslapen.... Je geeft al aan dat je werk je niet boeit, wellicht straal je dit ook de hele dag uit en bevestigde je verslapen het beeld alleen maar dat je er puur voor je geld zit... wordt geen enkele werkgever blij van, miljoenbedrijf of niet.

Persoonlijk vind ik dat je je enorm aanstelt. Laat je gelijk -voorzover je dat zou hebben- lekker gaan, zorg dat je op tijd op je werk bent en gedraag je gemotiveerd of zoek een andere baan ! Blij dat ik niet je collega ben, als je zo'n houding hebt van ziekmelden omdat een situatie je niet bevalt! ....
Wat me op de een of andere manier trouwens niet los kan laten tijdens het lezen van dit topic, zit je momenteel ook op je werk? Dus in de baas haar/zijn tijd te internetten?

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat je uit gaat zoeken of het nou eigenlijk wel of niet mag wat je leidinggevende wil doen. Ik zou met haar in gesprek gaan en vertellen dat het niet in de C.A.O staat en dus niet uitgevoerd kan worden. Ik zou proberen er met haar uit te komen zodat je de poppen wat minder aan het dansen hebt.

Trouwens wel opmerkelijk dat je je twee maal verslaapt, is er iets anders aan de hand, waardoor dit nog harder bij je aankomt? Geldproblemen bv. kunnen je slaapproblemen geven en dus ook 'opstaan- problemen'.
loep eens en ik snap waarom je je verslaapt.
Het is echt prachtig om te zien, dat als je 1 zin neerzet, daar gelijk ontzettend heftig op wordt gereageerd en gelijk een heel verhaal bij wordt gemaakt.

En er vragen bij komen kijken of ik wel normaal ben e.d.

Ik zeg gewoon eerlijk mijn gedachtes en wordt daar hard op afgerekend. Nu interesseert het me niet zoveel hoe jullie daarover denken (aardige reacties buitengesloten) maar wou even kwijt dat ik het toch best wel grappig vind om te lezen.

Maar vraag jezelf af, waarom heb ik me verslapen? Uit luiheid of zijn er andere redenen? En als er andere redenen zijn, ben ik dan nog steeds dom of niet goed in mijn hoofd?

Vraag jezelf ook af hoe jij had gereageerd in deze situatie voordat je over mij oordeeld.
Vertel Lies lies, waarom heb ik mij verslapen?
quote:lies_lies schreef op 30 mei 2011 @ 11:31:

loep eens en ik snap waarom je je verslaapt.Waarom zou ik loepen? Who cares? Gaat de discussie toch niet over, over de reden waarom TO zich verslaapt?
quote:ovchipkaart schreef op 30 mei 2011 @ 11:33:

Vertel Lies lies, waarom heb ik mij verslapen?Je blowt bijna dagelijks. Daar sta je niet fris en fruitig van op is mijn ervaring. Ik zie dat je schrijft dat je gestopt bent, super.
quote:ovchipkaart schreef op 30 mei 2011 @ 11:33:

Vertel Lies lies, waarom heb ik mij verslapen?Omdat je een blower bent?
Wel lees ik dat je daarmee gestopt bent , dat is wel super. En dan neem ik mijn woorden ook terug. (maar nog steeds is 2x in een week verslapen bijzonder)
quote:ovchipkaart schreef op 30 mei 2011 @ 11:32:

Maar vraag jezelf af, waarom heb ik me verslapen? Uit luiheid of zijn er andere redenen? En als er andere redenen zijn, ben ik dan nog steeds dom of niet goed in mijn hoofd?

Andere redenen? Dat is toch helemaal niet relevant voor de situatie waar je nu in zit?
quote:momofsophie schreef op 30 mei 2011 @ 10:46:

Zij kan je die sanctie niet zomaar opleggen hoor.

Op plichtsverzuim kan een leidinggevende of het management wel degelijk een sanctie opleggen. Deze sanctie moet wel in redelijkheid staan tot het plichtsverzuim. In het geval van TO zou je kunnen stellen dat het redelijker zou zijn om haar te laten betalen voor 1 surveillant. Maar weer niet alleen voor het gemiste uur.

@ TO: jouw houding, namelijk je laconieke manier van spreken 'het doet me niet zoveel' en de rechtvaardigingen die je probeert te zoeken komen op mij nogal onsympathiek over.
quote:ovchipkaart schreef op 30 mei 2011 @ 10:52:

Je kan niet in andermans portomonnee kijken. Als ik die 50euro nodig heb, heb ik die 50euro nodig. Ongeacht of derest wel of niet klopt. Ik loop achter met bepaalde zaken en elke euro is er 1.

Ziekmelden.. Ja het is niet goed en gaat misschien een beetje ver. Maar ik kan wel ontslag nemen maar voor mij 10 andere. Ik ben misschien een beetje wraakzuchtig maar wil hun dan terug pakken. En ziekmelden is voor mij de enige manier.

Maar ik zeg niet dat ik het ga doen, het gaat alleen door mijn hoofd. Mijn vriend zou me persoonlijk naar mijn werk schoppen haha

Door je ziek te melden pak je ze niet terug. Dan verzinnen ze weer eigen regeltjes en heb je zo helemaal geen salaris meer, zit je daar met je koophuis.

Misschien kun je juridische hulp inschakelen? Ze mogen geen eigen regeltjes verzinnen.

En verder zorgen dat je je niet meer verslaapt. Twee keer in een week, dan kom je wel erg ongemotiveerd over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven